امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۰۸:۵۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 4333
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۱۵
تعداد بازدید: 190
سومین نشست تخصصی جشنواره - همایش روحانی در قاب سینما ، سه شنبه شب با موضوع روحانی ، سینما ، خانواده و با حضور منوچهر محمدی ، همایون اسعدیان و حجت ...

سومین نشست تخصصی جشنواره - همایش روحانی در قاب سینما ، سه شنبه شب با موضوع روحانی ، سینما ، خانواده و با حضور منوچهر محمدی ، همایون اسعدیان و حجت الاسلام سرلک (دبیر جشنواره)  و محمد تقی فهیم مجری نشست در سینما فلسطین تهران برگزار شد.
 
 محمدی : روحانی را نباید دور از جامعه نشان داد

 بنابراین گزارش، در ابتدای این نشست «منوچهر محمدی» با اشاره به دلایل حضورش در این همایش، اظهار داشت: من سال 87 اولین فیلم را به نام «زیر نور ماه» ساختم و بعد دو فیلم دیگر در فواصل مختلف تولید کردم.

 وی در ادامه افزود: مانند هر پدیده ای در عالم هستی طبیعتا آسیب و نقصان هایی در این زمینه وجود دارد. با پیگیری خبرها در این مدت به این نتیجه رسیدم که چند نکته را در این جا گوشزد کنم.

 تهیه کننده «بوسیدن روی ماه» ادامه داد: این گونه همایش ها نباید روحانیون را به سمتی ببرد که در برخی مسائلی که در آن چندان تخصصی ندارند بدون اطلاعات کافی ورود پیدا کنند و در نهایت به جایی برسند که نیروی انتظامی با ورود به سینما به آن رسید که برگه ای تهیه کند و بر روی آن بنویسد پلیس در فیلم‌ها باید به چه شکل باشد و آن را در اختیار تهیه کنندگان و کارگردانان بگذارد و شکل دستور العمل به خود بگیرد.

 محمدی با تاکید بر این که نباید حساسیت های زیاد در مورد شیوه تعریف روحانی در سینما وجود داشته باشد که منجر به دور شدن فیلمسازان از این عرصه شود، توضیح داد: روحانیون باید به فضایی که در این حوزه ایجاد می شود توجه کنند. من با لفظ روحانی مشکل دارم این لفظی است که روحانیون ساختند که به همراه خود باری دارد که تبعات می آورد. چرا به جای روحانی از عالم دینی استفاده نمی‌کنیم.

 محمدی ادامه داد: من معتقدم باید مسلمان به عمل باشیم و اگر این امر محقق شود سینمای ایران از بحران موضوع دیگر رنج نخواهد برد.

 تهیه کننده «طلا و مس» در ادامه افزود:هنگام ساخت فیلم سینمایی «زیر نور ماه» روحانیونی که برای مشاوره آمده بودند هیچ اطلاعاتی از تورات نداشتند در حالی که عالم دینی باید دارای اطلاعات کافی باشد و خود را با اطلاعات روز هماهنگ کند.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: روحانیون نباید در تلویزیون سخنرانی کنند و باید با عمل نشان دهند که متدین اخلاقی باید چگونه باشد. باید اسلام را بدون شعار بپذیریم.

 محمدی تصریح کرد: من علاقه دارم فیلمی در مورد علامه طباطبایی بسازم چرا که آدم ساده ای بود و روحانیت را در عمل به اسلام نشان داد.

 این تهیه‌کننده در ادامه افزود: ساخت فیلم و سریال در مورد خانواده خوب است به شرطی که سفارشی نباشد و حس همذات پنداری مخاطب را برانگیزد.
 
اسعدیان : فیلم سازی در مورد روحانیت را دیگر نمی‌پذیرم

 در ادامه این نشت همایون اسعدیان کارگردان فیلم تحسین شده «طلا و مس» با انتقاد به نگاه روحانیت در مورد نوع حضور در سینما گفت: شما دوست دارید خانواده روحانی را دست نیافتنی نشان دهید در حالی که من زمان ساخت «طلا و مس» با روحانیون مختلف و سبک زندگی‌های متفاوت آن‌ها نسبت به هم آشنا شدم. اگر به من بگویند دوباره فیلمی در مورد روحانی بساز حاضر نیستم ساخت چنین فیلمی را بپذیرم.

 در بخش دیگری از این نشست «همایون اسعدیان» با گله از نگاه های موجود روحانیون به شیوه نشان دادن زندگی آن ها در سینما،اظهار داشت: اگر دوباره از من بخواهند که فیلمی در مورد روحانیت بسازم نمی پذیرم چرا که نگاهی که از سوی روحانیت وجود دارد نگاهی آسمانی است. هرگاه این نگاه زمینی شد آن را درست‌تر در سینما می‌توان به تصویر کشید،البته خط قرمزها نیز ما را آزار می دهد.

 کارگردان «آخر بازی» با اشاره به مزایای برگزاری چنین جشنواره هایی خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که روحانیت این ضرورت را حس کرده است که در سینما ورود کند. اما متاسفانه دیدی که از سوی برخی روحانیون در مورد شیوه به تصویر کشیدن زندگی این قشر از جامعه وجود دارد نمایانگر زندگی همه روحانیون نیست چرا که من هنگام ساخت فیلم «طلا و مس» با زندگی های متفاوتی از آدم های این حوزه آشنا شدم.
 
حجت الاسلام سرلک : تعریف روحانی در آثار سینمایی باید مشخص باشد

 در ادامه این نشست حجت الاسلام علی سرلک در پاسخ به حرف های مطرح شده اسعدیان ، اظهار داشت: این خودزنی ها معرکه ابهام است. بحث این جلسه درباره نقش و جایگاه خانواده در سینمایی است که به موضوع روحانی می‌پردازد؛ موضوعی که می‌خواهد بداند خانواده که یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه است، چگونه در فیلم‌های سینمایی با محوریت حضور روحانی ترسیم می‌شود. در این میان درباره جایگاه روحانیت در این بحث دو نوع نگاه را می‌توان مورد توجه قرار داد؛ ابتدا این که ارزیابی کنیم که خانواده روحانی در سینما چگونه ترسیم می‌شود و در قسم دوم خانواده از نگاه روحانی چه تعریفی دارد.

 وی در ادامه افزود: اگر سینما و سینماگر به دنبال این است که از اقتدار فرهنگی و فکری روحانیت بهره‌مند شود در ابتدا باید به این مسئله توجه کند چه نگاهی را می‌خواهد در کارش لحاظ کند، زیرا با توجه به این مهم است که نوع نگاه به روحانیت در سینما می‌تواند ارزیابی شود. بالطبع درباره خانواده که موضوع این بحث است هم قادر است چنین ویژگی را قائل شد.

 سرلک تصریح کرد: روحانیت دارای معدل رفتاری است که باید این معدل در نشان دادن شخصیت روحانی در سینما حفظ شود. باید نشان داده شود که این روحانیت در امتداد جریان پیامبران است و زندگی روحانی نشان از رفتار پیامبران داشته باشد. مسلما می‌توان روحانی را در سینما به شکلی تصویر کرد که وجه زمینی داشته باشد، اما این گفته بدان معنا نیست که شأن این قشر زیر سوال رود؛ قشری که هرگاه افتخاری برای ایران اسلامی به دست آمده، در آن نقش داشته‌اند.
 
انتهای پیام/ ا
برچسب ها:
آخرین اخبار