امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۰۲:۰۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 43928
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۰۳
تعداد بازدید: 98
«فریبرز لاچینی» خالق موسیقی فیلم‌های کودکی همچون «گربه آوازه خوان» در گفتگو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: موسیقی کودک تفاوت بسیاری با دیگر ژانرهای ...

«فریبرز لاچینی» خالق موسیقی فیلم‌های کودکی همچون «گربه آوازه خوان» در گفتگو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: موسیقی کودک تفاوت بسیاری با دیگر ژانرهای موسیقی دارد و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند باید حتی روانشناسی کودک بدانند. باید بدانیم تا چه میزان می‌تواند کلمات را تشخیص دهد، عموما بچه‌ها نمی‌دانند ترانه‌های که این روزها پخش می‌شوند چه می‌گوید.

او با بیان اینکه ترانه‌هایی را که از رسانه‌های مدرن امروزی پخش می‌کند، کاملا بی سرو ته می‌داند، تاکید کرد: معتقدم عموم این ترانه و موسیقی‌ها بسیار بدآموزی دارند و برنامه‌های کودک آن‌ها بی‌کیفیت است، ضمن آنکه ویژگی‌ها و خصوصیات فرهنگ ایرانی را ندارند. مثلا شما وقتی موسیقی هندی گوش می‌کنید، فضای ذهنی شما به آن سمت کشیده می‌شود.

* به هر موسیقی نمی‌تواند برچسب کودک زد

این هنرمند با تاکید بر لزوم توجه جشنواره فیلم‌های کودکان ونوجوانان به موسیقی فیلم‌های کودک و نوجوان و این که می‌توان درباره موسیقی کودک چندین کتاب نوشت، افزود: به هر موسیقی نمی‌تواند برچسب کودک زد. حتی موسیقی کودک با موسیقی فیلم کودک تفاوت‌هایی دارد و آهنگساز فیلم مانند دیگر عوامل تابع قصه است. این که فیلم کودک برای چه سنی است، برای کودکان چه فرهنگی و یا ساکن کدام منطقه جغرافیایی تولید شده است از موادری است که باید در هنگام ساخت به آن توجه کرد.
 
* واژه‌های بی سر و ته و بهم ریخته‌ را به حساب ترانه کودک می‌گذارند

لاچینی ادامه داد: این روزها واژه‌های بی سر و ته و بهم ریخته‌ای را در کنار هم می‌گذارند و به حساب خودشان ترانه کودک خلق کرده‌اند در حالی که اصلا معلوم نیست چه می‌گوید و گمان می‌کند چون رقص و آواز دارد دیگر کافی است.
 
* آرم برنامه کودک خاطره‌انگیزترین موسیقی است

این هنرمند درباره موسیقی کودکانه موردعلاقه‌اش گفت: آرم برنامه کودک یا تصویر همان پرنده‌ای  که 30 سال تمام پخش شد بهترین موسیقی که من دوست دارم و برایم خاطره انگیز است.
 
* کودک قبل از آنکه به دنیا بیاید با موسیقی آشنا می‌شود

لاچینی با بیان این نکته که انسان قبل از اینکه به دنیا بیاید با موسیقی آشنا می‌شود، توضیح داد: 40 سال پیش گفتم کودک قبل از آنکه به دنیا بیاید با موسیقی آشنا می‌شود اما همه گفتن اشتباه می‌کنم. این روزها ثابت شده است نخستین چیزی که در جنین تکامل پیدا می‌کند گوش است و نخستین صدای که می‌شنوند ضربان قلب مادر است. همه کودکان کره زمین دو ضربی صحبت می‌کنند مانند بابا، مامی، ددی ! به همین دلیل همه موسیقی‌های کودک دو ضربی است و اگر  قرار است چیزی را به کودک آموزش دهند دو ضربی می‌گویند.

آهنگساز فیلم پویانمایی «قصه‌های بازار» همچین درباره شعر در موسیقی کودک، بیان کرد: برای استفاده از شعر در موسیقی کودک، باید جنبه‌های مختلف لحاظ شود. شعر کودک باید ساده، روشن و روان و در ضمن تابع زبان خاص کودک باشد. سیلاب‌های کوتاه در شعر و تکرار اشعار هم، اهمیت خاص خود را دارد. زبان حیوانات و رنگها نیز در انتقال معنی، اهمیتی بسزا دارد.

او درباره اینکه چرا موسیقی محض در این زمینه کمتر است، اظهارکرد: اولین قدم در ساختن موسیقی محض برای کودک این است که مشخص کنیم برای چه مقطعی می‌خواهیم آهنگ بسازیم. مثلا برای گروه های 4تا 6سال، این قطعات معمولا همراه با قصه و عمدتا از زبان حیوانات است. نکته بعدی این است که در فرهنگ تربیت کودکان  عموما به کلام اهمیت می‌دهیم؛ در ضمن کودکان در این مقطع سنی با شعر ارتباط بهتری برقرار می‌کنند تا با موسیقی بدون کلام.

* برنامه‌های کودک امروز بیشتر جنبه تجاری دارند

سازنده موسیقی فیلم‌های کودکانه «اتل متل توتوله» و «طالع سعد» در پایان صحبت هایش  گفت: موسیقی کودک هر چند در ظاهر بسیار ساده است، اما کاری بسیار حساس است، متاسفانه امروزه شاهد ساخت مجموعه هایی برای کودکان هستیم که عملا متناسب با کودکان نیست و بیشتر جنبه تجاری دارد؛ در حالی که در دنیای امروز به این مقوله اهمیت بسیاری داده می‌شود و امیدواریم در ایران هم در این زمینه شاهد موفقیت و پیشرفت‌های قابل توجهی باشیم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار