امروز : یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 22
۱۸:۲۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 44444
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۰۳
تعداد بازدید: 100
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی کاموس از اعضای کار گروه ادبیات داستانی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مهدی کاموس از اعضای کار گروه ادبیات داستانی دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید‌ آوینی) معتقد است: ادبیات دفاع مقدس- به عنوان اصلی‌ترین و مهم ترین زیر شاخه ادبیات مقاومت- بهترین و کارآمدترین گونه ادبی برای طرح مقاومت است. اما نه به شیوه جزئی‌نگر و عموما تقلیدی  و تکراری که در ادبیات داستانی دفاع مقدس مشاهده می‌کنیم. عظمت مقاومت مردم ایران در برابر هشت سال تجاوز و فشار بین المللی که از سوی بیش از 50 کشور وارد می‌شد؛ به سادگی در قید کلام و گونه‌های ادبی نخواهد آمد مگر اینکه پدیدآورندگان همانند رزمندگان جهاد کنند.

کاموس درباره وضعیت آثار بررسی شده در حوزه ادبیات داستانی کتاب مقاومت اظهار داشت: واقعیت اینست که انتظار و ذوق ادبی جامعه از آثار حوزه مقاومت بالاست. در حوزه تألیف، بیشتر شاهد بُن مایه‌ها و فرم‌های تکراری در داستان کوتاه یا رمان هستیم و سطح کلی آثار را باید متوسط ارزیابی کرد. اما در حوزه ترجمه، انتخاب‌ها از ظرفیت جهانی ادبیات مقاومت قابل توجه‌اند. مانند آنچه درباره مقاومت ملی مردمان گواتمالا، فلسطین یا الجزایر انتخاب و ترجمه شده است.

وی در توضیح اینکه موضوع آثار تا چه اندازه به ادبیات مقاومت نزدیک بود گفت: در حوزه ترجمه بیشتر آثار با موضوع مقاومت ارتباط مستقیم دارند. اما در حوزه تألیف آثار از طریق موضوع‌های تاریخ، انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس به گونه‌ای با مقاومت مربوط می‌شوند.

نویسنده و پژوهشگر ادبیات داستانی درباره مسیر رو به رشد آثار با موضوع مقاومت و در جامعه و تاثیرپذیری آن از موضوع دفاع‌مقدس توضیح داد: به نظر من، ادبیات دفاع مقدس- به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین زیر شاخه ادبیات مقاومت- بهترین و کارآمدترین گونه ادبی برای طرح مقاومت است. اما نه به شیوه جزئی‌نگر و عموما تقلیدی  و تکراری که در ادبیات داستانی دفاع مقدس مشاهده می کنیم. عظمت مقاومت مردم ایران در برابر هشت سال تجاوز و فشار بین المللی که از سوی بیش از 50 کشور وارد می شد؛ به سادگی در قید کلام و گونه های ادبی نخواهد آمد مگر اینکه پدید آورندگان همانند رزمندگان جهاد کنند.

  وی درباره روند برگزاری جشنواره افزود: روند کلی فراخوان، گردآوری آثار و تشکیل گروههای داوری منطقی و قابل قبول است. همچنین طمأنینه و سعه صدر مدیران و دست اندرکارن جشنواره در تعامل با گروه داوران و احترام به رأی آنها به انتخاب مناسب و اعتبار جشنواره افزوده است.

کاموس در توضیح این‌که آیا جشنواره می‌تواند گامی در جهت معرفی ادبیات مقاومت  به مخاطبان داخلی و خارجی بردارد یا خیر گفت:بی تردید هر جشنواره ای به طرح بیشتر موضوع جشنواره می پردازد. اما سوگیری و عملکرد مدیران جشنواره و اعتبار  داوران و نحوه چینش آنها و حاشیه های هر جشنواره مانند برگزاری نشست های تخصصی، مصاحبه های تخصصی و پوشش فراگیر و مؤثر رسانه ای، در معرفی موضوع جشنواره بسیار مهم و تعیین کننده  هستند. برگزاری مستمر جشنواره با موضوع مقاومت پاسخ به نیازی بود که انشاءالله، ثمراتش در دهه آینده مشاهده می شود.

وی ادامه داد: زیرا، رویکرد کلان نگر این جشنواره به پدید آورندگان  یادآوری می کند که برای جهانی شدن فرهنگ ایثار و مقاومت باید جهانی فکر کرد اما ملی و بومی نوشت و تولید کرد. روشن است که در اینجا جهانی اندیشیدن به معنای غربی یا شرقی فکر کردن نیست بلکه منظور، یافتن راه‌هایی برای درک عمومی  و جهانی بُن مایه های فکری و دستاوردهای فرهنگی ملی و بومی است. این راه برای هر ملتی یا پدید آوردنده ای منحصر بفرد است. چنانکه می بیینیم مثلا چینوا آچه بی،  آستوریاس، شهید غسّان کنفانی یا احلام مستغانمی در بیان مقاومت مردمان کنگو گواتمالا، فلسطین و الجزایر هرکدام راهی را یافته اند.
 
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها