امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۰۴:۵۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 4480
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۱
تعداد بازدید: 153
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، عادل پیغامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در همایش ملی اهتمام در مورد انگاره‌های تولید ملی در ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، عادل پیغامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در همایش ملی اهتمام در مورد انگاره‌های تولید ملی در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند مطرح کردن اقتصاد مقاومتی یک اقدام سیاسی است، اما باید این شعار به دغدغه و از دغدغه به مسئله تبدیل شود.

وی ادامه داد: 12 محور کلان در زمینه اقتصاد مقاومتی شناسایی کرده‌ایم که یکی از آنها فرهنگ اقتصادی و رسانه اقتصادی است.

به گفته پیغامی، اقتصاد باید رسانه داشته باشد و تا زمانی که محصولات رسانه‌ای لازم در اقتصاد تولید نشود، نمی‌توان از مردم توقع همراهی در این زمینه داشت.

وی در مورد لزوم فرهنگ اقتصادی گفت: ممکن است در زمینه تحقق عدالت و فقرزدایی اقدامات خوبی در کشور انجام شده باشد، اما چنین حسی در مردم وجود ندارد و گویی هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تصریح کرد: مردم با مفاهیم ابتدایی اقتصاد هم آشنا نیستند و تا زمانی که این شیوه اصلاح نشود، هر اقدامی که در زمینه اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی یا انجام شود، تبدیل به یک رفتار در جامعه نخواهد شد.

وی گفت: برخی در کشور به تله‌های اقتصادی دشمن می‌افتند و تصویر ذهنی غلطی از اقتصاد ایران ارائه می‌کنند.

پیغامی ادامه داد: اقتصاد ایران رسانه ندارد و مدیر و مدبر فرهنگ اقتصادی در آن وجود ندارد در حالی که کشورهای پیشرفته پر از کتاب‌های آموزشی اقتصادی برای کودکان و دانش‌آموزان است.

وی تصریح کرد: حوزه فرهنگ و رسانه اقتصاد در کشور ما مغفول مانده و در صدا و سیما نیز به این موضوع پرداخته نمی‌شود.

پیغامی گفت: تصویر مردم از اقتصاد کشور صحیح نیست و به همین دلیل تصمیمات اقتصادی جواب مناسبی نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه عوامل روانی و انتظارات تأثیر زیادی در رفتار اقتصادی مردم دارد، گفت: برای مثال در کشور امریکا کودکان از ابتدا با اقتصاد در کتاب‌های درسی آشنا می‌شوند و ما نیز باید اقتصاد را به کودکان یاد دهیم.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در مورد تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران گفت: یک مؤسسه معتبر بین‌المللی شاخص اثرگذاری تحریم‌ را عدد 16 قرار داده اما براساس این شاخص عددی که برای ایران در نظر گرفته شده 4 است، یعنی آن طور که گفته می‌شود تحریم‌ها تأثیری بر اقتصاد کشور نداشته است.

وی افزود: طبق اعلام این مؤسسه، هزینه ایجادشده از ناحیه تحریم‌ها بر ایران 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی است و این رقم برای آمریکا 1.5 درصد است و این نشان می‌دهد که آنها بیشتر متضرر شده‌ا‌‌ند.

پیغامی اظهار داشت: در مسائل اقتصادی باید تجزیه و تحلیل هزینه‌- فایده انجام دهیم و برای نمونه، تغییر نرخ ارز برای کشور، هم ضرر و هم فایده داشت.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: در کشور نگاه علمی و مسئله‌محور به موضوعات اقتصادی وجود ندارد، به همین علت به شعار سال و تحریم‌ها نگاه سیاسی می‌شود.
انتهای پیام/ح
برچسب ها:
آخرین اخبار