امروز : جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - 2017 July 21
۱۴:۴۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 4493
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۱
تعداد بازدید: 95
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، گلستانی رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو امروز در یک ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، گلستانی رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو امروز در یک نشست خبری اظهارداشت: حدود 10 ماه طول کشید، تا توانستیم افزایش قیمت تولید را برای سازمان حمایت اثبات کنیم، اما پس از این کار، شورای رقابت وارد عمل شد و بحث قیمت‌گذاری را در دست گرفت.

وی ادامه داد: 80 درصد قیمت خودرو به قطعات مربوط می‌شود و این در حالی است که شورای رقابت قیمت خودروها را طوری تعیین کرده است که از وضعیت درونی ما اطلاعات درستی ندارد.

گلستانی با انتقاد از مصاحبه برخی مسئولان و وعده‌های آنها برای کاهش قیمت خودرو، افزود: قیمت همه کالاها با افزایش نرخ ارز چند برابر شده است و خودرو نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه طی چند ماه اخیر، ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو حداقل 500 میلیارد تومان زیان به قطعه سازان وارد کرده است، گفت: 6 درصد از این مبلغ باید بابت مالیات بر ارزش افزوده به دولت پرداخت می‌شد و در واقع دولت نیز از این موضوع متضرر شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان با طرح این سوال که شورای رقابت به چه قیمت می‌خواهد قیمت خودروها را تعیین کند؟ تصریح کرد: برخی مسئولان از واردات 100 هزار دستگاه تاکسی با تعرفه صفر صحبت می‌کنند که این مسئله به ضرر صنعت داخل است.

وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر کاهش کیفیت خودروها نیز گفت: نمی‌توانیم روی خودروی 8 میلیون تومانی، قطعات بنز را سوار کنیم، ساختار خودرویی ایران با ساختار بودجه‌ای مردم سازگاری دارد و این در حالی است که در دنیا خودروی 5 هزار دلاری وجود ندارد.

وی با بیان اینکه خودروی ارزان قیمت، کیفیت خاص خودش را دارد، افزود: در حال حاضر منحنی تولید کاهشی و منحنی واردات افزایشی است.

به گفته وی، عملکرد شورای رقابت حداقل صدها میلیارد تومان زیان به صنعت خودروسازی وارد کرده و این در حالی است که در گذشته، گردش مالی صنعت خودروسازی سالانه به 25 هزار میلیارد تومان می‌رسید.

گلستانی با بیان اینکه خودروسازان قیمت محصولاتشان را متناسب با افزایش نرخ تورم تعیین کرده‌اند، گفت: اگر خودروسازان ملزم به کاهش قیمت‌ها باشند، طبعاً قیمت قطعات نیز باید کاهش یابد و اگر این اتفاق صورت گیرد، صنعت قطعه‌سازی به طور کامل متوقف خواهد شد.

وی پیشنهاد کرد: قیمت خودرو توسط تیمی متشکل از قطعه سازان، خودرو سازان و افراد دولتی متخصص در محاسبات تعیین شود و طوری تصمیم‌گیری شود که به صنعت خودروسازی لطمه‌ای وارد نشود و تصمیم این کارگروه نیز قابلیت اجرایی داشته باشد.

گلستانی تأکید کرد: درست نیست که دستگاهی قیمت خودرو را تعیین کند که با صنعت خودروسازی آشنایی ندارد، بهتر است این دستگاه بگوید که می‌خواهد صنعت خودروسازی را تعطیل کند، نه اینکه می خواهد برای آن قیمت‌گذاری کند.

وی افزود: شورای رقابت نمی‌تواند در مدت کوتاهی در مورد قیمت 4 هزار قطعه اظهارنظر واقعی کند، برای این کار باید از یک روش مشخص استفاده کند که یک سال زمان نیاز دارد.

* مدیران دولتی خودروساز مقابل مسئولان کوتاه می‌آیند

به گزارش فارس، ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز در این نشست با بیان اینکه مدیران خودروساز در جلسات با مسئولان دولتی در بسیاری از موارد کوتاه آمده‌اند، گفت: این مدیران برای اینکه پاسخگوی خواست وزیر باشند، در این جلسات کوتاه آمده‌اند و در مقابل، فشارها را به قطعه‌سازان منتقل کرده‌اند.

وی توضیح داد: مثلاً زمانی که نرخ تورم و آنالیز قیمت‌ها نشان دهنده افزایش 15 درصدی قیمت تولید بود، خودروسازان در نهایت 3 درصد افزایش قیمت را اعمال می‌کردند.

قربانی با بیان اینکه در نهایت، افزایش قیمت فروش متناسب با رشد قیمت تولید صورت نگرفت، گفت: در این شرایط، دولت نتوانست نرخ ارز را کنترل کند و 3 برابر شدن قیمت ارز فشار زیادی را به خودروسازان وارد کرد.

به گفته قربانی، پشت صنعت خودرو پول زیادی وجود دارد و اگر این صنعت تعطیل شود سرمایه‌ها به سمت واردات خودروی ساخته شده از چین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه 3 سال پیش قرار شد قیمت محصولات انحصاری توسط شورای رقابت تعیین شود، گفت: شورای رقابت در این 3 سال چه کار می‌کرد که حالا در شرایط تحریم و افزایش نرخ ارز به فکر قیمت‌گذاری خودروها افتاده است؟

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان، این اقدام شورای رقابت را شبهه برانگیز دانست و گفت: در جلساتی که با مسئولان شورای رقابت داشتیم، فاکتور خرید مواد اولیه از شرکت‌های دولتی را به آنها ارائه کردیم اما در نهایت، فرمول دیگری برای قیمت‌گذاری خودرو تعیین شد.

وی با بیان اینکه به طور میانگین 65 درصد هزینه مواد اولیه لازم برای تولید قطعات از طریق ارز تأمین می‌شود، گفت: مقایسه صنعت خودروسازی ایران با کره کار درستی نیست، زیرا شرایط اقتصادی ایران با کره یکسان نیست.

وی از توقف تولید 95 درصد شرکت‌های قطعه‌ساز برای مدت یک هفته در اعتراض به نحوه قیمت‌گذاری خودرو خبر داد و گفت: در صورت ادامه شرایط فعلی، صنعت خودرو‌سازی به طور کامل تعطیل خواهد شد.

* تلاش دلالان برای کاهش قیمت خودرو

به گزارش فارس، پیرمحمدی مدیر عامل شرکت ساپکو نیز در این نشست با بیان اینکه دلالان از افزایش قیمت خودرو ناراضی هستند، گفت: در حال حاضر برخی دلالان فشار زیادی را برای کاهش قیمت خودرو وارد می‌کنند.

وی توضیح داد: زمانی که قیمت تندر 90 در کارخانه 17.5 میلیون تومان بود، قیمت این خودرو در بازار به 22.5 میلیون تومان می‌رسید و در واقع، 5 میلیون تومان نصیب دلال می‌شد.

پیرمحمدی ادامه داد: زمانی که قیمت تندر 90 در کارخانه به 28 میلیون تومان رسید، دلالان خودروها را زیر قیمت کارخانه عرضه کردند و حال نیز به دنبال کاهش قیمت خودرو هستند تا دوباره برای خرید اقدام کنند.

* قرارداد قطعه‌سازان با پیمانکاران بر اساس قیمت‌های افزایش یافته

به گزارش فارس، فرهاد بهنیا عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز با بیان اینکه نفع خودروسازان در کاهش قیمت خودرو است، گفت: بهمن سال گذشته، قیمت جدید خودروها از سوی سازمان حمایت به خودروسازان ابلاغ شد و بر این اساس، قراردادهای خرید قطعه بین خودروسازان و قطعه‌سازان منعقد شد.

وی افزود: قطعه سازان نیز برای خرید مواد اولیه با پیمانکاران قرارداد بسته‌اند و این قراردادها براساس نرخ‌های اعلام شده، منعقد شده است و حال امکان کاهش قیمت و تغییر قراردادها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کلید کاهش قیمت خودرو در دست دولت است ،گفت: باید برای کاهش قیمت خودرو یک راهکار منطقی اجرایی شود زیرا با قیمت‌گذاری دستور، قیمت تمام شده تولید افزایش و میزان عرضه کاهش خواهد یافت.
انتهای پیام/ب
برچسب ها:
آخرین اخبار