امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۱۷:۵۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 44951
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۰۳
تعداد بازدید: 43
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور قصد دارد تا هشتمین دوره جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی را همزمان ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور قصد دارد تا هشتمین دوره جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی را همزمان با ایام مولود فرخنده حضرت امام رضا(ع) و با هدف تحکیم و ترویج فرهنگ رضوی نزد آحاد جامعه، در شهر تــــهران برگزار خواهد کرد. در این ارتباط، 30 فیلمنامه بلند سینمایی، ویدیوئی (تله فیلم)، کوتاه داستانی، انیمیشن و پژوهش رضــــوی به بخش رقابتی این رویداد راه یافته اند تا در آیین پایانی جشنواره که عصر چهارشنبه این هفته، در سالن سینماحقیقت برا می گردد، برگزیدگان جشنواره معرفی و مورد تقدیر واقع شوند.

به همین بهانه، پای صحبت برخی از نویسندگان و هنرمندان سینمای ایران نشسته تا از زبان آنها، جویای ویژگی های این جشنواره موضوعی و پیشنهاداتی پیرامون برپایی هرچه مطلوب تر آن باشد که از نظر شما می گذرد:
 
* قاضی نظام: باید دبیرخانه دائمی جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی تشکیل شود

علی اکبر قاضی نظام با تاکید بر اینکه جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی پس از چند دوره برگزاری، امروز سابقه خوبی پیدا کرده است گفت: طی یکی دو دوره همکاری با این رویداد، شاهد رسیدن فیلمنامه های خوبی به دبیرخانه بودم که با اندکی مشاوره و راهنمایی می توانستند بهتر شوند.

وی به مشکلات سر راه ارتقاء کیفیت این رویداد اشاره کرد و افزود: نداشتن دفتر ثابت به عنوان دبیرخانه دائمی که بتوان فیلمنامه ها را در بایگانی آن گردآوری کرد و به مطالعه دقیق بر روی آن ها پرداخت، از جمله نکات مهمی است که امیدوارم اتفاق بیفتد. اگر جشنواره در بخش های مختلف فیلمنامه نویسی کوتاه، انیمیشن و بلند سینمایی دبیرخانه دائمی داشته باشد، می تواند در زمینه ارتقاء کیفیت موفق عمل کند.

او همچنین به همکاری جشنواره با نهادهای دیگر اشاره کرد و اظهار داشت: فیلمنامه نویسان باید خروجی آثار خود را روی پرده سینما شاهد باشند تا به نقاط ضعف و قوت آثار خود پی ببرند. گذشته از این که جشنواره با همکاری مشاوران کار بلد می تواند نسبت به ارتقاء کیفیت آثار گام بردارد، باید جلسات مشترک و مذاکراتی برای دریافت حمایت ساخت فیلمنامه از نهادهایی مانند صداوسیما و آستان قدس رضوی داشته باشد تا امکان ساخته شدن فیلم ها به وجود بیاید.

قاضی نظام به نظر کارشناسان سینما در خصوص نبود فیلمنامه های قوی برای ساخت فیلم نیز اشاره کرد و یادآور شد: این گفته درحالی اتفاق می افتد که هیچکس حاضر نیست برای این بخش سرمایه گذاری کند. به عنوان نمونه میزان جایزه ای که برای برندگان فیلمنامه نویسی در جشنواره ها مدنظر قرار می گیرد، زیاد نیست و نمی تواند به عنوان مشوقی باشد که افراد زمان و مطالعه زیادی برای نوشتن متن اختصاص دهند.

وی در پایان گفت: مدیران برگزاری جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی می توانند طی گفتگو با مسئولان آستان قدس رضوی امکان تحقیق و پژوهش در این رابطه را برای نویسندگان مهیا کنند. همچنین باید برای ادامه مسیر پس از برگزاری جشنواره هم فکری شود و کار با مراسم اختتامیه به پایان نرسد. ما نباید تنها برگزار کننده باشیم، بلکه باید امکانی فراهم شود که خروجی این کار را روی پرده سینما ببینیم که تاکید دارم داشتن دبیرخانه دائمی کمک بسیاری در این جهت می کند.
 
*راستین: سند معیار برای انتخاب آثار برتر جشنواره تنظیم شود

شادمهر راستین فیلمنامه نویس، منتقد و کارگردان سینمای مستند کشور نیز در این ارتباط می گوید: برگزاری جشنواره اگر به صورت مستمر و با برنامه ریزی و هدفگذاری مشخص صورت بگیرد، می تواند کمک زیادی در جهت بالا رفتن کیفیت خود و آثار منتخب داشته باشد. البته باید دقت داشته باشیم دست پیدا کردن به نتایج مورد نظر پس از برنامه ریزی به سرعت حاصل نمی شود و به زمان نیاز دارد. در این زمینه می توان به جشنواره ها و جوایز جهانی مانند جشنواره مذهب امروز ایتالیا که تجربه مشابهی از سر گذرانده اند، دقت کرد.

وی با اشاره به اهمیت جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی ادامه داد: مسئولان برگزاری می توانند معتمدان و داورانی که طی این چند دوره جوایز را به برگزیدگان اهدا کرده اند را دعوت کنند و از آنها بپرسند دلیل شما برای اهدای جوایز چه بوده است که مجموع پاسخ ها می تواند به عنوان مبنایی برای تنظیم سندی درنظر گرفته شود تا هیئت داوران بعدی جشنواره از اهدای سلیقه ای جایزه فاصله بگیرند. ثبات معیار برای انتخاب آثار برگزیده، یکی از راهکارهای اصلی ارتقای کیفیت جشنواره رضوی محسوب می شود.

این فیلمنامه نویس با بیان اینکه در حال حاضر سلیقه بیشتر ارجحیت دارد، تصریح کرد: جشنواره رضوی می تواند تجربیات این سال های خود را در قالب کتاب منتشر کند و از کارشناسان برای تبادل نظر بهره بیشتری بگیرد، چون امر علوم انسانی در کوتاه مدت پاسخ نمی دهد و به زمان نیاز دارد. استمرار برگزاری، برنامه ریزی مدون و مشخص کردن آنچه قصد رسیدن به آن را داریم سه نکته ای است که فکر می کنم مسئولان برگزاری باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

راستین در انتها به وضعیت فیلمنامه نویسی نیز اشاره ای کرد و اظهار داشت: گذشته از فقر مطالعه، یکی از مشکلات ما نداشتن تجربه زندگی است. وجود این ضعف موجب می شود اشراف کمی نسبت به آنچه نوشته می شود داشته باشیم؛ به همین علت گفته می شود فیلمنامه نویس باید در میان مردم زندگی کند، چون باید بتواند به جای تمام کاراکترها فکر کند و خود را جای آنها بگذارد. در غیر این صورت دستورالعملی که برای اجرا می نویسد، نزدیکی زیادی با اصل نخواهد داشت.
 
* دهقان نسب: کارگاه های آموزشی رضــــوی برگزار شود

حبیب دهقان نسب بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون هم در پاسخ به سوال های مطرح شده به ویژه در زمینه نقش جشنواره رضـــوی در بالا رفتن کیفیت فیلمنامه های مرتبط با فرهنگ رضوی اظهار کرد: فیلمنامه نویسان خوبی در کشور داریم که جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی می تواند با برگزاری کارگاه و بهره گیری از اساتید مجرب، در زمینه بالا بردن توان افراد به آن ها کمک زیادی کند.

وی به مشکلات کلان بر سر راه خلق متون خوب اشاره کرد و ادامه داد: اما اگر هم بعضا با ضعف هایی در این زمینه مواجه هستیم به عقیده من به خاطر وجود چارچوب هایی است که برای نگارش این آثار درنظر گرفته می شود. تجربه نشان داده اگر دست نویسنده را برای آنچه قصد نگارش دارد بازتر بگذاریم، قطعا با فیلمنامه های بهتری مواجه خواهیم شد.

این بازیگر تصریح کرد: مسئولان برگزاری جشنواره رضوی حتی در ایام پس از اتمام این رویداد هم می توانند فعال باشند و از ارگان های مختلف یا امکانات موجود در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای برگزاری کلاس های آموزش فیلمنامه نویسی با محوریت موضوع جشنواره که همانا فرهنگ و معارف رضـــوی است، همت کنند؛ آموزشی که توام با کار عملی برای رسیدن به یک فیلمنامه باشد و این خروجی ها می تواند در جریان جشنواره مورد ارزیابی قرار بگیرد و برای ساخت معرفی شود.
 
* ثقفی: فیلمنامه نویسان دیگر کشورها به جشنواره دعوت شوند

علی اکبر ثقفی تهیه کننده آثار سینمایی نیز در ارتباط با برپایی این جشنواره بیان کرد: جشنواره فیلمنامه نویسی رضوی به دلیل برگزاری در جوار حضرت ثامن الائمه می تواند از پتانسیل های زیادی برخوردار باشد. معتقدم باید اتاق فکری تشکیل شود که درخصوص یافتن سوژه های بکر در زمینه موضوع جشنواره اقدام کند تا در هر دوره برگزاری، شاهد تنوع سوژه باشیم. متاسفانه یکی از مشکلات سینمای دینی در کشور ما، همین عدم تنوع است و معمولا با آثاری مواجه می شویم که قبلا امتحان خود را پس داده و بارها تکرار شده اند.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه ساخت آثار دینی اصلا نیازی به صرف هزینه های هنگفت وجود ندارد افزود: اعتقاد دارم به تعداد زائران حرم امام رضا (ع) با تنوع سوژه و موضوع مواجه هستیم که انتظار می رود بتوانیم خروجی آن را در جریان برگزاری جشنواره ببینیم. همین که برگزاری جشنواره استمرار داشته جای خوشحالی دارد و مسئولان باید به فکر تداوم این رویداد باشند. از سویی پیشنهاد می کنم دبیر جشنواره برای سال آینده به فکر برگزاری سمینارها و میزگردهای تخصصی باشد تا فرایند چند دوره گذشته و نتایج آن مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و نقاط قوت حفظ و ضعف ها برطرف شود.

این تهیه کننده در پایان گفت: در کنار توجه به فیلمنامه نویسان پیشکسوت و با تجربه باید دقت داشته باشیم نویسندگان جوان نیز بسیار خوب فعالیت می کنند و جشنواره باید راهکاری برای حمایت از این استعدادها پیدا کند. گذشته از این مسئولان برگزاری می توانند فراخوان این رویداد را برای دیگر کشورهای مسلمان و نویسندگان علاقه مند در جهان نیز ارسال کنند تا آن ها نیز در این رویداد حضور داشته باشند و بتوانیم از نگاه ها و تجربه دیگران نیز بهره ببریم.
انتهای پیام/ ا
برچسب ها:
آخرین اخبار