امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۱۵:۰۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 45154
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۰۹:۰۰
تعداد بازدید: 64
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از کرمان، رشته ورزشی مفرح و زیبای پاراگلایدر یکی از رشته‌های ورزشی هوایی است که  آرزوی دیرینه ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از کرمان، رشته ورزشی مفرح و زیبای پاراگلایدر یکی از رشته‌های ورزشی هوایی است که  آرزوی دیرینه انسان را مبنی بر پرواز کردن در آسمان مانند پرندگان برآورده کرده است.

این رشته نوظهور و نوپا در سراسر دنیا علاقمندان به پرواز در آسمان را به سوی خود جلب کرده و تعدادی زیادی در این رشته مفرح ورزشی در حال فعالیت هستند.

لئوناردو داوینچی نخستین فردی که پرواز را آزمایش کرد

نخستین شخصیت که امکان پرواز انسان را به نحوی کاملاً عملی به آزمایش کشیده لئوناردو داوینچی بود و پس از او نیز اشخاصی مانند سرجرج کایلی از انگلستان و اتولیلینتال از آلمان و پرسی پیلچر و چالوت و فرانسین روگالوی آمریکایی و مردانی چون ولمر جنسن و ریچارد میلر که به پدر کایت معروف است در ساخت کایت‌ها و گلایدرها تلاش کردند و در آن زمان پروازهایی تا 100 متر یا بیشتر و کمتر انجام دادند.




در ابتدا گسترش ورزش پاراگلایدر شاید خیلی کند به نظر می‌رسید، اما به تدریج با استفاده از تجارب گوناگون و آزمایش‌های میدانی و تلاش بسیاری از عاشقان پرواز این ورزش با شکل کنونی به مرحله ظهور رسید، البته آغاز کار این عمل چندان خوب و آسان نبود و مانند سایر صنایع هوایی در ابتدا کاربرد نظامی پیدا کرد.

گام بعدی تکامل  این ورزش توسط سازمان هوایی ناسا برداشته شد، آزمایشات آنها در قالب ساخت موشک راه‌گشایی شد تا امکان طراحی‌های گوناگون در زمینه چترهای قابل هدایت ازجمله بال‌های روگالو فراهم شود، این تحقیقات خیلی زود به شکل جدید بال‌های مثلثی و چترهای دارای هوای کوبشی ادامه یافتند و عامل محرکی در پیدایش ورزش جدید پاراگلایدر شدند.

سرانجام یدک‌کشی با چترهای از نوع کوبشی عامل تحریک گروهی شد که اتحادیه هوانوردی انگلستان را اوایل سال ‌ 1970در کوتاه‌ترین مدت تشکیل دهند و چون طبیعتا با همان حالت یدک‌کشی و طی مسیر ثابتی در ارتفاع کار می‌کردند، ورزش خود را هوانوردی زیر فرمان نامیدند.

دراواسط سال 1980 آیین‌نامه و قوانین پروازی وضع شد و تولد ورزش جدید را خبر داد که آن آغاز پرواز پاراگلایدر بود و روند رو به رشد این ورزش نوپا روز‌به‌ روز آهنگ سریع‌تری به خود می‌گرفت.

تاریخچه پاراگلایدر در ایران

ورزش پاراگلایدر از سال 1972 توسط حسن سعیدی و اُبهی به ایران راه پیدا کرد، این دو نفر که از گذشته در رشته هنگ گلایدر تجربه داشتند، هنگ گلایدر از دهه 1970 در ایران وجود داشت و در هواپیمایی کشوری کار می‌کردند، دوره آموزش کایت موتوردار را در کشور استرالیا گذراندند و در این سفر با وسیله جدیدی به نام پاراگلایدر آشنا شدند.

در هنگام بازگشت به ایران، دو دستگاه پاراگلایدر به ایران آوردند و آموزش این ورزش را البته با وسایل و لوازم قدیمی آغازکردند و طی این مدت علاقمندان به فراگیری پاراگلایدر افزایش یافتند.

بین سال‌های 1993 میلادی تا 1995 میلادی توریست‌های خارجی آشنا با پرواز پاراگلایدر طی پرواز روی سایت با خلبانان ایرانی آشنا شده و تجربیات خود را در ‏اختیار آنها قرار می‌دادند و تا آن زمان فضای پروازی در ایران گستردگی زیادی نداشت، پس از آن فرهاد میرآخوری که آموزش پرواز را در آمریکا دیده بود در سال 1994 میلادی ‏به این ورزش جنبه علمی می‌دهد، اما پرواز در ایران با این وسیله همچنان به معنای سُرِش ساده بود، طی این مدت تا سال 1995میلادی تعداد خلبانان و مربیان بیشتر می‌شود، البته مربیان اکثراً در سطح مبتدی تدریس می‌کردند

در سال 1995 میلادی نیز با حظور مهدی معطری که از سال 1990 میلادی پس از طی دوره آموزش پاراگلایدر در کشور اسپانیا و بازگشت در سال 1995 به ایران همکاری وی با سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان صنایع هوایی ایران آغاز شد با تأسیس باشگاه فعالیت خود را گسترش داد و عده‌ای از خلبانان زبده پاراگلایدر در ایران از جمله علیرضا اثنی‌ عشری را آموزش داده است که می‌توان گفت یکی از مجرب‌ترین مربیان کشور است.

تاریخچه پاراگلایدر در کرمان

یک استاد خلبان پاراگلایدر در استان  کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: ورزش مفرح و زیبای پاراگلایدر که یکی از رشته‌های ورزش‌های هوایی است از سال 1379 با تلاش محمدعلی مهدویان که خو د از کارکنان فرودگاه کرمان بود در کرمان پایه‌ریزی شد و به طوری می‌توان گفت مهدویان بنیانگذار این رشته در استان کرمان است.

روح‌الله اسدی افزود: در ابتدا به دلیل ناآشنا بودن عموم مردم نسبت به این ورزش حرکت رو به جلوی آن بسیار کند و به سختی انجام می‌گرفت و به دلیل ناآگاهی از شرایط  موجود در این رشته مفرح مورد کم لطفی مسئولان وقت قرار گرفت.

وی بیان داشت: با وجود اینکه این رشته ورزشی با تعداد اندک ورزشکار خود در استان کرمان به فعالیت ادامه داد تا اینکه در سال 1385 با تشکیل کمیته ورزش‌های هوایی استان به ریاست مهدویان این ورزش زیر نظر هئیت کوهنوردی استان کرمان قرار گرفت.

اسدی با اشاره به اینکه این کمیته در پنج رشته هوایی پاراگلایدر، پاراموتور، کایت، پاراسل و به‌یس‌جامپینگ فعالیت می‌کند، تصریح کرد: در اواخر سال 1390 با تأسیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی  در تهران و تشکیل هیئت انجمن‌های ورزشی کمیته ورزش‌های هوایی  به این هیئت سپرده شده است.




این استاد خلبان پاراگلایدر گفت: با واگذاری انجمن ورزش‌های هوایی استان کرمان به هیئت انجمن‌های ورزشی استان و حمایت بیشتری که به واسطه شناخت بهتر این ورزش در دوران حیاتش در کرمان صورت گرفت و تغییر مدیریت در انجمن ورزش‌های هوایی استان کرمان، رونق خوبی در فعالیت‌های این کمیته در سطح استان به وجود آمد که در حال حاضر در شهرستان‌های کرمان، رفسنجان، سیرجان،زرند، بم و شهربابک این رشته ورزشی در حال پیگیری است که البته با استقبال خوبی از سوی کسانی که عاشق پرواز هستند، روبه‌رو شده است.

ورزش پاراگلایدر جزو امن‌ترین ورزش‌های هوایی به شمار می‌رود

اسدی عنوان کرد: امروزه ما در آموزش و روش پرواز با پاراگلایدر تجربه و آشنایی زیادی پیدا کرده‌ایم، پیشگامان نخستین در اجرای پرواز باید مشکلات بسیاری را پشت سر بگذارند و در حال حاضر برای افرادی که علاقمند به پرواز هستند، مدارس و باشگاه‌هایی در سطح کشور و استان کرمان  دایر شده است و  تنها راه معقول برای لذت بردن از پرواز شرکت در کلاس‌های معتبر است تا در مهارت‌های اولیه تسلط یافته و گواهینامه سطح مقدماتی از انجمن ورزش‌های هوایی ایران را کسب کنید.

وی افزود: در حال حاضر در شهر کرمان سه باشگاه ورزش‌های هوایی تأسیس شده است که آخرین این باشگاه‌ها با شگاه کرمان پرواز است  که توسط رئیس هیئت راگبی کشور و رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی استان کرمان افتتاح شد.




استادخلبان پاراگلایدر عنوان کرد: با پاراگلایدر می‌توان از یک بلندی به پرواز در آمد و با سریدن در هوا حس پرواز را تجربه کرد و برای آموزش پاراگلایدر شهامت و جرات فوق‌العاده زیاد نیاز نیست و بهترین خلبانان، خلبانانی هستند که نه به صورت افراطی شجاع و نه به صورت افراطی ترسو باشند و فرد منطقی مناسب‌ترین فرد برای خلبانی پاراگلایدر است.

اسدی با اشاره به اینکه نوجوانان از 14 سالگی می‌توانند در رشته ورزشی پاراگلایدر آموزش ببینند و برای افراد مسن محدودیت سنی وجود ندارد، اذعان داشت:  ورزش پاراگلایدر جزو امن‌ترین ورزش‌های هوایی به شمار می‌رود و این ورزش موقعی خطرناک می‌شود که به شرایط ایمنی توجه کافی نشود.

وی با اشاره به اینکه  پرواز خالصانه و لذت‌بخش پاراگلایدر باید توام با علم باشد، تصریح کرد:  آموزش صحیح و استفاده از تجهیزات پروازی درست یک اصل در پرواز با این وسیله پروازی است و بزرگ‌ترین ریسک پاراگلایدر، چتر پاراگلایدر نیست، بلکه خود خلبان است که باید توانایی خود را بداند.

اسدی افزود: در پاراگلایدر با سه نوع رقابت روبه‌رو هستیم، یکی رقابت دقت در پرواز یا هدف‌زنی که در آن خلبانان پس از پرواز از بلندی باید در وسط‌‌‌ترین نقطه در صیبلی که در روی زمین به ابعاد پنج متر ترسیم شده فرود بیایند که هر حلقه از این صیبل دارای امتیازی است.

استاد خلبان پاراگلایدر عنوان کرد: رقابت دیگری که در این رشته برگزار می‌شود، پرواز فرامنطقه‌ای یا پرواز کراس کانتری است که در آن خلبانان باید پس از بلند شدن از بلندی در کمترین زمان مسافت معین شده‌ای را طی کند.

وی بیان کرد: نوع سوم رقابت در این رشته مسابقات آکروبات هوایی است که در آن خلبانان اقدام به انجام مانورهایی می‌کنند که روی آن‌ها تسلط دارند که البته این رقابت حتما باید بر روی آب انجام گیرد.

1500 نفر در استان کرمان آموزش پرواز پاراگلایدر دیده‌اند

رئیس انجمن ورزش‌های هوایی استان کرمان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اذعان داشت: در حال حاضر در استان کرمان حدود یک هزار و 500 نفر آموزش پرواز با ارزان‌ترین وسیله پروازی در جهان پاراگلایدر را زیر نظر مربیان کمیته ورزش‌های هوایی گذراندند، اما به دلیل گران بودن تجهیزات مورد استفاده در این ورزش والبته حمایت نشدن از سوی وزارت ورزش و جوانان تنها حدود 180 نفر از آموزش دیدگان در این رشته ورزشی به صورت فعال در حال پرواز هستند.

مرتضی اخضمی تأکید کرد: تا سال 89 به دلیل نبود مربی بومی فرآیند آموزش بسیار کند و وقت‌گیر بود، اما از سال 89 به بعد با تلاش پیشکسوتان این رشته ورزشی در استان کرمان  در حال حاضر در استان سه نفر از خلبانان پیشکسوت و زبده با گذراندن دوره‌های مربیگری پاراگلایدر مجوز رسمی از وزارت ورزش و انجمن ورزش‌های هوایی ایران را کسب کرده‌اند که جای بسی تشکر را دارد.

وی متذکر شد: حضور مربیان بومی سبب شده سطح مهارت و تجربه و میزان وقتی که برای آموزش یک خلبان پاراگلایدر به کار می‌رود بالا رفته که این امر امنیت را بهتر به این رشته جذاب اعطا می‌کند.

اخضمی عنوان کرد: از سال 79 تا کنون سه دوره مسابقه  قهرمانی استانی  و دو دوره مسابقه قهرمانی باشگاه‌های استان کرمان برگزار شده و به زودی در نیمه دوم سال جاری مسابقه قهرمانی استان کرمان  در دو رده حرفه‌ای و آماتو و همچنین مسابقه پاراموتور نیز در استان برگزار می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در استان کرمان 11 سایت مجاز پرواز وجود دارد که کمیته ورزش‌های هوایی استان کرمان در تلاش است تا بتواند آنها را به ثبت رسانده و تحت مالکیت خود در آورد تا بتوان با سرمایه‌گذاری در این بخش از طریق جذب اسپانسر ویا کمک وزارت ورزش گامی بلند برای گسترش زیرساخت‌های این ورزش برداشته شود.

رئیس انجمن ورزش‌های هوایی استان کرمان بیان کرد: از مهم‌ترین سایت‌ها استان کرمان می‌توان به سایت سیمرغ خانوک، سایت بین‌المللی جوپار، سایت شهید صیاد شیرازی ریحان‌شهر، سایت سید جلال‌الدین نوق رفسنجان و همچنین دو سایت بسیار زیبا به‌نام‌های دیواره فوسک و شاهین در منطقه تفریحی کوهپایه اشاره کرد.

وی عنوان کرد: از اهداف مهم این کمیته، استعدادیابی و شرکت در مسابقات کشوری است که تا کنون فقط تعداد بسیار کمی آن هم به صورت خودجوش در مسابقات شرکت می‌کردند و همچنین سامان دادن به شهرستان‌هایی که هنوز فعالیت خود را در این رشته آغاز نکرده‌اند و در قدم بعد حمایت از باشگاه‌های موجود در استان برای گسترش روز افزون این ورزش در بین عموم مردم شریف کرمان است.

…………………….......................

گزارش و عکس از محبوبه سعیدی

............................................
انتهای پیام/80018/ذ40
برچسب ها:
آخرین اخبار