امروز : چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 20
۰۵:۵۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 45262
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۱
تعداد بازدید: 110
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، هیئت وزیران در جلسه مورخ 6/5/1392 بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تأیید معاونت ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، هیئت وزیران در جلسه مورخ 6/5/1392 بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد ماده (217) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389 ـ  بسته اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موضوع ماده (217) قانون یادشده به شرح پیوست که تأییدشده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، را ابلاغ کرد.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

بسته اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
(1394 ـ 1390)

موضوع ماده 217 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
مقدمه:
به دلیل نقش مؤثر و مهم آموزش عالی در رشد و توسعه کشور، همواره این نظام در برنامه‌های توسعه دارای جایگاه ویژه بوده است.

مهم‌ترین اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف):

ـ توسعه علوم، تحقیقات و فناوری و تقویت روحیه تحقیق و تتبع و ترویج فکر خلاق و ارتقاء فرهنگ علم دوستی،

ـ اعتلای موقعیت آموزشی، علمی و فنی کشور،

ـ تعمیق و گسترش علوم، معارف، ارزش‌های انسانی و اسلامی،

ـ تأمین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی کشور،

ـ ارتقـاء سطح دانش و مهارت‌های فنی و توسعه و ترویج فرهنگ تفکر علمی در جامعه،

ـ حفظ و تحکیم آزادی علمی و استقلال دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی.

مأموریت‌های اصلی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری(عتف) مندرج در قانون تشکیل آن:

ـ ارزیابی جامع عملکرد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری،

ـ حمایت از توسعه تحقیقات بنیادی و پژوهش‌های مرتبط با فناوری‌های نوین براساس اولویت‌ها،

ـ اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش کارآئی و اثربخشی تحقیقات کشور و توسعه تحقیقات کاربردی با همکاری دستگاههای ذیربط،

ـ اتخاذ تدابیر لازم در خصوص انتقال فناوری و دانش فنی و برنامه‌ریزی به منظور بومی کردن فناوریهای انتقال یافته به داخل کشور،

ـ ایجاد زمینه‌های مناسب برای عرضه فناوری در داخل و خارج کشور و حمایت از صدور فناوری‌های تولیدشده در کشور،

- تمهید سازوکارهای لازم برای ایجاد هم‌سویی میان فعالیت‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری،

ـ تقویت ارتباط دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور،

ـ کمک به توسعه پژوهش و فناوری در بخشهای غیردولتی.
راهبردها:
راهبردهای مرتبط با توسعه آموزش عالی:
ـ تربیت نیروی انسانی متعهد، متدین، متخصص و ماهر متناسب با نیازهای کشور،
ـ ارتقای شاخصهای کیفی آموزش عالی،

ـ حمایت‌های هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علمی وفناوری،

- ایجاد و توسعه رشته‌های دانشگاهی با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای دانش بشری با اولویت نیاز بازار کار،
ـ گسترش شایستگی حرفه‌ای.

راهبردهای مرتبط با توسعه پژوهش و فناوری:
ـ ارتقای کیفیت پژوهشی،

ـ ایجاد و گسترش کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و آزاداندیشی،

ـ توسعه علمی، تولیدعلمی و تولید بومی با تأکید بر علوم انسانی،

ـ ایجاد بسترهای تعامل با مخاطب وخدمات‌رسانی تحت وب.
راهبردهای مرتبط با توسعه فرهنگی:

ـ ارتقای کیفی در حوزه دانش و مهارت مبتنی بر تربیت اسلامی،

ـ ایجاد و گسترش کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و آزاداندیشی،

ـ توسعه علمی و تولید بومی با تأکید بر علوم انسانی.

راهبردهای مرتبط با استقرار نظام جامع ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی:

ـ‌ ایجاد ساختار مناسب از سطح کلان تا خرد نظام آموزش عالی به منظور مدیریت و راهبری فعالیت‌های ارزیابی و تضمین کیفیت،

ـ ارزیابی کیفیت عوامل دروندادی، فرایندی، بروندادی و پیامدی نظام آموزش عالی، آسیب‌شناسی آن و برنامه‌ریزی در جهت ارتقاء کیفیت،

ـ توسعه آموزش و پژوهش در حوزه ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی.
سیاست‌ها:

سیاست‌های مرتبط با توسعه آموزش عالی:

ـ بازنگری برنامه‌های آموزشی و درسی در راستای تولید علم نافع و رفع نیازهای بخشهای مختلف جامعه،

ـ متناسب‌سازی پذیرش دانشجو در راستای نیازهای کشور؛

ـ افزایش توانمندیها و قابلیت‌های تخصصی و مهارتی دانش‌آموختگان،

ـ دانش افزایی وتوانمندسازی مستمر اعضای هیأت علمی در ابعاد تخصصی حرفه‌ای و معرفتی در چارچوب برنامه‌های توسعه علمی و اقتصادی کشور،

ـ دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن تا پایان برنامه پنجم،

ـ ارتقای کمی و کیفی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی،

ـ توانمندسازی اعضای هیأت علمی و کارکنان،

ـ ارتقای منزلت و نگهداشت نخبگان و استعدادهای درخشان،

ـ توسعه متوازن مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی با توجه به مطالعات آمایش سرزمین،

ـ حمایت از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، علمی ـ کاربردی و پیام نور و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت آموزش و پرورش و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی،

ـ افزایش دانش ومهارت با نگرش به انجام کار واقعی در محیط، اصلاح هرم تحصیلی نیروی کار و ارتقاء و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی،کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور با سطح استاندارد جهانی و ایجاد فرصتهای جدید شغلی و حرفه‌ای برای جوانان و ارتقاء جایگاه آموزشهای فنی و حرفه‌ای
ـ ارتقاء منزلت، جذب و نگهداشت نخبگان.

سیاست‌های مرتبط با توسعه پژوهش و فناوری:

ـ دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن تا پایان برنامه پنجم،

ـ رصد وضعیت علمی کشور در مقیاس ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی،

ـ کارآیی مأموریت‌های اصلی دانشگاه‌ها در امر آموزش، پژوهش و فناوری،

ـ توسعه متوازن مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی با توجه به مطالعات آمایش سرزمین،
ـ توسعه قطب‌های علمی،

ـ گسترش ارتباطات علمی با مراکز و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی معتبر بین‌المللی،
ـ توسعه، انتشار وانتقال علم و فناوری،

ـ تبدیل دانش فنی به محصول قابل ارایه به بازار کار و مشتری مداری در عرصه فضای مجازی.

سیاست‌های مرتبط با توسعه فرهنگی:

ـ تقویت ابعاد معنوی، بصیرت افزایی، خودباوری و تعلق ملی در بین دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان،

ـ نهادینه کردن تجارب علمی و عملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی فرهنگی دانشجویی،

ـ تشکیل کرسی‌های نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها

ـ تفکر تولیدی و دانش بنیان مبتنی بر ارزش‌های بومی در حوزه علوم انسانی.

سیاست‌های مرتبط با استقرار نظام جامع ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی:

ـ مدیریت و سازماندهی ارزیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در سطح کلان نظام آموزش عالی و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی،

ـ بکارگیری نتایج فعالیتهای ارزیابی در برنامه‌ریزی توسعه و بهبود کیفیت،

ـ انجام فعالیت‌های آموزشی در حوزه تضمین کیفیت،

ـ ایجاد رشته‌های دانشگاهی مرتبط جهت تأمین نیروی کارشناسی و تحقیقی لازم،

ـ انجام و حمایت از انجام فعالیتهای پژوهشی در زمینه تضمین کیفیت.

اهم سیاستها و مواد قانونی مندرج در قانون برنامه پنجم مرتبط با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

ـ تحول بنیادین در آموزش عالی به ویژه در رشته‌های علوم انسانی،

ـ تحقق جنبش نرم‌افزاری و تعمیق مبانی اعتقادی، ارزش‌های اسلامی و اخلاق حرفه‌ای،

ـ ارتقاء کیفی در حوزه دانش و تربیت اسلامی،

ـ بازنگری متون، محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزه‌ها وارزشهای دینی و هویت اسلامی ـ ایرانی و انقلابی،
ـ تدوین و ارتقاء شاخصهای کیفی،

ـ گسترش کرسیهای نظریه‌پردازی، نقد و آزاداندیشی، توسعه قطبهای علمی، تولید علم بومی با تأکید بر علوم انسانی،

ـ استقرار نظام جامع نظارت و ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی،

ـ ایجاد ظرفیت لازم برای افزایش درصد پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی آموزش عالی،

ـ برنامه‌ریزی برای تأمین هیأت علمی مورد نیاز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی،

ـ گسترش ارتباطات علمی با مراکز و نهادهای آموزشی و تحقیقاتی معتبر بین‌المللی،

ـ تدوین و اجرای طرح نیازسنجی آموزش عالی و پژوهشی،

ـ استقرار نظام یکپارچه پایش و ارزیابی علم و فناوری کشور،

ـ گسترش حمایتهای هدفمند مادی و معنوی از نخبگان و نوآوران علمی و فناوری.

به منظور اجرایی کردن اهداف مندرج در سند چشم‌انداز، اهداف، راهبردها، سیاستها و قانون برنامه پنجم، بسته اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شامل چهار بسته اجرایی فرعی می‌‌باشد که عبارتند از:
1ـ توسعه آموزش عالی
2ـ توسعه پژوهش و فناوری
3ـ توسعه فرهنگی

4ـ ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی

برنامه‌های عملیاتی ذیل هریک از بسته‌های اجرایی فرعی در جداول پیوست آمده است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار