امروز : یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 26
۲۳:۳۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 45353
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۵
تعداد بازدید: 57
علیرضا قاسم‌خان پژوهشگر و مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره تالیف کتاب پژوهشی «تکیه ...

علیرضا قاسم‌خان پژوهشگر و مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره تالیف کتاب پژوهشی «تکیه دولت: بودن یا نبودن»، عنوان کرد: تکیه دولت بنایی است که در عهد ناصرالدین شاه قاجار و به منظور اجرای مراسم تعزیه و برگزاری آئین‌های سوگواری و روضه خوانی در ایام عاشورا در طهران برپا شد. تکیه دولت نه تنها به لحاظ معماری و جنبه‌های تاریخی بلکه از لحاظ اجرای مراسم با شکوه تعزیه نیز دارای اهمیت خاصی بوده‌است، من پژوهش‌های گسترده‌ای در حدود دو سال و نیم بر روی این موضوع انجام دادم که در کتاب «تکیه دولت: بودن یا نبودن» عرضه خواهد شد.

وی افزود: تکیه دولت یا تگیه دولت که از آن با عناوین دیگری همچون تکیه همایونی دولتی، تکیه قصر، تکیه بزرگ شاهی نیز نام برده شده ‌است، در نزدیکی شمس‌العماره تهران و به دستور دوستعلی‌خان معیرالملک ساخته شد. این تکیه راهی به درون کاخ سلطنتی داشته که شاه و خاندان سلطنتی از آن راه برای ورود به تکیه استفاده می‌کردند.

این پژوهشگر یادآور شد: تعزیه خوانی در تکیه دولت تا پایان دوره قاجار برپا بود و استفاده از بنای آن نیز تا اوایل عصر پهلوی دوم تداوم داشت. از این جهت، در بسیاری از وقایع مربوط به اواخر عصر قاجار و اویل عصر پهلوی به نام تکیه دولت برمی خوریم.

قاسمخان با اشاره به اینکه تکیه دولت، پس از مشروطه با نفوذ و تاثیر فرهنگ و هنر غرب بر کشور و پیدایش تئاتر و نمایش جدید در ایران، ارزش و اهمیت پیشین خود را از دست داد،‌عنوان کرد: پس از مشروطه  حتی گاهی مراسمی غیر از اجرای تعزیه نیز در آن برگزار شد، تکیه دولت، عظیم ترین نمایشخانه تاریخ ایران، سال‌ها متروک و نیمه مخروبه بود تا اینکه در سال 1325 خورشیدی و به منظور ساخت بانک ملی شعبه بازار، آن را خراب کردند.

وی افزود:‌ اینک تنها اثر باقی مانده از تکیه دولت، پرده‌ای نقاشی از محمدخان غفاری، نقاش‌باشی دربار ناصری ملقب به کمال‌الملک است که فضایی بسیار گسترده برای انجام مراسم مذهبی را نشان می‌دهد.

علیرضا قاسم‌خان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در این کتاب تاریخ، زیبایی‌شناسی معماری و همچنین تاثیرات آن بر حوزه‌هایی موسیقی و هنر نمایشی تعزیه بررسی شده است، خاطرنشان کرد: در این کتاب به جز مقوله تاریخ‌نگاری به ارایه مستندات تصویری هم پرداخته‌ام. بر این اساس در این راه انواع سندها و عکس‌هایی را که از این بنای تاریخی باقیمانده و همچنین تمامی آن‌چه که در منابع مکتوب و شفاهی تاریخ معاصر درباره آن از دوره‌ صدور فرمان ساختش توسط ناصرالدین شاه تا روز صدور فرمان تخریب آن در سال 1325، وجود دارد، مطالعه کرده و مهم‌ترین آن‌ها را در این کتاب آورده‌ام.

این مستند ساز و تهیه کننده گفت: در ابتدا این تحقیقات برای ساخت مستندی انجام شد اما از آنجا که تکیه دولت از لحاظ پژوهشی و زیباشناختی و از نظر حیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اهمیت بسیاری دارد ، تصمیم گرفتم قبل از ساخت این مستند این مطالب را به صورت کتابی پژوهشی همراه با عکس‌هایی که پیش از این منتشر نشده‌اند، عرضه کنم.

به گفته علیرضا قاسم‌خان پژوهش‌های کتاب «تکیه دولت: بودن یا نبودن» به پایان رسیده است و در مرحله صفحه آرایی است. این کتاب در انتشارات روزنه منتشر خواهد شد.

به گزارش فارس، پیش‌تر از این مجموعه گفت‌وگوهای علیرضا قاسمخان با تعدادی از کارشناسان حوزه‌های نشانه‌شناسی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و معماری مانند فرزان سجودی، ناصر فکوهی، سیدمحمد بهشتی، شادمهر راستین، مازیار اسلامی و محمد تهامی‌نژاد با عنوان «انسان، سینما و شهر» از سوی انتشارات روزنه منتشر شده است.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها