امروز : پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017 November 23
۱۶:۵۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 45420
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۳
تعداد بازدید: 322
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس: چندی است که شبکه شما اقدام به پخش سریال قدیمی «دنیای شیرین دریا» کرده است. این سریال یکی از نمونه‌های ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس: چندی است که شبکه شما اقدام به پخش سریال قدیمی «دنیای شیرین دریا» کرده است. این سریال یکی از نمونه‌های خوب و ماندگار دهه هفتاد است که با نقش آفرینی بازیگران محبوب و حتی آماتور فصلی جدید در ساخت برنامه‌های گروه کودک و نوجوان باز کرد.

«دنیای شیرین دریا» روایت دنیایی ساده و پاک کودکانی است که با پژوهش عمیق سازندگان گره خورده و نشان می‌دهد که ساخته‌ای ماندگار است که از پشتوانه پژوهشی و علمی خوبی برخوردار باشد.

سریال «دنیای شیرین دریا»، به کارگردانی بیژن بیرنگ و زنده یاد مسعود رسام و تهیه‌کنندگی بهروز بقایی هر شب رأس ساعت 22:10  از آنتن شبکه شما پخش می‌شود. این سریال در 33 قسمت 45 دقیقه‌ای تهیه شده است، با اینکه تاریخ تولید این سریال به دهه هفتاد برمی‌گردد، در پخش مجدد همچنان در جذب مخاطب موفق است.

زنده یاد «پوپک گلدره» بازیگر توانای سینما و تلویزیون، درست در زمانی که به دوران بلوغ بازیگری‌اش رسیده بود، از دنیا رفت و به خاطره‌ها پیوست. بخشی از جذابیت‌های سریال «دنیای شیرین دریا» به توانایی این بازیگر در ارائه نقش یک دختر ساده‌ دل روستایی برمی‌گردد.

وی علاوه بر این که نقش «دریا» را بازی می‌کرد، راوی داستان‌های سریال هم بود و به بینندگان اجازه می‌داد تا دنیا را از پنجره نگاه یک دختر جوان ببینند. او هر روز خاطراتش را یادداشت می‌کرد و با خواندن آنها بینندگان را هم با خودش همراه می‌کرد.

در روستایی که دریا در آن زندگی می‌کرد، خبری از اتفاقات تلخ و تکان‌دهنده نبود. قرار هم نبود زندگی شخصیت‌ها دستخوش بحران‌های پیش‌بینی نشده بشوند. آنچه روایت سریال را جذاب می‌کرد، صمیمیت جاری در روابط بین اهالی روستا بود.

در این روستا اگر یکی از شخصیت‌ها به هر دلیلی آزرده خاطر می‌شد، همه اطرافیانش دست به کار می‌شدند و تلاش می‌کردند که مشکل همدیگر را حل کنند.
 
**بقایی: خوشحالم که «دنیای شیرین دریا» همه اقوام را جذب کرد

«بهروز بقایی» کارگردان این مجموعه معتقد است: اگر ماندگاری در کار باشد، چند ساعت در خدمت ملت بودن چیز زیادی نیست. بقایی ادامه داد: اگر ماندگاری در کار بوده علت آن را در صداقت همه کسانی می‌دانم که در ساخت این کار بودند و یک هدف و نیت دسته جمعی را دنبال می کردند.

وی محکم و استوار بودن و با دانسته‌ها حرکت کردن را عامل تازگی سوژه‌های دنیای شیرین دریا دانست.

کارگردان مجموعه تلویزیونی دنیای شیرین دریا معیار خود را در انتخاب بازیگرهای این اثر چنین عنوان کرد: خوشبختانه کشور ما چند قومیتی است و این تعدد قومیت این امکان را می‌دهد که احساس‌های گوناگون را با تکنیک‌های امروزی به قاب تلویزیون برده و احساس فردی که در سمنان بهترین نان جهان را می‌پزد درک کنیم.

بقایی تصریح کرد: در این سریال هر ملیتی می‌توانست باشد مهم این است که همه به یک زبان بگویم و روایت دل را صادر کنیم. آن موقع است که همه هم زبان می‌شویم.

بقایی همچنین درباره تفاوت کارهای ویژه نوجوانان در دهه هفتاد و هشتاد توضیح داد: در اکثر کارهای ساخته شده در کشور یک اصل اساسی رعایت می شود و آن عدم استفاده ابزاری از زنان و اعتقادات و کودکان است که این اصل خیلی مهم و ضروری است. بقایی اضافه کرد: به نظر بنده در کارهای ما این بار مفهومی و اساسی برای آن در نظر گرفته می شود.

وی بیان داشت: زمان هایی پیش می آید که این بار معنایی فراتر از متن و حتی جاهایی ناپیدا می شود ولی در کل حتماً یک مفهوم اندیشه وار پشت خود دارد. بقایی ادامه داد: هر دوره ای یک سری کارهایی را می‌پسندد که می تواند با در کنار هم قرار گرفتن اثر خود را بر مخاطب بگذارد.

بقایی با بیان اینکه تاکنون بیش از 14 هزار دقیقه(12 سریال) برای گروه کودک و نوجوان کار کرده است، ادامه داد: از اینکه در ساخت اثری سهیم بودم که توانست مخاطب خوبی داشته باشد و با دوبله و پخش چندین دفعه‌ای خودش هنوز خواهان داشته باشد افتخار می‌کنم و امیدوارم مردم نقص آن بر من و دوستانم ببخشند.

وی همچنین درباره پخش مجدد این سریال از شبکه شما تصریح کرد: خوشحالم که شبکه‌ای داریم که به شناساندن قومیت‌های کشورمان همت می‌کند. ما در این سریال گویش گیلکی را داشتیم و همه ته مایه‌های دیالوگ به لهجه گیلکی بیان می‌شد و خوشحالم که دنیای شیرین دریا در گروه ساخته‌هایی با نشان اقوام ایرانی جای گرفته است.

بقایی به سازندگان کارهایی که به موضوع اقوم می‌پردازند توصیه کرد که برای ساخت چنین آثاری باید مخاطب را بشناسند و بازخوردها را در نظر گرفته و از پشتوانه پژوهشی و روان شناسی قوی برخوردار باشند تا اثری در خور این ملت فهیم بسازند، اگر جز این باشد کار پس از اندک زمانی فراموش و تلاش ها هیچ می‌شود.
 
غبیشاوی: پژوهش علمی راز ماندگاری «دنیای شیرین دریا» است

عطیه غبیشاوی از بازیگران سریال «دنیای شیرین دریا» نیز در خصوص اینکه چرا این سریال پس از 15 سال هنوز خواهان دارد و مثل بسیاری از آثار هم سن خودش خاک نمی‌خورد گفت: دهه هفتاد دهه شروع گفتن جمله زیبای «ما می‌توانیم» بود.

وی تصریح کرد: به جرات می‌توانم بگویم تا به آن زمان چنین کار گسترده و کارشناسی شده‌ای برای گروه کودک و نوجوان انجام نشده بود. وی علت ماندگاری و از امتیازهای خوب این سریال به پژوهش علمی صورت گرفته قبل از شروع فیلم برداری اشاره کرد و گفت: نویسنده ماهر، استفاده از روانشناس در نوشتن اثر، تهیه کننده نکته سنج و بلاخره کارگردان خوش فکر همگی این نوید را می داد که این اثر باید کار متفاوتی باشد.

غبیشاوی ادامه داد: با حساسیتی که بیژن بیرنگ داشت فیلمنامه بارها و بارها نوشته و اصلاح می شد اتفاقی که شاید الان کمتر شاهد آن باشیم. هر کدام از واژه ها و جملات حساب شده و در جای خود استفاده می شد و جملات سکانس پرکن نبود.

وی نگاه به فضای روستا را در این سریال نگاه تازه ای دانست و بیان داشت: نگاه به محیط و مردم روستا نگاه نو و جدیدی بود. در کارهای انجام گرفته شاهدیم که نگاه شهری از بالا به روستا حاکم است. ولی در این سریال ما شاهد نگاه نزدیک به آن آدم ها و صمیمیت و توانایی آنها هستیم. غبیشاوی ادامه داد: در موقع فیلمبرداری نیز همین صمیمیت بین گروه تسری یافته و واقع پذیری را برای مخاطب بیشتر کرد.

جنبه آموزشی داشتن سریال دنیای شیرین دریا به نظر غبیشاوی یکی دیگر از عواملی بود که به ماندگاری این اثر کمک کرد. وی ادامه داد: 15 سال از پخش این سریال می گذرد ولی مخاطب امروزی هنوز از بخش آموزشی آن یاد می کند. این سریال فضای ایده آلی را برای خانواده ایجاد کرد که در سایه باورپذیر بودنش مدینه فاضله ای را ترسیم کند که همگان خواهان آن بودند.

غبیشاوی در این خصوص که کارهای دهه هفتاد و هشتاد کودک و نوجوان چه فرق با هم داشته است گفت: ما در دهه هفتاد شاهد نگاه تازه به مقوله نوجوان بودیم. ولی هر چه به دهه هشتاد نزدیک می شویم، همه چیز به سمت سریع نوشته شدن و فیلمبرداری شدن پیش می‌رود.

ایفاگر نقش مادر دریا در این سریال تصریح کرد: نمی‌توان منکر ساخت آثار با زیربنای پژوهشی و علمی شد، اما سریع پیش رفتن کار در هر زمینه ای به خصوص در این عرصه خالی از اشکال نیست. وی اتفاق سریع رساندن برای پخش را از معایب این آثار دانست.

این بازیگر سینما و تلویزیون پخش دوباره این سریال را به فال نیک گرفت و بیان داشت: با این کار نسل‌هایی که این سریال را ندیده‌اند بیننده آن می‌شوند و با فرهنگی که به شکل صحیح نشان داده می شوند آشنا می شوند.

وی ادامه داد: نظر بیژن بی‌رنگ این بود که با خلق شخصیت مادر خانواده که جنوبی بوده دو فرهنگ شمالی و جنوبی را در یک سریال به نمایش بگذارد و این نزدیکی و اشتراکات قومی را نشان دهد و به نوعی در هم ادغام کند که در نوع خودش چیز جدیدی بود.

غبیشاوی متولد آبادان و در اصل جنوبی است وی در این سریال پس از فوت همسرش به اتفاق دو دختر و پسرش به شمال مهاجرت می کند و تنها فردی جنوبی در بین گیلکی هاست که به خاطر عرب بودنش کلمات را با کمی لهجه عربی ادا می‌کند. او در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در این سریال به بازیگر این اجازه داده شد که از داشته‌های فرهنگی خود استفاده کند،پاسخ داد: چون این سریال از پشتوانه پژوهشی و روان شناسی خوبی برخوردار بود و فیلمنامه با درایت سازندگان قبل از فیلمبرداری نوشته شده بود همه این تمهیدات اندیشه شده بود و کمتر اتفاق افتاد که کلمه ای را جایگزین و یا به کل حذف کنیم. و هر جا لازم بود نه تنها به من بلکه به هر یک از بازیگرها این امکان داده شد تا از واژه های درونی و لهجه خود استفاده و دیدگاه خود را بیان کنند.

غبیشاوی با گرامی داشتن یاد و خاطره مسعود رسام و پوپک گلدره ابراز امیدواری کرد که دیگر شاهد چنین واقعه تاسف بار در جامعه هنری نباشیم و قدر هنرمندان خوب این سرزمین را تا زمانی که در قید حیات هستند را بدانیم و از مسئولان و دست اندرکاران خواست که به نیازهای مادی و روحی هنرمندان توجه کنند.

وی در خاتمه با ابراز تاسف دوباره از اینکه این هنر به صحنه باند بازی و به مافیای هنری تبدیل شده است بیان داشت در این چند سال اخیر شاهد این بودیم که افرادی با دسته بازی ها و باند بازی ها وارد صحنه بازیگری شدند بدون اینکه تخصص و روحیه ی هنری داشته باشند.
 
**نوروزی: قصه‌های «دنیای شیرین دریا» هیچ وقت کهنه نمی‌شود

مینا نوروزی سادگی و به دور بودن از هرگونه کلیشه ای بودن موضوعات و صادقانه روایت کردن داستان را علت ماندگاری سریال دنیای شیرین دریا دانست و ادامه داد: قصه هایی که هیچ وقت کهنه و تکراری نمی شود. خود ما نیز هر موقع به خاطرات دوران کودکی خود فکر می کنیم این احساس را داریم که این خاطرات تازگی دارد.

نوروزی بیان داشت: این قصه عین خاطرات زندگی واقعی و صادقانه ماست. این بازیگر با بیان اینکه قبل و بعد از سریال دنیای شیرین کارهای زیادی برای گروه کودک و نوجوان داشته است اما هیچ کدام از آن کارها جذابیتی که این سریال برایش داشته را بوجود نیاورده است.

وی این سریال را تداعی کننده خاطرات دوران کودکی خود خواند و گفت: مخاطب، زن عموی این سریال را به خوبی می شناسد و این از همه چیز برایم دلنشین و در عین حال جذاب است. ایفاگر نقش زن عمو در این سریال با بیان اینکه شکل پرداختن به سوژه ها و فکر هنری داشتن عاملی است که موضوعات یکسان را از هم متمایز می کند گفت: نمی توانم بگویم قصه های این اثر عجیب و خارق العاده بود چرا که این ماجراها و موضوع ها عمومیت داشته و می توان تکه هایی از آن را در زندگی تک تک افراد جامعه دید.

وی به کار پژوهشی نویسنده اثر برای سریال اشاره کرد و تصریح کرد: خودسیانی نویسنده این سریال پشتوانه فکری خوبی داشته که توانسته است قصه های ساده را خوب پرورش دهد. نوروزی ادامه داد: بعد از نویسندگی خوب اثر مدیون ذوق هنری بهروز بقایی هستیم. فردی که این دنیا را خوب می شناخت و کار کردن با بچه ها را بلد بود و توانست سه نوجوان آماتور را به بازیگرهای حرفه ای تبدیل کند.

نوروزی تصریح کرد: قصه‌های این اثر می توانست عادی و بدون جذابیت باشد و سرسبزی مناظر شمال می توانست بر داستان  و موضوعات قصه غالب باشد. اما ما در این اثر می بینیم که بیننده زیاد درگیر فضای سبز و زیبایی های دریا و سواحل آن نشده و شخصیت های داستان را بیشتر از طبیعت دوست دارد. وی علت اینکه شخصیت ها در سریال دنیای شیرین دریا بر طبیعت برتری داشته اند گفت: چون دیالوگها و طرز بیان واقعی بود و تلاش دسته جمعی به ثمر نشست و شد سریالی که بعد از 15 سال هنوز مخاطب خود را دارد.

نوروزی با مقایسه کارهای ساخته شده دو دهه 70 و 80 برای کودک و نوجوان گفت: متاسفانه در گروه کودک و نوجوان در سینما و تلویزیون شاهد رشد نبودیم و نقد آثار ساخته شده نشان می دهد که پسروی در کارها به وضوح مشخص است. وی به نظر و سخن یکی از کارگردانان مطرح کشور اشاره کرد و گفت: این کارگردان معتقد است که همه کات ها یک جور دکوپاژ می شود، یعنی به همه کارها با یک دید نگاه می کنند.

ایفاگر نقش زن عمو ادامه داد: هر کدام از ژانر، وحشت، درام و طنز کودک کارگردان خاص خود را می طلبد و نوع تعریف کردن کار کودک با تعریف کار وحشت و طنز دیگر گروه های سنی قطعاً فرق می کند.

وی با استناد به این موضوع که دنیای شیرین به نوعی موقعیت طنز هم داشت، گفت: با درایت کارگردان در این سریال این اصل مهم حرفه ایی را ثابت کرد که باید تعریف و دکوپاژ همه چیز در چارچوب کودک و نوجوان قرار بگیرد.

نورزوی ادامه داد: هر چند ما در این اثر بیننده بزرگ سال هم داشتیم اما سازندگان دنیای شیرین دریا به این امر واقف بودند که بیشترین گروه سنی را کودک و نوجوان تشکیل می دهد و همین امر باعث ماندگاری دنیای شیرین شد.

نوروزی با بیان اینکه بیننده شبکه شما است، گفت: این شبکه با توجه به رسالتی که دارد توانسته بینندگان ثابتی داشته باشد.

وی گزیده عمل کردن این شبکه را مزیت قابل ستایش آن دانست و ادامه داد: این شبکه برنامه های خوبی را ارائه می‌دهد و با گلچین کردن آثار فاخر توانسته نیازهای سرگرمی و آموزشی مخاطب را ارضاء کند.

این هنرمند سینما و تلویزیون در خاتمه با گرامی داشتن یاد و خاطره پوپک گلدره و معسود رسام گفت: ای کاش تا زمانی که هستیم به داد هم برسیم و اگر قرار است بزرگ داشتی برای کسی گرفته شود، امیدوارم بعد از مرگش نباشد. وی ادامه داد: در حق خیلی از هنرمندان اجحاف می شود که انگار جزء این 75 میلیون ایرانی نبوده اند و نیستند.

در خاتمه نوروزی ابراز امیدواری کرد که مسئولان و بزرگان این عرصه با شستن چشم ها و جور دیگر دیدن به هنرمندان این عرصه جان دوباره ببخشند و دیگر شاهد چنین آشفتگی و گم نامی هنرمندان نباشیم. 
 
**بشارتی: «دنیای شیرین دریا» کلیشه‌ای نبود

فرهاد بشارتی ایفاگر نقش عمو اسد در این مجموعه علت ماندگار سریال دنیای شیرین دریا را در محتوای غنی و سادگی و از جنس مردم بودن آدم های قصه دانست و ادامه داد: اینکه نمی خواهیم حرف های کلیشه ای و مستقیم بزنیم به نظرم از حسن های خوب این سریال بود.

وی گفت: قصه از زبان کودکانی که پاک و معصومند بیان می شد و به همین علت بر دل مخاطب می نشت و بیننده به نوعی خود را درون قصه احساس می کرد و این بهترین و مهم ترین امتیازی بود که داستان را باورپذیر می کرد.

ایفاگر نقش عمو اسد عامل طراوت و تازگی این سریال را در نداشتن تاریخ مصرف دانست و ادامه داد: قصه های سریال در هر زمانی قابل تامل و پرداخت می باشد و مضاف بر آن فضای زیبای شمال و سبز بودن محیط این حس را به مخاطب منتقل می کند که صحنه و موقعیت تازه و جان دارد. به همین علت گذشت زمان در این سریال کم رنگ است.

عمو اسد از اینکه این نقش را با دل و جان دوست می داشت گفت: آنقدر این نقش را دوست داشتم که بعد از پخش این سریال، برای حفظ این نقش در ذهن مخاطب نمی خواستم نقش های مغایر نقش عمو اسد و نقش های شبیه به آن را قبول کنم. بشارتی تصریح کرد: پس از این سریال برای بازی در سریال پس از باران دعوت شدم اما آن نقش را بخاطر اینکه شباهت زیادی به شخصیت عمو اسد داشت نپذیرفتم.

وی سپس به شرایط بد کار در تلویزیون و سینما اشاره و بیان داشت: من نیز همچون دیگر هنرمندان به دلیل شرایط بد کارهای پیشنهاد شده و بخاطر فضای بد سریال سازی مجبور به تکرار نقش های مشابه به هم در کارهایم شدم، هرچند که سعی کردم با هم تفاوت هایی داشته باشند. عمو اسد خوب ما با تبسمی که بر چهره داشت گفت: اما هیچ کدام از آن نقش ها عمو اسد دنیای شیرین دریا نشد. 

وی در پاسخ به این سوال که شما زاده شمال کشور هستید، این موضوع چقدر به وی اجازه می داد تا در جریان سازی و نشان دادن فرهنگ و زبان شمالی همکاری و به نوعی موثر واقع شود که وی پاسخ داد: با توجه به اینکه بزرگ شده فرهنگ شمال هستم به جرأت می توانم بگویم متن کار آنقد عالی و کامل بود که اجازه این دخل و تصرف را به من نمی داد، کلمات و جملات به جا و در عین شیوایی بکار گرفته شده بود و در مواقعی که کارگردان صلاح می دانست تا تغییراتی بنا به لوکیشن در متن بدهد، ما نیز نظرات خودمان را می دادیم. بشارتی با ابراز خوشحالی از پخش این سریال از شبکه «شما» گفت: بچه های امروز حق دارند این دست کارها را بینند و از دیدن آن لذت ببرند.

وی در عین حال دنیای امروز را دنیای وسایل ارتباطی خواند و گفت: با ساخت برنامه های مناسب کودک و نوجوان باید به او در شناخت هر چه بهتر دنیای خود کمک کرد. چرا که جامعه ما نسبت به 15 سال دچار تغییر و تحول شده، پس به ناچار باید ذائقه مخاطب نوجوان فعلی را شناخت و برای او برنامه ساخت.

ایفاگر نقش عمو اسد با یادآوری خاطرات دو عزیز سفر کرده  این سریال، برای این دو عزیز علو درجات و آمرزش خواست و ادامه داد: رسام عزیز و گلدره مهربان خیلی زود از پیش ما رفتند اما کارهای خوبی از آنها به یادگار مانده است و این اقبال از کارهای 15 سال پیش این نوید را می دهد که مردم ما چقدر فهیم و هنردوست هستند و هنرمند را جسم و جامد فرض نکرده و آثار آنها را از دل و جان دوست می دارند، حتی اگر جسم خاکی هنرمند دیگر در بین مردم نباشد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها