امروز : جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 28
۰۹:۳۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 45461
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۰۳
تعداد بازدید: 183
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس نشست خبری تولید فیلم‌سینمایی «درناهای کاغذی» و تشریح نتایج سفر به هیروشیما ظهر امروز با حضور سید احمد میرعلایی مدیرعامل ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس نشست خبری تولید فیلم‌سینمایی «درناهای کاغذی» و تشریح نتایج سفر به هیروشیما ظهر امروز با حضور سید احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سیروس حسن‌پور کارگردان سینما و جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی فارابی در محل این بنیاد برگزار شد.

براساس این گزارش گودرزی در ابتدای این نشست در خصوص چگونگی تولید فیلم‌سینمایی درناهای کاغذی گفت: اواخر پروژه فیلم‌سینمایی مروارید به کارگردانی سیروس حسن‌پور برای بازدید از این پروژه به جزیره قشم رفتیم و همانجا آقای حسن‌پور پیشنهاد ساخت فیلمی براساس کتاب درناهای کاغذی را مطرح کردند.

وی افزود: پس از طرح این پیشنهاد مذاکراتی با کشور ژاپن به جهت آنکه این کتاب نوشته ساداکو یکی از قربانیان بمباران شیمیایی هیروشیما بود وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم فیلم ویژه‌تری را تولید کنیم و در نهایت پس از این مذاکرات قرار شد امسال تندیس درناهای کاغذی در یکی از میادین شهر اصفهان نصب شود که ایران پنجمین کشوری خواهد بود که افتخار دریافت نشان صلح «درناهای کاغذی» را پیدا خواهد کرد.

در ادامه این نشست سیداحمد میرعلایی اظهار داشت: اسم فعلی این فیلم درناهای کاغذی است که احتمال دارد در مسیر داستان و نگارش فیلم‌نامه تغییر پیدا کند اما قرار است این فیلم به صورت مشترک با ژاپن تولید شود که مسئولیت پیگیری کارهای تولید در ژاپن به عهده خانم شهره گلپریان است و با توجه به شرایط اقتصادی سینما در جهان برای پایین آوردن هزینه‌ها و بالا بردن تعداد مخاطب مشارکت در ساخت رویه‌ای است که این روزها کشورهای مختلف دنبال می‌کنند.

وی افزود: فارابی در چند سال گذشته رویه مشارکت در ساخت را دنبال کرده و حتی طرح‌هایی برای ساخت با کشورهای ترکیه، مصر، لبنان، کانادا و یکی از کشورهای اروپایی در دست داریم که فیلمنامه همه این کارها توسط ما مطرح شده و علاقمند هستیم تا حتما با حضور عوامل اصلی ایرانی ساخته شود.

میرعلایی تأکید کرد: البته در تولید مشترک قائل به ساخت فیلم به هر عنوان نیستیم به گونه‌ای که اخیرا کشور ترکیه پیشنهاد ساخت فیلمی در ارتباط با مولانا را به ما ارائه داد اما از آنجایی که نگاهی غیرواقعی به این شخصیت ملی ما داشتند برای تولید به توافق نرسیدیم و در نهایت پس از مطرح شدن سوژه درناهای کاغذی توسط آقای حسن‌پور که بسیار ارزشمند است تصمیم گرفتیم این پروژه را با مشارکت کشور ژاپن بسازیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع بمباران شیمیایی سوژه‌ای است که هنرمندان ما کمتر به آن ورود پیدا کردند گفت: زمانیکه آقای حسن‌پور به سردشت رفتند با واقعه‌ای روبرو شدند و به این نتیجه رسیدند که مردم سردشت بسیار مظلوم هستند و متوجه شدیم که اتفاق بسیار بزرگ و فاجعه‌ بزرگ انسانی رخ داده است که می‌توانیم آن را به تصویر بکشیم و اگر بتوانیم دشمن‌شناسی خوبی از این طریق نشان دهیم شاید بتوانیم از اتفاقات بعدی جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: فیلم قبلی آقای حسن‌پور هم توسط یونیسف مورد استقبال قرار گرفت و قرار است که در کشورهای مختلف اکران شود و در مورد درناهای کاغذی هم طرح این فیلم بیش از یک سال قبل مطرح شده بود اما آقای حسن‌پور با توجه به علاقه‌یشان نسبت به کارهای مستند این موضوع را به ما پیشنهاد دادند و پس از آنکه مورد قبول واقع شد همراه با خانم نغمه ثمینی سفری به سردشت و ژاپن داشتند و حتی در سفر به ژاپن به مسئولان این کشور اعتراض کردند که چرا از فاجعه سردشت هیچ نشانی در موزه صلح این کشور وجود ندارد.

میرعلائی ادامه داد: در نهایت پس از آنکه قرار شد این فیلم با همکاری مشترک این دو کشور ساخته شود سفری به همراه حسن‌پور به ژاپن داشتیم و در آنجا در خصوص این موضوع صحبت کردیم که در نهایت شهردار و استاندار هیروشیما موافقت خودشان را با تولید مشترک این فیلم عنوان کردند.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر در ادامه خاطرنشان کرد: از دوره اول جشنواره تا امروز مدیران مختلفی برای برگزاری جشنواره کودک زحمت کشیدند تا این جشنواره به یک اوجی برسد و باید از این اوج به نفع نظام و مردم خودمان استفاده کنیم که امروز خوشبختانه ایران را به عنوان یکی از کشورهای حامی صلح می‌شناسند و به همین دلیل تصمیم‌گرفتیم در جریان برگزاری جشنواره در یکی از میادین اصفهان تندیس صلح درناهای کاغذی را رونمایی کنیم و همزمان با روز جهانی هیروشیما بزرگداشت کودکان 4 شهر هیروشیما، حلبچه، سردشت و سوریه را که مورد هجوم شیمیایی قرار گرفتند برگزار کنیم.

میرعلایی تأکید کرد: معتقد هستیم اگر همان بار اول که بمباران اتمی هیروشیما انجام شد جامعه جهانی واکنش مناسبی نسبت به این واقعه نشان می‌داد دیگر تکرار نمی‌شد و به همین دلیل قرار است در این مراسم نوه ساداکو (ابداع کننده درناهای کاغذی) و آقای کوبایاشی مسئول بنیاد ساداکو حضور داشته باشند.

در ادامه این مراسم سیروس حسن‌پور کارگردان فیلم‌سینمایی «درناهای کاغذی» در خصوص روند شکل‌گیری این فیلم گفت: راهی را که قسمت شده من طی کنم راهی است که نمی‌توان به تنهایی آن را طی کرد و بخصوص با کمک رسانه‌ها می‌شود این پروژه را به گونه‌ای جلو برد که ابعاد گسترده‌ای برای آن ترسیم شود.

وی افزود: آنچه در مورد درناهای کاغذی برایمان اتفاق افتاد این بود که 4 سال قبل برای داوری در یک جشنواره فیلم کوتاه به ژاپن سفر کرده بودیم و در این سفر برای اولین بار بحث کتاب ساداکو و درناهای کاغذی مطرح شد و پس از شنیدن داستان یک خطی آن متوجه جذابیت آن شدم .

حسن پور خاطرنشان کرد: اما مسئله این بود که اساسا قصه ساداکو و هزار درنای کاغذی مربوط به واقعه هیروشیما می‌شد و هیچ ربطی به کشور ما نداشت و در گذر ایام تحقیقاتی که انجام دادم و پس از آن طرح آن با خانم نغمه ثمینی تصمیم گرفتیم به نوعی داستان ساداکو را با فاجعه سردشت پیوند بزنیم. البته طرح اولیه من در ارتباط با حلبچه بود اما پس از سفری که به سردشت داشتم متوجه شدم متأسفانه هیچ کس در مورد سردشت تابحال اطلاع‌رسانی نکرده و صدای خاموش مردم سردشت من را تحت تأثیر قرار داد.

وی افزود: بنابراین در ادامه به این نتیجه رسیدیم که داستان ساداکو را با سردشت پیوند بزنیم چرا که بزرگترین رنجی که اکنون مردم سردشت می‌برند از بی‌توجهی است و به نظرمان رسید می‌توانیم قصه این فیلم را از دختری 12 ساله شروع کنیم که مادرش در سردشت مربی کانون بوده است و پس از بمباران شیمیایی آن سردشت این دختر که به دنیا می‌آید با عوارض شیمیایی دست و پنجه نرم می‌کند از طریق همین دختربچه وارد ژاپن می‌شویم و در نهایت قصه ساداکو را هم می‌بینیم.

کارگردان فیلم‌سینمایی مروارید در ادامه در تشریح شخصیت ساداکو گفت: ساداکو در زمان بمباران اتمی هیروشیما دختر بچه‌ای دو ساله بود که بعدها در 11 سالگی متوجه تشعشعات ناشی از بمباران شیمیایی می‌شود و متوجه می‌شوند که به سرطان خون مبتلا شده است در بیمارستان یکی از دوستان او برایش کاغذ و قیچی می‌آورد و می‌گوید افسانه‌ای قدیمی وجود دارد که اگر کسی هزار درنای کاغذی بسازد به همه آرزوهایش می‌رسد. البته ساداکو موفق می‌شود تنها 700 درنا را بسازد و پس از آن به یاد ساداکو شروع به ساخت درناهای کاغذی می‌کنند و بعدها بنیاد ساداکو تأسیس می‌شود و پس از آن درنای کاغذی به عنوان نمادی از صلح جهانی شناخته می‌شود که تاکنون به کشور‌های آمریکا، هاوایی، شهر ژنو سوئیس، شهر اوکیناوا در ژاپن اهدا شده و قرار است به عنوان پنجمین کشور به ایران اهدا شود.

در ادامه این نشست سیداحمد میرعلایی در پاسخ به این سؤال که چرا تندیس درنای کاغذی به آمریکا به عنوان کشوری که مسبب بمباران شیمیایی هیروشیما بوده است اهدا شده گفت: اهدای این تندیس به آمریکا برای ما هم عجیب بود و اعتقاد داریم باید به این موضوع پرداخته شود حتی در سفری که به هیروشیما داشتیم جالب بود که پرچم آمریکا همه جا قرار داشت و آمریکا با تبلیغات دشمن شناسی را در ژاپن از بین برده است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به جنایاتی که آمریکا در کشور بوسنی انجام داده است و امروز موزه صلح این کشور به دست آمریکا ساخته شد گفت: ما معتقدیم باید با یک کار مناسب جنایات آمریکا را به دنیا معرفی کرد و تنها آتش‌زدن پرچم دلیلی بر دشمن بودن آمریکا نمی‌شود بلکه باید جنایات بزرگ آمریکا را در شهرهایی نظیر هیروشیما، حلبچه، سردشت و اخیرا کشور سوریه با ساخت آثار مناسب به همه دنیا معرفی کنیم.

وی ادامه داد: مگر چند سال از واقعه هیروشیما و شهادت ساداکو می‌گذرد اما به نظر می‌رسد همه این موضوع را فراموش کرده‌اند در حالیکه ما وظیفه داریم این موضوع را به دنیا یادآوری کنیم که آمریکا چه جنایتی انجام داده است.

میرعلایی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما اینقدر با خودمان درگیر هستیم که یادمان می‌رود مشکل اصلی چیست در حالیکه آزاداندیشی و دشمن شناسی که در کشورمان وجود دارد در دنیا بی‌نظیر است امروز همه مردم کشورمان با سلایق مختلف می‌دانند که دشمنمان آمریکا است و ما داریم با چه کسی می‌جنگیم و اگر ما هم در مقابل آمریکا کوتاه آمده بودیم امروز سردشت به یک شهر جهانی تبدیل شده بود و نمادهای آن را در موزه‌های مختلف به نمایش می‌گذاشتند.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه امروز دیگر هیچ نشانی از حلبچه به عنوان فرهنگی‌ترین شهر عراق وجود ندارد گفت: گناه مردم حلبچه این بود که از فرهنگ مردم ایران حمایت می‌کردند و حتی مجسمه کاوه آهنگر در این شهر نصب شده بود و این شهر رکورددار چهره‌های فرهنگی در کشور عراق بود که دو سینما داشت اما این شهر را با خاک یکسان کردند.

براساس این گزارش در ادامه این نشست سیداحمد میرعلایی در خصوص نحوه مشارکت فارابی و کشور ژاپن در ساخت فیلم‌سینمایی «درناهای کاغذی» گفت: تمام هدف ما این است که در کارهایمان از هنرمندان ایرانی استفاده کنیم و در این پروژه نیز تمام عوامل پشت دوربین ایران، ایرانی هستند و حتی فیلمبردار و طراح صحنه بخش ژاپن نیز از سینماگران ایرانی استفاده خواهند شد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی همچنین با اشاره به اینکه تمامی کارهای فنی این فیلم در ایران انجام خواهد شد گفت: نحوه مشارکت مالی در این پروژه 50-50 است و هزینه‌های فیلمبرداری بخش ایران با فارابی و هزینه‌های فیلمبرداری هیروشیما با ژاپن است که حتی عقاید حاصل از فروش فیلم در هر کشور نیز متعلق به همان کشور خواهد بود.

در بخش بعدی این نشست سیروس حسن‌پور با تأکید بر اینکه بحث اصلی در تولید فیلم‌سینمایی «درناهای کاغذی» صلح است گفت: متأسفانه در ژاپن هم که موزه صلح راه‌اندازی کردند تنها به بمباران اتمی هیروشیما پرداخته شده و هیچ نشانی از بمباران سایر کشورها نیست و ما هم زمانیکه خواستیم این فیلم را بسازیم به این نتیجه رسیدیم که سردشت در مقایسه با وسعت بمباران هیروشیما و پرداختن رسانه‌ها به آن محلی از اعراب ندارد به همین دلیل تصمیم گرفتیم در قبال هیروشیما به سردشت هم بپردازیم تا از این طریق سردشت را نیز به مردم دنیا معرفی کنیم.

کارگردان فیلم‌سینمایی «درناهای کاغذی» خاطرنشان کرد: در خصوص ترکیب بازیگران نیز ابتدا در نظرمان این بود که از یک بازیگر بزرگسال در کنار شخصیت دختربچه فیلم استفاده کنیم اما به این نتیجه رسیدیم که صحنه در هیروشیما شلوغ می‌شود به همین دلیل تنها با دختربچه‌ محوری فیلم به ژاپن خواهیم رفت و در آنجا بازیگر بسیار حرفه‌ای که در فیلم داستان توکیو هم حضور داشته و امروز 76 ساله است در نقش ساداکو مقابل دوربین قرار می‌گیرد.

وی همچنین در خصوص زمان آغاز فیلمبرداری فیلم‌سینمایی «درناهای کاغذی» گفت: امسال هفتادمین سال درگذشت ساداکو است و برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که ابتدا در فصل پاییز بتوانیم صحنه‌های مورد نظر را در سردشت فیلمبرداری کنیم و پس از آن بتوانیم بخش‌های مربوط به هیروشیما و ژاپن را در زمستان جلوی دوربین ببریم که 40 درصد کار در ایران و 60 درصد در ژاپن فیلمبرداری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فارس در بخش دیگری از این نشست سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در خصوص اینکه مشکلی بابت تأمین بودجه این فیلم وجود خواهد داشت یا خیر گفت: قبل از سفر به ژاپن گزارشی را در مورد روند تولید فیلم به آقای ایوبی ارائه دادیم و پس از بازگشت نیز گزارشی از جزئیات سفر به ژاپن به ایشان ارائه کردیم که در نهایت برای تولید فیلم ابراز تمایل کردند اما به طور کلی باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که فیلم‌سینمایی «درناهای کاغذی» یک پروژه ملی است و همه باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلی بابت بودجه آن وجود نداشته باشد و این پروژه بدون هیچ مشکلی ساخته شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها