امروز : جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 22
۱۴:۵۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 45996
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۰۰
تعداد بازدید: 76
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، حضور پررنگ خیران مدرسه‌ساز در کنار اقدام‌های سازمان نوسازی و آموزش و پرورش روند ساخت و ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، حضور پررنگ خیران مدرسه‌ساز در کنار اقدام‌های سازمان نوسازی و آموزش و پرورش روند ساخت و تجهیز مدارس را سرعت بیشتری داده و با تلاش دست‌اندرکاران سطح مدارس ارتقای خوبی یافته است.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برای بهسازی لرزه‌ای فضای آموزشی مسیری علمی خوبی را طی کرده و در مقاوم‌سازی مدارس اقدام‌های مناسبی را انجام داده است.

در آستانه بازگشایی مدارس و برای آشنایی بیشتر با فعالیت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، گفت‌وگوی تفصیلی با «مرتضی رئیسی» رئیس این سازمان در حاشیه سفر وی به گیلان ترتیب داده‌ایم که در زیر می‌خوانیم:

فارس: فعالیت سازمان نوسازی در بحث تعلیم و تربیت انسان چگونه است؟

- موضوع تعلیم و تربیت از بحث‌های مهمی است که باید در تربیت انسان از بهترین و برترین امکانات استفاده شود.

از آنجا که آموزش و پرورش زیربنای توسعه جامعه محسوب می‌شود، بنابراین توسعه متوازن در تمام بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مستلزم توجه ویژه به تعلیم و تربیت است.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سال‌های اخیر روند ساخت و تجهیز مدارس را سرعت داده و با تلاش تمام مدیران و کارشناسان و دیگر عوامل اقدام‌هایی را برای افزایش کیفیت و ایجاد بستر مناسب انجام داده است.

فارس: فعالیت این سازمان در بحث نوسازی و مقاوم‌سازی فضای آموزشی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـ در هشت سال گذشته بیش از 20 میلیون متر مربع فضای آموزشی، ورزشی و پرورشی کشور ساخته و مقاوم‌سازی شده که هر روز بیش از 50 کلاس درس و هر 12 ثانیه یک‌متر مربع مقاوم‌سازی و ساخت فضای آموزشی را شامل می‌شود.

طبق برآورد سال 84، حدود 34 درصد دانش‌آموزان کشور در فضای غیر ایمن مشغول به تحصیل بودند و تا پایان سال 91، این روند برعکس شد و طبق برآوردها اکنون 67 درصد دانش‌آموزان در فضای کاملاً ایمن مشغول به تحصیل هستند.

فارس: آیا ساخت مهندسی فضای آموزشی در ارتقای سطح این فضا موثر است؟

ـ بله، طراحی اصولی، نظارت صحیح و ساخت مهندسی فضای آموزشی جدید و ورود عملی به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها موجب ارتقای سطح و فضای آموزشی کشور شده است و به نظام فنی و اجرایی کشور نشان داد در صورتی که مبانی مهندسی کاملاً رعایت شود نباید نگران حوادثی مانند زلزله بود.

پایداری کامل مدارس جدید و مقاوم‌سازی شده در شهرهایی مانند اهر، ورزقان و هریس در زلزله مرداد 91 آذربایجان شرقی و استفاده از این مدارس به عنوان مراکز درمانی و پایگاه‌های امداد و نجات، خستگی را از تن مدرسه‌سازان خارج کرده است.

عملکرد بسیار خوب مدارس مقاوم‌سازی شده در زلزله مذکور پیام اصرار بهسازی لرزه‌ای را برای کشور به همراه داشت.

فارس: برای تحول اساسی در معماری مدارس چه اقدام‌هایی صورت گرفت؟

ـ در این زمینه با ارتباط بسیار خوب با جوامع کشور به‌ویژه دانشگاه‌ها تحول اساسی در معماری مدارس ایجاد شد.

تکنولوژی‌ها و فناوری‌های کمک آموزشی جدید که روند یاددهی و یادگیری را تسهیل می‌کند وارد مدارس شد و اعتبارات خرید تجهیزات افزایش چشمگیر یافت و کلاس‌های درس کپری شناسایی و حذف شد.

در سال‌های بین 89 تا 91، روزانه 7 هزار و 300 متر مربع فضای آموزشی، ورزشی و پرورشی در تمام نقاط کشور ساخته و مقاوم‌سازی شده است.

فارس: خیران مدرسه‌ساز تا چه اندازه در ساخت مدارس نقش‌آفرینی کرده‌اند؟

ـ خیران برای توسعه فرهنگ مشارکت نقش مهمی در مدرسه‌سازی و رشد فضای آموزشی داشته‌اند.

با اقدام‌های صورت گرفته، ساختار فعالیت جامعه خیران مدرسه‌ساز کشور و مجامع خیران در مراکز استان‌ها، شهرها و مناطق آموزشی مختلف به تعداد 450 مجمع دارای هویت قانونی رسیده و امیدواریم این حرکت خیرخواهانه در چارچوب نهادینه شدن فعالیت‌های غیرانتفاعی زمینه توسعه فرهنگ مشارکت‌های مردمی در تأمین فضای آموزشی و پرورشی فراهم شود.

فارس: بنیاد برکت در احداث مدارس چه نقشی دارد؟

ـ بنیاد برکت یک مجموعه اقتصادی، اجتماعی و عام‌المنفعه با حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی است که در زمینه‌های افزایش توانمندی اقتصادی و روحیه کارآفرینی در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور فعالیت‌های خود را با موافقت و دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از 20 آذر سال 86 آغاز کرد.

بنیاد برکت در طرح‌های عمرانی و زیربنایی اقتصادی مدرسه‌سازی فعالیت چشمگیری داشته اشت و در سال 87 طرح ساخت یک‌هزار کلاس درس را مورد مطالعه قرار داد و این طرح در قالب یک توافقنامه بین سازمان نوسازی و بنیاد برکت در تاریخ اول تیر سال 87 عملیاتی شد.

طبق این توافقنامه یک‌هزار کلاس درس در مدت چهار سال با نقشه و نظارت اداره‌های کل نوسازی مدارس استان‌های کشور و توسط پیمانکاران با هزینه ساخت هر کلاس 640 میلیون ریال که تأمین تمام این مبلغ توسط بنیاد است، احداث و به نام مدرسه «برکت» نامگذاری می‌شود.

*چه تعداد مدارس تاکنون توسط بنیاد برکت اجرایی شده است؟

ـ از یک‌هزار و 359 کلاس درس در قالب 314 مدرسه از سال 87 تا پایان سال 91، تعداد 195 مدرسه با 837 کلاس درس به نام مدارس برکت افتتاح و به دانش‌آموزان مستعد و مردم روستاهای محروم و کمتر توسعه یافته کشور به عنوان هدیه مقاوم معظم رهبری تحویل داده شده است و بقیه مدارس نیز امسال افتتاح می‌شود.

فارس: امسال برنامه مدرسه‌سازی بنیاد برکت چگونه است؟

ـ بنیاد برکت امسال مرحله دوم مدرسه‌سازی در سراسر کشور با اعتبار 150 میلیارد ریال و در قالب تکمیل 280 کلاس درس از پروژه‌های نیمه تمام دولتی را ادامه می‌دهد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تصویب اعتبار مورد نیاز و عملیات اجرایی پروژه‌ها در دست اقدام است ضمن اینکه تاکنون 920 کلاس درس از یک‌هزار و 421 کلاس تا تیر امسال افتتاح شدند.

فارس: برای ساخت و تجهیز فضای آموزشی و پرورشی کشور در سال جاری چه برنامه‌ریزی شده است؟

ـ ساخت و تجهیز فضای آموزشی و پرورشی کشور ماموریت اصلی سازمان نوسازی است و در این راستا از سال 84 تا 6 ماه نخست امسال، تعداد 30 هزار و 425 پروژه در قالب 145 هزار و 696 کلاس درس با زیربنای 21 میلیون و 692 هزار و 260 متر مربع به بهره‌بردار تحویل داده شد.

در فاصله زمانی مذکور هر روز 10 پروژه و در هر ساعت دو کلاس درس و در هر 12 ثانیه یک‌متر فضای آموزشی در سطح کشور احداث شده است.

گسترش مشارکت‌های مردمی در امر مدرسه‌سازی و فرهنگ تقویت مشارکت در جامعه از جمله برنامه‌های سازمان نوسازی است که در سال‌های 84 تا شش ماه نخست امسال تعداد 5 هزار و 829 پروژه در قالب 26 هزار و 982 کلاس درس با زیربنای 3 میلیون و 568 هزار و 154 متر مربع توسط خیران مدرسه‌ساز ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.

انتهای پیام/2300/صا40
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها