امروز : دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 25
۱۱:۱۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 46130
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۰۲
تعداد بازدید: 58
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، به استناد مصوبه هشتصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و در راستای ارتقاء کمی و ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، به استناد مصوبه هشتصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و در راستای ارتقاء کمی و کیفی نظام آموزش و پرورش کشور و تحقق آموزش برای همه، شیوه‌ نامه اجرایی آیین‌ نامه آموزش و پرورش تلفیقی ـ فراگیر کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

در این شیوه نامه آمده است: هدف از تدوین این شیوه نامه ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی و پرورشی برای تمامی کودکان واجب‌التعلیم، ایجاد آمادگی در دانش‌آموزان با نیازهای ویژه جهت ورود به عرصه جامعه و ایجاد زمینه‌های تعامل صحیح بین دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه عنوان شده است.

پذیرش دانش‌آموزان مشمول آموزش تلفیقی ـ فراگیر در نزدیک‌ترین واحد آموزشی عادی به محل زندگی و اخذ موافقت کتبی والدین برای استفاده فرزندشان از آموزش تلفیقی ـ فراگیر ضروری است و واحدهای آموزشی تلفیقی ـ فراگیر مکانی را به عنوان اتاق مرجع برای ارائه خدمات آموزشی ویژه به دانش‌آموزان نیازمند پیش‌بینی کرده است.

دانش‌آموزان تلفیقی ـ فراگیر در صورت تشخیص و تأیید ادارات آموزش و پرورش استثنایی از خدمات آموزگار یا دبیر رابط بهره می‌برند و ساعات مورد نیاز دانش‌آموز با نیازهای ویژه برای استفاده از خدمات آموزگار و دبیر رابط باید به تأیید مدیر واحد آموزشی تلفیقی ـ فراگیر برسد و در صورت نیاز به خدمات توانبخشی، برنامه‌ریزی لازم خارج از ساعات آموزشی صورت می‌گیرد.

در واحدهای آموزشی عادی فردی متخصص به عنوان معلم رابط پاسخگوی نیازهای آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان نیازمند می‌باشد، همکاری و پشتیبانی با معلم کلاس، آماده‌سازی تسهیلات و خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی مورد نیاز دانش‌آموزان با نیازهای ویژه توسط معلم رابط صورت می‌گیرد.

بر اساس ضوابط و مقررات اداری و مالی، آموزگاران و دبیران دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در واحدهای آموزشی عادی از پنج درصد سختی کار بیشتر، نسبت به سایر معلمان برخوردار می‌شوند.

براساس این شیوه نامه، مناسب‌سازی فضاهای آموزشی اعم از ورودی‌ها، راهرو، پله، سطح شیب‌دار، آسانسور، فضای بهداشتی، کلاس، آبخوری وآبسردکن، نصب علائم در فضاها و محوطه باید تا حد امکان بر ابر ضوابط انجام گیرد.

آموزش تلفیقی-فراگیر رویکردی است که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه درکنار سایر دانش‌آموزان با بهره‌گیری از برنامه‌های درسی مشترک و فضای آموزشی مناسب به تحصیل ادامه دهند، این دانش‌آموزان ممکن است در گروه‌های مختلف آسیب دیده بینایی، شنوایی، معلول جسمی ـ حرکتی، دارای مشکلات رفتاری ـ هیجانی، مشکلات ویژه یادگیری و یا هوش مرزی (دیرآموز) قرار گیرند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها