امروز : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 16
۱۹:۱۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 46217
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۸:۰۴
تعداد بازدید: 252
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، عصر دوشنبه (هجدهم شهریورماه)نمایش و نشست نقد و بررسی سریال «داوران» در قالب چهل و سومین ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، عصر دوشنبه (هجدهم شهریورماه)نمایش و نشست نقد و بررسی سریال «داوران» در قالب چهل و سومین برنامه خانه فیلم فردوس با حضور احمد امینی(کارگردان)، مهرداد ضیایی(بازیگر) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا لطفی منتقد برنامه درباره این سریال توضیحاتی ارائه کرد و احمد امینی درباره ساخت این مجموعه توضیح داد که تابستان 88 سیما فیلم من و آقای شاهسواری تهیه کننده کار را دعوت کردند و به ما گفتند که قصد تولید یک تعداد فیلم سریال داریم،بدین شکل که هر یک از این فیلم سریال‌ها درباره موضوعات ثابتی است با چند شخصیت ثابت که در هر تله فیلم داستانی مجزا دارند. البته به جز من از کارگردانان دیگری مثل همایون اسعدیان، کیومرث پوراحمد، کیانوش عیاری دعوت کرده بودند که هرکدام موضعات جداگانه‌ای داشتیم. به عنوان مثال به من پیشنهاد موضوع مسائل حقوقی را دادند، یا به اسعدیان موضوع کودکان کار و خیابانی را داده بودند و بدین ترتیب وارد ماجرا شدیم. خب سایر دوستان ظاهرا به نتیجه نرسیدند و گویی تنها کسی که ماجرا را جدی گرفت من بودم. به من گفتند که پی رنگ ماجراهای تو 7 خواهر و برادر وکیل باشد که در هر تله فیلم درگیر یک پرونده حقوقی می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد اولیه سیما فیلم ده تله فیلم بود و چون در آن مقطع سیما فیلم دیگر حق سریال سازی نداشت و تنها به تولید تله فیلم و یا کارهای الف ویژه می‌پرداخت موضوع برایم جالب آمد و کار را استارت زدیم.در ابتدا آقای شاهسواری یک تیم نویسنده به سرپرستی خودشان تشکیل دادند که چند نفر از آنها در میانه کار را رها کردند و در نهایت ایشان به اتفاق اصغر عبدالهی و خانم جمیله دارالشفاهی شروع به نگارش کردند.در نهایت ما چند طرح نوشتیم که از میان آنها 8 طرح قبول و چندتایی رد گردید و بالاخره بعد از دو سال و نیم در بهمن نود ما با 5فیلمنامه و 3 طرح کاملا تایید شده و مراحل طی کرده به فکر تولید افتادیم.

داوران در 26 اردیبهشت 91 کلید خورد و من تا شهریور ماه 5 تله فیلم را تمام کردم.هرچند که سیما فیلم در همان مراحل آغاز فیلمبرداری می گفت که به فکر پانزده تای بعدی باشید اما بی پولی بدجوری گریبان پروژه را گرفت و وعده برای دادن اقساط علیرغم هفته هایی که می آمد و می رفت و خبری نمی شد باعث شد تا من انگیزه ام را از دست بدهم و از ادامه ساخت ان انصراف بدهم و در این میان بیژن میرباقری فداکاری کرد و با بی پولی و سختی و فشار دو تله فیلم دیگر را کار کرد و بعد هم کار به جایی رسید که دوستان گفتند دیگر اصلا پول نیست و کار تعطیل!

در نهایت هم تصمیم گرفته شد که داوران به شکل سریال و هر تله فیلم در قالب دو قسمت از سریال به شکل هر شبی پخش شود که دیشب قسمت آخر آن روی آنتن رفت.

وی همچنین در مورد مقایسه این کار با اولین شب آرامش توضیح داد اینکه داوران را با اولین شب آرامش مقایسه کنیم و به این نتیجه برسیم که سازنده‌اش پیشرفت داشته یا نه کار غلطی است.اولین شب آرامش یک سریال مشخص 24 قسمتی بود با داستانی مشخص و شخصیت هایی معلوم که قرار بود یک داستان را در بیست و چهار قسمت روایت کنند. اما داوران سریال به آن مفهوم نبوده و نیست.بعضی‌ها به ما ایراد گرفتند که چرا ما در این سریال درباره خانواده این افراد داستان نداریم؟من چه پاسخی می‌توانم بدهم وقتی یک کار ناقص ساخته می‌شود و ناقص‌تر پخش می‌شود؟ اولا که داوران هفت تله فیلم است و نه یک سریال چهارده قسمتی. طراحی و پی ریزی فیلمنامه به گونه ای بوده که باید در یک نود دقیقه متوالی پخش گردد و وقفه ای بین آن نباشد.ثانیا این موضوع به کنار،سه قصه ما اصلا ساخته نشد،قصه هایی که در آن ما موضوع خانواده علیرضا را وارد داستان کرده بودیم و خیلی چیزهای دیگر.منتهی گویی ما فقط باید می ساختیم و به چیزی هم کار نداشتیم.این مجموعه حتی در ابتدا قرار بود از شبکه سه پخش گردد و ما چند جلسه هم با مدیران شبکه سه گذاشتیم و انها هم چند قسمت کار را دیدند و خیلی هم از کار استقبال کردند.اما یکی دوماه پیش آقای دارابی معاونت سیما دستور دادند که داوران از شبکه دو پخش شود و بدین شکل راهی آنتن این شبکه شد.

امینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که یکی از مباحثی که در ساخت این مجموعه همواره اهمیت داشت بحث آموزشی بودن کار بود که مردم به ضرورت حضور وکیل در جامعه پی ببرند و متوجه باشند که گاهی در یک قولنامه ساده می‌تواند فساد صورت بگیرد. این سلیقه من است که به مردم هشدار بدهم و این نوع فیلمسازی را دوست دارم. روحیه من به ساخت کار طنز نمی‌خورد و دوست هم ندارم. بیشتر دنبال بیان معضلات هستم، حتی خیلی رک و صریح و عریان.

امینی در انتهای بحث خود در مورد شرایط محیا شده توسط تهیه کننده هم توضیح داد که در شرایط فعلی شنیده‌ام که تله فیلم‌ها را زیر ده روز می‌بندند،چراکه تله فیلم برای بعضی کارگردانان و بازیگران حکم حیاط خلوت و قلک را دارد،حال بماند که نود درصد این سازنده ها را ما که این همه سال کار کرده ایم اصلا نمی شناسیم.اما به راستی اینها را گفتم تا بگویم علت ارادت من به سعید شاهسواری چیست؟من قسمت آخرین دیدار را در 32 جلسه گرفتم. یک حرف قشنگ را در 17 جلسه گرفتم و بقیه بین 23 تا 25 جلسه کار کردیم و شاهسواری خم به ابرو نیاورد و پای من ایستاد و مرا حمایت می‌کرد. واقعا کدام تهیه کننده‌ای برای یک تله فیلم اجازه می‌دهد 32 جلسه فیلمبرداری شود؟فقط و فقط کسی که کیفیت برایش اهمیت بیشتری از کمیت داشته باشد.به تازگی تعهد می گیرند که کارگردان موظف است روزی 8تا9 دقیقه مفید در روز بگیرد و تحویل بدهد.شاهسواری پای من ایستاد و من در سیما فیلم هم گفتم بیشتر از روزی 4 دقیقه نمی توانم کار کنم،چون باعث لطمه زدن به کیفیت می شود و به همین خاطر از وی ممنونم.

در این جلسه مهردادضیایی نیز صحبت هایش را با این توضیح آغاز کرد که خواستگاه و تحصیلات من تاتر است،اما هیچ‌وقت تقسیم بندی بین تئاتر و تلویزیون و سینما قائل نشدم. من همیشه دنبال کار خوب بودم تا اول از همه خودم از کار لذت ببرم،چون مطمئن بودم و هستم که لذت من در نهایت باعث لذت بردن مخاطب از کار می شود.اما قبول دارم که مدتی است عرصه بازیگری برای من باعث لذت نمی شود و برای همین هم مخاطب از کارها لذت نمی برد.مباحث زیادی در افت و ریزش مخاطب مطرح است،یکی از آنها همین بحث کمبودهای مالی است،اما بخش اصلی دیگر به دور شدن سریال ها و تصاویر پخش شده از فضای واقعی جامعه باز می گردد.اینکه صداقت را فراموش کرده ایم و تماشاگر اثری از خود و روزمره اش در کارها نمی بیند.بحث دیگر موضوع سرگرم سازی و زیبایی شناسی است که آن را گویی به کلی از تلویزیون کنار گذاشته ایم.این درست است که تلویزیون می تواند رسانه ای باشد برای آموزش و فرهنگ سازی،اما در وهله اول باید ایجاد سرگرمی کند تا تماشاگر جذب کند.چطور ما زیبایی شناسی تصویری،رنگ،نور و خیلی چیزهای دیگر را فراموش کرده ایم و چهره آدمها را به زشت ترین شکل ممکن نشان می دهیم؟بحث من خوشگل بودن نیست.من درباره مقوله زیبایی شناسی صحبت می کنم و نتیجه همین می شود که به دلیل وجود وجه سرگرمی و رنگ و لعاب و تصاویر زیبا مردم جذب سریال ها یماهواره ای می شوند.

وی همچنین توضیح داد که همان طور که خود ما و دوستان هم اشاره کردید برای خیلی ها تله فیلم یک قلک و حیاط خلوت است.اما برای من که کارم را جدی می گیرم فرقی نمی کند که در چه فرم و مدیومی کار می کند،چراکه اساسا در نوع بازیگری تله فیلم با سریال تفاوتی وجود ندارد و اصل قضیه و تفاوت فیلمنامه و کارگردانی است و من با توجه به اینکه دو کار اولین شب آرامش و بیگناهان را با آقای امینی کار کرده بودم و با سعید شاهسواری هم اصلا همکلاسی بودم وقتی برای این کار دعوت شدم بلافاصله پذیرفتم و مشغول شدم.از ویژگی های احمد امینی دورخوانی قبل از فیلمبرداری است که همیشه در کارهایش وجود دارد و جالب است بدانید که شما در کارهای ایشان وقتی صبح سرصحنه می رسید به شما یک برگه می دهند که در آن نوشته شده تا شب قرار است چندتا سکانس و پلان گرفته بشود و کجاها کار داری.

این روش به بازیگر و تمام عوامل به شدت کمک می کند که میداند تا شب چقدر و چگونه انرژی اش را خرج کند و من این شیوه را در کارگردان دیگری ندیدم.

این نشست با تجلیل از مهمانان به پایان رسید.
انتهای پیام/
   
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها