امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۱۸:۲۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 46868
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۰۱:۰۱
تعداد بازدید: 68
سردار جواد عظیمی‌فر* سپاه پاسداران در راستاى تحقق امنیت پایدار در منطقه شمالغرب کشور برنامه ریزی و طراحی هایی انجام داد. یکی از فاکتورهای ...

سردار جواد عظیمی‌فر*

سپاه پاسداران در راستاى تحقق امنیت پایدار در منطقه شمالغرب کشور برنامه ریزی و طراحی هایی انجام داد.

یکی از فاکتورهای اساسی در رسیدن به این امنیت پایدار، اقداماتی بود که باید توسط معاونت مهندسی انجام می گرفت.

در واقع معاونت مهندسی اولین گروهی بود که وارد عمل شد، چرا که اقدامات مهندسی راه را برای ورود نیروهای دیگر و تجهیزات باز می کرد.

با این توصیف، کار خود را در سخت ترین شرایط آغاز کردیم.

معاونت مهندسی اولین مرحله از کار خود را در منطقه بورالان در آذربایجان غربى شروع کرد. در آن منطقه به دلیل وجود

آتشفشان آرارات، طی سالیان متمادی نوع خاصی از زمین و عوارض ایجاد شده بود. از جمله سنگ هاى آذرین که خود تشکیل

دهنده غارها و تونل هایى هستند که یک پایگاه و جاى امنى را براى دشمن فراهم کرده بود.

این عوارض طبیعی بهترین مکان را براى فعالیت های نظامی نیروهاى پ.ک.ک بوجود آورده بود.

با توجه به این شرایط یکى از تدابیر و تاکیدات فرمانده نیروى زمینى احداث جاده و پایگاه امن در این منطقه بود. بر این اساس ما احداث جاده ای به طول 40 کیلومتر و از چهار جهت متفاوت را آغاز کردیم. این کار هم به راحتى انجام نمى گرفت و با تهدیدهای مختلف گروهک پژاک از جمله تله گذاری و در مواردی درگیری مستقیم مواجه بودیم.

علت این همه تلاش ضدانقلاب برای جلوگیری از فعالیت ما، آن بود که به نوعی در حال از دست دادن حیاط خلوت و منطقه امن
آموزشی خود بودند.

نیروهاى مهندسى توانستند با ابزاری که در اختیار داشتند، مانند مین یاب و موادیاب، تامین منطقه را جهت پیشرفت کار مهیا و جاده ای متناسب با تامین امنیت پایدار احداث کنند.

ما در منطقه ماکو، چالدران، ارس و پل دشت و ... که پایگاه های مهمى براى دشمن بودند، توانستیم اقدامات مهندسی را براى نیروهاى عملیاتى انجام بدهیم تا آنها به راحتى در مناطق مذکور مستقر شوند.

دشمن برای جلوگیری از اقدامات ما دست به هر کاری که می توانست زد اما راه به جایی نبرد و ما فقط یک مورد تلفات داشتیم.

دشمن در زمینه تله گذاری به طور جدی کار کرده و مهارت داشت. در زیوه و اشنویه، در جدار مرزى چند پاسگاه بیشتر نبود.

این گروهک چنان گستاخانه عمل مى کردند که یک پاسگاه مرزى نوساز ما را، قبل از بهره برداری با تله هاى انفجارى از بین برده بودند.

ما از همانجا شروع به جاده سازى کردیم و از دوطرف مرز تمرچین هم جاده سازى را آغاز کرده و براى استقرار نیروهاى

عملیاتى، استحکامات حفاظتى و پایگاه مرزى احداث نمودیم.

قبل از شروع ماموریت، 200 نفر از نیروهاى برجسته تخریب چى خود را از یگان های تابعه فراخوان کردیم و با برگزاری یک دوره آموزشی، آنها را با تجهیزات پیشرفته مهندسى براى جلوگیرى از تلفات تجهیز نمودیم.

با این اقدامات موفق شدیم، این منطقه صعب العبور را برای استقرار نیروهای عملیاتی خود در کمترین زمان ممکن آماده سازیم و همه نیازمندى هاى آنها را از نظر استحکامات و حفاظت پیرامونى و انسداد در پایگاه هایشان تامین کنیم.

همه روزه قبل از شروع ماموریت، این گروه تخریب در تمامى جاده هاى مواصلاتى به مرز - چه آنهایى که احداث شده بود و چه آنهایى که در حال احداث بود - امنیت را براى پیشرفت کار مهیا می کرد.

یکی از اقدامات مهم معاونت مهندسی، به جز فعالیت های رزمی-مهندسی، فعالیت های عمرانی و مردم یاری بود.

بازسازى جاده هاى روستایى و در بعضى نقاط آب رسانى و برق رسانى از جمله این فعالیت ها بود.

در این مناطق از یک طرف تهدید تله هاى انفجارى را داشتیم و از طرف دیگر گاهی برای احداث جاده باید 5 الى 6 متر برف را دربعضى نقاط کنار مى زدیم.

درمناطق جاسوسان، کنو مشکو، دولتو، داودآباد، گویدزه و مروان احداث جاده و پایگاه هاى مرزى را داشتیم و علاوه بر این اقدامات مى بایست براى استقرار نیروهاى پشتیبانى، پایگاه هاى استقرارى احداث می نمودیم که در این راستا از عملیات انفجارى مهندسى نوین استفاده کردیم.

با توجه به زمان کم به خاطر شرایط آب و هوایى منطقه و نزدیک شدن فصل سرما حدود 400 کیلومتر جاده در تمامى این مناطق احداث نمودیم که بیش از 80 درصد این جاده ها برای مردم منطقه قابل استفاده است و تحولی در زندگی و کار آنها به وجود خواهد آورد.

مهندسى در این مدت 1200 سنگر اجتماعى احداث کرد و تعداد زیادى برف خور و برف روب خریدارى و در اختیار یگانها در منطقه داد. البته باید گفت این تازه شروع کار مهندسى است و ما تجربه کسب کردیم که براى آن منطقه و براى مقابله با دشمن در آن منطقه چه چیزهایى نیاز داریم و چه کارهایى باید صورت گیرد.

به حول و قوه الهی تا انسداد کامل مرزها و احداث پایگاه های مرزی و برقراری امنیت کامل و پایدار، مهندسی به فعالیت های خود ادامه خواهد داد. ان شاالله.

* معاون مهندسی و پدافند غیرعامل نیروی زمینی سپاه
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار