امروز : چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 18
۰۸:۱۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 47106
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۰۰
تعداد بازدید: 135
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، عباس آخوندی در «نشست پیشنهادهای شورای هماهنگی تشکل‌ها درباره برنامه‌های وزارت ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، عباس آخوندی در «نشست پیشنهادهای شورای هماهنگی تشکل‌ها درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی» که با حضور پیمانکاران و انجمن‌های مختلف خصوصی مرتبط با راه و مسکن برگزار شد، اظهار داشت: فعالان بخش خصوصی فارغ از اینکه در چه تخصصی فعالیت می‌کنند، ابتدا یک شهروند هستند و به عنوان یک شهروند باید در توسعه ایران مشارکت داشته باشند، حق پرسشگری از مسئولان را دارند تا نتیجه تصمیمات را بدانند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی حق دارد در تصمیم‌سازی‌ها با دولت مشارکت داشته و اجماع ملی داشته باشد، گفت: دولت مستقل از جامعه مدنی نیست بلکه بخشی از آن است.

آخوندی اضافه کرد: اساس توسعه به سرمایه اجتماعی برمی‌گردد و بنیان سرمایه اجتماعی اعتماد است تا بتوان با مشارکت از مشکلات عبور کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم اعتمادسازی برای بخش خصوصی، اظهار داشت: تمامی این موارد باید به افزایش رفاه شهروندان منجر شود و شاخص اصلی رفاه جامعه است.

* توسعه پایدار در رشد روابط بین‌المللی محقق می‌شود

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای دستیابی به توسعه پایدار، اظهار داشت: نکته تأثیرگذار در توسعه، پایداری آن است و این توسعه باید در محیط بین‌المللی خود را حفظ کند؛ قطعاً توسعه پایدار در محیط بسته فراهم نمی‌شود و نمی‌توان همه چیز را فقط در داخل کشور دید و ارتباطی با جوامع بین‌المللی نداشت زیرا توسعه پایدار در سیستم باز جهانی محقق می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید در چارچوب مهندسی جهانی و رقابت بین‌المللی، فعالیت مهندسی کرد تا به توسعه پایدار و مهندسی پایدار دست یافت.

آخوندی افزود: اگر نظامات حرفه‌ای ایران نتواند با نظام‌های حرفه‌ای دنیا از نظر فرایند و روش رقابت کند، قطعاً موفق نخواهیم بود.

* لزوم افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران در سطح دنیا‌

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید قدرت رقابت‌پذیری ایران در سطح دنیا افزایش یابد، تصریح کرد: افزایش استانداردهای فعالیت حرفه‌ای در حوزه مهندسی، مالی، بانکداری، پزشکی و از این قبیل از اهداف اصلی است و آمادگی داریم در این‌باره با بخش خصوصی تعامل کنیم و البته لازمه آن نظام یکپارچه مهندسی است که این نظام هم مفهوم صلاحیت دارد و هم مفهوم مسئولیت در آن مطرح است.

وی اضافه کرد: مفهوم امر مهندسی باید مورد بازبینی و بحث تخصصی قرار گیرد که در این باره مهارت رفع مشکل و کنار هم قرار دادن انضباط‌های متعدد، مهم است.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اینکه مهندسی در ایران به امری تکنیکی صرف تبدیل شده است گفت: مثلاً در حوزه نظام مهندسی ساختمان، حق انتخاب شهروندان ناچیز است.

وی با بیان اینکه مفهوم نگاه مهندسی از منظر صلاحیت و مسئولیت در ایران متنوع است، گفت: در حوزه مهندسی اجرای زیرساخت 50 درصدِ کار است، ضمن آنکه نحوه بهره‌برداری راه، علائم، ناوگان، خدمات بین‌راهی، دسترسی‌ها و یکپارچگی حمل و نقل هم 50 درصد دیگر کار و البته قابل توجه است.

وی تأکید کرد: باید تعریف جدیدی از مهندسی داشت و نتیجه، محصول جامعه مهندسی باشد.

وی با اشاره به اینکه بودجه‌های دولتی محدود بوده و کفاف پروژه‌های پرهزینه عمرانی را نمی‌دهد، گفت: همین وزارت راه در سال جاری 5.5 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که 10 درصد آن تخصیص یافته است، در حالی که برای تکمیل یکی از حوزه‌های زیرساخت، تنها 100 هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

* لزوم توسعه حمل و نقل حومه‌ای برای تمرکززدایی از کلان‌‌شهر‌ها‌

وزیر راه و شهرسازی به لزوم توسعه سکونت‌گاه‌های حاشیه کلان‌شهرها اشاره کرد و گفت: نام متروی تهران ابتدا «متروی تهران و حومه» بود، اما کلمه «حومه» آن برداشته شد، این امر از یک مهندس ترافیک بعید بود.

وی تأکید کرد: مترو باید به تمام حواشی شهرها و شهرهای جدید و قدیم نظیر پرند، پردیس، قرچک، ورامین و از این قبیل وصل باشد که این امر توسعه شهری، توسعه حمل و نقل، رفاه عمومی و تمرکززدایی را به دنبال دارد.

* خطوط اعتباری بانکی برای مسکن‌ قطع شده است

وزیر راه و شهرسازی به فعالان بخش خصوصی در حوزه مسکن گفت: در حوزه مسکن، دولت نباید به نیابت از 75 میلیون نفر خانه بسازد،‌ این حوزه باید در دستور کار بخش خصوصی و مردم باشد.

وی اضافه کرد: اینجانب با واگذاری شهرهای جدید، مسکن و از این قبیل به بخش خصوصی کاملاً موافق هستم به شرطی که بخش خصوصی از «شیر شیطان» وزارتخانه دست بردارد و مدل تأمین مالی داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: البته وزارتخانه باید امکانات توسعه شهرها و شهرک‌ها را برای حضور بخش خصوصی فراهم کند.

وی با بیان اینکه تداوم اجرای پروژه مسکن مهر مشکل دارد، گفت: مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که اعتبارات مسکن متوقف شود و بانک مرکزی هم حق ارائه هیچ خط اعتباری به هیچ بانکی در این باره ندارد پس یعنی پولی برای اجرای ادامه این روند نیست البته پروژ‌‌‌ه‌های نیمه‌کاره به اتمام می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حتی اگر من بر ادامه مسکن مهر موافق باشم، این امر از سوی مجلس منتفی شده است و برای این کار پولی در میان نیست.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار