امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۰۲:۱۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 47460
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۲۱:۰۰
تعداد بازدید: 70
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، بعد ازظهر جمعه مناظره‌ای با عنوان سهیم کردن کارگران با سابقه پرداخت حق بیمه کمتر از 10 سال از ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، بعد ازظهر جمعه مناظره‌ای با عنوان سهیم کردن کارگران با سابقه پرداخت حق بیمه کمتر از 10 سال از شبکه یک سیما پخش شد و محمد حسین قربانی، ‌حسن کامران دستجردی و محمدرضا پورابراهیمی به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی،‌ حسن صادقی به عنوان نماینده صاحبان اصلی صندوق تامین اجتماعی و رحمت الله حافظی رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی در این مناظره حضور یافتند.

در زیر مشروح این مناظره 150 دقیقه‌ای را می‌خوانید.
 
بیمه‌های اجتماعی در دنیا قبل از رویکرد اجتماعی نهادهای قدرتمند مالی هستند

محمدرضا پورابراهیمی به عنوان مخالف مصوبه سهیم کردن کارگردان با سابقه پرداخت حق بیمه کمتر از 10 سال در صندوق تأمین اجتماعی گفت: باید از دو منظر به موضوع نگاه کنیم. یکی نگاه مردم و مسئولان به مجموعه تأمین اجتماعی و از سوی دیگر رسالت تأمین اجتماعی و دستگاه‌های مقابل دولت و مجلس را ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: در ساختارهای اقتصادی تمام دنیا مجموعه‌ای از نهادهای قدرتمند مالی مانند بانک‌ها، بیمه اجتماعی، صندوق‌های وقفی، بیمه بازرگانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد و در واقع مجموعه صندوق بازنشستگی و بیمه اجتماعی در کشور ما نیز در چارچوب نهادهای مالی قرار دارد.

پورابراهیمی گفت: در واقع این حلقه مفقودی است که در ساختار اجرایی ما وجود دارد و نهاد مالی اینطور عمل می‌کند که از دو نوع حق بیمه بازرگانی و اجتماعی مانند بیمه خودرو و مسکن حق بیمه پرداخت می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بیمه‌های اجتماعی قبل از رویکرد اجتماعی نهادهای قدرتمند مالی هستند که در تمام کشورها نیز این گونه است بنابراین با توجه به این رویکرد مهمترین نهاد مالی، صندوق‌های مالی سازمان تأمین اجتماعی، صندوق‌های عشایر و غیره هستند.

پورابراهیمی گفت: با نگاهی به ترازنامه سازمان تأمین اجتماعی وضعیت این سازمان مشخص می‌شود. به طوری که مجموعه دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی 120 هزار میلیارد تومان و تعهدات این سازمان 600 میلیارد تومان است.

وی افزود: در مورد منابع و مصارف سال 92 سازمان تأمین اجتماعی نیز درآمد حق بیمه 23 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و سرمایه‌گذاری 5 میلیارد تومان است و از سویی پرداخت دولت در این زمینه هزار میلیارد تومان بوده است و 21 هزار میلیارد تومان فقط مستمری بوده است.

مدیریت سیاسی‌ها بر تأمین اجتماعی در 8 سال قبل/ سرمایه 120 هزار میلیاردی شستا

حسن کامرانی دستجردی در خصوص طرح دو فوریتی مجلس مبنی بر اینکه افراد بتوانند با حداقل سن 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان و سابقه پرداخت 10 سال حق بیمه بازنشسته شوند اظهار داشت: اصل 21 و 22 قانون اساسی توجه به کارگران و از کار افتادگان را ملزم کرده است.

وی ادامه داد: در سال 34 نیز بیمه شدگان تأمین اجتماعی می‌توانستند با 5 سال سابقه حق بیمه بازنشسته شوند.

کامران دستجردی با اشاره به اینکه سوءمدیریت در منابع اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی است گفت: عمر تأمین اجتماعی 64 سال است و در طول 8 سال گذشته 7 مدیرعامل عوض شده است که این نشان می‌دهد مدیران سیاسی بر این سازمان حکمرانی می‌کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی املاک و مستغلات زیادی دارد گفت: در خیلی از مواقع برای پرداخت حق بیمه‌های عقب‌افتاده املاک و زمین‌هایی به سازمان تأمین اجتماعی داده می‌شود که تأمین اجتماعی نیز این املاک را به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی واگذار می‌کند.

وی با بیان اینکه، سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی 120 هزار میلیارد تومان برآورد شده است گفت: این شرکت حدوداً سالانه 3 درصد سود می‌دهد در صورتی که باید 19 یا براساس ابلاغ هیأت امنا 24 درصد سود سالانه آن باشد.

کامران دستجردی خاطرنشان کرد: اعلام می‌کنم که شرکت‌های رجا و هما که بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شده زیان‌ده بوده است در صورتی که شرکت شستا 1200 هیئت مدیره دارد که به آنها پاداش‌های آن چنانی می‌دهد.

وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی دارای ویلاهای فرانسوی ساز است که تنها 400 میلیون تومان خرج مبلمان آن شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان تأمین اجتماعی بازنشسته‌ای دارد که ماهی 7 میلیون تومان می‌گیرد و بازنشسته‌ای دارد که حداکثر 700 هزار تومان دریافتی آن است.

کامران دستجردی افزود: سازمان تأمین اجتماعی انواع ویلاها را در شهرهای مختلف برای مدیران و مقامات دارد ولی مطالبات کارگران مثل بن کارگری و حق مسکن را نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: لازم نیست که 18 میلیارد تومان برای چاپ دفترچه‌ سالانه پرداخت شود بیایند از این منابع برای پرداخت مطالبات بازنشستگان و کارگران استفاده کنند.

حافظی: تأمین اجتماعی دریاچه ارومیه است که دارد خشک می‌شود

رحمت‌الله حافظی در بخش دیگری از این مناظره تلویزیونی به عنوان مخالف این طرح گفت: اصل 29 قانون اساسی اشاره دارد که رفاه اجتماعی حق همگانی است و مطالبه ما از دولت‌ها همیشه این بوده که این حق داده شود و چرا تاکنون تامین نشده است.

مدیر اسبق سازمان تامین اجتماعی افزود: با کامرانی دستجردی همصدا هستم اما سازمان تامین اجتماعی دو بعد دارد، حمایت اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی. تکلیف را باید مشخص کنید. سازمان تامین اجتماعی حمایتی است یا بیمه‌ای. حافظی افزود: سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌ای است و سازمان‌هایی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد حمایتی هستند و آنها از منابع عمومی دولت استفاده می‌کنند.

وی گفت:‌ سازمان بیمه‌ای اما سازکار دیگری دارد، با کارگر و کارفرما که سهم هر کدام مشخص است. کارگر 7 درصد، کارفرما 20 درصد و دولت 3 درصد را باید بپردازد و این‌ها دادگاه حمایتی ندارند. مدیر عامل اسبق سازمان تامین اجتماعی گفت: مباحث علمی داریم که به چند اصل آن باید دقت شود تا سال 54 عنوان سازمان تامین اجتماعی بیمه اجتماعی کارگران بوده است اما با تزریق اعتبارات مشاغل و حرف دیگر را پوشش داد و نامش به سازمان تامین اجتماعی امروز تغییر کرد.

رئیس اسبق سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه این سازمان باید با اصل همبستگی اداره شود، گفت: باید ریسک حمایت بیمه تامین اجتماعی را کمتر کنیم، ‌سوابق تعریف شوند و همه با تجمیع و همبستگی بتوانیم پوشش کافی را داشته باشیم و با این کار هزینه‌های بالا از بین می‌رود. حافظی گفت:‌ یارانه متقاطع یعنی انباشت ریسک و تجمیع منابع که از این طریق یارانه حاصل می‌شود.

حافظی ادامه داد: دارا و ندار،‌جوان و پیر، بیمار و سالم تجمیع می‌شوند و از دارا به ندار، ‌از پیر به جوان و از سالم به بیمار هزینه می‌شود و بدین ترتیب سازمان می‌تواند ادامه حیات داشته باشد. حافظی گفت: ‌این مبانی قابل اغماض نیستند و باید در چارچوب آن عمل کرد. مدیر عامل اسبق سازمان تامین اجتماعی گفت: رفاه اجتماعی حق همه است و آن را مطالبه می‌کنیم، اما باید بدانیم که سازمان تأمین اجتماعی خلیج فارس و دریای عمان نیست که به آب‌های آزاد راه داشته باشد بلکه دریاچه ارومیه است که دارد خشک می‌شود و نمی‌شود به راحتی تصمیم گرفت و باید منابعش را تامین کنیم.

70 درصد مشکلات تأمین اجتماعی به خاطر سوء مدیریت است

محمدحسین قربانی موافق این طرح در مناظره تلویزیونی گفت: یک طرح دو فوریتی وارد مجلس شد که بنده به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت موافق این طرح بودم.

وی افزود: کمیسیون اصلی این موضوع را با 50 نفر طرح کرد و به کمیسیون بهداشت فرستاد که حداکثر آرا را به خود اختصاص داد که موافقان این طرح 80 نفر بودند و مخالفان آن 8 تا 9 نفر، که این رأی قاطع یک جمله پیام داشت که همین پول کارگران را به خود کارگران پرداخت کنید.

قربانی ادامه داد: این مسئله بار مالی ندارد و تدبیر درست کردن بحث مسئله است چرا که 70 درصد مشکلات تأمین اجتماعی به سوء مدیریت آن برمی‌گردد و 20 درصد به سیستم جامع مدیریتی و 10 درصد به مسائل مالی برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: اگر مسئله‌ دریاچه ارومیه نیز مدیریت می‌شد بحرانی وجود نداشت و همین پول کارگران نیز به خود کارگران پرداخت شود مشکل حل می‌شود.

موافق این طرح ادامه داد: مخالفین می‌گویند مستمری‌بگیران کمتر از 10 سال به اندازه سالهایی که پرداخت کرده‌اند بگیرند.

وی ادامه داد: مبلغ 11.5 تا 12 هزار میلیارد برآورد شده که کمتر از 5 هزار میلیارد برای درمان و 6 تا 7 هزار میلیارد برای مستمری بگیران تخصیص یافته است که این خود سوء مدیریت را نشان می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بحث منابع و اصل 29 اشاره داشت و گفت: اگر دولت حمایت نکرده بحث دیگری است تأمین اجتماعی باید می‌رفت و مطالباتش را مطالبه می‌کرد.

قربانی ادامه داد: اگر مجلس با قاطعیت رأی داده پس باید بدانیم که این مسئله بار مالی ندارد و کارگران به تناسب سنواتی که پرداخت کرده‌اند باید دریافت کنند و اگر این اتفاق نیفتاد ظلم فاحشی به این کارگران زحمتکش می‌افتد.

وی افزود: ایراد شورای نگهبان که به این ماده واحد که طرح دو فوریتی سه تبصره دارد؛ یک زیر 10 ساله‌ها و دو بالای 10 ساله‌ها؛ البته ماده واحده به تعداد سنواتی که هر حقوق کارگر پرداخت کرده باید دریافت کند که بار مالی ندارد.

سازمان تأمین اجتماعی حق‌الناس است/ دولت مجاز به دخل و تصرف در این سازمان نیست

حسن صادقی نماینده صاحبان اصلی صندوق تأمین اجتماعی در ادامه این مناظره به تاریخچه تشکیل سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: ابتدا به ساکن باید دید سازمان تأمین اجتماعی امروز همان سازمانی است که اصل 29 قانون از آن سخن گفته یا یک سازمان بیمه اجتماعی کارگری است.

وی افزود: اگر به تاریخچه سازمان تأمین اجتماعی برگردیم از سال 1303 شمسی به یمن تأسیس خطوط راه‌آهن در ایران و حضور آلمانی‌ها مجموعه‌ای به نام سازمان اجتماعی بیمه‌ای کارگران شکل گرفت و در طول مسیر توسعه ایران کم کم کارگران صنعتی هم تحت پوشش قرار گرفتند و تا سال 54 عملاً دولت دخل و تصرفی در آن نداشت و تمام پول از حق بیمه کارگران تأمین می‌شد.

وی با اشاره به اینکه، قانون این سازمان در سال 1354 تغییر کرد افزود: طبق این قانون بنا شد تا دولت سه درصد از سهم را بپردازد و در واقع همین قانون جامع رفاه تأمین اجتماعی شکل گرفت. ولی کارگران دست به اعتصاب زنجیره‌ای زدند اجازه تأسیس وزارت رفاه را به رژیم سابق ندادند.

صادقی ادامه داد: پس از آن قرار شد تا این سازمان زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت خود را ادامه دهد و سه درصد از حق بیمه را دولت و 27 درصد را کارفرما و کارگران مشترکاً تأمین کنند پس سازمان تأمین اجتماعی امروز سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران است.

نماینده صاحبان اصلی صندوق تأمین اجتماعی تصریح کرد: بعد از انقلاب هم حمایت‌های اجتماعی که نظام متعهد شد در مقابل ملت در قالب قوانین متعددی به این سازمان تحمیل شد و سهام کارگران از مجموع 100 درصد بیمه شدگان بیمه تأمین اجتماعی در سال 58 امروز به 72 صدم درصد رسیده است و بقیه را شما مجلسی‌ها در قالب قوانین حمایتی تحمیل کردید.

وی با بیان اینکه ما قبول داریم نظام باید حمایت‌های اجتماعی‌اش را گسترش دهد خاطرنشان کرد: قبول داریم قوانین جاری و ساری باید گسترش داده شود تا بتواند پاسخگوی نیاز مردم و کسانی که در راه مانده‌اند باشد اما چه کسی متعهد اجرای این تعهدات است. صندوق تأمین اجتماعی با یک صندوق حمایت‌های اجتماعی را برای افراد آسیب‌پذیر جامعه که قادر به تأمین هزینه‌های زندگی خود نیستند و توان مشارکت در صندوق های بیمه‌ای را ندارند تشکیل دهد و این امر بر عهده دولت است.

صادقی افزود: بیمه اجتماعی برای کسانی که قادر به کار و فعالیت بوده و با پرداخت حق بیمه در تأمین آینده خود و خانواده‌شان مشارکت می‌کنند حمایت‌های اجتماعی متعلق به بیت‌المال است اما منابع بیمه‌های اجتماعی حق‌الناس محسوب می‌شود و مصرف آن در مواقع قانونی جز در موارد تعیین شده و توافق شده در صندوق شرکای تأمین اجتماعی جایز نیست.

نماینده صاحبان اصلی صندوق تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه حتی در قرآن نیز آیات صریحی در این خصوص داریم گفت: آیات متعدد قرآن اجازه دخل و تصرف در اموال بیت‌المال را نمی‌دهد و دخالت بر حق‌الناس مجازات دارد تا جایی که آیات متعددی در سوره آل عمران، سوره نور، سوره نسا، سوره اعراف، سوره هود، سوره شورا و سوره حجرات آن را تأیید می‌کنند.

صادقی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی ما حق‌الناس است که حتی دولت هم مجاز به دخل و تصرف در آن نیست.

وی خطاب به کارگران گفت: جامعه کارگری و کارگران عزیز و بازنشستگان محترم بدانند که صندوق سازمان اجتماعی، بانک رفاه، شعب تأمین اجتماعی و 384 بیمارستان مال شماست و شما باید نسبت به این صندوق حساس باشید و اجازه ندهید قوانینی تحت عنوان حمایتی تصویب شود و بعد سازمان تأمین اجتماعی را متولی حمایت‌های اجتماعی بدانند.

نماینده صاحبان اصلی صندوق تأمین اجتماعی افزود: مخالف نیستیم دولت سیستم‌های اجتماعی را گشترش دهد اما باید به موازات آن حمایت‌های اجتماعی را به وجود بیاورد تا افراد در را مانده را در این صندوق جای دهد و دلیلی ندارد همه را کارگر بداند.

صادقی گفت: یک کارگری که یک ماه کار کرده و الان یک برج‌ساز بزرگ در تهران است نباید بگوییم چون یک ماه کار کرده 9 سال و 11 ماه را به بیمه بدهد و وارد صندوق شود پس آن کارگر بدبختی که 45 سال حق بیمه پرداخته و امروز دارد 700 میلیون تومان می‌گیرد و سازمان در تأمین همین پول نیز عاجز مانده چه کند.

به گفته وی، سازمان تأمین اجتماعی 4 هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات ناشی از افزایش حقوق در امسال و پرداخت معوقات استقراض کرده است.

پورابراهیمی:منابع مالی مصوبه جدید مجلس لحاظ شود/کامران: در شستا شرکت‌های زیان‌ده را سودده اعلام می‌کنند

محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه مناظره با طرح این موضوع آیا دولت و مجلس حق مداخله در اداره سازمان تامین اجتماعی دارد، ‌اظهار داشت: آیا ما می توانیم تعهدات مالی که برای سازمان دیگری است را در یک سازمان دیگر تحمیل کنیم؟

وی با طرح سؤالی دیگر مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی برای چه افرادی است؟ گفت: 7 درصد از سهم کارگری و 23 درصد نیز سهم کارفرمایی و 3 درصد نیز سهم دولت است که هیچ‌وقت این 3 درصد به موقع پرداخت نمی‌شود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در صورتی که نیازمند به دستگاه‌های حمایتی هستیم، دولت و مجلس باید توسط دستگاه‌های حمایتی به آسیب‌دیدگان رسیدگی کند نه اینکه بدون تامین منابع تعهداتی را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کند و یک بار مالی اضافی را به سازمان بدهد.

وی اظهار داشت: 550 میلیارد تومان نیز بار مالی طرح دو فوریتی بیمه با 10 سال سابقه خدمت است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مصوب می‌کنند که یک نفر با یک ماه پرداخت حق بیمه 9 سال و 11 ماه پرداخت منابع مالی بیمه می‌تواند بیمه شده سازمان باشد تا از تمامی مزایای آن برخوردار شود، ولی هیچگونه بار مالی برای این موضوع در نظر نمی‌گیرد.

در ادامه حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و موافق طرح دو فوریتی مجلس، اظهار داشت: خانمی که شوهر آن فوت کرده است و 8 سال بیمه پرداخت کرده است پس از فوت شوهرش باید غرامت و مستمری دریافت کند در صورتی که اگر بیمه به تعهدات خود عمل کند دیگر آن فرد دستش را جلوی افراد دیگر دراز نمی‌کند.

وی با اشاره به سخنان رحمت‌الله حافظی که مدیر عامل اسبق سازمان تامین اجتماعی نیز بوده است، گفت: آن زمان که شما مدیرعامل بوده‌اید، شرکت‌ها نامردی می‌کردند و شرکت‌های ضررده را می‌گفتند سود داده است تا پاداش بگیرند.

کامران دستجردی خاطرنشان کرد: زندگی و تمام زمزمه‌های من کارگری است، امسال در مجلس مطرح شده است که از بودجه بهزیستی و کمیته امداد کمتر شود.

نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: در صورتی که درآمدهای شستا واقعی باشد و هزینه‌های هنگفت نباشد سازمان تامین اجتماعی به راحتی می‌تواند از بیمه‌شدگان خود حتی با شرایط 10 سال بیمه نیز حمایت کند.

صادقی: چوب دعواهای سیاسی را می‌خوریم/حافظی:در همسان‌سازی تنها 935 میلیارد تومان به تأمین اجتماعی دادند

رحمت‌الله حافظی در ابتدای صحبت سخنان دکتر کامران را ترجمه کرد و افزود: منظور دکتر کامران از مرغ و چوری منظور مرغ و جوجه است.

وی از این صحبت که سازمان تأمین اجتماعی سر مردم کلاه می‌گذارد گله‌مند شد و افزود: این مصوبات مصوبه مجمع تشخیص است و تأمین اجتماعی بر اساس مصوبات عمل می‌کند. در طرح همسان‌سازی دولت در سال 88 قیمت 2500 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که اگر این مبلغ محاسبه شود به چند نفر تعلق گرفته بار مالی‌اش نیز حساب می‌شود.

حافظی ادامه داد: به جای این مبلغ، مبلغ 935 میلیارد تومان به تأمین اجتماعی داده شد پس بقیه این پول کجاست که همسان‌سازی شروع شود. این مسئله باعث شد که دولت وسط راه جا زند. این سبب بار مالی ندارد و ما متأسفیم که قانونگذاران ما بدون اطلاع سخن می‌گویند.

حافظی توضیح داد: اگر یک نفر نرخ 10 ساله بیمه را به نرخ امروز پرداخت کند و ده سی‌ام هم حقوق دریافت کند یعنی معادل 10 روز با حداقل حقوق امروز که 490 هزار تومان است تازه اگر 30 درصد حق کارفرما و دولت را نیز در این حقوق بیاوریم که برای 10 سال معادل 17 میلیون و 640 هزار تومان می‌شود و 12 ماه و یک ماه عیدی را نیز در نظر بگیریم در سال می‌شود 2 میلیون تومان.

مخالف این طرح تصریح کرد: اگر ما این پول را از این فرد بگیریم و سود سرمایه را نیز 20 درصد حساب کنیم (امروزه سود سرمایه را 16 تا 17 درصد حساب می‌کنند) و افزایش حقوق را بسنجیم 17 درصد برای این فرد حساب می‌شود که بعد از 9 سال این مبلغ مستهلک می‌شود.

حافظی ادامه داد: در این صورت تکلیف سازمان چه می‌شود از کجا می‌خواهد تأمین کند و قانونگذار هم که نمی داند پس چرا تصمیم می‌گیرد.

وی به وضعیت سازمان در سال 84 اشاره داشت و افزود: بعد از 9 سال هزینه این فرد به عهده سازمان است که تصاعدی حساب می‌شود و بار مالی نیز دارد و اگر همینطور تصمیم بگیریم سازمان تأمین اجتماعی به کجا می‌رسد.

حافظی با بیان این مطلب که 50 درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند گفت: در 15 سال آینده این مسئله یک تهدید امنیتی برای کشور می‌شود.

وی افزود: مجلس باید پاسخگو باشد و دولت در زمینه مشکلات اقتصادی و رفاهی نیز باید پاسخگو باشد و مجلس باید این طرح را حل کند.

حسن صادقی در پاسخ به حافظی گفت: ما مخالف طرح نیستیم و ما می‌گوییم تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه اجتماعی است و سازمان حمایتی نیست و باید از کارگران حمایت کند.

وی به بند 66 بودجه 91 کشور اشاره داشت و گفت: تعداد 26 هزار و 122 نفر ظرف 4 ماه ورودی داشتیم و میانگین برای هر نفر در سال 91، یک میلیون و 540 هزار تومان شده و میانگین ماهیانه 237 هزار تومان شده که در پایان سال 1300 میلیارد ریال محاسبه می‌شود.

وی افزود: ما به دنبال تفکیک بیمه با سازمان حمایت اجتماعی هستیم.

صادقی به بیمه‌شدگان با درآمد بالا اشاره داشت و گفت: تعداد این بیمه‌شدگان یک درصد است و وزن اقتصادی حدود 3 درصد است و تعداد بیمه شدگان اصلی نیز بیش از 85 درصد است که مجموعاً 8 درصد می‌شود که اگر روزی اینها بخواهند منابعشان را از تأمین اجتماعی انتقال بدهند تأمین اجتماعی نمی‌تواند این منابع را به آنها پس بدهد.

وی به سر به سر شدن تأمین اجتماعی در سال 84 اشاره داشت و گفت: الان کاملاً برعکس است و اگر درآمد تأمین اجتماعی در سال 54 از 18.7 به یک رسیده بود امروز از 6.7 رسیده که این یک بحران است و اگر مجلس نمی‌خواهد بگذرد قصور کرده است.

صادقی افزود: با تصویب قوانین حمایتی باید از تأمین اجتماعی حمایت شود.

وی ادامه داد: در اصل 29 متولی متعلق به کارگران است.

وی به این مطلب اشاره داشت که دولت هر روز یک مدیر معرفی می‌کند و با مجلس درگیر می‌شود و با تغییر مدیرعامل قانون را عوض می‌کند.

صادقی گفت: ما چوب دعواهای سیاسی را می‌خوریم ما موافق هستیم اگر حوزه مشخص شود که صندوق تأمین اجتماعی است یا صندوق حمایتی.

کامران: ما جزو لپ‌سرخ‌ها هستیم نه کلاه‌نمدی‌ها/قربانی: چالش امروز در تامین اجتماعی مدیریتی است

قربانی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: چالشی که امروز در تأمین اجتماعی وجود دارد مربوط به مدیریت است و در نقطه مقابل کامران خطاب به حافظی گفت: ما جزء لپ سرخ‌ها هستیم نه کلاه‌نمدی‌ها.

محمد قربانی اظهار داشت: آقای صادقی بحث حمایت‌های اجتماعی را به حق‌الناس منتسب کرده‌اند ما می‌گویم چرا تامین اجتماعی باید اینگونه باشد و کارگری که 8 سال کار کرده و از کار افتاده یا سن او بالای 60 سال شده و یا با سابقه کم اکنون فوت کرده، حالا باید زن و بچه‌اش اسیر خیابان و دربه‌در شوند.

صادقی نماینده صاحبان اصلی صندوق تامین اجتماعی در واکنش به این سخن قربانی گفت:‌ ما خودمان نسبت به عملکرد تامین اجتماعی انتقاد داریم اما همین سازمان تامین اجتماعی حقوق کارگران را به درستی نمی‌دهد.

قربانی در ادامه سخنان خود گفت: ‌اما همین قانون صراحت دارد که اگر یک نفر از این مزایا استفاده کرده و امروز برج‌ساز شده نباید همه کارگران را محروم کنیم. سابق بر این کارگرانی که با 8 سال سابقه بیمه از کارافتاده می‌شدند طبق قانون قبلی چیزی به آنان پرداخت نمی‌شد اما این موضوع در سال 89 ، 90 و 91 آمده و الان محاسبه کنید که چند نفر از آن استفاده کردند. سودی که بانک‌ها بابت پول پرداختی‌شان می‌دهند بسیار بیشتر از این‌ها است.

صادقی در واکنش به سخنان قربانی گفت: کدام کارگر است که 17 میلیون پول داشته باشد؟

قربانی گفت: باور داریم که مازاد سابقه بیمه فرد را باید به قیمت روز محاسبه کرده و به تامین اجتماعی پرداخت شود، چرا که وقتی فردی 12 سال سابقه بیمه دارد و به هر دلیل فوت کرده نباید از حقش محروم شود. قانون صراحت دارد که باید دوره 90 روزه فرد تکمیل شود بعد عزرائیل جانش را بگیرد و اگر بالای 10 سال بیمه پرداخت کرده باید به محض اینکه رابطه‌اش با بیمه پرداخت شد از حقوق تامین اجتماعی برخوردار شود.

حسن قربانی نماینده مردم در مجلس در ادامه این مناظره گفت: ‌باور داریم که چالش امروز در تامین اجتماعی مدیریتی است و امروز بیمه گذاران از 150 هزار تومان تا 750 هزار تومان در طول 30 سال حق بیمه می‌پردازند و باید پرسید تامین اجتماعی با این پول‌ها چه می‌‌کند.

تامین اجتماعی در 51 درصد بانک صادرات، بانک رفاه، مس سرچشمه، راه‌آهن و بسیاری از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری مسکن و شرکت‌های داروسازی هزینه می‌کند و متاسفانه 4 درصد سود درآمدهای حاصل به حساب اعضای شستا می‌رود که بیش از 300، 400 نفر نیستند و این‌ها حق و حقوق کارگران است.

صادقی نماینده صاحبان اصلی صندوق تامین اجتماعی در واکنش به این سخنان گفت:‌ این‌جور نیست، شما طوری صحبت می‌کنید که مردم قضاوت می‌کنند ما با شما همراه هستیم.

قانون صراحتاً می‌گوید کارگری که یک ماه کار کرده باشد می‌تواند 9 سال و 11 ماه مابه‌التفاوت را بپردازد و بلافاصله پوشش درمانی را بگیرد پس فرق آن با کسی که 30، 40 سال بیمه پرداخت کرده است چیست؟

حسن کامران دستجردی نماینده مردم در مجلس، گفت: یک زمانی آقای کاظمی وزیر بود، همین افرادی که سابقه 10 ساله داشتند 30 روز حقوق می‌گرفتند و ما بعد آن را در مجلس 10 روز تصویب کردیم.

این قانون در سال 1334، 54 و 58 هم بوده بعد زمان آقای شیخ‌الاسلام در سه جلسه هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی قرار شد تا این طرح برای زنان شوهرمرده هم اجرا شود.

وی ادامه داد: آقای عباسی در همین بودجه این موارد را آورده و شورای نگهبان هم گفته شما این را قانون کنید، این هم سندش (تصویر سند را نشان می‌دهد). به تامین اجتماعی گفتیم آمار دهید.

کامران دستجردی گفت: تامین اجتماعی اعلام کند این 3 سالی که از این قانون گذشته چند نفر آمدند و مراجعه کردند. همین 14 میلیون را به بانک بدهند 220 هزار تومان می‌گیرند در حالی که بیمه 62 هزار تومان می‌پردازد. من و شما جزو لپ‌ سرخ‌ها هستیم نه کلاه‌نمدی‌ها.

کامران دستجردی خطاب به صادقی گفت: از زمان تاسیس تامین اجتماعی که فرمودید کارگران 10 شاهی می‌پرداختند، دولت یک قِران، دولت باید به تعهداتش عمل کند و تامین اجتماعی نباید حیات خلوت دولت‌‌ها باشد. چپ و راست این صندوق و سازمان را حیات خلوت کردند. کرد زنگنه صدای ما را بشنود زمانی که به من گفت هزار میلیارد دادم. همان هزار میلیارد تومان را بردند و چاله و چوله خودشان را پر کردند.

وی تصریح کرد: کارگران عزیز بدانند که این اصلا چیزی نیست. دفترچه بیمه فایده نداد، دکتر می‌گوید بیا مطب بیرون و دارویت را از بیرون بخر و دفترچه به درد نمی‌خورد. من خودم اذان صبح رفتم دم بیمارستان دیدم مردم صف کشیدند، یا پزشک نیست و یا متخصص و یا پول دارو ندارند، با واقعیت همه چیز را حساب کنید.

کاغذ و رقم فایده‌ای ندارد. آقای حیدری شرکتی که گفتم ضرر دهد، مدیرعاملش حداقل 15 میلیون حقوق می گیرد غیر از پاداش که سود سوری را هم تقسیم کنند، سودش 400 میلیون تومان می‌شود.

صادقی: افراد غیرکارگر را بر سر سفره کارگران گذاشتند/ قربانی: با این طرح پول کارگران به کارگران می‌رسد

حسن صادقی نماینده صاحبان اصلی سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به حسن کامران دستجردی نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در اینکه در 8 سال گذشته سازمان تأمین اجتماعی ورشکسته شده است معتقدیم اگر قرار است حمایت کنید ایراد ندارد ولی منابع آن را نیز در نظر بگیرید.

در ادامه محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این قانون صراحت دارد و با اجرای این قانون پولی که برای کارگران است را به خود آنها می‌دهیم و از قشر کم درآمد جامعه نیز حمایت می‌شود.

صادقی در پاسخ به قربانی اظهار داشت: در حال حاضر افراد غیرکارگر را بر سر سفره کارگران گذاشته‌ایم و آدم‌هایی که کارگر نبودند به سازمان تأمین اجتماعی ورود کرده و از مزیت‌های این سازمان استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در گذشته در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی هر پزشک در ساعت 8 نفر را ویزیت می‌کرد ولی در حال حاضر باید 80 نفر را ویزیت کند.

نماینده صاحبان اصلی سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: کف دست کسانی که از پنبه هم نرم‌تر است را به عنوان کارگران مطرح می‌کنیم و از مزیت‌های تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شود.

در ادامه این مناظره حافظی مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به بیانات کامران دستجردی مبنی بر این که بهتر است شستا را بفروشند و پول آن را در بانک بگذارند تا سود بیشتری نصیبشان شود اظهار داشت: اگر بانکها 20 درصد سود می‌دهد در 10 سال آینده چه اتفاقی باید بیفتد. آیا با نرخ تورم نیز نرخ سود بانکی افزایش پیدا می‌کند؟

وی ادامه داد: بانک سود ثابت می‌دهد ولی سازمان تأمین اجتماعی افزایش سنوات دارد و سازمان‌های بیمه‌ای به روش‌های مختلفی اداره می‌شود.

حافظی افزود: چنین سازمانی که با سود بانکی اداره شود بعد از 50 سال دیگر هیچ درآمدی برای پرداخت مطالبات بازنشستگان و مستمری‌بگیران ندارند اینکه باید شستا را بفروشد تا 10 سال آینده پوشش می‌دهد بهتر است این سازمان ورشکسته را بیشتر از این درگیر مسائل حاشیه‌ای نکنیم.

کامران:‌من اهل بده‌وبستان نیستم/قربانی: چرا باید کارگران یک نماینده در صندوق تامین داشته باشند

محمدحسین قربانی نیز ادامه داد: من با این حرف‌ها موافقم اما می‌گویم قانون که وحی منزل نیست و اگر طرح دوفوریتی بر اساس قانون بود، باید دو سوم آرای مجلس را می‌آورد. وی افزود: چرا باید کارگران در صندوق تامین یک نماینده داشته باشند.

حسن کامران نیز در ادامه این مناظره گفت:‌ من 5 نوبت در مجلس بوده‌ام و هیچگاه استیضاح خود را پس نگرفته‌ام نه اهل معامله‌ام و نه اهل بده‌وبستان. کامران افزود:‌ مزاج من در این 20 سال کاملا روشن است که دفاع از مردم و محرومان بوده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: من بعد از نظرات مقام معظم رهبری از خودم خط می‌گیرم نه از رئیس مجلس و نه از دولت و مزاج من همواره ثابت بوده است. وی به صحبت‌های پورابراهیمی اشاره داشت و گفت:‌ ایشان یک جا به اصلاح قانون کارگری می‌پردازد و اینجا در مورد رفاه صحبت می‌کند و طرح 500 میلیارد تومان را مطرح می‌کند.

کامران به خانمی اشاره داشت که همسرش فوت کرده و بخاطر 50 روز و با داشتن 5 یتیم مستمری‌اش برقرار نشده است. وی افزود: حرف صادقی را قبول دارم که در دست‌انداز مجلس و دولت افتاده‌ایم و با توجه به گیرهای قبلی در ریاست قبلی من وارد مسئله نشدم چرا که سیاسی بود و بنده به تشخیص خود عمل کردم چرا که مستقل هستم.

حیدری مجری برنامه از حافظی سؤال کرد که اگر وارد سایت تامین اجتماعی شوی می‌بینی که عنوان شده در ازای حق بیمه این خدمات را ارائه می‌دهد.

وی پرسید امروز منی که بیمه شدم با چه جرأتی از من بیمه می‌گیرد و این کار را می‌کنید، اگر خود شما مدیرعامل بودید و در سازمان تامین اجتماعی بودید. سازمانی که 5 برابر دارایی خود بدهی دارد، چه پاسخی می‌دادید؟ رحمت‌الله حافظی پاسخ داد: سازمان به نقطه سربه‌سری رسیده و هر تصمیم که این نقطه سربه‌سر را نزدیک یا دور کند، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی افزود: قانون‌گذار و یا دولت باید ملاحظات را در این نقطه حساب کند. حیدری در این زمان گفت: هم سازمان تامین اجتماعی در اوضاع بدی است و هم جمعیت به سمت سالمندی و پیری می‌رود. نمی دانم در آینده به چه بحران‌هایی می‌رسیم.

ریشه حل مشکلات تأمین اجتماعی اصلاح قانون جامعه رفاه است/ دولت به تأمین اجتماعی طمع دارد

محمد پورابراهیمی تصریح کرد: در قانون نظام جامعه رفاه و تأمین اجتماعی که در سال 88 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که یکی از اعضای مجلس آقای حسن کامران دستجردی بود چه اتفاقی افتاد که دولت بر سازمان تأمین اجتماعی حکمفرما شود.

وی ادامه داد: در تمامی صندوق‌های بیمه‌ای دنیا 3 ضلع کارگر،کارفرما و دولت حضور دارند که در خصوص آن صندوق تصمیم‌گیری می‌شود.

پورابراهیمی بیان داشت: در گذشته شورای عالی سازمان تأمین اجتماعی توسط کارگران، کارفرمایان و بیمه‌شدگان اداره می‌شد که پس از تصویب قانون نظام جامعه رفاه و تأمین اجتماعی هیئت امنایی تشکیل شد که اکثراً اعضای آن برای اداره تأمین اجتماعی دولتی‌ها هستند و ترکیب اصلی آن عملاً دولتی است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: گفته می‌شود در هیئت امنا سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولتی حضور دارد ولی نماینده‌های آنها نماینده‌های کارگران و کارفرمایان نیستند و توسط دولت انتخاب می‌شوند.

وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی به شکلی مدیریت می‌شود که دولت سکاندار آن است در صورتی که این ملک توسط کارگران باید اداره شود که قانون جامعه رفاه و تأمین اجتماعی جایگاهی برای کارفرما و کارگران در نظر نگرفته است.

پورابراهیمی بیان داشت: دولت مطالبات خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمی‌کند و ریشه حل مشکلات سازمان تأمین اجتماعی اصلاح قانون جامعه رفاه و تأمین اجتماعی است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت مدیرعامل برای شستا و سازمان تأمین اجتماعی انتخاب می‌کند و تمام سیاست‌گذاری‌ها در تأمین اجتماعی توسط دولت است.

پورابراهیمی تأکید کرد: در حال حاضر خبری از وجود کارگر و کارفرما در هیئت امنا نیست و دولت مستقیماً تصمیم‌گیری می‌کند تمام دولتها به محض اینکه روی کار می‌آیند اولین جایی که تغییر مدیریت ایجاد می‌شود سازمان تأمین اجتماعی است.

وی گفت: در حال حاضر مجموعه اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی دست مدیرعامل سازمان نیست و کمیته‌ای در دولت تشکیل شده است تا مدیران شستا را انتخاب کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت بر سازمان تأمین اجتماعی طمع دارد و مجلس نیز به تبع دولت در امور این سازمان دخالت می‌کند.

وی گفت: طرح اصلاح قانون نظام جامعه رفاه و تأمین اجتماعی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

قربانی: مازاد 12هزار میلیارد تومان هزینه درمان کجا رفت/حافظی: آقایان سال 89 به دنبال تحقیق و تفحص واقعی نبودند

در ادامه مناظره درباره سهیم کردن کارگران با سابقه پرداخت حق بیمه کمتر از 10 سال در پرسشی که مردم از 5 شرکت‌کننده در مناظره تامین اجتماعی شرکت کرده بودند، از آقای حسن کامران دستجردی سؤال شده بود آیا شما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستید و اگر بودید باز هم موافق این طرح بودید؟

کامران گفت: بنده بیمه تامین اجتماعی نیستم و اگر بودم موافق این طرح بودم.

از حافظی رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی پرسیده شد آیا شما خودتان کارگری کرده‌اید، یا از دید کارگران اطلاع دارید که شما را در رأس تامین اجتماعی گذاشتند؟

حافظی پاسخ داد:‌ من در زمان اوایل انقلاب کارگری کردم. زمانی کارگر خیاطی بودم، زمانی در بخش برق فشار قوی کار می‌کردم و مدت کوتاهی هم در صنایع دستی اصفهان قلم‌زنی کردم.

مجری مناظره سؤالی که مردم از صادقی نماینده صاحبان اصلی تامین اجتماعی پرسیده بودند را مطرح کرد و گفت: چرا خانه کارگر نتوانست در مجلس نظر صاحبان تامین اجتماعی اعلام کند تا مجلس به طور قاطع دست در جیب بازنشستگان و صندوق کارگران نکند؟

صادقی گفت: با یک گل بهار نمی‌شود، آقای محجوب تنها نماینده ما در مجلس است که در فراکسیون کارگری تلاش‌های خود را انجام می‌دهد.

سؤال دیگر مربوط به پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بود که آیا مجلس در وظیفه خود نسبت به تامین اجتماعی عقب‌نشینی نکرده؟ ‌مگر مجلس در راس امور نیست؟

وی گفت: معتقدم مجلس به وظیفه خود عمل می‌کند حالا اگر دولت به وظیفه خود عمل نکرد وظیفه مجلس استیضاح است. وقتی دولت اجازه نمی‌دهد حداقل دستمزد بالا برود، چرا دولت باید از کارگران مظلوم زیر 10 سال حمایت کند؟

حیدری در ادامه این سؤال خطاب به پورابراهیمی گفت: مگر شما مخالف اجرای این طرح نیستید؟

وی گفت: ما می‌گویم منابع باید در یک سازمان حمایتی باشد، ما با موضوع مخالفتی نداریم بلکه با مکان اجرای آن مشکل داریم.

قربانی در پاسخ به این سؤال که انتصاب رئیس سیاسی موجب کوتاه آمدن مجلسیان شد و چرا نتوانستید ثابت کنید که مجلس در راس امور است گفت: صداقت مجلس در بخش کارگری، سیاسی و قانون‌گذاری مشهود است.

مردم در سؤال دیگری از رئیس سابق تامین اجتماعی پرسیده بودند چرا نیروهای متخصص در سیستم تضمین ‌کیفیت کارخانه‌ها اجراج می‌شوند؟

حافظی گفت: من الان در سیستم تامین اجتماعی نیستم و علت را نمی‌دانم.

در ادامه این مناظره خبرنگار روزنامه شرق خطاب به قربانی نماینده مجلس گفت: دقیقا منابع این طرح قرار است از کجا تامین شود؟ شما اشاره فرمودید از محل حق بیمه کارگران. آیا کسی که 30 سال بیمه پرداخت کرده و با کسی که یک ماه حق بیمه پرداخته کرده برابر است؟‌ چرا آقایان نماینده نمی‌خواهند قبول کنند که طرح مشکل دارد؟

قربانی در پاسخ گفت: فکر می‌کنم شما یک بار هم به خودتان زحمت نداده‌اید تا این طرح را بخوانید. این طرح 3 تبصره دارد که در یک تبصره سازمان تامین اجتماعی مکلف کرده که به همسر و فرزندان فردی که زیر 10 سال بیمه پرداخت کرده مطابق با سنوات مستمری بپردازد.

وی ادامه داد: چند نفر از بدو تاسیس تامین اجتماعی تا به امروز یک ماه سابقه بیمه داشته‌اند و از همین قانون استفاده کرده‌اند. کارگری که 9 سال حق بیمه پرداخته و اکنون سنش به 60 سال رسیده و قادر به پرداخت نیست الان هیچ حق و حقوقی ندارد، نباید فراموش کرد که مابه‌التفاوت، حق بیمه به قیمت روز و با نرخ سال جاری، متناسب با تورم محاسبه و به حساب تامین اجتماعی واریز می‌شود.

قربانی تصریح کرد: بحث دوستان شاید این باشد که مباحث حمایتی باید درست اجرا شود، آمار دارم که درآمد حاضر از دریافت حق بیمه در سال گذشته 33 هزار میلیارد تومان بوده که یک سوم آن یعنی چیزی حدود 12 هزار میلیارد تومان باید مختص درمان شود که فقط 5 هزار میلیارد تومان آن هزینه شده است.

علی خدایی خبرنگار روزنامه جوان خطاب به حافظی رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی پرسید، در بحث‌های مطرح شده اکثرا از بحران مالی تامین اجتماعی صحبت شد ولی باید پرسید که چرا تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی هیچوقت به نتیجه نمی‌رسد و همیشه در میانه راه متوقف می‌شود.

حافظی در پاسخ گفت: در سال 89 مصوبه‌ای را برای تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در مجلس داشتیم که دو سه ماه بعد از این حکم من خورد و در همان آغاز تیمی که باید کارشان را شروع می‌کردند جای تاسف است که بگویم دنبال تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی نبودند و خواسته‌هایی داشتند. وقتی تیم آمد به من لیستی دادند که این تعداد کارشناس با این میزان حقوق با فلان مقدار بلیت را با فلان شرکت قرارداد ببندیم. من هم به مسئول تحقیق و تفحص موضوع را گزارش کردم و آقایان تیرشان به سنگ خورد و گفتند مدیرعامل نمی‌گذارد ما کارمان را بکنیم و بعد هم هجمه‌هایی را علیه تامین اجتماعی آغاز کردند.

حیدری مجری مناظره گفت:‌ ظاهرا مجدداً‌ تحقیق و تفحص دیگری از تامین اجتماعی در مجلس کلید خورده است.
حافظی گفت: ظاهرا بله.

سؤال دیگر از سوی خبرنگار خبرگزاری ایلنا مطرح شد که آقای قربانی در این طرح یک بحث قضیه پرداخت مستمری است ولی بحث اصلی خدمات درمانی است که مشاع محسوب می‌شود که هر کس چه یک سال و چه 30 سال بپردازد می‌تواند از آن بهره‌مند شود. در اواخر دهه 80 این بحث بوجود آمد که خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی محدود شود و بیمه‌شدگان پولی در این زمینه بپردازند ولی توضیحات شما در مورد تامین منابع خدمات درمانی کافی نبود؟

قربانی گفت: حدود 11 هزار و خرده‌ای‌ میلیارد تومان باید سهم درمان شود که این رقم از تعداد بیمه‌شدگان دریافت شده که باید در بخش کارهای ملکی تامین اجتماعی، درمان غیرمستقیم هزینه پرسنلی و اداری در سال 91 پرداخت می‌شد در حالی که این رقم حدود 5 هزار میلیارد تومان است و باید پرسید مازاد 12 هزار میلیارد تومان چه شده و اگر در درمان هزینه نشده، پس کجا رفته است؟

حافظی: این طرح عین بی‌عدالتی است/ پورابراهیمی: نگاه همه نمایندگان به کارگران نگاه ویژه‌ای است

رحمت‌الله حافظی در بخش دیگری از گفت: سؤال من این است که فردی که با ده سی‌ام وارد سازمان می‌شود 20 سی‌ام حق درمانش چه می‌شود و این حق بیمه را چه کسی می‌دهد و چرا فردی که 10 سال حق بیمه پرداخت کرده مشابه آقایی است که 30 سال حق بیمه دارد و این بی‌عدالتی است.

قربانی گفت: شما بحث مشاع را مطرح می‌کنید و باید به تناسب استفاده کنید.

حافظی ادامه داد: درمان تناسب ندارد و مشاع نیست وقتی فردی دفترچه را در بیمارستان می‌برد 100 درصد حساب می‌شود.

پورابراهیمی گفت: درست می‌فرمایید افرادی که کمتر از 10 سال هستند تبدیل به مستمری‌بگیر می‌شوند و بار مالی فقط در مستمری نیست.

وی به 80 میلیارد تومان در سال 91 اشاره داشت و گفت: بار مالی ناشی از درمان در سال 91 حدود 80 میلیارد تومان بود.

کامران دستجردی در مورد کارگران گفت: کارگران عزیز سرویسی ندارند و بیمه‌شان دندانپزشکی و دیالیز را نیز شامل نمی‌شوند.

در این قسمت از برنامه یکی از میهمانان برنامه به ایراد سؤال پرداخت و با معرفی خود به عنوان اکبر قربانی و نماینده کارگران گفت: جناب آقای کامران دستجردی سخن از زبان ما می‌گویید از مشکلات در حوزه درمان و ناهنجاری‌ها در سازمان تأمین اجتماعی.

اما آقای دکتر یک سؤال دارم اداره سازمان تأمین اجتماعی به عهده کارگران است یا حاکمیت؟

قربانی سؤال کرد: شما اطلاع دارید که بر اساس قوانین سازمان کار، تأمین اجتماعی بر اساس اصل سه جانبه‌گرایی عمل کند و تشکل‌ کارگری در حد فرمایشی دیده می‌شوند.

وی از حیدری مجری برنامه نیز سؤال کرد: ما دردهایی داریم و شما نیز قبول دارید اما آنچنان که می‌دانید منابع متأثر از رشد و کسب کار در جامعه است شما در برنامه‌هایتان گفته‌اید تحریم‌ها فشار آورده و روی تولید تأثیر منفی داشته و تولید با رکود مواجه شده و به تبع آن منابع سازمان تأمین نیز کاهش داشته شما در برنامه‌هایتان می‌گویید تحریم‌ها چه آثاری داشته و در یکی از برنامه‌هایتان یک نفر زنگ زد و به عنوان قطعه‌ساز گفت ما قطعه وارد می‌کنیم و افزایش قیمت نیز در این زمینه داریم.

این میهمان از نمایندگان مجلس خواست که جیب مردم را نشانه نگیرید و به بحث اشتغال به طور واقعی بپردازید و جلوی دلالان را بگیرید و کار را نهادینه کنید.

محمدرضا پورابراهیمی در پاسخ به سؤال این میهمان گفت: در مجلس هم نگاه همه نمایندگان به کارگران نگاه ویژه‌ای است و اگر زیرساخت اشتباه تصویب شده دغدغه‌ها باید انجام شود و بابت این مصوبه دکتر کامران دستجردی بهتر می‌داند.

کامران دستجردی نیز پاسخ داد: دو سوم مجلس توجه به محرومان کرده است و در فراکسیون کارگری حاکمیت با کسانی است که سهم بیشتری داده‌اند.

پورابراهیمی: سالانه 26 هزار میلیارد تومان پول مستمری‌ می‌دهند/ کامران: قانون بازنشستگی با 10 سال سابقه بیمه به نفع خانواده است

محمدرضا پورابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در بخش انتهایی مناظره نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

در ابتدا پورابراهیمی در خصوص تبصره 2 طرح جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه افرادی که کمتر از 10 سال سابقه حق بیمه داشتند می‌توانند بیمه شوند، اظهار داشت: بر اساس تبصره 2 این طرح بند 3 ماده 80 لغو شده است که بر اساس این بند به افرادی که کمتر از 10 سال سابقه داشتند و 90 روز نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کردند مستمری کامل می گیرند که این بند در قانون جدید لغو شده است.

وی ادامه داد:‌ تامین اجتماعی مکلف است بدون در نظر گرفتن هیچ نوع شرطی نسبت به پرداخت مستمری اقدام کند که در متن قانون نیز در این باره اشکالاتی وجود دارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه قانون قبلی جامع‌تر از قانون فعلی بود، اظهار داشت: در قانون قبلی کسانی که حق بیمه پرداخت می‌کردند پس از فوت پدر یا مادر می‌توانست مستمری خود را دریافت می‌کردند ولی این بند حذف شده است و فقط در قانون جدید فرزند یا همسر می‌تواند مستمری را دریافت کند.

در پاسخ به اظهارات پورابراهیمی؛‌ حسن کامران دستجردی اظهار داشت: در موارد بیمه و دریافت مستمری سه دسته افراد وجود دارند افرادی که بالای 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، ‌افرادی که زیر 10 سال سابقه پرداخت بیمه دارند و افرادی که 10 سال سابقه حق پرداخت بیمه دارند.

وی ادامه داد: در قانون قبلی در صورتی که فرد کمتر از 8 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشت و در صورتی که حق بیمه آن به حد نصاب نرسیده بود و فوت می‌کرد، تمام سنوات وی از بین می‌رفت و این ظلم به خانواده آن فرد بوده است.

وی درباره اینکه پدر ومادر در قانون جدید از دریافت مستمری حذف شده‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر در صورتی که همسر شهید مجددا ازدواج کند مستمری وی قطع نمی‌شود. ولی در گذشته در صورتی که همسر یک کارگری که فوت کرده است، ازدواج می‌کرد مستمری آن قطع می‌شد که در قانون فعلی این موضوع رفع شده است.

کامران دستجردی خاطرنشان کرد: مستمری که به پدر و مادر می‌دادند بسیار ناچیز بود و در قانون جدید این پول در قالب سنوات به آنها داده می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ در قانون قبلی نیز در صورتی که فرد 60 سال سن و 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، با 30 روز بازنشسته می‌شد که قانون جدید به نفع سازمان تامین اجتماعی است و فرد 10 روز مستمری دریافت می‌کند.

در ادامه پورابراهیمی خاطرنشان کرد: کل دارایی شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی 120 هزار میلیارد تومان است. در صورتی که سالانه سازمان تامین اجتماعی با یک میلیون و 850 هزار نفر مستمری‌بگیر 26 هزار میلیارد تومان فقط بابت پرداخت مستمری‌ها هزینه می‌کند در صورتی که در سا‌ل‌های آینده تعداد مستمری‌بگیران به 3 میلیون نفر می‌رسد و باید هزینه‌های بیشتری را در این خصوص صرف کنیم. بنابراین با وضعیت فعلی شرکت‌های شستا نباید هزینه‌های اضافی را تحمیل کند.

وی ادامه داد: در دولت گذشته نیز بابت پرداخت 35 هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی از شرکت‌ ورشکسته به سازمان تامین اجتماعی دادند.

کامران دستجردی: کارگر ما قرص ندارد، بن ندارد/پورابراهیمی: من با عدم وجود کارایی در سازمان موافقم

در آخرین بخش مناظره درباره سهیم شدن کارگران با سابقه کمتر از 10 سال حسن کامران دستجردی در پاسخ به محمدرضا پورابراهیمی گفت: خود شما در شستا کار کرده‌اید در چه سالی؟

پورابراهیمی گفت: از سال 86 تا حدود 89- 90.

کامران دستجردی خطاب به پورابراهیمی گفت: پس دستتان نیز در کار است و من از دو جبهه می‌گویم و مردم و کارگران نیز خود شاهد هستند یک جبهه بخور و بخور است به نام شستا که با 400 میلیون تومان سور و ساتی درست کردند و دوم اینکه وقتی آمدند فساد پنهانی داخل آن بود و حتی به کارگر اجازه ورود به ویلای فرانسوی که حق کارگر بود را ندادند و این ویلا شامل از ما بهتران شد، ویلایی که تغییر مبلش 400 میلیون تومان هزینه داشت.

کامران دستجردی افزود: کارگر ما قرص ندارد، بن ندارد اما می‌آییم همسان‌سازی می‌کنیم ما در فکر کارگر هستیم و دلمان برای سازمان بیمه‌ می‌تپد.

این نماینده مجلس افزود: کارخانه ذوب آهن را با هزار میلیارد تومان خریدند و 25 درصد حقوق کارگران را سه ماه عقب انداختند و این دزدی است. شما که از اسلام و حق‌الناس حرف می‌زنید بگویید؛ ذوب آهنی که ورشکسته است، سود ندارد همین‌ها مصداق نامردی است. تازه می‌آییم سوددهی می‌کنیم که یک کمی هم گیر ما بیاید.

وی افزود: در همین بحث درمانگاه کارگر می‌رود، تخت خالی به او نمی‌دهند که بخوابد، مرگ کارگر برایشان مهم نیست.

کامران دستجردی ادامه داد: این جبهه حق و حقوق مردم را نمی‌دهد حتی یک زائرسرا نساختند البته تعداد ویلاها زیاد است.

وی در ادامه به ماده 63 زنان و ماده 66 مردها که در بودجه هر ساله آمده اشاره داشت.

محمدرضا پورابراهیمی در این قسمت گفت: من با صحبتهای آقای کامران در مورد عدم وجود کارایی در سازمان موافقم اما آیا راهکار حل مشکل این است که اصلاح ساختار کنیم و سه ضلع کارگر، کارفرما و دولت را در نظر بگیریم یا در اختیار دولت قرار دهیم.

حیدری مجری برنامه در انتهای برنامه گفت: واقعیت بحث امروز این است که آیا دولت و مجلس به طور مشخص حق دارند برای سازمان تأمین اجتماعی تعیین تکلیف کنند در صورتی که همه معتقدند دولت و مجلس حق دخالت ندارند و در سازمان تأمین اجتماعی به عنوان سازمان بیمه‌ای نه حمایتی فقط صاحبان اصلی که حق بیمه را می‌دهند حق دخالت دارند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار