امروز : دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 24
۱۲:۲۴
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 48147
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۴
تعداد بازدید: 98
سیروس همتی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تئاتر فارس اظهار داشت: گروه تئاتر مانی چند متن را به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر برای بخش ...

سیروس همتی نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تئاتر فارس اظهار داشت: گروه تئاتر مانی چند متن را به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر برای بخش چشم انداز ارائه داد. نمایشنامه «افسانه‌سرا» نوشته گلبرگ ابوترابیان، «یک شاخه گل سرخ» نوشته خودم و به کارگردانی علی یعقوب‌زاده، نمایشنامه «نیلوفر» نوشته خودم به کارگردانی رویا کاکاخانی، نمایشنامه «صیادان» نوشته زنده‌یاد رادی و به کارگردانی فریدون محرابی، «ضلع پنجم یک مربع» نوشته سیدجواد اشکذری و به کارگردانی سیروس همتی.
وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته معمولا اگر چهار متن رد می‌شد، یک متن قبول می‌شد و ما از این بابت خوشحال بودیم که هیچ ادعایی نیست. اما در طول 20 سال تجربه کاری من در جشنواره تئاتر فجر به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان این اولین بار است که هیچ متنی از یک گروه که فعال است، پذیرفته نمی‌شود. از این موضوع خیلی نگران و ناراحت هستم. بازخوان‌ها احترامشان برای ما واجب و تحصیلات محترم است اما واقعیت امر این است که برای بازخوانی بزرگترین رویداد تئاتر کشور چه کسی باید بازخوان باشد؟ باید لااقل یک نمایشنامه‌نویس بازخوان باشد که وقتی متنم رد می‌شود خیلی ناراحت نباشم مثلا بگویم متن مرا آقای چرمشیر رد کرده است. چون خودشان سبقه نمایشنامه‌نویسی دارند.
کارگردان نمایش «مرز» خطاب به بازخوان‌ها گفت: آقای فلانی چطور به خودت جرأت می‌دهی متن زنده یاد اکبر رادی را رد کنید. زمانی که رادی نمایشنامه می‌نوشت شما کجا بودید؟ چرا متون مرحوم رادی را فقط باید هادی مرزبان کار کند.
همتی با بیان اینکه نمایشنامه «نیلوفر» جایزه جشن ادبیات نمایشی خانه تئاتر گرفته است، بیان داشت: نمایشنامه «نیلوفر» توسط حوزه هنری چاپ شده و در دوره پنجم جشن ادبیات نمایشی خانه تئاتر برگزیده شده است. رد کردن این متن نه شأن من است نه مرکز هنرهای نمایشی. گفتند متن‌هایت را خودت کار نکن، گفتم چشم. ولی باز هم متن «نیلوفر» که بهترین نمایشنامه‌ام است را رد می‌کنند. متاسفانه در این دوره، صحبت کردن بر سر یک شخص موجب بزرگ شدن آن می‌شود، می‌ترسم از اینکه از دبیر جشنواره صحبت کنم و بزرگ شود.
وی اظهار داشت: آقای عالی‌زاد چرا باید چشم‌انداز تئاتر کشور دست سه نفر قرار بگیرد. چشم‌انداز سال بعد تئاتر را فقط 3 فرد دانشگاهی باید در نظر بگیرند. بعد فقط می‌خواهید 12 کار را معرفی کنید. چشم‌انداز سال بعد باید در طول سال اجرا شود 12 کار را که در یک فصل هم می‌توان اجرا داد.
همتی با بیان اینکه با اسماعیل عالی‌زاد در حیطه کاری مشکل دارم، بیان داشت: جناب آقای آشنا رئیس مرکز هنرهای نمایشی واقعیت این است شما انسان فرهیخته‌ای هستید، اما شما در دبیر جشنواره تئاتر فجر امسال چه دیدید که گذاشتید وی جشنواره را اداره کند. آیا دبیر جشنواره تئاتر فجر پست اجرایی در جشنواره‌ها داشتند، دبیر کدام جشنواره‌ها بودند؟ آیا سابقه مدیریتی تئاتر داشته است؟. من با آقای عالی‌زاد سفر خارج از کشور داشتم و وی انسان شریف و بزرگواری است اما فقط در حیطه انسانی زیرا در بحث کاری با ایشان مشکل دارم، زیرا بر تخصص وی در دبیری جشنواره تئاتر فجر نقدهای زیادی وارد است.
سرپرست گروه تئاتر مانی با اشاره به اینکه متون زنده‌یاد اکبر رادی جزء خطوط قرمز نیست، گفت: بالاخره در طول این سال‌ها می‌دانیم از چه کسی متن بدهیم و از چه کسی ندهیم. من از آقای x متن ندادم که سیستم با آن مشکل دارد، من متن زنده‌یاد رادی را ارائه دادم. در این دوره گویا روزبه حسینی و بهزاد صدیقی هم از زنده یاد رادی متن برای چشم‌انداز داده بودند که رد شده است. به هرحال اگر 10 متن از آقای رادی باشد باید دبیر جشنواره حداقل یکی از آنها را به دور بعد راه بدهد. چه می‌شود که آدم حرفش را به خاطر تئاتر عوض کند. یکبار هم یکی بیاید بگوید یک جوان بیاید کار اکبر رادی را به غیر آقای مرزبان کار کند.
همتی در پایان به تماس تلفنی خود با دبیر جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: با ایشان صحبت کردم و در مورد اعتراض کتبی سخن گفتم اما پاسخ دبیر جشنواره این بود: بیایین و اعتراض کنید اما فکر نکنم اتفاقی بیافتد. برای اسماعیل عالی‌زاد متاسفم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار