امروز : یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 26
۱۷:۱۴
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 48726
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۳
تعداد بازدید: 141
حبیب‌الله بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، در خصوص این نکته که آیا سینمای ایران در موج جدید فرهنگ‌سازی لوازم‌التحریر ایرانی ـ اسلامی آیا ...

حبیب‌الله بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس، در خصوص این نکته که آیا سینمای ایران در موج جدید فرهنگ‌سازی لوازم‌التحریر ایرانی ـ اسلامی آیا الگویی مناسب برای کودکان دارد یا خیر گفت: سینمای ایران مدت ها است که دیگر فاقد ستاره است ستاره به معنای کسی که بتواند الگو باشد و شخصیت ویژه‌ای که جامعه عدم حضور آن را حس کند و بتوان خلاء وجود چنین شخصی را از طریق سینما جبران کند و در واقع در حال حاضر سینمای ایران فاقد چنین الگوی ویژه‌ای است.

وی افزود: فیلم‌های ما امروز فاقد شخصیت الگو هستند و متأسفانه هنوز سینمای ایران به شخصیت تراز که برخواسته از فرهنگ ایرانی اسلامی و ملی باشد نرسیده است و چنین شخصیت‌هایی هنوز در سینمای ایران نمود پیدا نکرده‌اند.

کارگردان فیلم سیب و سلما خاطر نشان کرد: در تاریخ ادبیات و تاریخ معاصر کشورمان شخصیت‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌تواند به عنوان الگو معرفی شود اما در درجه اول باید فقدان وجود چنین‌ شخصیت‌هایی در آثار تصویری ما حل شود و بعد با یک نظام هنرمندانه سینمایی داشته باشیم که درک درستی از شخصیت‌های مؤثر داشته باشد و بتواند در آینده شخصیت‌های الگویی را برای کودکان و نوجوانان بسازد.

بهمنی ادامه داد: البته در طی سی و چند سال گذشته تلاش‌هایی شده تا شخصیت‌هایی را به عنوان الگو از طریق سینما به مخاطب معرفی کنیم که حتی در دهه 60 کاراکترهایی که جمشید هاشم‌پور آنها را بازی می‌کرد بسیار مورد توجه مخاطبان و جوانان بود و نماد خوبی از یک پلیس اکشن و ایرانی را به تصویر کشیده بود اما به مرور چنین شخصیتی از سینمای ایران محو شد و ما حتی نتوانستیم از شخصیت چنین پلیس محبوبی در سینما به درستی استفاده کنیم. در حالی که این موضوع در غرب کاملاً عادی است و آنها پس از محبوب شدن یک شخصیت به هر نحو ممکن سعی می‌کند آن را روی پرده سینما نگه‌دارند و به عنوان یک الگو به مخاطب خود معرفی می‌کند.

این سینماگران همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا شخصیت نظیر کارگاه علوی با وجود محبوبیتش در بین مخاطب نتوانست در سینما جایی پیدا کند گفت: کارگاه علوی هیچ وقت به عنوان یک الگو محبوب نشد و در واقع الگویی نبود که بتواند احساس ماجراجویی یک کودک را پرورش دهد و هر چند هوشمندی‌هایی خاص خودش را داشت اما نمی‌توانیم از چنین شخصیتی انتظار الگو شدن داشته باشیم و سینمای ایران نیاز دارد تا به سمت و سوی حرکت کنند تا بتوانند برای مخاطب خود الگو‌ساز کند.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین مشکل سینمای ایران این است که عموماً شخصیت‌های سینمایی ما دفعی هستند و پس از محبوب شدن دیگر هیچ نشانی از آنها بر روی پرده سینما نداریم در حالی که ویژگی یک الگو برای آثار تصویری تکرار شوندگی آنها است و در واقع سینمای ایران امروز فاقد قهرمان است.

این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به شخصیت محبوب حاج‌کاظم در فیلم آژانس شیشه‌ای گفت: حاج کاظم نمونه موفق از شخصیت پردازی در سینمای ایران است که یک شخصیت کاملاً آرمان‌گرا و متناسب با فرهنگ کشورمان روی پرده سینما شکل گرفت اما اگر می‌توانستیم همین شخصیت حاج کاظم را حفظ کنیم و در موقعیت‌های مختلف قرار دهیم و با آرمان‌گرایی خود به بیان مشکلات بپردازد امروز یکی از محبوب‌ترین الگوهای تصویری را داشتیم.

وی در خاتمه در پاسخ به این سؤال که اصولاً شخصیت رئال مناسب الگوسازی است یا شخصیت‌های فانتزی گفت: هر دو طیف شخصیت‌پردازی برای تبدیل به الگو‌شدن در سینما مناسب هستند اما قطعا شخصیت رئال ارزش بیشتری خواهد داشت چرا که ما شخصیت‌های رئال زیادی در تاریخمان داریم که می‌توانند با یک فرهنگ سازی مناسب تصویری برای کودکانمان تبدیل به الگو شوند و سینمای ایران باید به سمتی برود که برای کودکانش قهرمان ملی داشته باشد.
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها