امروز : یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 18
۰۳:۲۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 48728
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۳
تعداد بازدید: 70
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست بررسی سینمای داستانگو در ایران با حضور جواد طوسی،منتقد و شهاب اسفندیاری ...

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست بررسی سینمای داستانگو در ایران با حضور جواد طوسی،منتقد و شهاب اسفندیاری پژوهشگر سینما در خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس برگزار شد.

اسفندیاری در ابتدای این نشست گفت: قضاوت کلی کردن درباره این که آیا سینمای ما بیشتر تحت تأثیر سینمای هالیوود بوده یا سینمای اروپا، دشوار است. ظاهر امر این است که مثلاً در دهه 60 سیاست‌هایی بر سینمای ما حاکم بود که متمایل به سینمای اروپایی بود و ریل‌گذاری‌هایی در سینمای ایران شده بود که مقصدش جشنواره‌های اروپایی بود.
 


 

وی افزود: ما در دوره‌ای بحث سینمای روایی و قصه‌گو را تحقیر کردیم و به اقتصاد سینمای ایران لطمه زدیم. نگاه خوش‌بینانه این است که بگوییم سلیقه مدیران این بود که فیلم‌های عرفانی و جشنواره‌پسند ساخته شود، ولی این مسئله از جنبه‌های گوناگون قابل تحلیل است.

این پژوهشگر سینما ادامه داد: من فیلمنامه و قصه را مشکل اصلی سینمای ایران می‌دانم. البته بحث‌های اقتصادی هم مطرح هستند و مشکل فیلمنامه هم به بحث‌های اقتصادی مربوط می‌شود. من چند سالی ایران نبودم و پارسال که برگشتم و در جشنواره فجر شرکت کردم، اولین چیزی که به نظرم رسید این بود که واقعاً چه بودجه‌های کلانی صرف چه فیلمنامه‌های ضعیفی ‌شده. چطور فیلمی که این همه بودجه برایش صرف شده، وقت نگذاشته اند حداقل فیلمنامه‌اش را یک مقدار صیقل بدهند.

وی با بیان اینکه با یک‌دهم هزینه تولید فیلم می شود نهضت فیلمنامه‌نویسی و نهضت قصه‌نویسی راه انداخت گفت: متأسفانه فیلمنامه‌نویسان در جامعه شأن لازم را ندارند و حتی در بین خود اصناف سینماگران هم از جایگاه شایسته و برجسته‌ای برخوردار نیستند. در یک دوره‌ای تئوری مؤلف بلای جان سینمای ایران شد و کارگردان‌سالاری واقعاً به سینما لطمه زد و اهمیت فیلمنامه، قصه و نویسنده تحت‌الشعاع قرار گرفت.

در ادامه این نشست جواد طوسی نیز گفت: بر اساس یک نگاه جامعه‌شناسانه معتقدم جامعه ما بیشتر از «روایت» استقبال می‌کند، منتهی روایتی که درست و با گرامر سینما بیان شود و با زندگی و مناسبات اقشار مطرح جامعه ما و رویاها، فانتزی، آرمانها، عشق ها و تلخ کامی هایشان قرابت داشته باشد.

این منتقد سینما گفت: من در چارچوب سینمای مبتنی بر قصه و روایت معتقدم که بها دادن به عنصر قهرمان، منتهی به یک شکل باورپذیر و منطقی می‌تواند نقش مؤثری را ایفا کند.

وی افزود: الان در سینمای آمریکا همه جا رد قهرمان را به شکل پررنگ یا استتارشده می‌بینید. نمونه‌های اخیر را در نظر بگیرید؛ فیلم «لینکلن اسپیلبرگ» و «جنگوی افسارگسیخته» تارانتینو، یا اسکورسیزی حتی وقتی می‌خواهد به «ژرژ ملی‌یس» هم ادای دین کند، این کار را در یک ساحت سمپاتیک و قهرمانانه به تصویر می‌کشد.
انتهای پیام/ی
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها