امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۱۶:۳۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 48889
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۰۳
تعداد بازدید: 69
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، سومین روز مراسم پیشاتحصیلی حوزه علمیه امام رضا (ع) (25 شهریور) با حضور ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، سومین روز مراسم پیشاتحصیلی حوزه علمیه امام رضا (ع) (25 شهریور) با حضور حجت‌الاسلام بهاءالدین قهرمانی‌نژاد، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، علیرضا طالب‌پور، رییس مؤسسه تبیان، احمدرضا معتمدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و جمعی از طلاب این حوزه برگزار شد.

دراین مراسم احمدرضا معتمدی با نقدی بر حوزه‌هایی از فرهنگ که هنوز در آنها پیشرفت نکرده و غفلت داشته‌ایم، گفت: همه در سال‌های اخیر شنیده‌ایم که جنگ اصلی ما، نرم، فرهنگی و رسانه‌ای است که متأسفانه هنوز این را باور نکردیم و به ابزارهایی که باید توانمند نشدیم.

وی با اشاره به اینکه حقیقتاً صحبت از فرهنگ، هنر و موسیقی و وجوه ارتباطی آنها پس از سی و اندی سال دشوار است، افزود:در حالت کلی رسانه، عناصر و علایم آن یک امر قائم به غیر است چرا که قرار است واقعیتی را منعکس، بازنمایی و بیانگری کند.

*رابطه تصویر و واقعیت/4مرحله بیان واقعیت‌ها و نشانه‌ها

معتمدی در ادامه افزود: یکی از فیلسوفان معاصر غرب برای بیان رابطه تصویر و واقعیت چهار مرحله را متذکر شده است که این مراحل برای ما هم در این دوره می‌تواند کاربردی باشد در مرحله نخست نشانه‌ها واقعیت‌ها را منعکس می‌کردند، مرحله دوم تصویر و نشانه‌ها واقعیت را پنهان و منحرف می‌کنند نظیر فیلم‌هایی که توسط هالیوود پس از جنگ ویتنام ساخته شد.

وی یادآور شد: اتفاق سوم این است که نشانه‌ها اینبار فقدان واقعیت را پنهان می‌کنند نظیر تصاویر و فیلم‌های جنگ ستارگان و در نهایت تصاویر و نشانه‌ها تبدیل به واقعیت می‌شوند در این مرحله دیگر نشانه قایم به ذات است و نشانه ه سمت خود نشانه می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ده سال عمرش را در حوزه و سال‌ها نیز در دانشگاه فعالیت کرده است، افزود: شناسایی این روندها باید در حوزه‌ها بیشتر پیگیری شود چرا که این دغدغه را در دانشگاه نمی‌بینم، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌روند در ادارات مشغول می‌شوند و هیچ فعالیت علمی نمی‌کنند.

معتمدی در ادامه افزود: جنگ اول افغانستان توسط یک مقاله همین فیلسوف غربی با جلوه‌های ویژه آمریکا و صحنه‌هایی از برج‌های دوقلو آغاز شد این همان قدرت نفوذ در دل واقعیت و عالم رسانه امروز است که ما بدان بی‌تفاوت هستیم.

*برای رسیدن به بیداری اسلامی باید زمان خود را درک کنیم

معتمدی با اشاره به اینکه بیداری اسلامی که از آن دم می‌زنیم باید در تک تک افراد ایجاد شود، گفت: نشانه‌های این بیداری اسلامی باید ظهور کند و نخستین نکته این است که باید زمان خود را درک کنیم تا بتوانیم نحوه عکس‌العمل‌ها و فعالیتهایمان را بسنجیم.

وی با اشاره به سوره یوسف و اینکه کل این سوره برای انتقال حس زیبایی‌شناسی ارایه شده است،‌ افزود: علت اینکه حضرت یعقوب از واژه «حس» به جای «جستن» برای پیدا کردن یوسف (ع) و بنیامین استفاده کرد انتقال همین حس زیبایی شناسی بود منتها برادران یوسف هیچ کدام زمانی که او را ملاقات کردند، یوسف را نشناختند و علت نیز نداشتن حس زیبایی در وجودشان بود.

معتمدی با بیان اینکه در معارف، فلسفه و عرفان ما «خیر» همان «حقیقت» دانسته شده گفت: معرفت شناختی ما از جنس وجودشناختی نیست و علت این تفکیک بین وجود و معرفت نیز نداشتن همین شناخت است بنابراین اینکه می‌بینیم در فیلم حضرت سلیمان (ع) به جای اینکه به جنبه‌های زیبایی‌شناختی و عرفانی ایشان توجه کنیم تنها مبارزه‌شان با جن و پری را ترسیم می‌کنیم، همین نداشتن حس زیبایی‌شناختی است.

*فیلم‌های دینی ما همه تحریف حقایق دینی‌اند

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه فیلم‌های دینی ما همه تحریف حقایق دینی است، گفت: در تفاسیر آیت الله جوادی آملی می‌بینیم که علاوه بر اتقان منطقی، نکات ذوقی نیز بکار رفته است. برای ساخت فیلم‌ها نیاز داریم از این تفاسیر استفاده کنیم، متاسفانه هنوز به سمت فهم رسانه حرکت نکرده‌ایم.

معتمدی با بیان اینکه زمانی که یک اندیشه در قالب معرفتی و فلسفی عرضه شد در رسانه هم باید منتقل شود و این همان نکته ظریف فرهگنی است، افزود: ظرفیت تمدن این است که اندیشه بر زمین نماند، فقه مانع عرضه حکمت در قالب رسانه نیست، فقه خود رسانه است که در قالب لوح محفوظ و «الم» عرضه شده است.

*فقه مانع بیان اندیشه و حقایق دینی و ابلاغ آن به مردم توسط رسانه نیست

وی با اشاره به اینکه باید به سمت فهم بهتر از رسانه بازگردیم،‌ گفت: این تصور غلط است که فقه مانع بیان اندیشه و حقایق دینی و ابلاغ آن به عموم توسط رسانه‌ها است، 2400 سال پیش ارسطو بیان کرد که علت غایی باید در علت صوری و مادی مستحیل شود یعنی محتوا به فرم تبدیل شود، در این صورت چه معنی دارد که نام رسانه‌مان را دینی گذاشتیم مگر قرار است که رسانه‌مان غیر دینی باشد؟

وی در ادامه افزود: فرهنگ ما در جای خود قرار نگرفته است این کار فقه است و اتفاق اصلی در حوزه باید انجام شود، دین از رسانه الگوبرداری می‌کند و باید در ساختار رسانه قرار بگیرد، خود رسانه یک پیام است و قرآن، نهج‌البلاغه، آثار حافظ و مولوی به همین دلیل به ما رسیده است، دین مردم را همین‌ها نگه داشته‌اند.

معتمدی با اشاره به اینکه آنچه در غرب و هالیوود در حال انجام است به سادگی به دست نیامده است، گفت: این نتیجه جریان تفکری است که افکار و آراء فلسفی غرب را منعکس می‌کند که در حوزه‌های تمدنیش ظاهر شده است اما متأسفانه ما سال‌هاست که از این امر غفلت کرده‌ایم و امروز بعد سی سال فکر می‌کنیم که فقه ما مزاحم بیان حقایق است.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار