امروز : چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 25
۰۴:۱۴
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 49129
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۰۱
تعداد بازدید: 33
سید کاظم اکرمی، وزیر اسبق و مشاور عالی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در پاسخ به این پرسش که ...

سید کاظم اکرمی، وزیر اسبق و مشاور عالی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در پاسخ به این پرسش که مهمترین اولویت شما در آموزش و پرورش چه چیزی خواهد بود؟ اظهار داشت: در زمینه تخصص بنده که برنامه ‌درسی است، مجموعه تعلیم و تربیت، اجرایی کردن سند تحول و مشاورت در مورد گزینش افرادی که برای ادارات کل استان‌ها و بعضی بخش‌های وزارتخانه فعالیت خواهند کرد و مجموع کارهایی که قابل بحث و مشاوره خواهد بود، همکاری می‌کنم.

*بازنگری بر دروس عربی و تعلیمات دینی برای ایجاد علاقه بیشتر دانش‌آموزان

اکرمی افزود: البته بنده فکرم این است که 2 درس مهم عربی و تعلیمات دینی که در حال حاضر نسل جوان درباره آن بحث و صحبت دارد را بررسی کنم؛ خیلی از مسئولان که با بنده ارتباط دارند هم می‌گویند بچه‌ها به این دو درس علاقه ندارند؛ یک فکری که دارم این است که تحقیق عالمانه‌ای در این باره شود تا ببینیم این حرف درست است یا خیر.

وی ادامه داد: اگر درست است و مثلاً 80 درصد دانش‌آموزان علاقه ندارند، چرا بی‌علاقه هستند؟ علل و عوامل بی‌علاقگی چیست؟ سپس با جمعی از استادان روانشناسی و جامعه‌شناسی و برنامه‌ریزی درسی که کارشناسان مربوط به آموزش و پرورش  هستند، چاره‌جویی کنیم.

*تمام دستگاه‌های اجرایی بر کارشان بازنگری کنند

مشاور عالی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی کشور باید بر کارشان بازنگری کنند، خاطرنشان کرد: علاقه نسل جوان به تعلیمات دینی و زبان عربی وقتی کاملاً جذب می‌شود که مجموعه نظام کشور یعنی دولت، مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضایی، شورای نگهبان و مجلس خبرگان و تمام کسانی که در سیاست‌گذاری این مملکت دخالت دارند، یک بازنگری بر کارشان کنند.

وی اضافه کرد: این دستگاه‌ها باید یک امر به معروف و نهی از منکری در خودشان باشد تا ببینیم در این 30 سال ما چقدر روی آن خط و برنامه‌ای که قرآن‌کریم و پیامبر(ص) و مخصوصاً رفتار سیاسی ـ اجتماعی امیرالمومنین(ع) خواسته‌اند و انجام دادند، حرکت کردیم؟

*نسل جوان صداقت، عدالت و عدم تبعیض می‌خواهد

به گزارش فارس، وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: نسل جوان صداقت، درستی، عدالت و عدم تبعیض می‌خواهد.

وی ادامه داد: این موضوعات مطرح شده نظر بنده است و برای آموزش و پرورش دنبال این موارد هستم؛ تمام عمرم در این راه بود و چند صباحی در خدمت آقای فانی خواهم بود.

*آغاز طرح تغییر بنیادی آموزش و پرورش در زمان بنده بود

اکرمی در پاسخ به این پرسش که آیا زمانی خود شما در وزارت آموزش و پرورش مسئولیت داشتید، موضوع تحول را دنبال کردید؟ گفت: بله، بعضی دوستان روی این موضوع تحقیق کردند.

مشاور عالی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: احتمال می‌دهم تنها دوره‌ای که برای آموزش و پرورش کشور این موضوع بررسی شد و یک فلسفه تعلیم و تربیت البته با عنوان «طرح تغییر بنیادی آموزش و پرورش» نوشته شد، در زمان حضور بنده در آموزش و پرورش بود.

وی ادامه داد: این سند تحول، دنباله همان طرح است؛ ایرادی که دارم این است که آقایانی که بعد از من آمدند کاری نکردند و در نهایت مقام معظم رهبری گفتند موضوع تحول را پیگیری کنید.

* بنده سهم زیادی در نوشتن آن سند نداشتم و مجری بودم

اکرمی با بیان اینکه نوشتن آن سند در آن زمان مربوط به آقای دکتر احمدی بود، تصریح کرد: من سهم زیادی در نوشتن آن سند ندارم؛ بنده به عنوان مجری و مسئول هر وقت که اتفاقی رخ می‌داد صحبت می‌کردم و فشار می‌آوردم تا آن درست شود.

*نظام آموزشی ژاپن، هندوستان، روسیه و آلمان را بررسی کردیم

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آن زمان برای کسب اطلاعات از نظام‌های آموزشی دیگر کشورها فعالیت‌هایی انجام دادیم، گفت: ما معاونان و آقای دکتر احمدی را به ژاپن، هندوستان، روسیه و آلمان فرستادیم و رفتند و تمام نظام‌های آموزشی این کشورها را بررسی کردند؛ همچنین یک دوره «المیزان» علامه طباطبایی را هم مطالعه کردند.

وی افزود: برای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش در آن زمان کارهای بسیاری انجام شد اما به آن عمل نشد؛ بنابراین کار در زمان بنده انجام شد که عنایت و لطف خدا بود؛ اما آنهایی که آن سند را نوشتند دکتر احمدی و معاونان وزارتخانه و بعضی استادان دانشگاه و سازمان برنامه بودند.

*سند تحول در زمان بنده آغاز شد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفت

اکرمی با بیان اینکه کار سند تحول بنیادین در زمان بنده آغاز شد و به پایان رسید و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل شد، اظهار داشت:  در شورای عالی انقلاب فرهنگی بعضی آقایان نمی‌خواستند تا این سند تأیید شود؛ آقای امینی‌فر که مدتی معاون دانشگاه علامه طباطبایی بود و تحصیلاتش را در انگلستان برای این انقلاب رها کرده بود، یکی از اعضای حاضر در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود؛ آقای امینی‌فر گفت در شورا برخی نمی‌خواستند که این سند تصویب شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در آن زمان به عنوان رئیس‌جمهور کشورمان و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند که در آن زمان فرمودند، عده ای را مأمور کردیم که روی عقل و منطق این کار را انجام دادند و اگر اشکالاتی دارد، اشکالات را رفع کنید و اگر اشکالی ندارد تصویب کنید؛ یعنی فرمایش مقام معظم رهبری بود که آن سند تصویب شد.

*در سال 67 سند تحول تصویب شد

مشاور عالی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع تصویب سند تحول آموزش و پرورش در سال 1367 بود، خاطرنشان کرد: در سال 67 و اواخر حضور بنده در آموزش و پرورش بود که سند را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادیم و در زمانی که این سند تصویب شد، بنده دیگر در آموزش و پرورش نبودم.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم در آذرماه سال 90 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، البته کسانی که این سند را نوشته‌اند عنوان کردند که قبل از ما کارهایی صورت گرفته است.

*احمد صافی و احمد حسینی به وزیر گفتند نمی‌شود، اما وزیر گفت باید کاری کرده باشیم

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به انجام شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: آقای احمد صافی از خبرگان آموزش و پرورش کشور هستند و می‌گوید «من به آقای وزیر وقت گفتم نکنید این کار صحیح نیست»؛ آقای حسینی مدیر کل چاپ کتب درسی هم می‌گوید «من در سال گذشته به وزیر وقت آموزش و پرورش گفتم نمی‌توانم کتاب‌ها را تهیه کنم و این کتاب‌ها به درد بخور نمی‌شود؛ آقای وزیر وقت گفتند، باید بشود و باید کاری کرده باشیم».

*کار شتابزده بود 

اکرمی گفت: اجرای 6.3.3 شتابزده بود؛ کارهای شتابزده در آموزش و پرورش زیاد شده است که در دوره‌های گذشته نیز برخی کارهای شتابزده را شاهد بودیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر شما بخواهید کارهایتان به عنوان مشاور عالی آموزش و پرورش را اولویت‌بندی کنید چه کارهایی را انجام می‌دهید؟ تصریح کرد: آن 2 کتاب عربی و تعلیمات دینی ایده‌ای است که خودم دارم و باید آن را بررسی کنم؛ اولویت بندی در ذهنم نیست.

*باید بررسی کنیم چند درصد معلمان علوم تربیتی خوانده‌اند

*برخی با 9 ساعت آموزش معلم شدند

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا اولویت شما در آموزش و پرورش مسائل تربیتی خواهد بود و این موضوعات را از مدارس آغاز خواهید کرد؟ گفت: بله، یک راه این است که باید بررسی کنیم که چند درصد معلمان ما علوم تربیتی خوانده‌اند و وارد آموزش و پرورش شدند؛ در یک دوره‌ای متأسفانه از دانشگاه آزاد اسلامی دانشجوی رشته شیمی، فیزیک و زیست شناسی وارد آموزش و پرورش شد.

وی افزود: این افراد با 9 ساعت کلاس روش‌های تدریس را می‌آموختند و روانه کلاس درس مدارس می‌شدند؛ تمام افرادی که مثل بنده در دانشسرای عالی تعلیم و تربیت درس خوانده بودند گفتند، این کار غلط است؛ چرا تربیت معلم را می‌بندید، مگر کسی با 9 ساعت آموزش معلم می‌شود.

اکرمی با اشاره به نقل قولی از ویلیام جیمز که می‌گوید، معلمی هنر است و ساده نیست به فارس گفت: باید بررسی کنیم و ببینیم چه تعدادی از معلمان تعلیم و تربیت نخوانده‌اند؛ سپس چه تعدادی از معلمان از نظام تعلیم و تربیت اسلامی خبر ندارند؛ اول باید روی اینها کار کنیم و آموزش دهیم و کلاس ضمن خدمت بگذاریم.

*یکی از دغدغه‌هایم بررسی تربیت اسلامی است

مشاور عالی سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: باید بررسی کرد چرا موضوع تربیت اسلامی توسعه همه‌جانبه از مشروطیت تاکنون در کشور نداشته است و سهم آموزش و پرورش در این زمینه چیست و باید چه کاری انجام دهد.

موی خاطرنشان کرد: من کتابی با عنوان «مقدمه‌ای بر فلسفه تربیت اسلامی» نوشته‌ام و در این کتاب از چند نفر از بزرگان تعلیم و تربیت نام برده‌ام که خود آنها نسبت به تربیت قوی ایراداتی دارند؛ باید ببینیم چقدر معلمان ما از دبستان گرفته تا دبیرستان از نظام تعلیم و تربیت اسلامی خبر دارند، یکی از اولویت‌های من برای بررسی همین موضوعات است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار