امروز : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 23
۲۱:۲۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 49308
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۴
تعداد بازدید: 122
سید عارف علوی مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره راه‌اندازی ...

سید عارف علوی مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره راه‌اندازی سامانه «سامک» اظهار داشت: در طرح خرید مستمر کتاب با توجه به نظر کتابداران، پس از تصویب یک منبع خاص برای کتابخانه‌های مشخص،‌ ضمن نظرسنجی از کتابداران کتابخانه‌ها در خصوص دریافت کتاب مدنظر، تعداد نهائی خرید با توجه به جمع‌بندی نظرات کتابخانه‌ها مشخص می‌شود و کتاب یا منبع مصوب مدنظر فقط برای کتابخانه‌هائی که متقاضی دریافت آن بوده‌اند ارسال می‌شود.

وی در ادامه پیرامون پیرامون دغدغه‌های راه‌اندازی این سامانه افزود: دو دغدغه داشتیم نخست مجموعه‌سازی دقیق در کتابخانه بود، زیرا نظر کتابدار برای ما بسیار مهم بود و دوم اینکه کتاب‌هایی که می‌خریم آیا مورد نیاز کتابخانه هست یا خیر، تا کتاب تکراری برای کتابخانه خریده نشود.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌ها با اشاره به اینکه روی سامانه سامک دو سالی است در حال تحقیق هستیم، بیان کرد: با راه‌اندازی این سامانه در تلاش بودیم تا خرید کتاب‌، نشریات و نرم‌افزارها با نظر کتاب‌داران باشد و ظرفیتی به کتابدار بدهیم تا خودش بتواند برای کتابخانه خاص خودش، شهر خاص و محیط خاصی که هست مجموعه‌ای را انتخاب کند.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌ها در پاسخ به اینکه فایده این سامانه خرید کتاب بر اساس نیاز و مطالبه کتابدار خواهد بود، تصریح کرد: تکریم جایگاه کتابداران و توجه به نظر آنها در تامین منابع، ارسال منابع با توجه به جغرافیای فرهنگی خاص هر کتابخانه و نیز جلوگیری از مشکل ارسال منابع تکراری بدون استفاده به کتابخانه‌ها از مزایای سامانه انتخاب منابع توسط کتابداران است؛ ظرفیت نظرسنجی در این سامانه وجود دارد و کتابداران با استفاده از رمز و کلمه عبور می‌توانند موارد مورد نیاز خود را ارائه کنند.

وی افزود: در این سامانه کتابداران نه تنها می‌توانند موارد درخواستی یا عدم نیاز را مطرح کنند، بلکه می‌توانند پیرامون نشریه هم اظهار نشر کنند.

علوی افزود: در این سامانه کتابداران می‌توانند کار مجموعه سازی را انجام دهند و از طریق رمز و پس وردی که در اختیار آنها قرار داده می‌شود، سهمیه کتاب مورد نظرشان را برای مجموعه خود خریداری کنند. نرم‌افزار تحت وب بوده و به نحوی طراحی شده تا بتوانیم از هر نقطه و شهرستانی نظرات کتابداران را دریافت کنیم و ما تجمیع کل نظرات را می‌بینیم.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌ها در پاسخ به اینکه از چه زمانی این سامانه راه‌اندازی می‌شود، ‌توضیح داد: نمونه آزمایشی سامانه برای استان اصفهان مهیا شده و در مهر آزمایش آن آغاز و برای کل کشور طی سه ماه قابل استفاده خواهد بود تا همه مناطق را تحت پوشش داشته باشد.

علوی درباره پایگاه اصلی سامانه بیان کرد: در این سامانه کتابداران می‌توانند برای نشریات مستقر در کتابخانه‌های عمومی هم درخواست بدهند و از طریق سامانه سامک ما ظرف 2 روز و بدون نیاز به نامه نگاری و گذراندن مراحل زمان بر، نظر کلیه کتابخانه‌های عمومی را در خصوص نشریات مورد نظرشان جویا و موارد درخواستی را برای آنها در کمترین زمان ممکن ارسال خواهیم کرد. اداره‌ای با عنوان «اداره کارگروه‌ها» داریم که کار آن ارتباط با اساتید برتر کشور را بر عهده دارد، 27 کارگروه را ساماندهی کرده و بررسی می‌کند، از این رو پایگاه اصلی «سامک» در این قسمت قرار دارد، اصل پایگاه هم احتمالا خانه کتاب خواهد بود.

وی در پایان درباره انتخاب نام این سامانه توضیح داد: نام سامک هم از سامانه انتخاب منابع کتاب‌داران اخذ شده است.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار