امروز : سه شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 28
۱۴:۱۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 49394
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۰۴
تعداد بازدید: 162
 به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، ابواسد فیلم‌ساز فلسطینی این روزها در اروپا تیتر اول رسانه‌های هنری شده‌است.منتقدان سینمایی ...

 به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، ابواسد فیلم‌ساز فلسطینی این روزها در اروپا تیتر اول رسانه‌های هنری شده‌است.منتقدان سینمایی چند دلیل برای این موضوع اعلام کرده‌اند که نمایش عمومی فیلم تازه‌اش عمر یکی از آن هاست.
 
ابواسد که برای و اینک بهشت خود در سال 2005 نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد، این روزها عمر را آماده نمایش عمومی در سطح بین المللی می‌کند. این درام اجتماعی و سیاسی یک کار دلهره‌آور است که در جشنواره بین‌المللی کن امسال، جایزه ویژه هیئت داوران را در بخش «نوعی نگاه» دریافت کرد. تمام صحنه‌های فیلم در فلسطین فیلم‌برداری شده و کل هزینه‌های تولید آن هم از سوی سرمایه‌گذاران فلسطینی تامین شده است. ابواسد قرار است فیلم مطرح کره‌ای همدردی با خانم انتقام را هم به زبان انگلیسی دوباره سازی کند.

این فیلم‌ساز متولد سال 1951 در گفت‌وگوی طولانی خود با نشریه اسکرین اینترنشنال، به بحث درباره سینمای فلسطین و کارهای خود می‌پردازد. حرف‌های او تماشاگران سینما را با جنبه‌های تازه‌ای از وضعیت فیلم‌سازی در کشوری آشنا می‌کند که توسط یک کشور دیگر اشغال شده و بسیاری از مردم و هنرمندانش در تبعید زندگی و کار می‌کنند.




 چرا می‌خواستید این قصه را(عمر) در یک فیلم سینمایی تعریف و بیان کنید؟

حقیقت امر، تحت تاثیر دو داستان متفاوتی بودم که پیش از این‌ها شنیده بودم. یکی از آن‌ها، قصه یکی از دوستانم بود که مشکلاتی داشت و به واسطه این مشکلات از سوی سرویس‌های امنیتی اسرائیل مورد اخاذی قرار گرفت و از سوی آن‌ها مجبور به همکاری شد. وقتی قصه زندگی‌اش را شنیدم، احساس کردم در درون خودش درامی قوی دارد و می‌تواند دست مایه خیلی خوبی برای یک فیلم سینمایی باشد، با این قصه می‌خواستم به مکاشفه این مسئله بپردازم که واکنش‌های غیر ارادی (و حتی ارادی) آدم‌ها در زمانی که در موقعیت‌های و تعه‌های مختلف و غیر معمول می‌افتند، چگونه خواهد بود. قصه دوم درباره یک خبرچین بود که به سوی مردی شلیک می‌کند که برایش کار می‌کرد. برای خود من خیلی جدی بود که اگر خودم هم در چنین موقعیت‌های مشابهی قرار بگیرم، چه کاری خواهم کرد




  چرا برای تعریف قصه به دنیای نوجوان رفتید؟

به دو دلیل. اولین دلیل این است که آن‌ها بزرگترین قربانیان این نوع زندگی در تبعید و موقعیت‌‌هایی شبیه آن هستند.آن‌ها تجربه کافی برای این که انتخاب‌های بهتری کنند و یا از یک سری انتخاب‌ها اجتناب کنند، ندارند و همین مسئله کار و زندگی‌شان را مشکل می‌کند.دلیل دوم هم این است که رهبران سیاسی ما نتوانسته‌اند امید یک آینده بهتر را بدهند و به نوعی در این امر شکست خورده‌اند.

بخشی از دختران و پسران نوجوان ما احساس گم گشتگی می‌کنند  و فکر می‌کنند چیزهای بسیاری از دست داده‌اند. آن‌ها تنها هستند. در جوامع مستقل دیگر، شما شاهد آن هستند که رهبران و پدرانی وجود دارند که می‌توانند از فرزندان خود محافظت کنند و آن‌ها را تحت حمایت خود داشته باشند. این حمایت‌ها آن‌ها را به سمت یک آینده مطمئن رهنمون می‌کند. رهبران ما در حمایت از جامعه‌مان شکست خورده‌اند. به همین دلیل است که برخی دیگر نسبت به تغییر آینده ما احساس مسئولیت می‌کنند. ولی آن‌ها تجربه لازم را برای این کار ندارند.

برای رساندین پیام خود توانسته‌اید استعدادهای شگفت‌انگیز تازه‌ای را پیدا کنید هر دو بازیگر اصلی فیلم‌تان الهام برانگیز هستند. عدم بکری و لیم لوبانی را چگونه پیدا کردید؟

چهره‌های مختلفی را دیدم و تست گریم خیلی زیادی از آدم‌های مختلف گرفتم. شیوه‌های مختلفی را برای آزمایش و انتخاب بازیگرانم مورد استفاده قرار دادم. عدم بکری خیلی خوب بود، ولی تنها نامزد فهرست من نبود. بقیه نامزدها هم به اندازه او قوی و مستعد بودند. اما بکری خیلی بیشتر تطبیق پدیر بود. در حالی که بقیه می‌‌‌توانستند به راحتی جلوی دوربین ظاهر شوند، بکری توانایی آن را داشت که در همان حالی که مشغول بازی بود، تغییر لحن داده و کار تازه‌ای انجام بدهد. احساسم این بود که وی جوانی قوی و با استقامت است که می‌تواند از یک کوه رفیع بالا برود.




 او در فسلطین زندگی می‌کند؟

خیر، اهل نیویورک است. بکری در انستیتوی بازیگری معروف لی استراسپرگ (که به شیوه متد اسنانیسلافسکی درس می‌دهد) دوره بازیگری دیده است. از خانواده‌ای هنرمند و بازیگر می‌آید. پدرش محمد بکری بازیگر سرشناس است و خیلی خوب سنت‌های بازیگری رامی‌داند.

قبل از حضور در فیلم شما به زبان عربی صحبت می‌کرد؟

بله، او در فلسطین به دنیا آمده است. چند سال قبل به نیویورک رفت، زیرا در انستیتو بازیگری لی استراسبرگ قبول شد. البته زبان انگلیسی اش هم کامل است.

از قرار معلوم لیم تجربیات کمتری داشت؟

برای ایفای نقش کاراکتر او تعداد اندکی نامزد داشتم و بحث انتخاب لیم برای این نقش، حدود سه روز طول کشید. پس از آن، تصمیم را گرفتم. لیم را انتخاب کردم، چون در وجودش صداقت خاصی را دیدم. این صداقت و روراستی را در کس دیگری پیدا نکردم. در عین حال، او بسیار حساس بود. وقتی قرار شد در فیلم بازی کند به دبیرستان می‌رفت. به همین دلیل، شناخت واقعی از کارکاکتر خودش داشت. احساس می‌کردم ظرفیت خیلی بالایی برای تبدیل شدن به یک بازیگر قوی را دارد.

 چند ساله است؟

هفده ساله، زمان بازی در فیلم شانزده ساله بود



برای انتخاب بازیگران چه جور آگهی دادید؟

باور نکردنی است! ما از طریق فیس بوک آگهی دادیم! خودم در فیس بوک نیستم و طرز استفاده کردن از آن را هم بلد نیستم.‌اما دستیارم گفت فیس بوک بهترین راه برای پیدا کردن بازیگران فیلم است. او گفت در آنجا جا عکس و پروفایل داریم و به راحتی می‌توانیم چند بازیگر خوب پیدا کنیم.

تست گریم بازیگران را در کجا گرفتید؟

در ناصریه. خود فیلم را هم در همین مکان فیلم‌برداری کردیم

آیا لیم قصد ادامه کار بازیگری را دارد؟

(می‌خندد) خوشحالم که شما هم مثل من می‌خواهید او به کار بازیگری ادامه  دهد. خیلی دلم می‌خواهد از او حمایت کنم تا تبدیل به یک بازیگر خوب و موفق شود. فکر می‌کنم او نیازمند مطالعه وتمرین است .می‌دانید، او هیچ وقتی درس بازیگری نخوانده و تمام بازی که از او در فیلم می‌بینید طبیعی است.او ذاتا آدم مستعدی است و توان بازیگری دارد. اما فکر می‌کنم او باید روی استعداد و توانایی خود کار کند و آن را بهتر کرده و رشد دهد.




درباره کار فیلم‌برداری فیلم صحبت می‌کنید؟

ما یک هفته در محدوده کرانه غربی رود اردن فیلم‌برداری کردیم. شهر نابلس محل کارمان بود. بعد از آن یک هفته را در اردوگاهی نزدیک این محل کار کردیم .حدود یک هفته هم در دره اردن بودیم. شش هفته هم در ناصریه که محل تولد خودم هست فیلم‌برداری کردیم. مشکلاتمان در زمان فیلم‌برداری زیر صفر بود، بر عکس و اینک بهشت (می‌خندد) اهالی محل کمک خیلی زیادی به ما کردند.

به همین دلیل کار فیلم‌برداری خیلی راحت و آسان بود. هدفم این بود که تا حد امکان از خود فلسطینی‌ها برای فیلم استفاده کنم و افراد خارجی کمتری در کادر تولید حضور داشته باشند. طراح صحنه، طراح لباس، صدا، تدوین‌گر و تمام همکارانم را از بین فلسطینی‌ها انتخاب کردم. در دوران ساخت فیلم به هر طرف نگاه می‌کردید، عوامل کلیدی کار فلسطینی بودند

راستش را بخواهید مشکلاتم بیشتر در زمان سازمان دهی کردن کار فیلم بود و نه دوران فیلم‌برداری و پس تولید. تنها مانع فقط همان جا خودش را نشان داد و پس از آن دیگر هیچ مشکلی نداشتیم. اما زمان تولید و ساخت و اینک بهشت، وضعیت کاملا بر عکس بود. ما کار را با یک سازمان دهی خیلی خوب و راحت شروع کردیم، اما شرایط ساخت فیلم خیلی سخت بود و با موانع زیادی روبرو شدیم. هر جا که می‌رفتیم جنگ، محاصره، تیراندازی و آدم ربایی بود. اما زمان فیلم‌برداری فیلم عمر خبری از این چترها نبود. 




زمان تولید «و اینک بهشت» با پیام‌های تهدید آمیز مرگ روبرو شدید؟

خیر. اصلا با چیزی شبیه آن روبرو نشدم. مسئولان فلسطینی وقت هم برایمان مشکلی ایجاد نکردند

فکر می‌کنید چرا این طوری شد؟

مسئولان رسمی می‌دانستند اگر من فیلمی بسازم و در طول ساخت آن با مشکل و مانعی روبرو شوم، در مصاحبه‌هایم درباره آن صحبت خواهم کرد. من صحبت بدی نکردم و آن‌ها هم برایم مانع تراشی نکردند. فیلم باید ساخته می‌شد و هیچ یک از ما خواهان مشکلی برای آن نبودیم. آن‌ها را تشویق کردم همین سیاست را در پیش بگیرند.

برای ما جالب است که از این فیلم به عنوان اولین فیلمی یاد می‌شود که با سرمایه خود فلسطینی‌ها ساخته شده و متعلق به صنعت سینمای فلسطین است. معنی این جمله چیست و ضمنا توضیح دهید چگونه سرمایه ساخت آن را تامین کردید.

بگذارید بگویم که اکثر فیلم‌های فلسطینی (احتمالا به جز فیلم وقتی تو را دیدم آن ماری جاکر که در اردن فیلم‌برداری شد) یا با سرمایه‌های خارجی و غیر فلسطینی تهیه وتولید شده و یا خارج از فلسطین فیلم‌برداری شده‌اند. بخش اعظم هزینه‌های تولید این فیلم‌ها از سوی سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان اروپایی تامین شده است. ما اولین گروه فیلم‌سازی بودیم که کل پول و سرمایه فیلم را خودمان تامین کردیم (به جز 5 درصد آن که از سوی جشنواره فیلم دبی آمد) فیلم را در فلسطین و با حضور بازیگران و عوامل تولید فلسطینی تهیه کردیم. این نوع فیلم‌سازی یک اقدام و حرکت جدید بود که تا قبل از آن در فلسطین اتفاق نیفتاده بود. با ساخت این فیلم بود که همه ما یک قدم به سمت استقلال بیشتر قدم برداشتیم. ما فلسطینی‌ها چه می‌خواهیم؟ می‌‌خواهیم مستقل و آزاد باشیم ،ولی هنوز هم وابسته به کمک دوستان خارجی خود هستیم

چه کسی دقیقا روی فیلم سرمایه‌گذاری کرد؟

برادران ولید حامیان اصلی تولید فیلم بودند. پنجاه درصد هزینه‌های فیلم را آن‌ها پرداخت کردند




و این دو برادر چه کردند؟

کار آن‌ها سرمایه‌گذاری‌های بانکی است. سرمایه‌گذاری بر روی فیلم من، اولین تجربه سینمایی آن‌ها بود و من احترام خیلی زیادی برایشان قائلم. دلیلش هم این است که فیلم‌های مستقل کارهایی غیر تجاری هستند و تجارت در آن‌ها کار بسیار سختی است. اکثر فیلم‌های مستقل آمریکایی ضرر مالی می‌کنند. فیلم‌های اروپایی هم وضعیتی بهتر از این ندارند. با این حال، برادران ولید این شهامت و جرات را داشتند که پولشان را اختصاص به تولید یک فیلم فلسطینی بدهند.

سرمایه‌گذاری بر روی یک فیلم مستقل فلسطینی، ریسک بیشتری می‌طلبد. بقیه سرمایه تولید فیلم هم از تاجران فلسطینی کرانه غربی، آمریکا، اروپا و کشورهای خلیج فارس تامین شد.

پس در کرانه غربی هم سرمایه‌گذاران و تاجران فلسطینی هستند که می‌توانند هزینه ساخت فیلم‌های بلند سینمایی را تامین کنند!

بله، وجود دارد. کمپانی‌هایی مثل بانک فلسطین هم هستند که مایلند روی فیلم‌‌های سینمایی سرمایه‌گذاری کنند.

امیدواریم آن‌ها دوباره هم چنین کاری را انجام دهند....

بستگی به نوع فروش فیلم و استقبال تماشاگران داخلی و خارجی از آن‌ها دارد. نکته مهم این است که ما چقدر بتوانیم در اروپا و آمریکا این فیلم‌ها را به مردم معرفی کنیم و این کار را هم خوب انجام دهیم. اما از یک چیز مطمئن هستم: پول و سرمایه آن‌ها بر می‌گردد و فیلم‌ها جواب خودشان را از تماشاچی می‌گیرند.
 
 



فیلم‌هایتان در فلسطین و مناطق اشغالی هم به نمایش در می‌آید؟

بله. بخش اصلی تماشاگران ما در فلسطین هستند. البته در فلسطین تعداد زیادی سینما وجود ندارد. در کل، نه سالن سینما به نمایش فیلم‌ها می‌پردازند.توزیع فیلم‌هایمان را در این محل خودمان انجام می‌دهیم. البته از این تعداد سینمایی که گفتم فقط چند تای آن‌ها سینمای واقعی هستند و بقیه مراکزی هستند که فیلم هم نمایش می‌دهند. همیشه برایم جالب بوده که ببینم واکنش تماشاگران فلسطینی به فیلم‌هایم چگونه خواهد بود.

آیا صداهای دیگری هم در حال حاضر از داخل فلسطین شنیده می‌شود که می‌خواهند فیلم‌های سینمایی بسازند؟

بله و این نام را حتما به خاطر بسپارید: فاریس خوری. او فیلم‌ساز جوانی است که من با او در حال کار و همکاری هستم

و شما تهیه کننده فیلم او هستید؟

بله. احساس می‌کنم وظیفه دارم به عنوان تهیه کننده با جوانان مستعد و علاقمند کار کنم. دو فیلم کوتاهی که ساخته، عالی است. ما در فلسطین استعدادهای بزرگ و عالی زیادی داریم.  




این فیلم هم یک محصول فلسطینی است که سرمایه‌اش را فلسطینی‌ها تامین کرده‌اند؟

خیر، نام من می‌تواند فراهم کننده سرمایه برای این نوع فیلم‌ها باشد. ولی در کل، هزینه تولید فیلم خیلی بالا نخواهد بود.بخش اعظم صحنه‌های این فیلم در جلیله فیلم‌برداری خواهد شد.

کار بعدی خودتان چیست؟

فیلمی درباره دختری که در جست و جوی مادرش است،‌مادر گم شده و دختر می‌خواهد بداند که چه بر سر او آمده است.قصه این است که مادر با مردی که دوستش دارد فرار کرده است، اما دختر نمی‌خواهد (و نمی‌تواند) باور کند که مادرش دست به چنین کاری زده است و  یا این که یک مادر چنین کاری بکند. این یک فیلم جاده‌ای است و کل صحنه‌های آن را در فلسطین فیلم‌برداری خواهیم کرد. در حال حاضر مشغول تبلیغات برای فیلم عمر هستم و امیدوارم بتوانم تا پایان سال جاری، کلید فیلم‌برداری کار تازه‌ام را بزنم.

اسم فیلم چیست!
لامیا
در خبرهاست که نسخه دوباره سازی شده و انگلیسی زبان فیلم کره‌ای «همدردی با آقای انتقا»م را کارگردانی می‌کنید. 

همیشه نسبت به پیشنهادات خارجی زبان باز بوده و از آن استقبال کرده‌ام و گفته‌ام اگر کار خوبی باشد، آن را کارگردانی خواهم کرد. اما من یک فیلم‌ساز مستقل هستم و زیر بار خواسته‌های غیر منطقی کمپانی‌های فیلم‌سازی هالیوودی نخواهم رفت. باید در زمان ساخت فیلم‌هایم آزادی و استقلال عمل داشته باشم و حرف زور را تحمل نخواهم کرد. من یک فیلم ساز مستقل هستم که دیدگاه های خاص خودم را دارم.این طور نیست که آن قدر دوق زده یک کار انگلیسی زبان بشوم،که استقلالم را در معرض فروش بگدارم.اگر شرایط فراهم باشد و بتوانم فیلم خودم را بسازم ،همدردی با آقای انتقام را کارگردانی می‌کنم.

در پایان به عنوان یک هنرمند فلسطینی، آیا فکر نمی‌کنید در حال حاضر رسانه‌های گروهی، سیاستمداران و حتی مردم کمتر درباره خواسته‌های فلسطینی‌ها صحبت می‌کند؟

من فلسطین را جدای از مسائل خاورمیانه ارزیابی نمی‌کنم. مشکل ما بخشی از یک مشکل بزرگ و وسیع‌تر است. خاورمیانه در آستانه شعله ور شدن است و این چیزی است که توجه مرا به خود جلب کرده است 
انتهای پیام/ ا 
   
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها