امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۱۴:۱۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 49467
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۷:۰۳
تعداد بازدید: 28
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس ایران همیشه کشوری صاحب سینما محسوب می شده و از سویی همیشه فارغ از نوع حکومتش مردمی با پیشینه اعتقادی و مذهبی داشته است. ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس ایران همیشه کشوری صاحب سینما محسوب می شده و از سویی همیشه فارغ از نوع حکومتش مردمی با پیشینه اعتقادی و مذهبی داشته است. اما این 2هیچ گاه به خوبی با یکدیگر تلفیق نشده اند و سینمایی مذهبی قوی را شکل نداده اند.

پیش از انقلاب اسلامی ایران در سینمایی موسوم به فیلمفارسی حدود 1000 فیلم ساخته شده است که تقریبا هیچ کدام در ژانر تاریخ –مذهبی یا سیره امامان نمی گنجد. پس از آن نیز با توجه به ساخت حدود 50الی 100 فیلم سینمایی در سال بازهم سهمی زیادی به این ژانر تعلق ندارد .

در نخستین سال های انقلاب گرایش مردم به مسایل مذهبی دو چندان شد و نسل جدیدی از مضامین وارد عرصه فیلمسازی شد . این موج جدید آثاری چون «سفیر» ساخته فریبرز صالح و «ابراهیم در گلستان »‌ ایرج امامی را در پی داشت . خوشبختانه «سفیر» با بازی فریبرز عرب نیا با استقبال خوبی از سوی مخاطب عام رو به رو شد اما «ابراهیم در گلستان» به دلیل ضعف های فیلمنامه و پرداخت نامناسب انیمیشن اثر موفقی محسوب نشد. پس از آن تا سال 1370 خبری از تولیدات مذهبی نبود تا اینکه در سال 73 در حالیکه فرج ا... سلحشور «ایوب پیامبر» را می ساخت ، یکی از مهم ترین تولیدات سینمای دینی توسط «بهرام بیضایی» ساخته شد. «روز واقعه»‌ با موضوع قیام عاشورا مورد توجه همگان قرار گرفت و اگرچه خالی از اشکال نبود اما فیلم درخوری محسوب می شد . پس از آن در فاصله سال های 76 تا 80 مطرح ترین فیلم های مورد بحث «مریم مقدس» شهریار بحرانی و «مسافر ری»‌ میرباقری بود. «مریم مقدس»‌ به دلیل تبلیغات تلویزیونی مناسب و جذابیت های داستانی در اکران هم موفق شد ولی متاسفانه «مسافر ری» نه ! اتفاقا درهمین دوره مهم ترین و مطرح ترین سریال مذهبی درباره امام علی (ع) ساخته شد. روایتی از میرباقری که با حواشی جنجالی جذابی همچون شخصیت قطامه تا سال ها بر سر زبان ها افتاد و هنوز هم که هنوز است توسط تلویزیون بازپخش می شود و مخاطبان بسیاری را پای خود می نشاند.  در همین سال ها نسخه سینمایی «مسیح» از روی سریال «بشارت منجی» توسط نادر طالب زاده ساخته شد که آن هم همانند نمونه سینمایی «اصحاب کهف»‌ در جذب مخاطب ناکام ماند . در سال 80 سریال «ولایت عشق» با محوریت زندگی امام رضا (ع) روی آنتن شبکه یکم سیما رفت و به نخستین اثر مهم درباره این حضرت که برای ایرانیان مفهومی جدا از سایر ائمه دارد تبدیل شد . «ولایت عشق» اگرچه همه چیز تمام نبود اما از امتیاز اولین بودن بهره گرفت و تماشاگران زیادی را به خود جلب کرد . تا فاصله سال 87 که فیلم سینمایی «ملک سلیمان» به دلیل ساخت عظیم و جلوه های بصری خاص و تبلیغات و امکانات در اختیار حوزه هنری ساخته شد و به فروش میلیاردی رسید ، فقط میرباقری چراغ این حوزه را در تلویزیون روشن نگه داشت و سریال «معصومیت از دست رفته» را ساخت . این سریال که به موضوع شوذب خزانه دار می پرداخت با همان چالش های همیشگی سریال های میرباقری و استفاده از یک زن عشوه گر عرب که اینبار سارا خوئینی ها نقشش را به بهترین شکل اجرا کرد ، بازهم مورد استقبال واقع شد . همچنین در این میان در سال های 84 و 85 ابراهیم ورزی «ابراهیم خلیل ا...» را و بهروز یغمائیان در کنار شهرام خوارزمی نخستین انیمیشن بلند مذهبی با نام «خورشید مصر»‌را ساخت . تا سال 87 که سریال «یوسف پیامبر» کارکرد قابل اعتنایی در رسانه ملی از خود برجای گذاشت تا جایی که حتی «مختارنامه»‌ هم نتوانست جایگزین آن شود و به آن اندازه مخاطب جلب کند .

همین روند کج دار و مریز و بیمارگونه در سینمای ما ادامه پیدا کرد و کم تر از سالی یک اثر درخور در مجموع تولیدات سینمایی و تلویزیونی به این ژانر تعلق گرفت . سریال « مختارنامه» بازهم به قلم میرباقری آخرین اثر مورد توجه در این حوزه در رسانه ملی بود . در حال حاضر نیز آثاری ازجمله «روز رستاخیز» احمدرضا درویش در باب قیام عاشورا و «محمد رسول ا...»‌ مجید مجیدی در حال تولید است که کورسوهای امیدی را در دل خانواده سینما روشن نگه می دارد .

این آمار بدون هیچ شرحی بر ناکارآمد بودن هنر صنعت سینما در تبلیغ فرهنگ دینی و اعتقادی صحه می  گذارد و رقمی تاسف برانگیز از فیلم های ساخته شده از تنها 3امام معصوم شامل علی(ع) ،‌امام حسین (ع) و امام رضا(ع) می باشد و جای خالی 9امام معصوم دیگر را بازگو می کند.
انتهای پیام/ا
 
برچسب ها:
آخرین اخبار