امروز : شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 24
۰۹:۳۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 49500
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۹:۰۴
تعداد بازدید: 97
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، مراسم رونمایی از تابلو «معراج»‌ اثر تازه محمود فرشچیان عصر امروز در کاخ موزه سعدآباد و موزه استاد فرشچیان برگزار ...

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، مراسم رونمایی از تابلو «معراج»‌ اثر تازه محمود فرشچیان عصر امروز در کاخ موزه سعدآباد و موزه استاد فرشچیان برگزار شد.

اجرای این مراسم را سهیل محمودی بر عهده داشت و آغازگر مراسم حسین الهی قمشه‌ای بود که در سخنانی درباره زیبایی گفت: آن چه در عالم امروز کم است و باید منزل به منزل در جست وجوی آن بود عشق و زیبایی است. حقیقت شگفتی است اگر انسان‌ها آن را درک کنند و از طریق هنرهایی چون شعر، موسیقی، نقاشی، نمایش، مجسمه و ....در پی شکار این لحظه‌ها باشند.

او افزود: وقتی هارمونی و هماهنگی و زیبایی از بین برود،‌زشتی پدیدار می‌شود که مقام انسانی ما با مظاهر آن از جمله خشم و غضب منافات دارد.

او به همگان تأکید کرد که هفت روز هفته را به دیدن و شنیدن یک هنر اختصاص دهند و از شعر، موسیقی، نمایش، نقاشی،‌مجسمه، سینما و ....در طول هفته استفاده کنند و لذت ببرند.

او درباره معراج پیامبر (ص) هم گفت: پیامبر اسلام به معراج رفت چرا که در این جهان نمی‌گنجید شما هم زندگی خود را با هنرها غنی کنید و از تنگنای عالم بیرون بیایید. 
ادامه این مراسم به شعرخوانی ساعد باقری در منقبت پیامبر (ص) اختصاص یافت و بعد از آن محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور درباره محمود فرشچیان سخن گفت.
نجفی راه‌اندازی موزه‌های آثار هنرمندان کشور را راهی در جهت توسعه فرهنگ و هنر در کشور دانست و گفت: تجربه تأسیس موزه استاد فرشچیان تجربه مفیدی بود که با تلفیقی از مشارکت مردم و دولت دایر شد و اقبال عمومی نسبت به آثار این هنرمند می‌تواند الگوی موفقی در زمینه این اقدامات باشد.
او در ادامه هنر و شخصیت استاد فرشچیان را الگویی برای هنر و هنرمندان ایرانی دانست و گفت:  ایشان عیاری برای هنر و هنرمندان ایرانی هستند چرا که ایشان این امکان را ایجاد کرد که هنر نگارگری از لابه لای کتاب‌های گذشتگان به میان مردم بیاید و به هنر دوستان دنیا عرضه شود.
او افزود: شاید متخصصان هنری با واژه هنر سنتی موافق نباشد و از هنر نگارگری به عنوان هنر سنتی و ایرانی یاد کنند ولی به هر حال هنر سنتی در تقابل با هنر مدرن تعریف نمی‌شود بلکه در واقع هنری اسلامی و ایرانی است.
نجفی از محمود فرشچیان به عنوان حکیم هنر ایرانی و اسلامی در دنیای معاصر یاد کرد و گفت: بسیاری از بزرگان کشور ما که لقب حکیم داشتند از  جمله فردوسی و خیام در فرهنگ و هنر کشورمان بسیار تأثیرگذار بودند و استاد فرشچیان هم دارای این ویژگی هستند.
نجفی خلاقیت را یکی دیگر از ویژگی‌های فرشچیان عنوان کرد و گفت: ایشان عصاره مکتب اصفهان را در هنر نگارگری به کار گرفتند و در این هنر تنها پیرو گذشتگان نبود بلکه این هنر را به زبان امروز به تصویر کشیدند.
نجفی همچنین معرفت هنری و جامعیت را از دیگر ویژگی‌های استاد فرشچیان دانست و گفت: ایشان به حکمت هنر معنوی و هنر سنتی و اسلامی اشراف و احاطه دارد و شاخه‌های مختلف هنر ایرانی و اسلامی را که اوج آن در نگارگری است به خوبی می‌شناسد و همچنین در زمینه طراحی ضریح سیدالشهدا و نظارت بر ساخت آن نیز کار بزرگی را انجام دادند و به تازگی نیز طراحی ضریح حرم عبدالعظیم (ع) را بر عهده گرفته‌اند که در این زمینه نمی‌توان هنرمندی هم طراز ایشان را سراغ گرفت.
نجفی در بخش دیگری از سخنانش به اخلاق هنری فرشچیان اشاره داشت و از فروتنی و دقت نظر او درباره اظهار نظر در خصوص دیگران سخن گفت.
فرشچیان نیز در خاتمه درباره ویژگی‌های تابلو خود توضیح داد و گفت: من تابلویی ساخته‌ام که به آن افتخار می‌کنم و احساس جوان ۲۵ ساله‌ای را دارم زمانی که روی این تابلوها کار می‌کنم.
وی با بیان این که حدود یک سال و چند ماه روی این تابلو کار انجام داده است گفت: برای خلق تابلو معراج مطالعات بسیاری انجام دادم و با برخی از علما نیز گفت‌وگو داشتم که حاصل آن را در این تابلو مشاهده می‌کنید.
فرشچیان با اشاره به آثار قدمای نگارگری ایران گفت: در گذشته‌های هنر نگارگری هنرمندانی بزرگی چون «سلطان محمد» درباره موضوع «معراج» پیامبر (ص) کار کرده‌اند که تابلو سلطان محمد اکنون در موزه بریتانیای انگلستان نگهداری می‌شود و در این تابلوها اغلب چهره پیامبر گرامی اسلام و فرشتگان پوشانده شده است ولی من در این تابلو سعی کردم چهره پیامبر و فرشتگان را از پشت سر به تصویر بکشم که نیازی به پوشاندن آن نباشد.
این هنرمند نگارگر افزود: در این تابلو همه مخلوقات رو به سوی درگاه الوهیت دارند و حضرت محمد (ص) با اسبش براق به سمت نور الهی در حرکت است. فرشتگان نیز نه زن هستند و نه مرد و چیزی بین زن و مرد آن‌ها را نقاشی کردم.
فرشچیان با اشاره به این که با توجه به مطالعاتی که داشته است معراج در شب هنگام صورت گرفته است گفت: در این تابلو نیز شب معراج را تصویر کرده ام که فرشتگان همه در حال دعا و نیایش به درگاه خداوند هستند و رو به درگاه  هر چه پیامبر و فرشتگان به سمت نور الهی بالاتر می‌روند، در این نور محو می‌شوند.
فرشچیان گفت که ‌این پانزدهمین تابلویی است که به آستان مبارک امام رضا (ع) هدیه می‌کند چرا که خود را خادم امام رضا (ع) می‌داند.
او اندازه‌های این تابلو را ۱۰۰ در ۸۰ عنوان کرد و گفت: این تابلو یک سال در این موزه (فرشچیان) به نمایش درخواهد آمد و پس از آن به موزه آستان قدس رضوی اهدا خواهد شد.
در پایان این مراسم نیز با حضور هنرمندان و مسئولان از تابلو «معراج» محمود فرشچیان رونمایی شد.
انتهای پیام/  
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها