امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۰۳:۳۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 49693
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۳
تعداد بازدید: 72
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، مراسم افتتاحیه دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی با عنوان «جایزه ادبی شهید ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، مراسم افتتاحیه دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی با عنوان «جایزه ادبی شهید آوینی» شب گذشته با حضور محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر ادبی، سردار بهروز اثباتی دبیر جایزه کتاب سال شهید آوینی، بهمن نامور مطلق معاون پژوهشی خانه هنرمندان و جمعی از نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادب در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سردار بهروز اثباتی، دبیر علمی جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی، بیان داشت: بحث مقاومت در جهان اسلام، امروزه به شکل طبیعی انعکاسی از انقلاب اسلامی است که در جهان درج شده و امت اسلامی را تحت تأثیر قرار داده است.

* سردار اثباتی: ادبیات مقاومت پیشگام در روشنگری امت اسلامی است

وی اضافه کرد: بیداری اسلامی بیشتر در کشور ما از جهت جنگی و نظامی نمود پیدا کرده است و این به تبع جریان‌سازی برای مقابله با این جریان است، اما باور ما اینجاست که ادبیات مقاومت پیشگام در روشنگری امت اسلامی است.

سردار اثباتی ادامه داد: ادبیات چپ و تو سر خورده عرب آن روز که از نقطه ضعف نگاه می‌کرد، به این نتیجه رسیده که رنگ قرمز، رنگ حسینی است و در ‌آنجا ادبیات آن نیز به این مقاومت افتخار می‌کند.

وی با بیان اینکه جایزه شهید آوینی در بنیاد روایت فتح مطرح شد، افزود: اهل قلم معتقد بودند که ما کتاب ننوشتیم و ابعاد آن را تا زمانی که شروع نکرده بودیم، اطلاع نداشته و باور نمی‌کردیم به همین خاطر سعی کردیم این محیط را فراهم کرده و از تعهدات مؤسسه روایت فتح هم استفاده کنیم.

* تحریم‌های دشمن در حوزه فرهنگ علیه ما پایان نمی‌پذیرد

این مقام مسئول معتقد است: دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی با عنوان «جایزه ادبی شهید آوینی» علاوه بر زبان فارسی، آثاری را از زبان عربی و انگلیسی مورد داوری قرار داده است و اکنون این جشنواره به حدی رسیده که به جای جایزه 800 عنوان کتاب، 4 هزار اثر را بررسی می‌کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر تحریم در حوزه بین‌الملل، در حوزه فرهنگ نیز با تحریم مواجه هستیم اما بنده باور دارم که اگر روزی تحریم‌های اقتصادی دشمن علیه ما رفع شود در حوزه فرهنگ این اتفاق رخ نخواهد داد.

به گفته سردار اثباتی، در این نوع فعالیت‌ها نقصی دیدیم که ادبیات مقاومت را امروز ببینیم اما نتوانسته‌ایم آن را تبیین کنیم و اصول و معیارهای آن را بشناسیم که رفع این امر نیازمند جریان پژوهشی است که امیدواریم با تلاش نویسندگان و ناشران به نقطه‌ای برسیم که یکی دیگر از پرچم‌های دین‌مدارانه و انقلاب را به اهتزاز در آوریم.

* سنگری: علاوه بر ادبیات دفاع مقدس، همه ابعاد ادبیات کشورمان قابلیت جهانی‌شدن دارند

در ادامه این مراسم، محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر ادبی، بیان داشت: عرصه تازه‌ای در ادبیات ما باز شده که جز ادبیات دفاع مقدس، دیگر عرصه‌های ما نیز قابلیت جهانی شدن دارند و نیازمند بررسی هستند؛ عرصه‌ای که هر چه جلوتر می‌رویم فراخ‌تر می‌شود و این شعاع دامنه ‌گستر عرصه‌های جهانی را از عرصه اسلامی بیشتر در خواهد نوردید.

وی درباره شعر بیداری جهان اسلام، اضافه کرد: برخی‌ها به شعر بیداری اسلامی، شعر بیداری اسلامی جهانی می‌گویند اما بنده تعبیر آن را تغییر می‌دهم و می‌گویم «ادبیات بیداری جهانی اسلام». به گونه‌ای که ادبیات جهانی امروز عمدتاً به شعر آن می‌پردازم، تحت تأثیر عناصر امروز سیر می‌کند.

سنگری ادامه داد: در نکته نخست باید گفت که خاستگاه اصلی آن در ایران متولد شده و بهره‌وری و استفاده از باور و اندیشه، ظهور است که نگاه به سمت آینده دارد و فرداها را روشن ترسیم می‌کند.

* پیش از انقلاب عرصه ادبیات، ادبیات یأس بود

وی افزود: آنهایی که با ادبیات انقلاب سر و کار دارند، می‌دانند پیش از انقلاب عرصه ادبیات، ادبیات یأس بود، شاعری که تخلص خود را امید انتخاب کرده بود می‌گفت؛ ناامیدتر از من نیست، انتظار روشنی در این ادبیات وجود ندارد حتی بسامدترین واژگان، زمستان، بن‌بست و تاریکی است.

به گفته این استاد دانشگاه، بیشتر این افراد دست به خودکشی می‌زنند و اگر زندگی شاعران آن دوران را بررسی کنیم، می‌بینیم که هر کدام یکی، دو بار اقدام به خودکشی کرده‌اند اما این فضا با انقلاب تغییر می‌کند و به عبارتی دیگر کسی بن‌بست را نمی‌بیند که این نگاه خاستگاه اصلی‌اش باور اعتقاد به ظهور است یعنی سرانجام این جهان، رهایی و استقرار عدالت است.

* جنگ از ذات انقلاب جوشید

وی بیان کرد: نکته دوم در این راستا ظهور این ادبیات است که می‌توان آن را در پیوند عاشورا با ادبیات دانست، همچنین عاشورا زایاترین واقعه تاریخ است و هر روز زبده‌تر می‌شود؛ این ریشه دواندن در عاشورا، گسترده شدن را نوید داد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی، عنوان کرد: نکته سوم این است که انقلاب ما در موضع ضداستعماری قرار نگرفت بلکه افق بالاتری را با عنوان ضداستکباری قرار گرفت یعنی زمانی که شعار می‌دادیم جنگ جنگ تا پیروزی امام راحل (ره) فرمودند؛ جنگ جنگ تا رفع فتنه از جهان.

وی اضافه کرد: معتقدم که امام (ره) تکیه بر این موضوع داشتند که انقلاب قرار نیست در این مرزها باقی بماند بلکه با جهان و انسان کار دارد نه انسانی که در محدوده جغرافیایی ایران، ایران است بلکه با سرزمین ایمان کار دارد.

سنگری ادامه داد: چهارم اینکه رخدادهایی بود که مولود انقلاب به شمار می‌آمد همانند همین جنگ تحمیلی، جنگ از ذات انقلاب جوشید یعنی اگر انقلاب با این هویت نبود جنگی هم در آن رخ نمی‌داد.

* به میان آمدن حرف از عاشورا در شعر مقاومت عرب را باید هدیه ایران به جهان اسلام دانست

به گفته وی، اگر کسی نگاه محیط به اتفاقات پیرامون ما داشته باشد، می‌بیند که ایران کانون این اتفاقات است ما به دنبال این هستیم که حقایق این محیط، به خوبی دیده شود.

به گفته این نویسنده، نسل امروز شاعر و نویسنده ما با بهترین شیوه این قضیه را پیش‌بینی کردند یعنی از سال 57 نوید فراگیر شدن انقلاب در جهان در سروده‌ها و آثار دیده می‌شود که این رویه نیز در شعر معاصر عرب هم تأثیر گذاشت حتی شعر فلسطین در 30 سال گذشته حرفی از عاشورا نمی‌زد و اگر نگاه مقاومتی هم در این اشعار بود، بیشتر از اندیشه‌های ناسیونالیستی الهام می‌گرفت.

وی در پایان گفت: امروزه در شعر مقاومت عرب حرف از عاشورا به میان می‌آید که این نوع را باید هدیه ایران به جهان اسلام به شمار آورد.

* نامور مطلق: حوزه هنر نتوانست از بضاعت‌های عمیق دفاع مقدس بهره‌مند شود

در پایان این مراسم بهمن نامور مطلق، معاون پژوهشی خانه هنرمندان ایران، اظهار داشت: با توجه به بضاعت‌های عمیقی که در دفاع مقدس به وجود آمد، اما حوزه هنر نتوانست از آن استفاده کند و اگر تدابیری هم اندیشیده می‌شود که حوزه هنر از دفاع مقدس استفاده می‌کرد، در حوزه هنر الگوهای کمال یافته‌ای شکل می‌گرفت که نه تنها برای کشور ما بلکه برای سایر کشورها قابل استفاده بود اما نتوانستیم از قابلیت‌های دفاع مقدس به نحو احسن استفاده کنیم.

نامور مطلق ادامه داد: بضاعت‌های خوبی در دفاع مقدس وجود دارد که آثار بسیاری هم نیز در این راستا منتشر شده است و ما زیر سایه آن آثار به بخشی از عمق دفاع مقدس پی می‌بریم.

* در ادبیات دفاع مقدس به یک ژانر مستقل دست نیافتیم

به گفته وی، در کشور مشکل گونه‌شناسانه وجود دارد یا مثلاً مشکل ژانر داریم با بسیاری از دوستان در حوزه‌های مختلف صحبت کرده‌ایم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در ادبیات دفاع مقدس به یک ژانر مستقل دست نیافتیم یعنی ما به یک ژانر دفاع مقدس نرسیده‌ایم و ژانر این ادبیات شکل نگرفته است.

معاون پژوهشی خانه هنرمندان گفت: در این جا این سؤال مطرح بوده که آیا خوب است که ژانربندی و طبقه‌بندی‌هایی برای حماسه دفاع مقدس شکل گرفته و محدود شود؟.

وی اضافه کرد: در حوزه هنر بحث گونه‌شناسی، بحث دشواری است چرا که با یک تنوع عجیبی برخورد می‌کنیم که در ادبیات وجود ندارد، یعنی ادبیات تک نظامی است اما ما در حوزه هنر در صورتی که کار پیچیده‌ای است، کمتر کار کرده‌ایم اما در ادبیات زیاد به این مقوله پرداخته‌ایم.

نامور مطلق با بیان اینکه تمدن‌های بزرگ جهان همیشه تمدن‌های کلام محور بوده است، ادامه داد: وقتی از هنر صحبت می‌کنیم، مجبور هستیم، بگوئیم گونه‌شناسی تئاتر و سینما، در صورتی که  نمی‌توان با یک گونه‌شناسی، هنر را بررسی و در پوشش گرد هم آوریم.

* نسبت به گونه‌شناسی بی‌اهمیت هستیم

وی اضافه کرد: در اینجا این سؤال مطرح است که گونه‌شناسی چه فایده‌ای دارد؟ که باید گفت یک حوزه بسیار مهم است که نسبت به آن بی‌اهمیت بوده‌ایم یعنی گونه‌شناسی یکی از ضروری‌ترین فعالیت‌هایی است که انسان انجام داده چرا که انسان یک موجود گونه‌شناس است.

نامور مطلق با بیان اینکه، گونه‌شناسی یک موضوع جاودانه برای هنر است، بیان کرد: بدون گونه‌شناسی نمی‌توانیم به شناخت نایل آییم چرا که گونه‌ها بیانگر فعالیت اجتماعی هستند به این معنا که کشش‌ها و نظرات فردی نیستند و تحقق آنها در یک هم‌اندیشی جمعی صورت می‌گیرد و برای اینکه گونه‌ای شکل بگیرد باید جامعه ظرفیت پذیرش آن را داشته باشد.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی ما بحث نظریه‌ها است مثلاً برای تراژدی، نظریه‌های متعددی ارائه شده است و تا به امروز هم ادامه دارد به گونه دیگر تحولات پی‌درپی در حوزه دفاع مقدس باعث ایجاد مشکل برای خلق اثر شده است و ما در این حوزه نیز طمأنینه نداریم.

* شهید آوینی کارش در حوزه هنر شاخص بود اما تبدیل به ژانر نشد

معاون پژوهشی خانه هنرمندان گفت: کمتر هنرمندی را داریم که دغدغه‌ای بارها تکرار کنند؛ کسی که مضمون خودش را پیدا کند، آثارش شبیه هم می‌شود اما برخلاف این در جامعه ما به این نوع تکرارها ایراد می‌گیرند، این در حالی است که کارشناسان این تکرار را می‌پسندند.

وی اضافه کرد: شهید آوینی کارش در حوزه هنر شاخص بود اما تبدیل به ژانر نشد چون از نظر دیگران پیگیری نشد و آن را ادامه ندادند.

نامور مطلق در پایان درباره کمبود مطالعات بنیادین و نظری گفت: در حوزه خلق آثار دفاع مقدس جلوتر از حوزه نقد آن هستیم که باید این نقص را به نوعی جبران کنیم که در این راستا می‌توان حرف‌های زیادی زد اما رفع این مشکل نیازمند یک کار تحقیقی است.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار