امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۰۴:۱۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 49719
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۱
تعداد بازدید: 101
اسماعیل برقی، معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در ...

اسماعیل برقی، معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص فعالیت‌ها و پیشرفت‌های عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سال‌های اخیر اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی به عنوان یک سازمان تخصصی متولی آموزش، پرورش و توانبخشی گروه‌های مختلف استثنایی شامل دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، معلولین جسمی ـ حرکتی، دارای اختلالات یادگیری، رفتاری و چندمعلولیتی است.

وی افزود: در حال حاضر بالغ بر 100 هزار دانش‌آموز در گروه‌هایی که مورد اشاره قرار گرفت زیر پوشش ارایه خدمات این سازمان هستند و برنامه و فعالیت‌های مختلفی مبتنی بر اساسنامه، اهداف و وظایف مربوطه برای آنها انجام می‌شود.

برقی به برخی از این برنامه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: برخی از این فعالیت‌ها شامل «تألیف، تولید، چاپ و توزیع کتب درسی و راهنماهای معلم و همچنین مناسب سازی کتب برای برخی از دانش‌آموزان استثنایی»، «اجرای نظام جدید آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی همانند آموزش و پرورش عادی»، «اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به مدرسه»، «برگزاری مسابقات متعدد ورزشی، فرهنگی، اردوها و جشنواره‌های مختلف»، «توسعه آموزش‌ها به صورت تلفیقی و فراگیر و تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در کنار دانش‌آموزان عادی»، «توجه به آموزش‌های پیش حرفه‌ای و متوسطه حرفه‌ای»، «توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری و ارایه خدمات تخصصی به دانش‌آموزان» و «برنامه هوشمندسازی مدارس استثنایی و برنامه‌ریزی به منظور استفاده از نرم افزارها و درس‌افزارهای مختلف» است.

وی اضافه کرد: از دیگر فعالیت‌ها می‌توان به «برگزاری جشنواره الگوهای برتر یاددهی و یادگیری در بین تمامی معلمان»، «ساماندهی ارایه خدمات توانبخشی و آموزش خانواده در مدارس استثنایی»، «برنامه ریزی به منظور تسهیل دسترسی دانش‌آموزان استثنایی به مراکز آموزش عالی با همکاری سازمان سنجش»، «توسعه و آموزش نیروی انسانی از طریق برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت»، «برقراری مجدد سنوات ارفاقی و افزایش میزان فوق‌العاده سختی شرایط کار معلمان استثنایی» و «اجرای برنامه‌های اطلاع رسانی گسترده به منظور اصلاح و تغییر نگرش عمومی نسبت به دانش‌آموزان استثنایی» اشاره کرد.

این مسئول در سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: البته اگر چه این اقدامات و فعالیت‌ها در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استثنایی گام های مؤثری بوده است، لکن برای رسیدن به استانداردهای جهانی، باید فعالیت‌ها و برنامه‌های گسترده دیگری را نیز به مرحله اجرا گذاشت که خوشبختانه در اسناد مربوطه پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است؛ امیدواریم با همکاری دستگاه‌های قانونگذاری و اجرایی و تلاش دست‌اندرکاران در ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها و مدارس بتوانیم برنامه‌های پیش بینی شده را به مرحله اجرا بگذاریم.

* چاپ کتابچه «راهنمای فعالیت انجمن اولیا و مربیان ویژه مدارس استثنایی»

برقی به نحوه نظارت بر فعالیت‌ها و عملکرد انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس آموزش و پرورش استثنایی در 2 سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: انجمن اولیا و مربیان نقش بسیار پررنگ و ارزشمندی در نظام تعلیم و تربیت ایفا می‌کند؛ این نقش و اهمیت در آموزش و پرورش استثنایی به دلیل شرایط خاص و ویژه آن پررنگ است.

وی افزود: انجمن اولیا و مربیان که نهاد منتخبی از اولیا دانش‌آموزان و دست اندرکاران مدرسه است برای تحکیم پیوند خانه و مدرسه ایجاد شده و رسالت مهم آن ایجاد بستر مناسب برای توسعه کیفی مشارکت اولیاء در فرآیند آموزش و پرورش است؛ مکانیزم برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس استثنایی از طریق تدوین تقویم اجرایی و چاپ کتابچه «راهنمای فعالیت انجمن اولیا و مربیان ویژه مدارس استثنایی» انجام می‌شود.

معاون رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه کاربرگ‌های گزارش‌گیری، کاربرگ‌های نظرسنجی و بازدید همکاران و شرکت آنها در مدارس و انجمن‌ها برای نظارت انجام می‌شود، گفت: به عنوان مثال به یکی از کارکردهای انجمن اولیا و مربیان در آموزش و پرورش استثنایی اشاره می‌کنم و آن برگزاری جلسات آموزش خانواده است؛ پژوهش‌های متعددی در مورد نقش آموزش خانواده صورت گرفته و حاکی از آن است که آموزش خانواده باعث توسعه نگرش‌ها، اطلاعات و توانمندی‌های تربیتی اولیاء شده و همچنین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را به دنبال داشته است.

وی با تأکید بر اینکه در آموزش و پرورش استثنایی، این آموزش‌ها با هدف آشنا کردن خانواده‌ها با ویژگی‌های کودکان استثنایی و مراحل مختلف رشد آنها و آگاه ساختن از توانایی‌ها، رغبت‌ها و محدودیت‌های فرزندان جهت سازگاری هرچه بهتر با خود و جامعه انجام می‌شود، اضافه کرد: با انجام این آموزش‌ها، اعضای خانواده ارتباط بهتری با کودک برقرار می‌سازند و به عنوان تکمیل کننده خدمات آموزشی و توانبخشی و حامی دست اندرکاران مدرسه در مسایل تربیتی می‌شوند؛ سازمان آموزش و پرورش استثنایی با توجه به این نقش و با همکاری انجمن اولیا و مربیان مدارس نسبت به ساماندهی آموزش‌های خانواده اقدام کرده و برنامه‌ریزی، حمایت و نظارت دقیق و مستمری بر این آموزش‌ها دارد.

* تأسیس و راه اندازی مدارس و مراکز استثنایی غیر دولتی

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پاسخ به این پرسش که «چه مطالعاتی در زمینه ارائه راهکارهای مفید برای ترویج فرهنگ مشارکت در مدارس آموزش و پرورش استثنایی انجام شده است؟»، گفت: مشارکت به عنوان رویکرد سهیم شدن و سهیم کردن افراد در فرآیند آموزش و پرورش دانش‌آموزان، ابعاد و سطوح مختلفی دارد؛ پژوهش‌ها نشان داده است که مشارکت والدین در امور مدرسه موجب نگرش مثبت والدین نسبت به خود، مدرسه و نقش آنها در رشد و تربیت فرزندانشان می‌شود.

وی با بیان اینکه مشارکت والدین در تصمیم‌گیری‌های مدرسه، درک متقابل خانه و مدرسه و همکاری بیشتر، تعهد و اعتماد بین والدین و کادر مدرسه را ایجاد می‌کند و نتیجه آن رشد تحصیلی و شناختی بیشتر دانش‌آموزان است، ادامه داد: این همکاری و مشارکت در آموزش و پرورش استثنایی به دلیل تأثیر حضور کودک با نیاز ویژه بر خانواده و واکنش‌های والدین، دارای پیچیدگی‌های زیادی است و نیاز به اطلاعات و کار بیشتری دارد و زمینه‌های ‌آن، با تقویت انجمن اولیا و مربیان، تشکیل سازمان‌های مردم نهاد یا انجمن‌های غیر دولتی با مشارکت والدین و تأکید بر رویکرد خانواده محوری در بیشتر فعالیت‌های آموزش و پرورش استثنایی است.

برقی توضیح داد: مثلاً تصور کنید اگر یک دانش‌آموز نیاز به خدمات توانبخشی در بخش گفتار درمانی داشته باشد، مسلماً مشارکت خانواده در این فرآیند تضمین کننده رفع مشکل دانش‌آموز خواهد بود، چرا که متخصص گفتار درمانی بعد از شناسایی مشکل، دستورالعمل و تمرین‌های مربوطه جهت اجرا را به خانواده ارایه می‌کند.

وی با بیان اینکه از دیگر جنبه‌های مشارکت در آموزش و پرورش استثنایی تأسیس و راه اندازی مدارس و مراکز استثنایی غیر دولتی است، اضافه کرد: مدارس غیر دولتی استثنایی و مراکز غیر دولتی آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در حال حاضر در سراسر کشور فعال است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز از تأسیس این مراکز حمایت کرده و صدور مجوز مربوطه را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کند.

* سازمان‌بندی مناسب نیروها و ساماندهی مدارس برای سال تحصیلی جدید صورت گرفته است

برقی به تمهیدات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای شروع سال تحصیلی اشاره کرد و بیان داشت: آغاز سال تحصیلی به عنوان بهار تعلیم و تربیت و شروع دوباره شور و هیاهوی دانش آموزان در مدارس است؛ آغاز تلاش و کوشش دوباره مدارس به عنوان کانون یاددهی و یادگیری و بوستان علم و دانش در تربیت نسل آینده این مرز و بوم است، بنابراین فرصت مناسبی است تا همه دست اندرکاران به ایفای نقش بیشتر خود بیندیشند و با همکاری و هم فکری بیشتر، نقش مؤثر و سازنده‌تری در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای شروع با نشاط و پر طراوت سال تحصیلی در مدارس استثنایی، این سازمان در ماه‌های گذشته تمهیداتی اندیشیده است، گفت: به منظور جای‌دهی مناسب دانش‌آموزان و برنامه‌ریزی‌های مربوطه، دستورالعمل ثبت نام ارسال شده است؛ همچنین هماهنگی لازم برای چاپ کتب درسی و ارسال آنها صورت گرفته و اغلب کتاب‌های درسی توزیع شده و مابقی در مرحله دوم توزیع است.

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: با تغییر ساختار نظام آموزشی، راهکارهای اجرایی طی دستورالعملی به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها ارسال شده است تا برنامه‌ریزی لازم در این زمینه به عمل آید؛ سازمان‌بندی مناسب نیروها و ساماندهی مدرسه قبل از شروع سال تحصیلی جدید و حضور تمامی همکاران در پست‌های تعیین شده در کلاس‌ها و مدارس استثنایی صورت گرفته و دانش‌آموزان استثنایی با توجه به شرایط ویژه در کلاس‌ها جای‌دهی شده‌اند و به طور کلی مفاد پروژه مهر برای شروع مناسب سال تحصیلی به مرحله اجرا در آمده است.

* وضعیت کتب درسی دانش‌آموزان استثنایی کشور

برقی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که «با توجه به تغییر کتاب‌های درسی چه تمهیداتی برای معلمان در نظر گرفته‌اید؟»، گفت: در آموزش و پرورش استثنایی از نظر محتوای کتاب‌های درسی، دو نوع محتوا وجود دارد؛ یکی محتوایی که دانش‌آموزان عادی استفاده می‌کنند و سازمان آنها را برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی می‌کند مثلاً دانش‌آموزان نابینا این محتوا را به صورت بریل یا صوتی استفاده می‌کنند و برای دانش‌آموزان کم بینا کتاب‌ها به صورت درشت خط ارایه می‌شود و برای دانش‌آموزان ناشنوا، مکمل‌ها و کتاب‌های کمکی عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب‌های دانش‌آموزان دارای کم‌توان ذهنی، محتوای خاصی است که با توجه به ویژگی‌های ذهنی و شناختی این عزیزان در سازمان تدوین، تهیه و تولید می‌شود و از دوره پیش‌دبستانی تا متوسطه حرفه‌‌‌‌ای شامل 148 عنوان می‌شود؛ در کنار کتاب‌های درسی، راهنماهای معلم نیز تدوین و ارایه می‌شود تا همکاران با استفاده از آنها بتوانند فرآیند آموزش را دنبال کنند.

برقی اضافه کرد: در آموزش و پرورش استثنایی همسو با تغییرات و تحولاتی که در نظام آموزشی صورت می‌گیرد این تغییرات دنبال می‌شود و با توجه به تألیف کتب جدید در برخی از پایه‌های تحصیلی، دوره‌های تأمین مدرسی این کتاب‌ها به صورت متمرکز برگزار شده و هم اکنون هم در حال برگزاری است و این مدرسان آموزش‌های مربوطه را به معلمان در سراسر کشور منتقل می‌کنند علاوه بر آن، امکان شرکت همکاران در دوره‌های ضمن خدمت عادی نیز وجود دارد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار