امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۰۲:۳۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 49761
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۰
تعداد بازدید: 32
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- سعیده سخایی: از خم یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان شهدا (همان صفاییه خودمان) وارد می‌شوی؛ توقف ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- سعیده سخایی: از خم یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان شهدا (همان صفاییه خودمان) وارد می‌شوی؛ توقف موتورسیکلت، حفاری‌های تمام نشدنی، سد معبرهای پیاپی توسط مغازه‌داران و بدتر از همه عبور موتورسیکلت‌هایی که همیشه خود را مقدم می‌دانند مجبورت می‌کند مسیر مارپیچی را در پیاده‌رو انتخاب کنی.

با ورود به پیاده‌رو در نخستین دقایق صدای تلق‌تلق موزاییک‌ها آهنگ خوشایندی است که به گوش می‌رسد، جلوتر که می‌روی به یک جعبه پلاستیکی که صاحب سوپر مارکت بیرون گذاشته برخورد می‌کنی؛ بعد از چند قدم به خاطر حفاری و تل خاکی که در پیاده‌رو انباشته شده ناگزیر به خیابان می‌روی دوباره به محل امن پیاده‌رو برمی‌گردی اما این احساس امنیت خیلی دوام ندارد چون با فریاد موتورسواری ناگهان به کناری هل داده می‌شوی و با ترس و لرز به موتوری که درست جلوی پایت ترمز کرده نگاه می‌کنی؛ راننده موتور سوار داد می‌زند « مگه کوری..» اینجاست که شک می‌کنی، شاید پیاده روها در شهر ما تعریفی متفاوت با دنیا دارد و محل تردد عابرین پیاده نیست.

***
قصه عبور عابران پیاده در پیاده‌روهای یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های قم هر روز چنین است؛ خانم خانه‌داری با گلایه از تخریب برخی سنگ‌فرش‌های پیاده‌رو می‌گوید: بارها پاشنه کفشم در فاصله بین این سنگ‌فرش‌ها گیر کرده حتما باید بلایی سر یکی از شهروندان بیاید تا به فکر تعمیر و بهسازی پیاده‌روهای تخریب شده شهر افتاد؟

بر اساس ماده 218 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، شهرداری‌ها موظفند پیاده‌روهای استاندارد، هموار و ایمن با در نظر گرفتن عبور سالخوردگان و معلولان با صندلی چرخدار و یا بدون آن در حاشیه معابر شهری ایجاد کنند؛ همچنین تامین روشنایی معابر نیز در قانون 219 همین آیین نامه اشاره شده است.

متاسفانه پیاده‌روی استاندار در کلانشهر قم بسیار کم است و بیشتر آن‌ها پارکینگ واحدهای مسکونی و تجاری هستند به علاوه پستی و بلندی پیاده رو، شیب نامناسب، حفاری‌های متعدد و حتی عدم کیفیت بازسازی پیاده‌رو گوشه‌ای از مشکلات عابران پیاده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به تفاوت پیاده‌رو و پیاده راه به خبرنگار فارس گفت: بافت‌هایی که کنار خیابان برای دسترسی به منازل مسکونی یا سایر امکانات در نظر گرفته شده پیاده رو نامیده می‌شود؛ اما پیاده‌راه‌ها مسیرهای شریانی هستند که حمل و نقل و تردد در آن به صورت پیاده انجام می‌شود.

سعید عزیزنژاد با بیان اینکه پیاده‌راه در بافت‌های مخصوصی مثل مرکز شهر، بافت‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده ‌می‌شود، اظهار کرد: پیاده‌راه بهار و پیامبر اعظم(ص) به لحاظ فضای فرهنگی اجتماعی و علاقه‌مندی زوار به پیاده روی در این مسیرها از جمله پیاده‌راه‌های شهر قم هستند که طراحی و احداث آنها آغاز شده است.

وی اظهار کرد: پیاده‌رو واسط بین خیابان و مراکز تجاری یا مسکونی است که مهمترین مشخصه آن ملحق کردن فضای پرتردد وسایل نقلیه به یک فضای ساکن و ایستا است.

عزیزنژاد در بیان استانداردهای پیاده‌رو گفت: همسطح سازی و تامین امکان تردد معمولان، جانبازان و سالخوردگان از ویژگی‌های پیاده‌روها است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه مشکل ما در قم حضور موتورسواران در پیاده رو است، ابراز کرد: حضور موتورسواران متخلف در پیاده رو به گونه‌ای است که گویی مسیر ویژه آن‌هاست؛ این موضوع به بالا رفتن آمار تصادفات موتور و عابر در پیاده‌رو منجر می‌شود.

عزیزنژاد با بیان اینکه در کشورهای دیگر خط کشی در حکم مانع دیده می‌شود افزود: در شهر قم هیچ مانعی برای موتورسواران وجود ندارد؛ با ایجاد هر مانعی موتورسواران راهی برای عبور از آن پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات پیاده رو در شهر قم مناطقی است که بخشی از گذر برای توسعه خیابان عقب نشینی داشته و به واسطه آن فضایی وسیعی مقابل منازل مسکونی و تجاری ایجاد شده است گفت: شهروندان این تصور را دارند که این فضا برای پارک خودرو، تعمیر خودرو و ... تدارک دیده شده است، نمونه آن میدان آزادگان به سمت میدان امام خمینی است که کسبه آن را به تعمیرگاه خودرو تبدیل کرده‌اند.

کاشانی کارشناس جامعه شناس ضعف در ساخت پیاده‌روهای استاندارد را یکی از دلایل تضعیف حقوق شهروندان می‌داند و می‌گوید: برای اجرای مناسب قانون و نظم در تردد عابران پیاده ابتدا انتظار داریم که زیر ساخت‌های اجرایی آن تقویت شود.

این جامعه شناس افزود: تمام مشکلات به استانداردهای شهر بر نمی‌گردد متاسفانه هنوز خیلی از شهروندان نمی‌دانند که عابر پیاده همیشه باید از سمت راست حرکت کند و ما در نهادینه کردن همین قضیه ساده هم موفق نبوده‌ایم.

پیاده‌روها در مرکز شهر با توجه به جمعیتی که در آن تردد دارد عرض کمی دارد؛ بخشی از همین پیاده‌روهای کم عرض هم توسط مغازه‌داران اشغال شده پس عابران ناچار می‌شوند به خیابان پناه ببرند.

در خیابان شهدا و ارم مشکل پیاده‌رو به دلیل تردد بسیار چشمگیر عابران به ویژه در ساعات عصر نمود بیشتری نسبت به دیگر خیابان‌های شهر دارد و مسئولان شهری باید برای حل مشکل پیاده‌روهای این مناطق چاره‌ای بیاندیشند.

انتهای پیام/2258/ط40
برچسب ها:
آخرین اخبار