امروز : سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017 October 24
۱۳:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 50742
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۰۲
تعداد بازدید: 99
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در آستانه سال تحصیلی جدید و روزهای پرمشغله دستگاه تعلیم و تربیت، به سراغ علی‌اصغر فانی سرپرست ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در آستانه سال تحصیلی جدید و روزهای پرمشغله دستگاه تعلیم و تربیت، به سراغ علی‌اصغر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش رفتیم تا درباره وضعیت بزرگترین و زیربنایی‌ترین وزارتخانه دولت با وی گفت‌وگویی داشته باشیم.

برای گفت‌وگو به ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش که به نام شهید رجایی مزین شده است، مراجعه کردیم و با استقبال بسیار خوب سرپرست آموزش و پرورش نیز مواجه شدیم.

علی‌اصغر فانی برای خبرنگاران قدیمی حوزه آموزش و پرورش چهره آشنایی است؛ مرد آرام و صبوری که مسئولیت معاونت نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشت و در سال 84 یعنی در ابتدای دولت نهم، سرپرستی این وزارتخانه را به مدت 72 روز بر عهده گرفت.

فانی پس از رأی اعتماد مجلس وقت به محمود فرشیدی، با مسئولیت در وزارت آموزش و پرورش خداحافظی کرد و طی 8 سال گذشته گرچه از کلاس و درس جدا نبود اما در تیررس خبرنگاران نیز نبود.

در این مصاحبه آقای فانی در خصوص سیاست‌های 7‌گانه‌اش برای فعالیت، استفاده از بانوان شایسته و جوانان در مدیریت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی چراغ‌ خاموشش برای فرهنگیان گفت‌وگو کرد.

وی معتقد است که می‌توان در آموزش و پرورش، تهدید جوان تحصیل‌کرده بیکار کشور را به فرصت تبدیل کرد و امکان اشتغال برای آنان فراهم ساخت.
 



* فارس: آقای دکتر از اینکه بعد از چندین سال دوباره شما را در بدنه آموزش و پرورش می‌بینیم، خوشحالیم؛ لطفا از دوره گذشته سرپرستی در آموزش و پرورش بگویید؛ می‌خواهیم بدانیم دوره سرپرستی گذشته چقدر به شما کمک کرده است تا بتوانید آموزش و پرورش را در این دوره به خوبی مدیریت کنید؟ شما در سال 84، برنامه‌های خود در آموزش و پرورش را با ارائه یک مدل سه بعدی شرح دادید ولی امسال، 7 سیاست را در مراسم معارفه خود تشریح کرد؛ درباره آن مدل و سیاست‌های فعلی توضیح دهید؟

* فانی: من هم خوشحالم که بعد از سال‌ها، شما را زیارت می‌کنم؛ آن بحث و آن مکعبی که اشاره کردید طبیعی است؛ هر وزارتخانه‌ای از جمله آموزش و پرورش برای اینکه بتواند برنامه‌هایش را تدوین کند حتماً باید در ذیل سیاست‌های دولت از یک طرف و سیاست‌هایی که سندهای بالادستی برایش تعیین کرده است، فعالیت کند مثلاً سند تحول نظام آموزشی کشور که یک سند بالادستی است؛ یعنی قانون اساسی برنامه پنج‌ساله پنجم، چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران تا سال 1404، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و نقشه جامع علمی کشور، همه سندهای بالادستی برای آموزش و پرورش است.

الحمد‌لله در سند تحول آموزش و پرورش کشور که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام این سندها دیده شده است بنابراین حرکت آموزش و پرورش هم باید ذیل سند بالادستی باشد و هم به دنبال این باشد که سیاست‌های رئیس جمهور محترم را دنبال کند؛ فلذا در این حرکت جدید که بنده آغاز کردم باید چند نکته را اشاره کنم که تفاوت‌هایی با سرپرستی سال 84 دارد.

اولین نکته اینکه بعضی‌ها می‌گویند فلانی از سال 84 که رفت، حالا در سال 92 آمده است؛ اینطور نیست بنده بین 84 تا 88 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت کمیسیون تعلیم و تربیت و کمیسیون فرهنگی را داشتم و مسائل آموزش و پرورش را رصد می‌کردم و حتی در برنامه‌هایی که آنجا در رابطه با آموزش و پرورش انجام می‌شد، حضور داشتم.

از سال 88 تا همین الان بنده عضو شورای تحول نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم و هستم بنابراین در تمام این مدت به صورت ریز دنبال کار بودم؛ در دانشگاه هم که تدریس داشتم پایان نامه‌هایی با دانشجویان داشتم که موضوع تعدادی از این پایان نامه‌ها، آموزش و پرورش و مدیریت آموزش و پرورش بود.

* فارس: درس هم می‌دادید؟

فانی:بله، جهت اطلاع در این 4 سال اخیر در دبیرستان‌ها درس می‌دادم؛ ضمن اینکه در دانشگاه هم در دوره‌های فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه تربیت مدرس درس می‌دادم.

* فارس: در دبیرستان چه درسی تدریس می‌کردید؟ 

فانی: ریاضی درس می‌دادم، من تا 3 ماه پیش سر کلاس بودم؛ فکر نکنم بتوانید هیچ وزیر آموزش و پرورشی در تاریخ پیدا کنید که 3 ماه قبل از اینکه بر سر کار بیاید، درس دهد؛ بنابراین هیچ فاصله‌ای بین خودم و آموزش و پرورش در این 43 سال که معلم هستم، نمی‌بینم؛ یعنی از سال 1349 با آموزش و پرورش هستم و تا آخر عمرم خواهم بود چون آموزش و پرورش را دوست دارم و اعتقاد دارم که آموزش و پرورش وزارتخانه‌ اصلی هر نظام است.

 آموزش و پرورش نهادی است که با مردم در ارتباط است و زیرساخت‌های نیروی انسانی جامعه را تربیت می‌کند؛ با این شناخت وارد آموزش و پرورش شدم و هنوز هم هستم و تا آخر عمرم هم خواهم بود.

* فارس: سیاست‌های دوره سرپرستی قبلی‌تان خیلی ملموس‌تر بود اما در مراسم معارفه امسال،7 سیاست را نام بردید که خیلی کلی است و اجرای این سیاست‌ها مکانیزم خاصی می‌خواهد و زمان زیادی می‌برد؛ از نظر بعضی کارشناسان نیز سنگ بزرگی است؛ نظر شما چیست؟

* فانی: اگر ما بیاییم و بگوییم برنامه‌هایمان یک سری برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت است، آن سیاست‌هایی که عرض کردم ناظر بر همه این برنامه‌هاست مثلاً فرض کنید ما در سیاستمان به ارتقای کیفیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کردیم که مسئله کلیدی است. 

بنده هفته گذشته در جمع مسئولان آموزش و پرورش خراسان که حدود 48، 48 نفر از رؤسای آموزش و پرورش خراسان بودند، گفتم که آموزش و پرورش بیش از هزاران مسئله دارد و مسائلش آنقدر زیاد است که هر توری بیندازید، خالی بر نمی‌گردد.

 خیلی از مدیران آموزش و پرورش در این سال‌ها توری را انداختند و مسائلی را شکار کردند و به آن مسائل پرداختند؛ هنر این است که ببینیم مسائل اصلی کدام است و مهمترین‌ها را در تور شکار کنیم؛ این سیاست‌ها که بنده عرض کردم ناظر بر مهمترین مسائل است.

* فارس: یعنی شما تور را درست انداختید؟

* فانی: بله به ضرس قاطع، تور را درست انداختم؛ به عنوان مثال اگر به نیروی انسانی آموزش و پرورش رسیدگی شود چه در بُعد انگیزه و چه در بُعد تقویت مهارت‌های حرفه‌ای، بساری از مسائل آموزش و پرورش به تبع آن، حل می‌شود. 

در حال حاضر همه انتظار دارند و انتظارشان هم بجاست که سند تحول نظام آموزشی کشور که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اجرا شود؛ بنده عرض می‌کنم که یکی از لوازم جدی این اجرا شدن سند تحول، معلم است؛ تربیت معلم  و ضمن خدمت معلم است؛ یعنی در واقع نیروی انسانی موجود را بهسازی کنیم و آن را تبدیل به نیرویی کنیم که امروز دانش‌آموزان ما نیاز دارند.

یا مثلاً بنده در آن سیاست‌ها توسعه مشارکت مردم را بیان کردم؛ توسعه مشارکت مردم بسیار مهم است؛ بنده اینجا عرض می‌کنم حداقل در این 34 سالی که از انقلاب گذشته است و من به نحوی در آموزش و پرورش بودم یا به هرحال دستی بر آتش داشتم، با تکیه صرف بر منابع دولت نمی‌توانیم آموزش و پرورش را اداره کنیم.

 همه دولت‌ها آمدند و رفتند؛ همه رئیس جمهورها آمدند و رفتند؛ همه شعار دادند؛ همه اعتقاد داشتند ولی اتفاقی نیفتاده است، بنابراین وقتی می‌گویم توسعه مشارکت مردم در آموزش و پرورش هم از بُعد اقتصاد آموزش و پرورش و هم از بُعد اینکه به هرحال مردم و معلمین کادر آموزش و پرورش و حتی دانش‌آموزان باید نسبت به روش‌های آموزش و پرورش و محتواهای آموزش و پرورش نظر دهند.

توسعه مشارکت فقط مشارکت‌ مادی نیست بلکه در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌سازی باید مشارکت داشته باشند

فلذا آن سیاست، حرف آسمانی و کلی نیست واقعاً در برنامه‌های ما خودش را نشان می‌دهد.

* فارس: این سیاست‌ها چقدر طول می‌کشد تا عملیاتی شود؟

*فانی: یک مجموعه فعالیت را باید تعریف کرده و به تدریج اجرا کنیم.

* فارس: چند سال طول می‌کشد تا این مشکلات را که از تور در آوردید به سرانجام برسانید؟

*فانی: ببینید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت باید در راستای این سیاست‌ها باشد؛ نمی‌توانیم الان یک کاری انجام دهیم که مغایر این سیاست‌ها باشد حتی کارهای کوتاه مدت هم باید در راستای این سیاست باشد.

* فارس: بالاخره باید نتیجه این کارها را فرهنگیان و مردم مشاهده کنند؛ فکر می‌کنید چند وقت بعد، حداقل نتیجه اولیه را مشاهده کنند؟

* فانی: به عنوان فعالیت کوتاه مدت تا یک سال دیگر، بخشی از آن را مردم می‌بینند؛ ما الان به آینده دانشگاه فرهنگیان امید بخشیدیم و دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم جدید و هم در بهسازی معلمان موجود نقش دارد و طی 3 سال آینده فارغ‌التحصیلان وارد سیستم می‌شوند و در این 3 سال هم، دانشگاه فرهنگیان نیروهای موجود را آموزش می‌دهد که به تدریج آثار این‌ها را در فرایند تعلیم و تربیت مشاهده می‌کنیم.




* فارس: آقای فانی، نظرتان درباره سیاست در آموزش و پرورش چیست؟ سیاسی بودن آموزش و پرورش می‌پذیرید؟ 

* فانی: آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی است فلذا رویکرد آموزش و پرورش باید رویکرد و کارکرد فرهنگی باشد تا سیاسی؛ آموزش و پرورش جایی نیست که احزاب در آن خیمه بزنند و بگویند مال ماست و ما می‌خواهیم این کار را بکنیم. همانطور که مرحوم دکتر شریعتی می‌گوید «ما باید به بچه‌ها نحوه فکر کردن را بیاموزیم» و ما باید در آموزش و پرورش بچه‌ها را طوری تربیت کنیم که بشناسند و توان شناخت مسائل را پیدا کنند.

بنابراین آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی است و در کتاب‌های تعلیم و تربیت ذکر می‌شود که یکی از کارکردهای آموزش و پرورش، انتقال فرهنگ است؛ فرهنگ ایرانی و اسلامی ما باید از طریق آموزش و پرورش به نسل آینده منتقل شود فلذا من اعتقاد دارم اگر آموزش و پرورش به همان کارکردها که دنیا پذیرفته تکیه کند، به اهدافمان می‌رسیم.

*** اشتغالزایی از طریق آموزش و پرورش برای جوانان تحصیل کرده 

* فارس: شما چقدر به استفاده از نیروهای جوان اعتقاد دارید؟ فکر می‌کنید اگر سرپرستی شما تبدیل به وزارت شود، استفاده از نیروهای جوان چقدر در دستور کارتان است؟

فانی: ببینید ما الان در آموزش و پرورش یک میلیون و 30 هزار نفر نیرو داریم که در بعضی مناطق و استان‌ها تورم داریم یعنی نیروی اضافی داریم و در بعضی از مناطق، کسری نیرو داریم؛ یک حرکتی که برنامه‌ریزی‌هایش را شروع کردیم متناسب سازی نیروی انسانی است؛ در حدود 700 منطقه آموزشی، عدم تناسب نیروی انسانی داریم و در رشته‌ها نیز همینطور است؛ مثلاً در رشته ادبیات ممکن است معلم اضافی داشتیم و در علوم پایه، ریاضی و فیزیک، معلم، کم داشته باشیم.

 با یک مطالعه عمیق، کار را شروع می‌کنیم که دو هفته‌ است یک کمیته‌ در این خصوص کارش را آغاز کرده است؛ آنجاهایی که تورم نیرو داریم باید با روش‌های تشویقی، نیروهایمان را بازنشسته کنیم و در عوض به جای این نیروهای بازنشسته، در جاهایی که نیاز داریم، از جوان‌ها استخدام کنیم.

 این بحث اشتغال که یک تهدید برای کشور است یعنی عده زیادی جوان تحصیل کرده هستند که جویای کار هستند و ما نمی‌توانیم به کارشان بگیریم، برای آموزش و پرورش یک فرصت است تا ما بتوانیم از همین نیروهای تحصیل‌کرده با طی مراحل لازم، افرادی را وارد سیستم کنیم یعنی آموزش‌های لازم را بدهیم و جوان‌ها را به بدنه آموزش و پرورش وارد کنیم.

 * فارس: نظرتان درباره استفاده از نیروهای جوان در پست‌های مدیریتی چیست؟

* فانی: هیچ منعی ندارد. ما مبنای‌مان این است کسانی که می‌توانند آن مسئولیت را انجام می‌دهند به کارشان بگیریم، حالا اگر جوان‌ها باشند اولویت با جوان‌هاست؛ اگر خانم‌ها بتوانند، اولویت با خانم‌هاست چون نیمی از جمعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و اگر در شرایط یکسان از بین خانم‌ها و آقایان، افراد شایسته‌ای باشند، اولویت با خانم‌هاست.

* فارس: در دوره آقای حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش، در معاونت آموزش ابتدایی از بانوان استفاده کردند؛ آیا این رویکرد ادامه خواهد داشت؟ آیا بانوان همچنان مسئولیت آموزش ابتدایی را بر عهده‌ می‌گیرند؟

* فانی: عرض کردم اگر شایستگی‌ها باشد، خانم‌ها نسبت به آقایان اولویت دارند؛ منتها نباید اینگونه برخورد کنیم که فقط خانم‌ها باشند؛ ببینیم آن کسی که می‌خواهد مسئولیت را اجرا کند آیا کفایت کار را دارد؟ به هرحال شعار آقای دکتر روحانی شایسته سالاری است.

آنجایی که در شرایط یکسان، خانم‌ها می‌توانند آن کار را انجام دهند، اولویت دارند به خصوص در دوره ابتدایی؛ اما اینکه بگوییم حتماً از بین خانم‌ها استفاده شود، اینگونه نیست.

* فارس: یعنی ممکن است در دوره متوسطه هم از خانم‌ها استفاده شود؟

* فانی: بله، قبلاً هم داشتیم؛ آن دوره که من در معاونت متوسطه بودم مثلاً معاون متوسطه استان آذربایجان غربی، یک خانم بود؛ خیلی هم توانمند بود فلذا مبنا را شایستگی بگذاریم نه جنسیت.

* فارس: پس می‌توانیم امیدوار باشیم که در رأس ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها نیز خانم‌ها حضور داشته باشند؟

* فانی: بله، از خانم‌های شایسته حتماً استفاده می‌کنیم.

*** ما هم در آموزش و پرورش کلید داریم

*** آنهایی که بدون بلیط در این اتوبوس سوار شدند باید پیاده شوند
 



* فارس: اگر وزیر آموزش و پرورش شوید، کلید همراه‌تان است یا داس؟

* فانی: طبیعی است همینطور که رئیس جمهور ما کلید دارد، ما هم کلید داریم.

* فارس: در حال حاضر نگرانی‌هایی از بابت تغییر مدیریت‌ها و معاونت‌های آموزش و پرورش وجود دارد؟

* فانی: آنهایی که بدون بلیط در این اتوبوس سوار شدند باید پیاده شوند؛ شما هیچ شکی نکنید زیرا بحث شایستگی است.

من واقعاً این را عرض می‌کنم با سابقه‌ای که دارم و همه هم می‌دانند، احساس می‌کنم خودم با پای خودم به این نقطه رسیدم و انتظار دارم مدیرانی که منصوب می‌کنم با پای خودشان به این نقطه رسیده باشند؛ بنابراین شایستگان باقی خواهند ماند ولی آنهایی که بدون بلیط سوار اتوبوس شدند و شایستگی ندارند باید پیاده شوند.

* فارس: اولین مصاحبه‌ای که خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با شما بعد از سرپرستی‌تان در سال 84 داشت، درباره اخذ وجه در مدارس بود و شما در آن مصاحبه گفتید که از این به بعد شاهد اخذ وجه نخواهیم بود؛ از آن سال تا به حال همچنان مشکل اخذ وجه را داریم؛ یکی از مشکلات هم سرانه است؛ در حال حاضر که در آستانه مهر هستیم برای بحث سرانه مدارس چه کارهایی انجام شده است؟ 

* فانی: سرانه به اندازه 50 میلیارد تومان درخواست دادیم و دولت هم در اختیارمان گذاشت و ما توزیع کردیم.

* فارس: در حال حاضر بین استان‌ها شده است؟
* فانی: بله

* فارس: به تمام مدارس رسیده است؟

* فانی: رقمی نیست؛ به هر مدرسه‌ای رقم زیادی نمی‌رسد؛ آنقدر که دولت بتواند، کمک می‌کند و آنجایی که دولت نتوانست، مردم کمک می‌کنند ولی فرق می‌کند که با اجبار از مردم گرفته شود یا با عشق و علاقه دهند. اگر توفیقی داشتم که در آموزش و پرورش بمانم، سعی می‌کنم هر چند وقت یکبار از پشت تلویزیون با مردم صحبت کنم.

از اینکه کسی به بنده انتقادی داشته باشد ناراحت نمی‌شوم چرا که ما معصوم نیستیم و اتفاقاً می‌خواهم بگویم مواجه شدن با مردم، ما را اصلاح‌تر می‌کند؛ ما آنجا با مردم صحبت می‌کنیم و می‌گوییم چقدر پول داریم، چقدر هزینه کردیم و چقدر کسری داریم؛ چه کارهایی را توانستیم انجام دهیم و چه کارهایی را نتوانستیم انجام دهیم؛ آنوقت شما می‌بینید اگر مردم به دولت و آموزش و پرورش اعتماد کنند که امیدوارم بتوانم این اعتماد را جلب کنم، داوطلبانه کمک می‌کنند.

*** در اقتصاد آموزش و پرورش و رفاه فرهنگیان چراغ خاموش و بدون تبلیغات کار خواهیم کرد

* فارس: بنده کتاب فراتجربه شما را ‌خواندم که در آن کتاب به اقداماتی مانند بانک فرهنگیان و خدمات رفاهی فرهنگیان اشاره کردید، چه برنامه‌ای در جهت رفاه فرهنگیان دارید؟

* فانی: آن زمان که صحبت می‌کردیم بانک سرمایه وجود نداشت؛ در روزنامه‌ها انتقاد کردند که فلانی خبر ندارد که بانک سرمایه متعلق به فرهنگیان است، چرا خبر دارم اما آنوقت که در آن کتاب نوشتم، هنوز بانک سرمایه شکل نگرفته بود. 

در حال حاضر یکی از مدیران سابق آموزش و پرورش به عنوان مشاور بنده در امور اقتصادی و امور رفاهی فرهنگیان، فعالیت خود را آغاز کرده است؛ در حقیقت ما فعلاً با یک مشاور کار را شروع کردیم و مطالعات خوبی انجام شده است.

به بنده گزارش دادند تاکنون 37 جلسه در بخش اقتصاد آموزش و پرورش و رفاه فرهنگیان گذاشتند؛ در اقتصاد آموزش و پرورش و رفاه فرهنگیان چراغ خاموش و بدون تبلیغات کار خواهیم کرد؛ اعتقاد دارم هرکاری که برای معلمین انجام دهیم وظیفه‌مان است بجای اینکه در بوق و کرنا کنیم، باید کار کنم زیرا نتیجه را خود معلمان در حقوق، مزایا و معیشت‌شان می‌بینند.

* فارس: فرهنگیان گلایه دارند آنهایی که در رأس آموزش و پرورش قرار می گیرند، وعده می‌دهند و وعده‌ها انجام نمی‌شود؟ فکر می‌کنید اگر پست وزارت را بگیرید چند وقت طول می‌کشد تا فرهنگیان در فیش حقوقی‌هایشان شاهد این تغییرات باشند؟

* فانی: یک مقدارش بر می‌گردد به کمک‌هایی که به ما می‌شود؛ همانطور که عرض کردم من بر خلاف خیلی‌ها که کار کوچکی انجام می‌دهند و مصاحبه می‌کنند، مصاحبه هم نخواهم کرد؛ معلم خودش، وضعیت خود را خواهد دید و امیدواریم در کوتاه‌ترین مدت بتوانیم کرامت ، شأن و منزلت معلم را که در بعضی سال‌های اخیر خدشه‌دار شده است، ترمیم کنیم که این وظیفه من است که به عنوان یک معلم از جنس معلم هستم.

* فارس: بازه کوتاه یعنی چقدر؟

* فانی: شما از من نخواهید که زمان بگویم.

* فارس: فرهنگیان می‌خواهند بدانند که این موضوع چقدر طول می‌کشد؟

* فانی: اجازه بدهید زمان ندهم ولی ان‌شاءالله خیلی طول نکشد.
 



* فارس: چند کلمه به شما می‌گویم هرچه به ذهنتان رسید، بگویید؟

* فانی: قرار نشد امتحان بگیرد.

* فارس: خیلی سخت نیست. «6.3.3»

*فانی: بستر مناسبی برای شکل‌گیری نظام تعلیم و تربیت کشور است.

* فارس: بیمه طلایی

* فانی: اولین بار لفظ بیمه طلایی را بنده به کار بردم در سال 1384 بود و آنوقت سرپرست بودم و اعتقاد دارم که باید بیمه طلایی با کیفیت بهتر ارائه شود.

* فارس: معلم حق‌التدریس

* فانی: معلم حق‌التدریس مناسب آموزش و پرورش کشور نیست، آموزش و پرورش نیاز به معلم تربیت شده دارد که برای این کار تربیت شده باشد و امنیت شغلی داشته باشد.

* فارس: بخاری

* فانی: بخاری‌ها باید به قسمی جابجا شود که دانش‌آموزان در کلاس درس امنیت داشته باشند.

* فارس: پنج‌شنبه

* فانی: پنج‌شنبه‌ها فعلاً تا اطلاع ثانوی تعطیل است اما مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش باید دنبال شود یعنی فعالیت‌های فوق برنامه که در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بوده است باید احیا شود و دانش‌آموزان بتوانند از فضا و امکانات مدارس برخوردار شود.

* فارس: تنبیه

* فانی: مال زمان قاجاریه است.

* فارس: یعنی الان در مدارس ما تنبیه نیست ؟

* فانی: ان‌شاءالله که نیست

* فارس: شما هم در مدرسه تنبیه شدید؟
* فانی: نه

* فارس: بنده در کتاب فرا تجربه خواندم

* فانی: در کجای کتاب نوشتم؟

*‌فارس: شما نوشته بودید معلمی داشتید که در رشته خودش درس نمی‌داد، شما از ایشان ایراد گرفتید و معلم به شما ضربه زد؟

* فانی: بله معلمی بود که ما هندسه درس می‌داد ولی هندسه بلد نبود.

* فارس: تخته سیاه

* فانی: چه بگویم

*‌ فارس: هرچه به ذهنتان می‌رسد؟

* فانی: من دورانی که معلم بودم با هر دو دستم روی تخته سیاه می‌نوشتم و برای بچه‌ها جاذبه ایجاد می‌کرد و دوست داشتند و خطم هم خیلی زیبا بود.

* فارس: درودزن

* فانی: منطقه‌ای در استان فارس

* فارس: شما را یاد چیزی نمی‌اندازد؟ دانش‌آموزان سوخته درودزن؟

* فانی: مرا متاثر نکنید. متأثر می‌شوم.

* فارس: معلم کلاس اول

* فانی: بیشترین نقش را در شکل‌گیری تربیتی بچه‌ها، معلم کلاس اول دارد فلذا اعتقاد داریم بهترین‌ها در کلاس اول باید باشند.

* فارس: دور دنیا در هشتاد روز

* فانی: اولین کتابی بود که خواندم؛ آن زمان در پایه جهارم ابتدایی بودم و در کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان کاشان هم عضو شدم؛ همان روز اول گفتند یک کتاب را انتخاب کن که همین کتاب را انتخاب کردم و دو ساعته خواندم.

* فارس: به شما هم دیگه کتاب ندادند؟

* فانی: بله، گفتند هفته یک کتاب بیشتر نمی‌دهیم. 
 



* فارس: آقای دکتر با توجه به اینکه زمان گفت‌وگوی ما پایان یافته است، در پایان مصاحبه، از شما خواهشی داریم.

* فانی: بفرمایید

* فارس: در سال گذشته دیداری با 8 دانش‌آموز درودزن که در حادثه آتش‌سوزی کلاس درس دچار سوختگی شدند، داشتم و ارتباطم با آنها ادامه دارد؛ این دانش‌آموزان درخواست‌هایی برای پیشرفت تحصیلی و تربیتی دارند که از شما می‌خواهیم این موارد را پیگیری کنید.

* فانی: گروهی را مأمور می‌کنم که در همین هفته این موضوع را پیگیری کنند.

* فارس: از پیگیری‌تان و از اینکه در این گفت‌وگو شرکت کردید سپاسگزاریم.

گفت‌وگو از مریم عابدینی

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها