امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۲:۴۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 51234
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۰۹:۰۳
تعداد بازدید: 107
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز اطلاع رسانی جامعه المصطفی، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار کارشناسان ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز اطلاع رسانی جامعه المصطفی، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار کارشناسان سیاسی وزارت خارجه، اظهار داشت: امیدواریم این نشست‌ها، رفت و آمدها و تعاملات روزافزون با شهر مقدس قم، زمینه ارتقای شرایط قم و حضور سنجیده و حکیمانه این شهر در عرصه بین‌المللی را بیشتر کرده و منشأ خیر فراوان برای وزارت خارجه باشد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه، نگاه دیپلماسی و بین‌المللی امام رضا(ع) را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در عصر بسیار حساس و پیچیده‌ای قرار گرفته و در برابر چهار جریان فرهنگی و سیاسی قرار داشتند.

وی با بیان اینکه نخستین جریان در جبهه تشیع به وجود آمد، یادآور شد: با توجه به اینکه بعد از شهادت هر امام، جریانی انحرافی و انشعابی شکل می‌گرفت؛ بعد از شهادت امام موسی کاظم(ع) نیز جریان واقفیه شکل گرفت؛ آن‌ها معتقد بودند، امام کاظم(ع) از دنیا نرفته است و هیچ اعتقادی به امامت و ولایت امام رضا(ع) نداشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه یکی از چالش‌های امام رضا(ع) مواجهه با انشعابات درونی و مدیریت و معالجه آنها بود، گفت: امام(ع) با وجود رشد سریع این جریانات، توانستند با تدابیر و فعالیت‌های گسترده بسیاری از آن‌ها را معالجه کنند.

اعرافی، جریان مکاتب و اندیشه‌های وارداتی را دومین عرصه پیش روی امام رضا(ع) برشمرد و افزود: جریانات درونی مذاهب اسلامی سومین عرصه‌ای است که حضرت با آن روبه‌رو بودند.

وی ادامه داد: امام(ع) با ملاحظه مسائل عالیه اسلام و وحدت امت اسلامی، مواضع فکری و فرهنگی را در برابر جریان‌های گوناگون کلامی، حدیثی، فقهی، فلسفی و تفسیری تبیین کردند. بخشی از مناظرات، جلسات و گفت‌وگوهای حضرت به این امر اختصاص داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چهارمین جریان، جریان فرهنگی و سیاسی دستگاه خلافت بود، اظهار داشت: این دستگاه در مقابل امامت و ولایت موضع گرفته بود؛ حضرت در برابر یک دستگاه خلافتی که کاملا فرهنگی شده و با طرح‌های بسیار پیچیده وارد میدان شده بود مقابله کردند.

این مسئول، تغییر نقشه‌های گذشته را مهم‌ترین ویژگی چهارمین جریان عنوان کرد و بیان داشت: مدل جدید مأمون و دستگاه خلافت وی با راهبردی جدید همراه بود؛ به گونه‌ای که قرار بود احترام خاندان پیامبر اکرم(ص) حفظ شده و در جریان خلافت هضم شوند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه، تفاوت تدابیر و راهبردهای امام(ع) در مقابله با تک تک این چالش‌ها را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: امام رضا(ع) با طراحی عکس العملی بسیار پیچیده و عمیق، چالش‌ها و تهدیدهای بزرگ پیش روی خویش را به فرصتی بزرگ تبدیل کردند.

اعرافی با اشاره به حضور امام رضا(ع) در ایران اظهار داشت: حضور امام(ع) در ایران حضور سیاسی حکیمانه و بسیار پیچیده بود؛ ایشان با نگاهی دیپلماتیک و بین المللی پیچیده، مرکزی نو را برای انتقال معارف اسلامی به خارج از جهان اسلام پایه ریزی کردند. حضور امام رضا(ع) در ایران و  تعامل با گروه‌های مختلف، منشأ پایه ریزی هسته‌ای جدید از اسلام شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود هوشمندی ملت ایران را مد نظر قرار داد و یادآور شد: ملت ایران ملتی هوشمند بود و در برابر اسلام با هوشمندی برخورد کرده و حقیقت اسلام را دریافت کرد. ایران در صد سال اخیر به تدریج به پایگاه فکری، معرفتی و کانون اصلی تفکر دینی تبدیل شد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با تأکید بر اینکه حوزه علمیه قم پایگاه اندیشه اسلامی و دینی است، افزود: المصطفی برآمده از نگاه تاریخی حوزه‌های علمیه، با نگاهی نو است. ذات المصطفی ریشه در تاریخ و هویت حوزه‌های اسلامی و دینی دارد اما این دستمایه باید متناسب با نیاز امروز برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه المصطفی تنوع رشته‌ها را با نگاه ترکیبی از سنت و نیازهای جدید به وجود آورده است خاطرنشان کرد: حرکت بر اساس شفافیت و رسمیت یکی از سیاست‌های مهم جامعه المصطفی به شمار می‌رود.

اعرافی، رسمیت حضور در کشورهای مختلف را یکی دیگر از این سیاست‌های المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: سیاست دیگر المصطفی تاکید بر نگاه عقلانی و فلسفی اسلام است. این سرمایه عقلی و فلسفی را می‌توان به خوبی به جهان امروز معرفی کرد.

وی تأکید بر وحدت امت اسلامی را از دیگر سیاست‌های جامعه المصطفی برشمرد و اذعان داشت: المصطفی ضمن تاکید بر اینکه معارف اهل بیت(علیهم السلام) سرمایه ذی قیمتی برای بشریت به شمار می‌رود در تمام برنامه‌ها نگاه تقریب مذاهب را مورد توجه قرار داده و معتقدیم باید مصالح کلی اسلام مقدم باشد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه افزود: المصطفی با نگاه تعامل با مذاهب اسلامی و رعایت وحدت امت اسلام، معارف اهل بیت(علیهم السلام) را به عنوان معارفی غنی به جهان امروز معرفی می‌کند.

وی، تنوع در ارائه مباحث و علوم اسلامی را از دیگر سیاست‌های المصطفی دانست و یادآور شد: تنوع در ارائه مباحث و علوم اسلامی از طراحی‌ها و سیاست‌های مورد توجه جامعه المصطفی است؛ تا ضمن پاسخگویی به نیازهای سنتی، نیازهای جدید جهان امروز را نیز پاسخگو باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأکید بر تولید فکری و رسیدن به مرجعیت علمی و معرفتی در جهان را از دیگر سیاست‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: تربیت محققان، مترجمان، ارائه نشریات و تمام کارهایی که در المصطفی صورت می‌گیرد، برای معرفی المصطفی به عنوان پایگاهی معتبر برای اندیشه دینی و مکتب اهل  بیت(علیهم السلام) صورت می‌گیرد.

اعرافی ابراز داشت: المصطفی بر حرکت راهبردی و براساس برنامه‌ریزی دقیق تأکید دارد. بر همین اساس تاکنون یک برنامه سه ساله و دو برنامه پنج ساله برای المصطفی تعریف شده است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه در پایان خطاب به کارشناسان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: سرمایه المصطفی را سرمایه خود بدانید. دانش آموختگان المصطفی در سراسر جهان، پایگاه‌های فکری و فرهنگی هستند که می‌توانند اندیشه اسلام، امام و انقلاب اسلامی را نشر دهند.
انتهای پیام/2258/ذ
برچسب ها:
آخرین اخبار