امروز : دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 23
۱۲:۳۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 51413
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۰
تعداد بازدید: 113
احمد نعمت‌بخش در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، با اشاره به رایزنی اخیر خودروسازان با وزیر صنعت در مورد ...

احمد نعمت‌بخش در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، با اشاره به رایزنی اخیر خودروسازان با وزیر صنعت در مورد قیمت‌گذاری خودرو، اظهار داشت: در مورد قیمت‌گذاری خودرو و همچنین تشکیل جلسات کمیته خودرو منتظر نظر و اقدام وزارت صنعت هستیم.

وی تصریح کرد: در مذاکره با وزیر صنعت، مشکلات قیمت‌گذاری خودرو را مطرح و اعلام کردیم که با توجه به یکسری استدلال‌ها، خودرو نباید به عنوان یک کالای انحصاری محسوب شود.

نعمت بخش افزود: در رایزنی با وزیر صنعت، خواستیم که خودرو از انحصار خارج شود زیرا در صنعت خودروسازی حدود 16 تولید‌کننده و 16 وارد‌کننده فعال هستند و در عین حال، تعرفه واردات خودرو نیز 40 درصد است که در واقع تعرفه مؤثر در این بخش به 30 درصد می‌رسد.

وی اظهار داشت: با توجه به این موارد، خودرو کالایی انحصاری نیست و به همین دلیل از وزیر صنعت خواستیم تا این موضوع را در شورای اقتصاد مطرح کند و خودرو از فهرست کالاهای انحصاری خارج شود.

* نامه‌نگاری برای اصلاح مبنای قیمت‌گذاری

وی تصریح کرد: همچنین اعلام کردیم که اگر امکان خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری وجود ندارد و قرار است قیمت این محصول بر اساس فرمول شورای رقابت تعیین شود، این مسئله به شرطی قابل اجرا خواهد بود که مبنای قیمت‌گذاری اصلاح شود.

دبیر انجمن خودروسازان توضیح داد: در حال حاضر مبنای قیمت‌گذاری خودرو، قیمت‌های فروردین 91 است و این در حالی است که خودروسازان در سال 91 با زیان 4 هزار میلیارد تومانی روبرو شدند.

وی ادامه داد: از وزیر صنعت خواستیم تا این موضوع از طریق نامه‌ای از سوی رئیس سازمان حمایت به رئیس شورای رقابت پیگیری و مبنای قیمت‌گذاری خودرو اصلاح شود.

* نامه مدیرعامل سایپا به رئیس شورای رقابت

وی با بیان اینکه شرکت سایپا بابت تولید و فروش 52 هزار دستگاه پراید و تیبا در سه ماهه اول امسال با زیان 130 میلیارد تومانی روبرو شد، گفت: مدیرعامل شرکت سایپا در نامه‌ای به رئیس شورای رقابت، از وی خواست تا مبنای قیمت‌گذاری خودرو اصلاح شود.

* نتایج جلسات مربوط به آتش‌سوزی اسکانیا

نعمت‌بخش در ادامه در مورد آخرین نتایج جلسات مربوط به آتش‌سوزی اتوبوس اسکانیا گفت: یکی از دلایل احتمالی این تصادف، خواب‌آلوده بودن راننده است که برای حل این نوع مشکلات باید سیستمی وجود داشته باشد تا از طریق آن،‌ میزان کارکرد رانندگان کنترل شود و از فعالیت زیاد راننده‌ای که استراحت نداشته است، جلوگیری شود.

وی ادامه داد: استانداردهای 55گانه در مورد تولید خودروها رعایت می‌شود ولی وقتی خودرویی به خریدار تحویل داده شد، خودروساز نظارتی بر نحوه استفاده از آن خودرو ندارد و خریدار ممکن است با ایجاد تغییراتی در خودرو باعث افزایش خطرات احتمالی شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، ممکن است در کف اتوبوس از نایلون‌های ضخیم استفاده شود و یا روکش‌های صندلی از پارچه‌هایی تهیه شود که قابلیت شعله‌ور شدن دارند، مسئول فنی شرکت حمل و نقل مسافر باید این مسائل را پیش از حرکت اتوبوس چک کند.

* معاینه فنی جدی گرفته شود

دبیر انجمن خودروسازان افزود: همچنین ممکن است به دلیل افزایش قیمت لاستیک، برخی رانندگان از لاستیک‌های استوک استفاده کنند که خسارت‌های مالی و جانی به همراه خواهد داشت. در این موارد پلیس باید علاوه بر چک کردن سرنشینان اتوبوس و اینکه آیا کمربند ایمنی بسته‌اند یا خیر، تایرهای جلوی اتوبوس را نیز کنترل کند.

وی با تأکید بر لزوم جدی‌ بودن معاینه فنی خودروها، گفت: فرصت انجام معاینه فنی باید از 5 سال به یک یا دو سال تغییر یابد.

وی ادامه داد: در جلساتی که در خصوص آتش‌سوزی اسکانیا برگزار شد، نماینده سازمان آتش‌نشانی اعلام کرد که آتش‌سوزی این خودروها در اثر برخورد با یکدیگر بعید نیست.

نعمت‌بخش افزود: همچنین ممکن است اتوبوس حاوی باری مانند تینر بوده باشد ولی هنوز گزارش نهایی در این مورد منتشر نشده است.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار