امروز : جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 20
۰۶:۱۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 51968
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۲
تعداد بازدید: 90
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس-سعید مؤذنی: امروز یکی از کاربران خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس که روز گذشته مسافر ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس-سعید مؤذنی: امروز یکی از کاربران خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس که روز گذشته مسافر اتوبوس در مسیر شیراز-تهران بوده است، طی تماس تلفنی با این خبرگزاری، درخواست کرد که کم‌کاری شرکت تعاونی اتوبوس‌رانی که با آن سفر کرده بود، در ارائه خدمات به مردم و رعایت ادب در برخورد با مسافران، بازتاب داده شود.

این مسافر در این‌باره توضیح داد: به دلیل افزایش تعداد سفر در روز‌های پایانی تابستان و ترافیک استفاده از ناوگان عمومی جاده‌ای، از هفته گذشته، برای تهیه بلیت اتوبوس در مسیر شیراز - تهران اقدام کردم و بالأخره موفق شدم از «شرکت مسافربری ایمن‌سفر ایرانیان» برای خود و خانواده‌ام بلیت اتوبوسی تهیه کنم.

این مسافر افزود: تاریخ حرکت در بلیت 30 شهریور ماه و ساعت حرکت 18 تعیین شده بود؛ اینجانب حدود ساعت 17:40 در پایانه مسافربری شیراز و کنار اتوبوس برای سوار شدن حاضر شدم اما خبری از مسافرگیری نبود تا اینکه بالأخره سوار شدن مسافر‌ان با فریاد مهماندار که بهتر است بگویم «شاگرد راننده»، آغاز شد.

وی اظهار داشت: در روز‌های پایانی شهریور، اغلب مسافران دانشجو بوده و یا خانواده‌هایی هستند که قصد برگشتن به شهر خود را دارند تا فرزاندنشان اول مهر سر کلاس‌ها حاضر باشند، اما مهماندار این اتوبوس که نام مهماندار برایش بسیار گران است، هنگام جا دادن توشه بار مسافران درون صندوق اتوبوس، با برخوردی نامناسب خطاب به مسافران فریاد می‌زد: چرا هر کدامتان یک ساک بزرگ دارید، اینهمه بار را کجا می‌برید؟ بگذریم که به چه منتی بار خود را در صندوق جا دادیم در حالی که هر مسافر می‌تواند 20 کیلوگرم بار با خود حمل کند.

این مسافر افزود: به هر حال سوار شدیم و در حالی که اغلب صندلی‌های اتوبوس تکمیل بود، حدود 30 دقیقه معطل شدیم تا اتوبوس حرکت کند و بالأخره ساعت 18:30 اتوبوس از پایانه خارج شد.

وی ادامه داد: دو مهماندار این اتوبوس در ابتدا با برخوردی نامناسب و صدای بلند اعلام کردند: هر کسی آشغالی کف اتوبوس بریزد وظیفه خودش است جمع کند، نبینم مسافری آشغال بریزد! بگذریم که مسافران از این رفتار بی ادبانه چقدر دلگیر شدند.

این مسافر تصریح کرد: پس از گذشت مسیری کوتاه راننده پخش صوت اتوبوس را روشن کرده و و شروع به پخش آهنگ‌های غیرمجاز کرد، این اقدام راننده با اعتراض یکی از مسافران مواجه شد اما باز شاگرد راننده جواب داد: دوره این حرف‌ها گذشته است، گوش گن لذت ببر.

وی ادامه داد: بالأخره با این بحث‌ها سفر ادامه داشت و دو مهماندار اتوبوس گاه و بی گاه سر ریختن آشغال کف اتوبوس و حتی دست زدن به پرده‌های اتوبوس با مسافران بحث می‌کردند طوری که اعصاب مسافران هم به هم ریخته بود.

این مسافر با انتقاد از رانندگی نامناسب راننده و ترمز‌های ناگهان وی در حین رانندگی، تصریح کرد: این قانون‌شکنی وی زمانی بیشتر نمود داشت، که هنگامی که به پلیس راه نزدیک می‌شدیم، مهمانداران اعلام می‌کردند همه کمربند‌های ایمنی خود را ببندید و پس از آنکه از پلیس راه گذشتیم، باز کنید اگر جریمه شدیم همان مسافر باید جریمه‌اش را پرداخت کند! 

وی ادامه داد: پس از گذشت هشت ساعت بالأخره از شیراز به اصفهان رسیدم و مسیر 6 ساعته، 8 ساعت طی شد؛ حوالی ساعت 1:30 بامداد بود که از خواب بیدار شده متوجه شدم اتوبوس خاموش روبه‌روی پایانه‌ کاوه اصفهان پارک کرده است و خبری از راننده و مهمانداران نیست و همه مسافران هم خواب بودند، کمی تعجب کردم اما دقت که کردم راننده آن سوی خیابان دنبال مسافر می‌گشت، و هر دو شاگرد هم هر کدام سر یکی از چهار‌راه‌های مقابل، با فریاد مسافران را به سمت اتوبوس خود دعوت می‌کنند؛ در واقع این شرکت بلیت مسیر اصفهان و تهران را با هم فروخته بود و پس ا آنکه چهار مسافر در اصفهان پیاده شده بودند، راننده برای تکمیل مسافر خود و این چهار صندلی بدون احترام به وقت دیگر مسافران دنبال مسافر جدید می‌گشت.

وی تصریح کرد: این معطلی یک ساعت به طول انجامید و حدود ساعت 2:30 بالأخره موفق به پیدا کردن چهار مسافر شدند اما باز حرکت نمی‌کردند؛ اینبار مهمانداران وقتی با اعتراض مسافران مواجه شدند اعلام کردند که: به شما ربطی ندارد؛ خودمان می‌دانیم چکار می‌کنیم، این یک ساعت معطلی هم در مسیر اصفهان تا تهران با سرعت بیشتر جبران می‌کنیم.

این مسافر ادامه داد: مسافران وقتی این حرف را شنیدند لب به اعتراض گشودند که چرا باید اتلاف وقت شما به خاطر سود بیشتر به مخاطره افتادن جان ما منجر شود تا بخواهید با سرعت بیشتر جبران کنید؟ اینبار یکی از مهمانداران به میان پرید و گفت: این کارها به شما مربوط نیست، به خوابتان ادامه دهید. 

وی تصریح کرد: مسافران از این رفتار‌های مکرر بی‌ادبانه به سطوح آمده و درمانده بودند که چه باید کرد، اما بالأخره در آن نیمه شب چاره‌ای نبود و باید با این افراد می‌ساخت.

این مسافر با بیان اینکه راننده اتوبوس حدود 11 ساعت رانندگی کرد و پس از آن بود که رانندگی را به راننده دیگری موکول کرد، گفت: شنیده‌ایم طبق قانون هر راننده اتوبوس باید فقط هشت ساعت رانندگی کند و پس از آن هدایت اتوبوس را به راننده دوم بسپارد در حالی که این مورد اجرا نشد.

وی تصریح کرد: زمانی راننده دوم پشت فرمان اتوبوس نشست که در یکی از پلیس‌راه‌های بین راه، ظاهراً یکی از افسران پلیس متوجه حضور چند نفر اتباع افاغنه فاقد مجوز اقامت در صندوق اتوبوس شده و ظاهراً این راننده را جریمه کرده بود؛ البته اینجانب چون در ردیف‌های پایانی اتوبوس بودم چندان متوجه این موضوع نشدم، فقط چون در پلیس‌راه ‌نیم ساعتی معطلی بودم، علت را از مسافران ردیف جلو جویا شدم که آنها این موضوع را عنوان کردند.

این مسافر با انتقاد فراوان از خدمات شرکت مسافربری «ایمن سفر ایرانیان» و برخورد بسیار نامناسب دو مهماندار اتوبوس شیراز - تهران این شرکت، گفت: بالأخره زمانی که به پایانه جنوب در تهران رسیدیم، مهمانداران تنها درب صندوق را باز کردند و از مسافران خواستند خود بار‌های خود را تخلیه کنند در حالی که این وظیفه مهماندار اتوبوس است، در این بین بسیاری از بانوان‌ قادر به پیاده کردن بار خود نبودند که دیگر مسافران کمکشان کردند؛ در این میان ‌ممکن بود بار یک مسافر به اشتباه توسط مسافری دیگری برداشته شود.

وی تأکید کرد: پس از مشاهده همه این موارد از مهمان‌دار خواستم تا با هم به دفتر نمایندگی اداره کل حمل و نقل در پایانه جنوب برویم و تا درباره رفتار شب گذشته خود توضیح دهند اما این مهماندار از نظر خودش جوابی قانع کننده به من داد و گفت: «بورو حاجی، اینجا ایران است».

این مسافر در پایان گفت: از مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای می خواهم حتماً به این موضوع رسیدگی کنند تا جایگاه مسافر برای رانندگان اتوبوس و مهمانداران مشخص شود و نیز این قشر به این موضوع پی ببرند که در ایران قانون‌مداری بیش از هر چیز مورد توجه دولت است ضمن آنکه لازم است دولت در آموزش رفتار و برخورد مناسب با مسافران، برای راننده‌ها و مهمانداران اتوبوس، تلاش بیشتری داشته باشد و این فرهنگ‌سازی برای راننده‌ها و بخصوص مهمانداران اتوبوس نهادینه شود.
 

* رتبه‌بندی شرکت‌های مسافربری بر اساس کیفیت خدمات به مسافران
 

به گزارش فارس موضوع «افزایش سطح خدمات و رضایتمندی مسافران»‌ از شرکت‌های تعاونی مسافری اتوبوس‌رانی یکی از معیار‌های اصلی رتبه‌بندی شرکت‌ها است؛ رتبه‌بندی‌ شرکت‌ها برای ایجاد محیط رقابتی سالم جهت ارائه خدمات مطلوب به مردم دنبال می‌شود.

رضایت مشتری از شرکت تعاونی، مشتری مداری شرکت‌ها، خدمات مناسب به مسافران و برخورد‌های مناسب و در شأن مسافران، از مواردی است که مورد تأکید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است و به همین دلیل، در کنار دیگر معیارها نظیر کیفیت فنی، ارائه خدمات فروش اینترنتی و دفاتر پیش‌فروش، تجهیزات و دفاتر، تعداد و تنوع ناوگان، کیفیت فروش بلیت، نحوه فروش بلیت، تعداد صندلی در اختیار، کاهش تصادفات و نوسازی ناوگان، کیفیت خدمات در صدر معیار‌های این سازمان برای رتبه‌بندی شرکت‌ها است.

در این رتبه‌بندی، شرکت‌ها به پنج دسته تقسیم می‌شوند و در ابتدا همگی حائز رتبه پنج هستند و پس از ارائه مدارک لازم برای اخذ رتبه برتر و بررسی سازمان راهداری و کالبد شکافی از میزان رضایت مسافران از آن شرکت، رتبه‌های بهتر برای شرکت‌های تعاونی مسافربری ثبت می‌شود.

طبق قانون برنامه، دولت موظف به آزادسازی نرخ‌ها در سال سوم برنامه پنجم است که قبل از آن باید زیرساخت‌های این آزادسازی نرخ بلیت فراهم باشد که در سیستم ناوگان اتوبوسرانی عمومی جاده‌ای، پس از اجرای این زیرساخت‌ها که همان رتبه‌بندی شرکت‌ها مسافری است، نوسان نرخ بلیت‌ها بر اساس رتبه مذکور مشخص شده و در قالب سیستم رقابتی شرکت‌ها موظف به اجرا هستند؛ حال شرکتی که رتبه نامناسب‌تری نسبت به شرکت دیگر داشته باشد، نمی‌تواند بلیت خود را با قیمتی بالاتر از نرخ بلیت شرکت بالاتر از خود، ارائه دهد ضمن آنکه در این شرایط رقابتی قطعاً مسافران از ناوگان شرکت‌های با خدمات بهتر و بالاتر استفاده می‌کنند و شرکت‌های دارای خدمات پایین‌تر با تعداد صندلی خالی بیشتری تردد خواهند داشت.
 

* رئیس سازمان راهداری: برخورد با مسافران تأثیر بسزایی در رتبه‌ شرکت‌ها ‌دارد

بنابراین گزارش رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای در این‌باره می‌گوید: رتبه‌بندی شرکت‌های اتوبوسرانی برون‌شهری آذرماه سال 90 به تمام ادارات کل حمل و نقل و پایانه‌های استان‌ها ابلاغ شد.

بنا به گفته افندی‌زاده در موضوع نرخ‌های بلیت، یکی از مؤلفه‌هایی که برای شرکت‌ها در رشد قیمت بلیت در نظر گرفته می‌شود، رتبه آنها و کیفیت خدماتشان است؛ شرکت‌های حمل و نقلی می‌توانند با توجه به میزان تقاضا و ارائه خدمات، این تقاضا را داشته باشند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: در سال 91 حدود 1954 شرکت مسافری تعاونی حائز رتبه پنج شدند، اما به تدریج براساس کیفیت و خدمات و مؤلفه‌های دیگر رتبه‌های 1، 2، 3، 4 به برخی شرکت‌ها داده شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: افزایش کیفیت خدمات این شرکت‌ها برای سازمان راهداری جزو اولویت است و در این باره نظارت کیفی و کمی را از طریق ادارات کل راه و حمل و نقل و پایانه‌ها بر شرکت‌ها انجام می‌دهیم.

وی اظهار داشت: عدم رضایت مسافران از برخورد و نحوه خدمات شرکت‌های تعاونی مسافری، به کاهش بسزای رتبه شرکت‌ها می‌انجامد و شرکت باید برای اخذ رتبه بالاتر، مدت زیادی تلاش کند ضمن آنکه این رتبه‌ها مدت زمان خاص دارد و شرکت‌های برای تمدید رتبه خود باید دوباره مدارک لازم را داشته باشند ضمن آنکه رضایت‌مندی مسافر از آنها برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌‌ای اثبات شود.

وی با بیان اینکه هر نوع شکایت‌‌ مسافران از شرکت‌های تعاونی اتوبوس‌رانی بررسی خواهد شد و قابل پیگیری است، اظهار داشت: قطعاً شرکت‌های متخلف و دارای برخورد نامناسب با مسافران، تا زمانی که نسبت به ارتقاء خدمات خود اقدام نکنند، در این رتبه‌بندی موفق به اخذ رتبه برتر نخواهند شد و بنابراین در رتبه‌های پایین می‌مانند ضمن آنکه برخورد‌های جدی‌تری هم وجود دارد.

وی اضافه کرد: دفاتر نمایندگی ادارات کل حمل و نقل و پایانه‌های هر استان در محل پایانه اتوبوس‌رانی آماده دریافت شکایت و نظریات مسافران در مورد شرکت‌های اتوبوس‌رانی و کیفیت خدمات و برخورد آنها هستند و مسافران می‌توانند مشکلات پیش روی خود را در پایانه‌ها و تعامل با رانندگان و شرکت‌های تعاونی با آنها در میان بگذارند و مطمئن باشند در این‌باره رسیدگی کاملاً انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ر
برچسب ها:
آخرین اخبار