امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۱۷:۱۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 52068
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۰۴
تعداد بازدید: 72
بهزاد صدیقی نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس در خصوص دلایل کاهش فعالیت هنرمندان صاحب نام در حوزه تئاتر مقاومت اظهار ...

بهزاد صدیقی نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس در خصوص دلایل کاهش فعالیت هنرمندان صاحب نام در حوزه تئاتر مقاومت اظهار داشت: اینکه هنرمندان تمایل زیادی به نوشتن و اجرای تئاتر با مضمون دفاع مقدس و مقاومت ندارند، دلایل مختلفی وجود دارد. جدا از سفارشات کلیشه‌ای و تکراری، دست هنرمندان برای خلق آثار متعدد در این عرصه خیلی باز نبوده و نیست. برای این‌که نگاه سفارش‌دهنده و تهیه‌کننده این تئاتر همواره خط‌ کشی شده و در چهارچوب خاصی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تا زمانی که چنین نگاه‌هایی وجود داشته باشد، نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان حرفه‌ای و مجرب از روی میل و رغبت شخصی به سراغ این تئاتر با مضمون دفاع مقدس یا مقاومت نمی‌روند. سفارش دادن و سفارش گرفتن البته هیچ اشکالی ندارد، مهم این است که اثر سفارشی به لحاظ سطح کیفی از استانداردهای لازم و کیفیت خوبی برخوردار باشد و جامعه و مردم بتوانند با آن رابطه‌ خوبی برقرار کنند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه مسئولان باید کمی واقع بین باشند، تصریح کرد: به نظرم برای مرتفع شدن مشکلات تئاتر مقاومت، بایستی مسئولان این امر کمی واقع‌بین باشند و از خواسته‌های تکراری و همیشگی فاصله بگیرند. از سوی دیگر از هنرمندان این عرصه، حمایت‌های لازم و کافی کنند و ارزش مادی آثارشان را هم اندازه شرایط اقتصادی روز افزایش دهند. همچنین امکان نشر و اجرای آثار این عرصه را در قالب کتاب و صحنه افزایش دهند و تالار یا تالارهای خاصی را برای اجرای عمومی آثار در نظر گیرند.

صدیقی نوشتن در حوزه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس را تنها منوط به جشنواره دانست و گفت: متأسفانه نوشتن و اجرای تئاتر مقاومت منجر شده به جشنواره تئاتر مقاومت که پس از وقفه‌ای چند ساله از یکی دو سال گذشته این جشنواره فعالیت دوباره‌ خود را آغاز کرده است. همچنین لازم است از نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان مجربی که سطح کیفی آثارشان مطلوب بوده، حمایت‌های بیشتری کنند تا آنان انگیزه‌ای برای ادامه‌ فعالیت در این عرصه داشته باشند.

وی تاکید کرد: اجرای عمومی نمایش‌های مقاومت، نقد و بررسی آثار، پژوهش‌های کاربردی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، انتشار نمایشنامه‌ها و نشریه‌ تخصصی مقاومت، تخصیص بودجه‌ برای تولید این آثار و... در ارتقای سطح کیفی سالانه آثار تئاتر مقاومت و بهبود آن تأثیرگذار خواهد بود.
 
سخنگوی کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر گفت: صرف‌ برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت و جشنواره‌هایی که به تئاتر جنگ اختصاص دارند، مثل جشنواره تئاتر بسیج، جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ و جشنواره‌ تئاتر فتح خرم‌شهر و... که همه‌ آن‌ها به مناسبت‌ها و زمان‌های خاص خود در هفته جنگ، هفته بسیج، سال‌روز آزادسازی خرمشهر و... برگزار می‌شوند، برای تئاتر مقاومت کافی نیست. به نظرم همه‌ این جشنواره‌ها می‌توانند تجمیع شوند و در قالب یک جشنواره در یک زمان مشخصی از سال اجرا شوند و آثار این جشنواره از میان آثار اجرا شده در طول سال انتخاب شود. نه اینکه در طول سال هیچ اجرایی نداشته باشیم و صرفاً جشنواره برگزار کنیم و تازه آثار جشنواره هم به اجرای عمومی نمی‌رسند حتی آثار برگزیدگان این جشنواره‌ها. حداقل کاری که متولیان این عرصه‌ می‌توانند انجام دهند این است که از برگزیدگان خود حمایت کنند.

وی ادامه داد: جشنواره‌ تئاتر دفاع مقدس تا دوره‌ دهم که چند سال پیش آقای حسین مسافرآستانه مسئولیت دبیری آن را برعهده داشت، خیلی خوب روند رو به جلو و پیشرفتی را طی می‌کرد، اما پس از آن دچار مشکلات عدیده شد و در نهایت هم چند سالی متوقف و تعطیل شد. به نظرم اگر این جشنواره با سیاست آقای مسافر حرکت می‌کرد، امروز به بلوغ لازم رسیده بود و می‌توانست در میان جشنواره‌ تئاتر کشور یک جشنواره‌ مهم و تأثیرگذاری باشد. متأسفانه این جشنواره در سال‌های اخیر، خروجی قابل‌توجهی نداشته است. خروجی خوب زمانی به درستی اتفاق می‌افتد که برای آن برنامه‌ریزی و بودجه خوبی هم داشته باشیم. حداقل اگر از آن‌هایی که دغدغه تئاتر جنگ یا مقاومت داشتند، در طول این سال‌ها حمایت می‌شد، الآن این جشنواره وضعیت بهتری داشت.

این پژوهشگر تئاتر در ادامه خطاب به مسئولان بیان داشت: متولیان امر در طول این سال‌ها از کدام نمایشنامه‌نویس یا کارگردان به صورت مستمر حمایت کرده‌اند؟ کدام تالار تئاتر را برای اجرای این قبیل نمایش‌ها فعال کرده‌اند؟ تهیه‌کننده چند نمایش در حوزه‌ تئاتر مقاومت در شهرهای مختلف کشور بوده‌اند؟ به غیر از یکی دو پژوهش، از کدام پژوهش قابل اعتنا حمایت کرده‌اند؟ و اساساً چند پژوهش مفید و کاربردی برای تئاتر جنگ توانسته‌اند سفارش دهند و تولید کنند و منتشر کنند؟ قطعاً پاسخ‌های خیلی مثبتی نداریم! بیایید آستین‌ها را بالا بزنیم و از آن حمایت شایسته و بایسته کنیم.

صدیقی در پاسخ به این سوال که چرا آثار سفارشی قابل توجه در این حوزه کم است، گفت: اگر تولید آثار سفارشی کم است، برمی‌گردد به میزان توجه متولیان این عرصه، به بودجه و حمایت‌های مالی کم، به نبود مدیران کاربلد، نبود سفارش‌های خیلی ‌خیلی کم، به بی‌توجهی به داشته‌هایمان در این عرصه و نیز بی‌توجهی به تجربیات ارزشمند و... . به نظرم تئاتر مقاومت در همه‌ حوزه‌ها، از سفارش تا اجرا، از بودجه تا مدیریت و از تحقیق و پژوهش تا نمایشنامه‌نویسی و انتشار نیاز به تغییر و تحولات بنیادین و اساسی دارد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار