امروز : یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 17
۱۹:۴۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 52144
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۷:۰۳
تعداد بازدید: 149
در نشست نمایش «عرق خورشید اشک ماه» که صبح امروز در شهر کتاب مرکزی برگزار شد، علیرضا خمسه گفت:‌ من فعالیت خود را گرچه روی صحنه کمرنگ کردم اما سال‌ها ...

در نشست نمایش «عرق خورشید اشک ماه» که صبح امروز در شهر کتاب مرکزی برگزار شد، علیرضا خمسه گفت:‌ من فعالیت خود را گرچه روی صحنه کمرنگ کردم اما سال‌ها است که موضوعی را در ارتباط با تئاتر دنبال می‌کنم که به باور من تئاتر را در ذهن خانواده‌ها نهادینه خواهد ساخت؛ ین موضوع تئاتر و حضور آن در مراکز پیش‌دبستانی است.

وی افزود: باور من این است که تئاتر به یک ضرورت بدل نمی‌شود مگر آنکه در خانواده‌ها نهادینه شود. من خود دختری 7ساله دارم که از کودکی به تئاتر عشق می‌ورزید. باور من این است که تئاتر باید در ذهن کودکان ایرانی نهادینه شود. کودکان باید همانگونه که نقاشی می‌کشند شیوه مهم بیانی با نام تئاتر را بشنوند. من این وسع مالی را ندارم که یک سالن تئاتر بسازم اما می‌توانم از همکارانم خواهش کنم که در زمینه فرهنگ‌سازی با من همکاری کنند. مدتی پیش من به بهزیستی رفتم و در جمع معلم‌ها با آنها درباره نمایش خلاق صحبت کرده‌ام. هنر تنها رسیدن به مرزهای تجربه نیست تمام آنچه می‌تواند هنر را نهادینه کند امروز نادیده گرفته شده است. ما می‌توانیم هنر خود را در خدمت آموزش قرار دهیم و آموزش‌هایی را طراحی کنیم که تئاتر را به عمق خانواده نفوذ دهد.

براساس این گزارش، رضا کیانیان نیز پیرو صحبت‌های خمسه گفت: باید لوایحه‌ای به مجلس برده شود تا افرادی که می‌خواهند با بودجه غیر دولتی مرکزی برای تئاتر تأسیس کنند از بازدهی سرمایه‌شان مطمئن شوند. مشکل تنها ساخت فضا برای تئاتر نیست قوانین زیادی است که باید در نظر گرفته شود و مشکلات متعددی که باید حل شود تا کسی که سرمایه‌گذاری در بخش ساخت سالن را انتخاب می‌کند امنیت سرمایه داشته باشد. در کشور ما یک مشکل اساسی در زمینه هنر وجود دارد و آن این است که جریان‌های هنری امتداد ندارند و به سرعت قطع می‌شوند. به باور من هنرمند در بطن یک جریان هنری شکوفا می‌شود اما در کشور ما جریان هنری به وجود نمی‌آید و ما نمی‌توانیم با وجود نبود جریان هنری رشد کنیم. در واقع معجزه‌ است که بدون وجود جریان هنری تئاتر هنوز وجود دارد.

کیانیان خطاب به مسئولان وزارت ارشاد گفت:‌ آقای ایوبی و آقای مرادخانی به عنوان دوستانم این موضوع را تأکید می‌کنم که به جریان‌های هنری و شکل گیری آن کمک کنند.وقتی متوجه شدم گروه دایره 10 شکل گرفته و با عنوان یک جریان هنری اعلام وجود می‌کند بسیار خوشحال شدم. امیدوارم این جریان بتواند راه رشد خود را هموار کند.
 
وی افزود:معتقدم جریان‌های هنری نیازمند پیگیری و حمایت هستند در حالی که حتی خود جامعه تئاتر هم بیشتر از این که این جریان را می‌کوبند و آن را ناچیز جلوه می‌دهند. جریان هنری منتظر دیالوگ نیست اما باید هنرمندان جریان‌هایی بسازند و این جریان‌ها با یکدیگر دیالوگ برقرار کنند. دایره 10 اعلام آمادگی کردند که می‌توانند گفت‌وگو کنند. باید با آنها گفت‌وگو کرد نه اینکه ریشه‌شان را قطع کرد.

آتیلا پسیانی در ادامه این نشست ضمن اشاره به بخش خصوصی و تأثیر آن در تئاتر گفت: اگر قرار است سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی به تئاتر رونق دهند باید مورد حمایت قرار گیرند این حمایت نه تنها معنوی است که باید کمک مادی نیز باشد. اگر زمین‌های ارزان‌قیمت و یا متروکه‌ای را به این کار تخصیص دهند به یقین سرمایه‌گذاران نیز ترغیب خواهند شد. اما نکته مهم اینجا است که جریان‌های نمایشی باید به تولید تئاتر تشویق شوند. تولید تئاتر جز ایجاد یک جریان تئاتری نیست. در سال‌های 67، 68 و 69 تنها گروه تئاتر تجربی بودم که در حیطه تئاتر فعالیت می‌ کردیم و دشواری‌های فراوانی را تحمل کردیم اما موفق شدیم آنقدر بایستیم تا در سال 92 شاهد وجود جریان‌های متعدد تئاترپژوهی و تئاترهایی از نوع دیگر باشیم.

پسیانی افزود: آنچه ما را دچار مشکل کرده نداشتن مکان است جایی که حتی تماشاگران مخالف هم قادر به حضور، بحث و تبادل‌نظر باشند در واقع شاید ما از پاتوق فرار می‌کنیم در حالی که من اعلام می‌کنم وجود پاتوق نه تنها اشتباه نیست بلکه یک ضرورت است. من در 56 سالگی هنوز هم نیاز به دیالوگ با تماشاگرانم دارم. روزی که آموزش برای من به پایان برسد دیگر تنها کارمند خواهم بود. من نمی‌خواهم فقط به عنوان یک شغل به تئاتر بنگرم. تئاتر برای من ارتباط با مخاطبان است. در طول سفرهایم به خارج از کشور با افرادی برخورد می‌کنم که از وجود گروه تئاتری بدون هیچ حمایت و هیچ مکانی ثابتی برای تمرین تعجب می‌کنند. گرچه در کشور ما نیز این قانون که صاحبان صنایع در صورت سرمایه‌گذاری در بخش هنر از مالیات معاف می‌شوند، وجود دارد اما این اتفاق هنوز عملی نشده است. باید به این موضوع اشاره کنم که بدون کمک مادی و معنوی امکان پشرفت ما وجود ندارد.

پسیانی در ادامه با اشاره به این نکته که یک دست بودن بازی در میان بازیگران یک حُسن نیست بلکه یک ضعف است، گفت: تمام تلاش من این بوده است که آدم‌هایی که از نظر شیوه کاری با یکدیگر متفاوت هستند در اثرم به نحو درستی استفاده کنم و بین آنها ارتباط برقرار کنم این موضوع در نمایش من مؤثر است.

وی همچنین درباره این موضوع که روند تمرین، فضای تازه‌ای برای 18 کودکی که در نمایش حضور دارند ایجاد خواهد کرد، گفت: روند تمرین با خود فضایی به همراه دارد که امکان تجربه کردن جنس تازه‌ای از محیط را به کودکان خواهد داد پیش از این دو محیط مدرسه و منزل محیط‌هایی بوده است که این کودکان با آن در ارتباط بوده‌اند. اما از طرفی مربی آنها رکسانا مهر‌افروز همسر آقای چرمشیر است و این کمک شایانی به ما کرد. از طرفی من پیش از این شاهد نمایش این کودکان نیز بوده‌ام اما به هر حال این فضا برای آنها قدری ناآشنا است. اما خوشبختانه چون یکی از برنامه‌های شاگردان خانم مهرافروز رفتن به نمایش است شرایط مساعدتری را برای بازی آنها در روی سن تئاتر فراهم آورد.

پسیانی در انتها به ایجاد شرایط مساعد برای کودکان اشاره کرد و گفت: حتی فضای پشت صحنه را طوری تنظیم کردم که این کودکان از اسب دور باشند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها