امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۱۵:۰۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 52456
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۰۲
تعداد بازدید: 64
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس روز گذشته گزارش خبری مبنی بر برخورد نامناسب برخی از راننده‌ها و مهمانداران ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس روز گذشته گزارش خبری مبنی بر برخورد نامناسب برخی از راننده‌ها و مهمانداران اتوبوس با مسافران حمل و نقل عمومی جاده‌ای روی خروجی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس قرار گرفت.

در این گزارش فارس به نارضایتی مسافران اتوبوس از خدمات برخی شرکت‌های تعاونی و راننده‌ها و الزام رسیدگی دولت در این‌باره، اشاره شده بود.

در راستای رعایت حقوق این شرکت تعاونی (شرکت مسافربری ایمن‌سفر ایرانیان)، به سراغ مدیرعامل شرکت رفتیم و از وی در این‌باره توضیحاتی خواستیم.

محمد عامری ابتدا با بیان عذرخواهی از همه مسافران اتوبوسی که از سوی ‌راننده و مهماندار آن اتوبوس با آنها برخورد نامناسب شده بود، گفت: شرکت‌های تعاونی در صورتی که هر‌ شکایتی از سوی مسافران درباره رانندگان، مهمانداران و خدمات فنی اتوبوس‌ها ارائه شود، به دقت رسیدگی می‌کنند و مطمئن باشید، در این مورد هم برخورد جدی قانونی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه قطعاً در صورت شکایت مسافران و احراز جرم راننده از ادامه کار کردن وی در شرکت جلوگیری به عمل می‌آید، تصریح کرد: راننده باید نسبت به اتفاقاتی که در طول سفر برای مسافران رخ می‌دهد پاسخگو باشد.

* راننده متخلف اخراج شده به راحتی در شرکتی دیگر جذب می‌شود

مدیرعامل شرکت مسافربری ایمن‌ترابر ایرانیان تصریح کرد: اما مشکلاتی در این باره وجود دارد، این است که‌ پس از اخراج راننده از شرکت و جلوگیری از فعالیت اتوبوس، متأسفانه بلافاصله دیگر شرکت تعاونی این راننده را جذب می‌کنند و همین موضوع قدرت رسیدگی به تخلفات را کاهش می‌دهد.

عامری ادامه داد: راننده و اتوبوس وی، پس از اخراج از یک شرکت تعاونی می‌تواند بدون اخذ مجوزهای لازم، بدون تسویه‌حساب و حتی دریافت تأییدیه از شرکت قبلی، به راحتی با شرکت جدید قرارداد منعقد کنند، ضمن آنکه شرکت جدید نیز از راننده رضایت‌نامه‌ای از شرکت قبلی و نیز نامه‌ای مبنی بر تسویه دریافت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: همین امر موجب می‌شود اگر راننده به دلیل تخلف از شرکتی اخراج شود، به راحتی در شرکتی دیگر جذب شود بنابراین دغدغه اخراج و بیکاری ندارد و ممکن است هر رفتاری داشته باشد‌.

مدیرعامل شرکت مسافربری ایمن‌ترابر ایرانیان افزود: البته وقتی راننده‌ای اخراج می‌شود، با شرکت‌های دیگر تماس می‌گیریم تا آنجا نیز جذب نشود، اما این مورد عملیاتی نمی‌شود و این چنین است که راننده صاحب اختیار می‌شود.

* وقت و ظرفیت کلاس‌های آموزشی برای رانندگان و مهماندارن کم است 

وی با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری جاده‌ای، کلاس‌های آموزشی برای رانندگان و مهمانداران برگزار می‌کند، گفت: البته زمان و حجم کلاس‌ها کوتاه است و تعداد اندکی از رانندگان و مهمانداران می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند.

مدیرعامل شرکت مسافربری ایمن‌ترابر ایرانیان تصریح کرد: حتی در زمان انجام این کلاس‌ها، عده‌ای هم در سرویس مسیر هستند و نمی‌توانند در کلاس حضور یابند، ضمن آنکه برگزاری کلاس بعدی ممکن است یک سال به طول بیانجامد.

* جذب مهماندار اتوبوس هیچ دستورالعمل و قانونی ندارد/ نظارتی در این‌باره نیست

عامری درباره نحوه جذب مهماندارن اتوبوس، اظهار داشت: شرکت‌های تعاونی فقط راننده را به همراه اتوبوس جذب می‌کنند و بر این دو مورد نظارت دارند، اما راننده که در این شرایط به دنبال کاهش هزینه‌های خود است، ‌شخص بیکار ‌برای یک روز سرویس خود با خود به همراه می‌آورد و بابت همان روز وجهی به وی پرداخت می‌کند، بنابراین مهماندار هم هیچ احساس مسئولیتی ندارند.

مدیرعامل شرکت مسافربری ایمن‌ترابر ایرانیان اظهار داشت: هیچ نظارتی درباره نحوه جذب مهماندار وجود ندارد و فقط مالک اتوبوس و راننده، شخصی را به عنوان مهماندار بدون هیچ گزینشی انتخاب کرده و با خود همراه می کنند.

وی با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت‌های تعاونی اتوبوسرانی هیچ اطلاعاتی درباره مهمانداران اتوبوس ندارند، اضافه کرد: مهمانداران توسط مالکان و به انتخاب راننده‌ها انتخاب می‌شوند.

* مهماندار اتوبوس جایگاه حقوقی ندارد/ اختیاری برای برخورد قانونی با مهماندار نداریم

عامری در پاسخ به اینکه برای رفع این مشکل و نظارت بر عملکرد مهماندار اتوبوس چاره چیست؟ توضیح داد: تنها کاری که شرکت تعاونی می‌توانیم انجام دهد این است که برای راننده گزارش تخلف و توبیخی رد می‌کنیم تا در صدور دفترچه کار بعدی مشمول جریمه شود، اما در مورد مهماندار اتوبوس، شرکت تعاونی هیچ اختیاری ندارد. 

مدیرعامل شرکت مسافربری ایمن‌ترابر ایرانیان تأکید کرد: مهماندار اتوبوس زیرمجموعه هیچ ارگانی نیست، بر عملکرد آنها نظارتی وجود ندارد ‌بنابراین، در واقع هیچ مسئولیت حقوقی ندارد.

وی در پاسخ به این گفته خبرنگار که بالأخره ارگانی باید متولی جذب مهماندار باشد زیرا در طول سفر بیشتر از راننده مهماندار در تعامل و ارتباط با مسافران است، گفت: ما فقط می توانیم با صاحب ماشین بابت عملکرد نامناسب مهماندار متخلف برخورد کنیم و یا اینکه سرویس راننده را قطع کنیم اما اینکه بخواهیم مستقیم با‌ شاگرد اتوبوس برخورد کنیم چنین اختیاری نداریم و در واقع شاگرد هیچ جایگاه حقوقی ندارد.

* باید قانون یا دستورالعملی برای جذب مهماندار مصوب شود

مدیرعامل شرکت مسافربری ایمن‌ترابر ایرانیان تصریح کرد: اگر قانونی تصویب می‌شد مبنی بر اینکه شرکت‌های تعاونی اتوبوسرانی این اختیار را داشته باشند که خو‌د بتوانند مهماندار استخدام و جذب کنند چنین مشکلاتی رخ نمی‌داد و مهماندار اتوبوس تحت نظارت جدی و دقیق جذب می‌شد.

 عامری یادآور شد: این در حالی است که ‌سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای اعلام می‌کند که نقشی در جذب مهماندار ندارد و این امر در حیطه اختیارات راننده است از آن سو مالک ماشین در راستای کاهش هزینه‌های خود،‌ دنبال فردی با دستمزد ارزان است تا سود بیشتری داشته باشد.

 انتهای پیام/ب
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها