امروز : جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 28
۰۹:۵۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 52603
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۰۳
تعداد بازدید: 50
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نصرالله پژمانفر نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری این جشنواره اظهار کرد: تئاتر ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نصرالله پژمانفر نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری این جشنواره اظهار کرد: تئاتر یکی از زنده‌ترین هنرهایی است که می تواند پیام‌های مهم و عمیقی را به مردم و به ویژه جوانان انتقال دهد. پس می‌توان از این هنر به بهترین نحو در انتقال آموزه‌های حیاتی، مانند مقاومت و دفاع مقدس، بهره برد.

وی با بیان اینکه تئاتر در کشور تقریبا از زیرساخت‌های مناسب تری نسبت به سایر هنرها برخوردار است، اذعان کرد: به راحتی می‌توان با استفاده از زیرساخت‌های موجود به انتقال مفهوم مقاومت، چه از منظر داخلی که همان دفاع مقدس است و چه از منظر خارجی که مسایل مربوط به فلسطین، غزه و سوریه است، پرداخت.

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به اینکه موضوع تئاتر مقاومت مظلوم واقع شده است، افزود: در عرصه فرهنگی نتوانسته‌ایم آنطور که باید به انتقال مفهوم مقاومت به دنیای غرب بپردازیم و راه حل آن بسط این نوع گفتمان از نقطه نظر هنر است.

پژمانفر با تاکید بر تاثیرگذاری مفهوم مقاومت در جامعه با برگزاری چنین جشنواره‌ای تشریح کرد: تاثیرگذاری در نتیجه شناختی است که مردم از مفهوم مقاومت به دست می‌آورند. پس برگزاری تئاتر و کشاندن بیشتر مردم و جوانان به تئاترهای کشور، علاوه بر افزایش سطح فرهنگی مردم، باعث بسط مفهوم مقاومت در میان آن ها می‌شود.

وی با انتقاد از اجراهای محدود برخی از نمایش‌ها خاطرنشان کرد: متاسفانه تئاترها به سمت اجرای محدود با برخی از تماشاگران خاص می‌رود که این زیبنده نیست، ما باید تئاتر را به زندگی مردم بکشانیم. این هنر ظرفیت بالایی دارد که می‌توان با استفاده از نیروهای جدید، که در حوزه مقاومت فعال اند، به رشد این هنر و مردمی کردن آن کمک کرد.

پژمانفر با اظهار تاسف از هدر رفتن زحمات معنوی اهالی تئاتر گفت: متاسفانه درصد خیلی محدودی از مردم از این هنر استفاده می‌کنند که این باعث از بین رفتن زحمات معنوی دست‌اندرکاران آن می شود، اما برگزاری چنین جشنواره‌هایی با این ظرفیت باعث بهبود نسبی استقبال  از این هنر می‌شود.

وی از وجود طرحی در دست بررسی در مجلس برای بهبود زیرساخت ها خبر داد و افزود: در این طرح، که مجلس آن را بررسی می‌کند، تالار‌های همایش شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز دولتی، که در طول سال از آن ها استفاده نمی‌شود، با متمرکز کردن مدیریت آن ها در اختیار هنرهای نمایشی قرار می‌گیرد. با وجود محدودیت‌ها در کشور، این طرح می‌تواند هزینه اجرای یک نمایش را کاهش دهد و با متنوع شدن نوع کارها، استقبال مردم نیز بیشتر ‌شود.

این نماینده در پایان با تاکید بر اینکه باید  پایگاه‌های بسیج و مساجد برای انتقال مفهوم مقاومت وارد صحنه شوند، تصریح کرد: برای پیشرفت گفتمان مقاومت در حوزه هنر می‌توان به افزایش نمایش‌های خیابانی و استفاده از ساختمان مساجد پرداخت که این امر ورود مساجد در حوزه هنر را می‌طلبد.
 
* مقاومت باید به جریان متداول تئاتری تبدیل شود
 
رحمان سیفی‌آزاد نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: مهم‌ترین موضوع در عدم گرایش افراد به موضوع مقاومت، این است که این مقوله فرهنگ‌سازی نشده است و در طول چندین سال فراموش شده و به عنوان یک دغدغه مطرح نبوده است.

وی تاکید کرد: فضای محدود کار و نیازهای اقتصادی یکی از دلایلی است که باعث می‌شود، هنرمندان این حوزه را جدی نگیرند.

این کارگردان تئاتر همچنین اذعان کرد: در صورتی که جشنواره‌ها محصول حرکت‌های هنری باشند و آثار برگزیده را به مخاطب ارائه کنند، می‌توانیم بگوئیم که جشنواره را به شکل مناسب برگزار کرده‌ایم.

وی با انتقاد به مشکلات ناشی از توسعه یک جانبه، تصریح کرد: وقتی بستر سازی برای خلاقیت و تولید آثار از سوی مسئولان فرهنگی جدی گرفته نمی‌شود و حرکت‌های اقتصادی لازم انجام نمی‌شود، با حذف بیننده روبرو می‌شویم.

سیفی‌آزاد در ارائه راهکار برای رفع بخشی از مشکلات موجود برای تولید آثار حوزه مقاومت، پیشنهاد داد: بهتر است موضوع مقاومت از نگاه مناسبتی خارج شود زیرا مقاومت بخشی از فرآیند هنر کشور است.
 
* حمایت برای اجرای عمومی اثرم را از جشنواره «تئاتر مقاومت» خواستارم
 
محمد زوار بی‌ریا اظهار داشت: نمایش «پایان در شروع نقطه صفر» با ایفای نقش سیدعلی موسویان و امیر کربلایی‌زاده در این دوره از جشنواره به صحنه می‌رود و وحید لاری طراحی صحنه آن را به عهده داشته است.

وی درباره داستان این نمایش گفت: «آنم آرزوست» داستان جوان عقب‌مانده ذهنی را بیان می‌کند که وقتی از کاروان زیارتی مشهد مقدس جا می‌ماند تصمیم می‌گیرد این راه را پیاده بپیماید.

زوار بی‌ریا تأکید کرد: آنچه که به گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر مقاومت انگیره می‌دهد اجرای عمومی تولیدات است و لذا حمایت برای اجرای عمومی اثرم را از جشنواره تئاتر مقاومت خواستارم.

کارگردان نمایش باغ شازده روند برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به واقع برای بسیاری از هنرمندان کشور که دغدغه پرداخت‌های تئاتری به موضوع دفاع مقدس و در ابعادی گسترده‌تر فرهنگ مقاومت دارند؛ جشنواره «تئاتر مقاومت» همه ساله فرصتی مغتنم را ایجاد می‌کند و شاهد بودیم در سالهای گذشته وقفه ای کوچک موجب شد بسیاری از هنرمندان خودشان سراغ این جشنواره را بگیرند.

این هنرمند در پایان گفت: استقبال مخاطبان در هفته دفاع مقدس می تواند انگیزه گروه‌ها را افزایش داده و سطح رقابتی را به ویژه در بخش بازیگری به یکدیگر نزدیکتر سازد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه ریز : مریم محمد نیا، طراح صحنه و لباس: وحید لاری، آهنگساز : بهنام رحیمی، روابط عمومی: محمد وفائی، طراح پوستر و بروشور: مهدی رایگانی.
 
*  «سال کبیسه عیسی» روایتگر یک کشیش مسیحی در سال‌های دفاع مقدس است
 
یعقوب صدیق‌جمالی اظهار کرد: این نمایش روایتگر یک کشیش مسیحی است که در آغاز جنگ تحمیلی در کلیسایی در آبادان تلاش می‌کند تا تمثال و تصاویر منسوب به حضرت عیسی (ع) را برای جلوگیری از بین رفتن جابجا کند اما در مواجهه با ایثار و از خود گذشتگی رزمندگان اسلام دچار شک و تردید می‌شود تا اینکه در نهایت به شهادت می‌رسد...

وی درباره روند تولید این اثر گفت: این نمایش از سوی گروه نمایشی کتل تبریز تولید شده و برای نخستین بار در چهاردهمین جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» به صحنه می‌رود.

این کارگردان تصریح کرد: این نمایش یکی از نمایش‌های پذیرفته شده شهرستانی در مرحله بازخوانی جشنواره است و تلاش می‌کنیم آن را به بهترین شکل در جشنواره به صحنه آوریم.
 
* سه داستان در سه برهه زمانی به صورت همزمان در نمایش «وداع» روایت می‌شوند
 
محمد احمدی که با نمایش «وداع» در بخش صحنه‌ای چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت حضور دارد با اشاره به اینکه متن این اثر را مهدی صالحیار به نگارش در آورده است، گفت: دراماتورژی کار را خودم بر اساس شیوه کارگردانی که دارم تغییر دادم و بر این اساس همزمان سه داستان در سه برهه زمانی یعنی  30 سال پیش، زمان حال و دو روز آینده پیش می‌رود.

وی ادامه داد: بنابراین در این نمایش نیاز به طراحی صحنه ویژه‌ای بود و طراحی صحنه توسط جلال کاشانی به شکلی انجام شد که  تداعی‌گر هر سه فضا باشد، علاوه بر این موسیقی هم بخشی از کار محسوب می‌شود و از آوا و سازهای مختلف در اجرای موسیقی بهره گرفته‌ایم.

احمدی یادآور شد: همچنین از تصاویر و ویدئو پروجکشن برای تکمیل کردن پازل‌های قصه نمایش استفاده کرده‌ایم.

وی سپس به داستان نمایش «وداع» اشاره کرد و افزود: خط اصلی داستان و سرچشمه اتفاقات خبر رسیدن پیکر یک شهید پس از 30 سال است و سه اپیزود نمایش همزمان با هم پیش می‌روند که با اجرای یک تعزیه در شهری مرزی این سه داستان به هم اتصال پیدا می‌کنند.

این کارگردان تئاتر سپس با بیان اینکه اجرای آثار موضوعی از جمله تئاتر مقاومت کار بسیار دشواری است و زحمت زیادی می طلبد، اظهار کرد: بنابراین باید از گروه‌ها جهت اجرای عموم آثارشان حمایت شود و امیدوارم  نمایش‌های راه یافته به چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت هم به اجرای عموم برسند.

محمد فیلی، عبدالرضا فرید زاده، عطیه غبیشابی، جمشید صفری، اکبر مددی مهر، مهدی زمین پرداز و صفورا کاظم پور بازیگران این اثر نمایشی هستند.

دیگر عوامل نمایش «وداع» عبارتند از: گروه موسیقی: عباس حیدری و حامد جوهرستانی، دستیار کارگردان: مهدی قنبری، منشی صحنه: فرانک غفوری، مدیر صحنه: سحر پرتوی و مهرداد احمدی، ساخت کلیپ: امین سروری.
 
بخش صحنه ای و میهمان چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت(انقلاب و دفاع مقدس) از یکم تا ششم مهرماه به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی در تهران و با دبیری حسین مسافر آستانه برگزار می‌شود.
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها