امروز : سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 25
۱۴:۱۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 52866
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۰۹:۰۹
تعداد بازدید: 71
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات: امیر شهریار امینیان، مدیر گروه مطالعات اندیشه‌ورزان به مناسبت فرارسیدن هفته ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات: امیر شهریار امینیان، مدیر گروه مطالعات اندیشه‌ورزان به مناسبت فرارسیدن هفته گرامیداشت دفاع مقدس، یادداشتی را با عنوان «حال و روز نشر دفاع مقدس» نوشته و آن را در اختیار خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس قرار داده است که در ذیل از خاطرتان می‌گذرد:

این روزها که هفته دفاع مقدس فضای فرهنگی کشور را دربر گرفته است، خیلی‌ها در مواجهه با ناشران و صاحبان فکر و اندیشه در این حوزه، همان پرسش باب روز را مطرح می‌کنند که احوال شما چه طور است و خودشان هم جواب می‌دهند که وضع شما که بد نباید باشد!

اما واقعیت نشر دفاع مقدس چیز دیگری است. حقیقت این است که به دلایل مشابه، وضعیت نشر دفاع مقدس و ادبیات مقاومت نیز توفیر چندانی با سایر حوزه‌ها ندارد و بلکه در بعضی جنبه‌ها اوضاع دشوارتر هم بوده و هست، و شاید این هفته صرفاً فرصتی فراهم کرده باشد برای بازخوانی ریز و درشت مشکلات نشر دفاع مقدس.

یکم، مسئله کاغذ و مواد مصرفی تولید کتاب، معضل بسیار مهم این حوزه همچون سایر حوزه‌هاست و کمبود و گاهی نبود منابع سرمایه‌ای و چرخه معیوب اقتصاد نشر از تولید تا توزیع، بسیاری از فعالان نشر دفاع مقدس را به تأمل واداشته و روند تولید را کند و دچار اختلال کرده است.

علاوه بر کاغذ، افزایش بی‌رویه هزینه‌های بالاسری و خدماتی نیز بر این معضل افزوده‌اند و چنان چه تدبیری مناسب اندیشیده نشود روند نزولی تولید تداوم خواهد داشت.

دوم با وجودیکه طی چند سال اخیر استقبال مخاطب از آثار دفاع مقدس روند مطلوب و رو به رشدی را تجربه کرده است و به خصوص در حوزه ادبیات مستند و داستانی پیوند تازه‌ای بین مخاطب و ناشر منعقد شده است؛ ناشران دفاع مقدس به ویژه در بخش خصوصی به دلایل متعدد از جمله فقدان زیرساخت‌های نشر در بخش توزیع، عدم دسترسی به رسانه و عدالت رسانه‌ای در تبلیغ و ترویج آثار، و از همه مهم‌تر ورود جدی سرمایه‌گذاران و ناشران دولتی، همچنان از اقتصاد ضعیف نشر برخور دارند که این مطلب بر شمارگان تولید و سطح دسترسی مخاطب و غنی‌سازی محتوا تأثیر بسزایی دارد.

سوم، یکی از مهم‌ترین معضلات معدود ناشران خصوصی دفاع مقدس، معدود در قیاس با بدنه نشر دولتی، عدم تناسب توان رقابت با بخش‌هایی است که یا از سرمایه‌گذاری و حمایت مستقیم دولت برخوردارند و یا از امکانات و حمایت‌های غیر مستقیم و اعتباری بهره‌مندند و همین موضوع سبب شده است که برخی آثار فرصت انتشار چند باره را تجربه کنند و برخی آثار با وجود کیفیت مطلوب، روند اقبال اجتماعی را طی دوره‌ای دراز مدت و غیر صرفه بدست آورند.

در واقع، دسترسی نهادهای دولتی و شبه دولتی به این گونه امکانات و اعتبارات، فضای رقابت عادلانه را محدود ساخته و فرصت رشد صحیح اقتصاد نشر در این بخش را با موانع جدی مواجه کرده است. شاید استدلال این عزیزان تقویت بنیه محتوایی و انتشاراتی حوزه دفاع مقدس باشد، لیکن به زعم نگارنده تنهاترین و بهترین راه برای توسعه اقتصاد نشر دفاع مقدس تغییر نگاه دولتی به نگاه اجتماعی و تقویت بخش خصوصی از طریق تأمین زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری بنیادین در این حوزه است.

چهارم؛ تولید و غنی‌سازی محتوای آثار دفاع مقدس نیازمند سرمایه‌گذاری در پژوهش، آموزش و انتقال معارف و تجربیات ارزشمند دفاع مقدس به نسل دهه هفتاد و پس از آن است. گرچه خوشبیانه می‌توان گفت عرصه دفاع مقدس به دلیل جنبه‌های معنوی و ارزشی آن کمتر دست‌خوش کتابسازی‌ها و گرته برداری‌های سرسری و نوشتارهای شتاب‌زده شده است و نویسندگان این حوزه به عنوان مؤلف و پدیدآورنده محسوب می‌شوند و سیر ترجمه در این بخش نیز عمدتاً نگاه معکوس دارد، با این حال چنان چه این انتقال تجربه و آموزش انجام نگردد، یکی از آسیب‌های پیش‌رو طی سال‌های جاری و آتی فقدان قلم‌های نو و نویسندگان جوان پرانگیزه می‌تواند باشد؛ جهت‌دهی سرمایه‌گذاری‌های دولتی به این بخش، تقویت مؤسسات پژوهشی و البته حمایت از تشکل‌های مردم نهاد یکی از شیوه‌های بازدارنده خواهد بود.

پنجم، تشکل‌های مردم، نهاد در حوزه فرهنگ مکتوب نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی دولت و ارتقاء سطوح فرهنگی جامعه ایفا می‌نمایند؛ این مهم به خصوص در تعاریف مهندسی فرهنگی که متضمن حرکت بالنده یک ملت است، جایگاه ویژه‌ای دارد.

در همین پیوند، تشکل مجمع ناشران دفاع مقدس و سایر تشکل‌های هم‌سان به خوبی می‌توانند در چارچوب مناسبات صنفی فرهنگی بسیاری از معضلات نشر دفاع مقدس را ریشه‌یابی و حل و فصل نمایند و ناشران فعال این حوزه را به خصوص در بخش خصوصی جان تازه‌ای بخشیده، توأمان دولت را در انجام تکالیف نظارتی، هماهنگی و حمایتی خود یاری رسانند.

نقش تشکل‌هایی این چنین در تصمیم‌گیری عادلانه کمیته خرید کتاب، مشوق‌های حمایتی، تسهیل فرآیند کارشناسی و ممیزی کتاب، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، توسعه پژوهش و فعال‌سازی حوزه‌های نامکشوف، توسعه زیرساخت‌های توزیع، ارائه خدمات آموزشی و تقویت هم‌صدایی و هماهنگی بین اعضاء و ده‌ها مورد دیگر در حوزه دفاع مقدس بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است.

نکته آخر، نباید فرامپوش کرد که جنس انگیزه فعالان نشر دفاع مقدس کمی متفاوت از سایر حوزه‌های نشر است و این ناشران به جهت همین انگیزه‌ها است که با وجود مشقات و دشواری‌ها همچنان تلاش می‌کنند مسیر تولید رونق گرفته و سامان یابد.

اقبال اخیر مخاطبان و علاقمندان این آثار نیز مزید بر این علت است. باید این انگیزه را محترم شمرد، به تقویت آن کوشید. آثار دفاع مقدس یکی از معدود حوزه‌هایی است که می‌تواند در خدمت ترجمه فعال و معکوس باشد و سایر ملل را از سرچشمه فیاض خوبی‌ها و ارزش‌ها بهره‌مند سازد؛ آن را باید پاس داشت، از آن محافظت کرد، علاقمندان حضور در این عرصه را گرامی، داشت و فرصت آن را مغتنم شمرد.

در این هفته که به نام دفاع مقدس مزین شده است و بسیار دوست می‌داشتم در زمان دیگری می‌بود و تقارن مناسبی می‌داشت با فتوحات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، به نمونه شاید هفته عملیات ثامن الائمه (ع)، فتح المبین و بیت‌المقدس و شاید هم سلسله عملیات والفجر و کربلا یک پیشنهاد می‌تواند توصیه به خواندن یک کتاب خوب باشد و پیشنهاد بهتر می‌تواند مطالعه یک کتاب با محتوای دفاع مقدس باشد.

والسلام

امیر شهریار امینیان مدیر گروه مطالعات اندیشه‌ورزان

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار