امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۶:۵۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 53033
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۱۰
تعداد بازدید: 60
کوروش سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار تئاتر فارس ضمن آسیب‌شناسی برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره تئاتر مقاومت و اجرای ...

کوروش سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار تئاتر فارس ضمن آسیب‌شناسی برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره تئاتر مقاومت و اجرای نمایش‌ با مضمون دفاع مقدس گفت: در این رابطه باید به مواردی اشاره کنم که یکی به خود هنرمندان این عرصه و دیگر به مسئولان امور باز می‌گردد. برنامه‌ریزی‌ها در حوزه تئاتر و اینجا جشنواره تئاتر مقاومت متاسفانه همواره با افراط و تفریط روبه‌رو بوده است، به عنوان نمونه روزگاری دبیر جشنواره عنوان کرد ما به برگزاری این رویداد نیاز نداریم و کار را تعطیل کرد و گفت همین بودجه را صرف آفرینش یک نمایش دفاع مقدس می‌کنم.

وی ادامه داد: پس از آن جشنواره به صورت افتان و خیزان به راه خود ادامه داد و دیگر هیچ‌گاه مانند گذشته نشد تا اواخر که شنیدم قرار است جشنواره به صورت جدی برگزاری شود.

*برنامه‌ریزی مدونی در تئاتر مقاومت وجود ندارد

 بازیگر فیلم سینمایی «روزهای زندگی» با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی مدونی در این حوزه وجود ندارد، بر لزوم توجه به منابع پژوهشی اشاره کرد و ادامه داد: هنرمندان جوان ما که آن دوران را از نزدیک و به چشم ندیدند نیاز به منابع جدی مطالعه درباره دفاع مقدس دارند، از طرفی علاقه به پژوهش هم در میان آن‌ها کم است و نمی‌توان انتظار داشت همه برای کسب میزانی از اطلاع کتاب خاطرات رزمندگان را تورق کنند.

 *در سال‌های اخیر مردم کمتر دغدغه‌های خود را روی صحنه دیدند

این هنرمند تصریح کرد: برای آن‌ها که قصد نوشتن نمایشنامه جدی دارند نیز زمینه مناسب و منابع مشخص کلاسه‌بندی شده وجود ندارد که دبیرخانه انجمن تئاتر دفاع مقدس و بنیاد روایت می‌توانند منابع مشخص و کتاب‌های پژوهشی کلاسه‌بندی شده را در اختیار هنرمندان قرار دهند.

سلیمانی ضعف حافظه تاریخی در میان هنرمندان و مسئولان را یکی دیگر از معضلات دانست و عنوان کرد: عده‌ای از هنرمندان آن دوران را تجربه کردند اما به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی همه چیز را از یاد برده‌اند، مسئولان هم در سال‌های اخیر به شکلی برنامه‌ریزی کردند که شاهد کمترین اجرای نمایش با موضوع‌ اجتماعی را شاهد بودیم و به نظر من تئاتر دفاع مقدس هم در آن می‌گنجد. اصولا طی سال‌های اخیر مردم دغدغه‌های خود را کمتر روی صحنه تئاتر دیدند.

وی افزود: به عنوان مثال خانوده‌های زیادی جوانان خود را راهی جبهه‌ها کردند، در این میان عده‌ای شهید شدند و گروهی از نظر جسمی و عده‌ای از ناحیه روحی دچار مسائل ناشی از جنگ بازگشتند اما خانواده‌ها هیچ یک از این موارد را روی صحنه تئاتر مشاهده نکردند. نگاهی به آثار روی صحنه در سالن‌های نمایش نشان می‌دهد جریان خلق نمایش‌های شبه آوانگارد که کمترین غرابت را با نگرانی‌های اجتماعی مردم داشت اوج گرفت و صدمه جبران ناپذیری به تئاتر و سطح سلیقه مخاطب وارد کرد.

بازیگر نمایش «مکبث» در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند تاثیری در فراگیر شدن و کاهش فاصله هنرمندان و نسل جوان با جریان تئاتر دفاع مقدس داشته باشد، بیان کرد: برگزاری جشنواره قطعا کارکرد دارد اما تاثیر آن زیاد نیست، ما باید به نقطه‌ای برسیم که نه تنها نمایش‌هایی با موضوع دفاع مقدس بلکه هر آنچه در تاریخ ایران از دوران باستان تا معاصر رخ داده و تاثیرگذار بوده است روی صحنه بیاید. متاسفانه توجه به این حوزه‌ها کاهش یافته که دلیل آن هم به نظرم فاصله گرفتن از طرح مسائل اجتماعی در آثار است.

 *هدف عده‌ای برای حضور در جشنواره تئاتر مقاومت کسب درآمد است

این منتقد تئاتر و سینما ادامه داد: جشنواره می‌تواند آثار دفاع مقدس خلق شده در تمام شهرهای ایران را جمع آوری کند و در یک مقطع مشخص و رویدادی معین به نمایش بگذارد تا توانایی کیفی آن‌ها مورد قضاوت و داوری قرار بگیرد. اما اینکه فقط جشنواره‌ای برگزار کنیم که نشان بدهیم کاری در این حوزه انجام می‌شود یا بودجه‌ای به گروه‌ها پرداخت شود که نمایش اجرا کنند صحیح نیست. دراین صورت جشنواره‌ها به محلی برای کسب درآمد تبدیل می‌شود.

 *مسئولان باید از هنرمندان محکم حمایت کنند/ هنرمندان باید به تاریخ نگاه مسئولانه داشته باشند

این هنرمند با تاکید بر اینکه دغدغه جدی هنرمندی همچون علیرضا نادری موجب خلق نمایش «پچ پچه‌های پشت خط نبرد می‌شود» تصریح کرد: هنرمند باید دغدغه آنچه خلق می‌کند را داشته باشد، مدیران هم باید پشت هنرمند و پای اثر خلق شده بایستند، چارچوب نگذارند و اجازه دهند افراد آنچه علاقه دارند را نشان دهند. تجربه نشان می‌دهد هرگاه مسئولان قصد داشتند با بخش‌نامه جریانی راه‌اندازی کنند ناموفق بودند؛ البته هنرمندان نیز باید به تاریخ نگاه مسئولانه داشته باشند.

بازیگر نمایش «آرش» نقش مسئولان را در به وجود آمدن دغدغه‌های اجتماعی و ایجاد تفکر در هنرمندان موثر دانست و اظهار کرد: در کشور ما هنرمندان متفکر و دارای دغدغه حضور دارند اما عده‌ای هم هستند که عنوان می‌کنند نظر مخاطب هیچ ارزشی برای ما ندارد و مهم نیست حرف من را می‌فهمد یا خیر، باید از دوستانی که ادعای تئاتر تجربی دارند سوال کرد آیا آن سال‌ها در کشور زندگی نمی‌کردند؟ می‌خواهم خدمت آن دسته از همکاران که می‌دانم با سختی تئاتر کار می‌کنند بگویم، دوستان عزیز نباید از کنار واقعه مهمی مانند جنگ هشت ساله و سختی‌هایی که بر مردم ایران گذشت با سادگی عبور کنیم. اعتقاد دارم اگر هنرمندی بتواند در این زمینه حرف خوبی بزند و این کار را انجام ندهد در حق کشور خیانت کرده است.

وی با بیان اینکه انکار کنندگان جنگ تحمیلی و افرادی که با این موضوع در هنر سرسری برخورد کردند، هر دو رفتار امانت دارانه‌ای نداشتند، گفت: مسئولیت اینکه تا به امروز جریان مهم یا اتفاق هنری در این رابطه شکل نگرفته است بر دوش افرادی است که متوجه نبودند دفاع مقدس تنها متعلق به فلان مسئول یا گروه نیست که اگر از او بدمان آمد کار کردن را متوقف کنیم، تمام مردم ایران درگیر جنگ بودند و از آن خسارت دیدند.

سلیمانی در پایان ضمن پاسخ به این سوال که وجود موازی‌ کاری‌ در برگزاری جشنواره‌ها چه آسیبی به روند فراگیری آن وارد می‌کند اظهار کرد: نهادهای متفاوتی در کشور متولی امور هنری هستند که از جهت توجه بیشتر به مسائل فرهنگی کارکرد مثبتی دارد اما بهتر است هر یک وظیفه‌ای برعهده بگیرد که در جهت هدفی مشترک و تکمیل کننده باشد. شهرداری تهران می‌تواند فعال‌‌سازی سالن‌های نمایش را برعهده بگیرد و حوزه هنری در حوزه تخصصی خود کمک کند. اعتقاد دارم چنین رویه‌ای بهتر از این است که هر یک جشنواره‌ای مستقل راه‌اندازی کنند. کار دولت هم بسترسازی و به وجود آوردن زمینه فعالیت هنری در هنرمندان است، تمام این نهادها باید کنار هم مانند ارکستر هماهنگی عمل کنند که تمام اجزاء آن در جهت رسیدن به هدف از پیش معین در تلاش هستند.

انتهای پیام/ ا
برچسب ها:
آخرین اخبار