امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۱۱:۰۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 53184
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۱۱
تعداد بازدید: 77
 به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، نشست خبری «همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران، فرصت‌ها، تهدیدها و آینده پیش‌رو» امروز با حضور ...

 به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، نشست خبری «همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران، فرصت‌ها، تهدیدها و آینده پیش‌رو» امروز با حضور ابوالقاسم عیسی‌مراد دبیر همایش، خدیجه عبادی مدیر روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، عصمت مؤمنی دبیر علمی همایش و جمعی از اهالی رسانه در سالن جلسات دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

دبیر همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران، فرصت‌ها، تهدیدها و آینده پیش‌رو،

در ابتدای این مراسم اعلام کرد: این همایش 28 آبان سال جاری در دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برپا می‌شود.

وی اضافه کرد: از اهداف برپایی این همایش می‌توان به «تبیین وضعیت موجود خواندن و مطالعه در ایران»، «تبیین فرصت‌ها، تهدیدها و چشم‌انداز در فرهنگ خواندن»، «نقش فناوری‌نوین در فرهنگ مطالعه»، «تحلیل تطبیقی فرهنگ مطالعه در ایران و جهان» و «راهکارهای ارتقای فرهنگ مطالعه در کشور» اشاره کرد.

عیسی‌مراد ادامه داد: در نظر داریم تا «همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران» را سالانه و یا هر دو سال یکبار در کشور برپا کنیم تا در این همایش بتوانیم به آسیب‌شناسی جدی فرهنگ مطالعه و راهکارهای آن دست یابیم.

* عیسی‌مراد: همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران 28 آبان برگزار می‌شود

وی افزود: همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران روز 28 آبان از ساعت 8 تا 18 در دهکده المپیک دانشکده حقوق علامه طباطبایی و سالن همایش آیت‌الله بهشتی برگزار خواهد شد.

وی افزود: این همایش با محورهای فرعی و اصلی نظیر آسیب‌ها، فناوری، تطبیقی، اسلامی ـ بومی و تعلیم و تربیت برگزار می‌شود که «مفاهیم و تعاریف نرخ خواندن و مطالعه»، «آسیب‌های مهارت و نرخ خواندن در ایران»، «آسیب‌های تأثیر نشر کتب در فرهنگ خواندن و مطالعه»، «صنعت نشر کتاب در فرهنگ مطالعه»، «روش‌شناسی فرهنگ مطالعه» و «اخلاق و فرهنگ مطالعه» زیر مجموعه محور «آسیب‌ها» به شمار می‌روند.

به گفته عیسی‌مراد، در محور «فناوری» بخش‌هایی نظیر «نشر الکترونیک و فرهنگ مطالعه»، «کتابخانه‌های دیجیتال و مجازی و فرهنگ مطالعه»، «نقش رسانه‌های نوین در فرهنگ مطالعه (شبکه‌های اجتماعی، یادگیری سیار، وب معنایی)»، «تطبیقی»، «بررسی وضعیت انواع خواندن و مطالعه در ایران»، «بررسی سند مطالعه مفید و وضعیت اجرای آن در ایران»، «سهم مواد خواندنی در سبد کالای خانواده» «نقش مطبوعات عمومی و تخصصی در فرهنگ مطالعه»، «نقش ترجمه در فرهنگ مطالعه»، «جهانی شدن و فرهنگ مطالعه»، «نقش رسانه ملی در فرهنگ مطالعه»، «بررسی تطبیقی وضعیت مطالعه در ایران و کشورهای همسایه و اسلامی»، «تجاری شدن و فرهنگ مطالعه»، «نقش مشارکت‌های مردمی و فرهنگ مطالعه»، «رفتار اطلاع‌یابی و فرهنگ مطالعه» و «نقش انواع کتابخانه‌ها در ارتقای فرهنگ مطالعه (کتابخانه‌های عمومی، مساجد، روستایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)» حائز اهمیت است.

دبیر همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران درباره محور «اسلامی ـ  بومی» این همایش، گفت: در این محور بخش‌هایی همانند «سبک زندگی و فرهنگ مطالعه»، «نقش میراث فرهنگی و ادبی در ترویج فرهنگ مطالعه»، «نقش مبانی و آموزه‌های اسلامی در فرهنگ مطالعه»، «نقش نهادهای دینی در فرهنگ مطالعه (مسجد، حوزه‌های علمیه، مراکز دینی)» و «مطالعه در فرهنگ عمومی جامعه ایران» مدنظر این همایش قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در محور «تعلیم و تربیت» به مباحثی نظیر «نقش ارتباطات مؤثر در گسترش فرهنگ مطالعه»، «نقش سواد رسانه‌ای در ارتقاء فرهنگ مطالعه»، «آموزش‌های رسمی و غیر رسمی و فرهنگ مطالعه (برنامه درسی رسمی و غیر رسمی)»، «روانشناسی و فرهنگ مطالعه (انگیزه، پیشگیری، هوش هیجانی، درمانی)»، «نقش خانواده در فرهنگ مطالعه»، «اوقات فراغت و فرهنگ مطالعه»، «نقش دانشگاه در فرهنگ مطالعه» و «کودک و نوجوان و فرهنگ مطالعه» مورد بررسی قرار می‌گیرند.

* حمایت مالی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همایش ملی فرهنگ مطالعه

به گفته این استاد دانشگاه، «همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران، فرصت‌ها، تهدیدها و آینده پیش‌رو» به صورت تخصصی و نیمه تخصصی برپا می‌شود یعنی آحاد جامعه دانشگاهیان و مراکز فرهنگی که به صورت نیمه تخصصی به این مقوله ورود یافته‌اند، نیز در این همایش حضور خواهند داشت.

عیسی‌مراد تعداد کمیته راهبردی را چهار گروه همچون کمیته اجرایی، کمیته علمی، کمیته داوری مقاله‌های همایش و کمیته اجرایی برشمرد و گفت: مراکز آموزشی، اعضای هیأت علمی، دانشجویان، انجمن‌های علمی، مراکز تعلیم و تربیت، مراکز پژوهشی، مراکز فرهنگی، رسانه‌های مطبوعاتی و رسانه‌های ارتباطات جمعی از مخاطبان این همایش به شمار می‌روند.

وی افزود: از حامیان همایش ملی فرهنگ مطالعه می‌توان به دبیر‌خانه دائمی فرهنگ مطالعه در ایران مرکز پژوهشی ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، وزارت علوم، تحقیقات، فناوری، معاونت فرهنگی و اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی، شبکه دو صدا و سیما، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد.

* انتشار کتاب «چکیده مجموعه مقالات» در این همایش

عیسی مراد با بیان اینکه در اختتامیه این همایش از 10 مقاله برگزیده، تجلیل به عمل خواهد آمد، ادامه داد: نرخ فرهنگ مطالعه در کشور پایین است به همین منظور تلاش کردیم در راستای افزایش و ترویج فرهنگ مطالعه در کشور به برپایی همایش «همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران» بپردازیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که آیا این همایش را در سایر استان‌های کشور هم برگزار خواهید کرد، گفت: برای برپایی «همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران» در استان‌های کشور نیازمند توجه به بضاعت خودمان داریم و علاوه بر آن نیز باید به بحث قومیت هم توجه کنیم یعنی ببینیم کدام قومیت از فرهنگ مطالعه پایینی برخوردار هستند و سپس بعد از اعلام نیاز دانشگاهیان، این همایش را در استان‌ها برگزار کنیم.

عیسی مراد در پایان، بیان کرد: از حدود 60 مقاله ارسالی و برتر «همایش ملی فرهنگ مطالعه در ایران، فرصت‌ها، تهدیدها و آینده پیش‌رو» کتابی با عنوان چکیده مقالات منتشر و روانه بازار نشر خواهد شد.

* مؤمنی: رفتار اجتماعی هر جامعه‌­ای عالی‌ترین نماد تأثیر مطالعه در آن جامعه است

در ادامه این مراسم عصمت مؤمنی، دبیر علمی همایش ملی فرهنگ مطالعه بیان داشت‌: با توجه به رسالت آموزشی دانشگاه‌ها و تولید علم بر آن شدیم تا همایشی را با عنوان «فرهنگ مطالعه در ایران» برگزار کردیم تا این همایش منجر به تولیدات علمی در فرهنگ مطالعه شود.

وی اضافه کرد: رفتار اجتماعی هر جامعه‌­ای عالی‌ترین نماد تأثیر مطالعه در آن جامعه است و هیچ ضرورتی بالاتر از این نیست که مطالعه تاثیرات عمیقی در روح و روان و خودسازی افراد می‌گذارد، همچنین مطالعه، فرد را کارآمد ساخته تا به یک زندگی علمی، تجربه ­شده و یا یک زندگی برتر و متعالی‌­تر دست یابد و از زندگی سنتی خارج کند.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار