امروز : چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 26
۲۲:۰۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 53278
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۹:۱۲
تعداد بازدید: 69
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه تحریر ایرانی با حضور سعید حسینی مدیر مؤسسه روشنای زندگی، ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه تحریر ایرانی با حضور سعید حسینی مدیر مؤسسه روشنای زندگی، مهدی شاهوردی مدیر پروژه مجموعه قاصدک و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سعید حسینی مدیر مؤسسه روشنای زندگی، بیان داشت: این مؤسسه به دلیل نبود لوازم‌التحریرهای ایرانی و اسلامی در جامعه به تولید نوشت‌افزارهایی با برند ایرانی پرداخته است.

* لوازم‌التحریر به لحاظ تربیتی در شکل‌گیری تربیت کودک تأثیر بسزایی دارد

وی اضافه کرد: نیاز کشور در حوزه لوازم‌التحریر 150 میلیون جلد دفتر است که باید گفت: گردش مالی لوازم‌التحریر در کشورمان حدود 4 هزار میلیارد تومان است که متأسفانه در دهه اخیر عمدتاً کاراکترهای استفاده شده در این حوزه کاراکترهای غربی بوده است و کار جدی در این راستا نیز صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایلی که بازار لوازم‌التحریر به برندهای غربی اختصاص یافت عدم مشخص بودن متصدی این امر بود یعنی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بنیادی برای این مهم شکل می‌گرفت اما بعد از گذشت 11 سال این مقوله عملیاتی شد.

حسینی افزود: لوازم‌التحریر یکی از مهمترین کالاهای فرهنگی و استراتژیک به شمار می‌رود چرا که دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی به صورت مداوم با این نوشت‌افزارها در ارتباط هستند که معتقدیم تصاویری که در این محصولات فرهنگی استفاده می‌شود به لحاظ تربیتی در شکل‌گیری تربیت کودک تأثیر بسزایی دارد.
 




مدیر مؤسسه روشنای زندگی گفت: از سال گذشته همتی در میان برندهای مختلف ایرانی شکل گرفت که به تولید نوشت‌افزارهای ایرانی - اسلامی به صورت انبوه بپردازند و حرکت نخست نیز از برند قاصدک و ایام و در نهایت مؤسسه خیبر با کاراکتر ثنا و ثمین شکل گرفت که همه آنها با تیراژ محدود منتشر شدند اما مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: تولید نوشت‌افزارهای ایرانی - اسلامی روشنا و سایر این برندها به صورت خصوص و حرکت مردمی صورت گرفت یعنی عده‌ای دغدغه لازم را احساس کرده و جریان‌سازی آن نیز توسط رسانه‌ها شکل گرفت و دو مؤسسه دولتی هم با عنوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه هنری به تولید این محصولات فرهنگی پرداختند.

حسینی ادامه داد: خوشبختانه 10 برند ایرانی - اسلامی با توجه بر تولید ملی به تولید محتوای ملی و داخلی نیز توجه داشته و با مشکلات فراوانی که در عرصه توزیع و مالی وجود داشت، اقدام به تولید این محصول فرهنگی کرده‌اند.

وی افزود: اساس تولید نوشت‌افزارهای ایرانی - اسلامی کاملاً مردمی بود حتی سرمایه در گردش نیز توسط مردم صورت گرفت که به دلیل استقبال خوب مردم نیز اکثر برندها توانستند طبق نیاز مخاطب به تولید محصولات فرهنگی بپردازند.
 




به گفته مدیر مؤسسه روشنای زندگی با توجه به اینکه میزان استقبال مخاطبان از نوشت‌افزارهای ایرانی - اسلامی بسیار خوب یا مطلوب بوده است اما همچنان تولید برندها محدود است و در نظر داریم به مرور زمان نیاز مخاطبان را با تولید انبوه مرتفع کنیم.

* محصولات همه برندهای ایرانی - اسلامی 100 درصد تولید ایرانی است

وی اضافه کرد: با توجه به این حجم، تصمیم گرفتیم به صورت مردمی و خودجوش جشنواره تحریر ایرانی را برپا کنیم که برای افتتاح آن نیز از هیچ مقام مسئولی دولتی هم دعوت به عمل نیاوردیم چرا که معتقدیم مسئولان فرهنگی خود باید به تولید این مهم توجه بسیار داشته باشد.

حسینی ادامه داد: ما معتقدیم اگر هم مسئولان در این گونه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها حضور نیابند ما همچنان به تولید خود ادامه خواهیم داد چرا که هنوز هیچ حمایت جدی از سوی دولت برای تولید محصولات فرهنگی صورت نگرفته است اما به زودی تولیدات دانشجوی ما وارد بازار می‌شود.

مدیر مؤسسه روشنای زندگی معتقد است: متأسفانه کارشناسان و طراحان ایرانی طراحی و دانش لازم را در خصوص تصویر یک کودک ایرانی را نداشتند اما ما با کمک اساتید دانشگاه‌های هنر و سایر اساتید این حوزه توانستیم کاراکترهایی را خلق و به صورت فنی به تولید آنها بپردازیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، که چرا برندهای ایرانی - اسلامی در نمایشگاه‌های پاییزه غرفه نداشتند، گفت: به 400 نمایشگاه پاییزه نامه‌نگاری کردیم که طرف نامه‌ها نیز وزارت کشور، اصناف و وزارت بازرگانی بود و بارها نیز نامه‌نگاری‌ها را تکرار کردیم که حتی یک غرفه در اختیار ما قرار دادند اما این اتفاق نیفتاد اما در نهایت در برخی از نمایشگاه‌ها وجهی را پرداخت و غرفه‌هایی را بنا کردیم.

مدیر پروژه دفاتر ایرانی روشنا بیان کرد: خوشبختانه محصولات برندهای ایرانی با برندهای داخل بازار که عمدتاً غربی هستند، قابل رقابت است و حتی دارای مزیت‌های بسیار است.

* تهیه و ارائه بن خرید نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی برای اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی

وی اضافه کرد: 10 برند ایرانی - اسلامی تلاش کردند تا بدون دریافت هیچ یارانه‌ای از سوی دولت و با ارائه سودهای خود بن‌های خریدی را در اختیار اصحاب رسانه، فعالان فرهنگی و مدارس قرار دهد.

حسینی عنوان کرد: در این راستا به مدارس 20 درصد بن تخفیف، رسانه‌ها و اصحاب فرهنگی 30 درصد، کارمندان و مسئولان 30 درصد و برای عموم مردم 10 الی 15 درصد تخفیف خرید نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: معتقدیم کالاهای فرهنگی باید به صورت مستقل تولید شوند اما ما از دولت انتظار داشتیم که در بحث توزیع و نیازمندی‌های نقدینگی به برندهای ایرانی - اسلامی کمک کند اما متأسفانه برخی اوقات نیز شاهدیم که برخی از نهادها و سازمانهای دولتی به خرید محصولات فرهنگی با برند غربی می‌پردازد.
 




* برپایی نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی در مدارس کشور

مدیر مؤسسه روشنای زندگی گفت: در تلاش هستیم تا با اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی گفت‌وگو کرده تا نمایشگاه‌های نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی هم در سطح مدارس برگزار کنیم. به همین منظور نیز سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم که هر کس در هر نقطه از کشور ظرفیتی برای توزیع دارد، آن را فعال کنیم.

به گفته این کارشناس محصولات فرهنگی، فروشگاه اینترنتی zendgi.net ویژه عرضه محصولات فرهنگی به زودی راه‌اندازی می‌شود که باید گفت در این راستا نیز برندی را با نام «زندگی» طراحی کرده‌ایم که در آن اصلاً تولید وجود ندارد و تنها به مقوله توزیع پرداخته‌ایم که این برند محصولات فرهنگی و حتی پوشاک ایرانی - اسلامی را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

* عرضه نوشت‌افزارهای ایرانی - اسلامی به کشورهای منطقه

مدیر مؤسسه روشنای زندگی گفت: در تلاش هستیم تا تصاویر  مختار و قهرمانان کشور عراق را بر روی نوشت‌افزارهای ایرانی - اسلامی قرار داده و با تولید ایران به کشور عراق ارسال و توزیع کنیم حتی برای کشور افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و لبنان نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: برای کشور لبنان نیز تلاش داریم تصاویر حزب‌الله، شهید مغنیه و شخصیت‌های سریال حضرت یوسف (ع) و مختار را طراحی و با تولید ایران به این کشورها صادر کنیم.
 




* شاه‌وردی: محصولات جدید نوشت‌افزارهای قاصدک در راه است

مهدی شاه‌وردی مدیر پروژه مجموعه قاصدک در ادامه این مراسم بیان داشت: این مجموعه از حدود 5 سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است که تمام کارها بر اساس برنامه‌ریزی دقیق و کارهای کارشناسی شده و پژوهشی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: فضای طرح‌های ایرانی - اسلامی و شخصیت‌های ایرانی واقعاً در جامعه ما خالی بود به همین منظور پروژه مجموعه قاصدک شخصیت ثنا و ثمین و برادرشان سینا را طراحی کرد.

شاهوردی در پایان بیان کرد: مجموعه قاصدک تلاش دارد تا داستان‌هایی را با توجه به شخصیت‌های ایرانی - اسلامی و با توجه به فضای سبک زندگی ایرانی - اسلامی خلق و روانه بازار کند.

گفتنی است نمایشگاه و جشنواره تحریر ایرانی از 3 الی 7 مهر سال جاری در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/س
برچسب ها:
آخرین اخبار