امروز : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 30
۰۸:۴۸
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 53564
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۱۰
تعداد بازدید: 155
به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، به بهانه برگزاری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت گپ و گفت را با جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت در ابعاد مختلف ...

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، به بهانه برگزاری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت گپ و گفت را با جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت در ابعاد مختلف انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم.
 
* هدف از برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت ترویج فرهنگ مقاومت و ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس است
 
ـ اهداف بنیاد روایت در طولانی مدت و کوتاه مدت ‌در برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت، چیست؟ دلیل عدم استفاده از عنوان بین‌المللی چه بوده است؟
 
 
خیلی بحث شد که آیا جشنواره تئاتر مقاومت باید بین‌المللی باشد یا نباشد؟ هدف‌گیری اولیه و اصلی ما این است که به سمت بین‌المللی شدن حرکت کنیم، ولی چون فعلا این ظرفیت لازم ایجاد نشده ‌است و شاید هنوز ما از نظر موضوع با همدیگر (کشورهای مختلف) یک نگاه مشترک در حوزه مقاومت نداریم لذا از عنوان بین‌المللی استفاده نکردیم علی‌رغم اینکه می‌توانیم بخش بین‌الملل داشتیم و گروه‌هایی که ذیل جشنواره و در حوزه مقاومت کار می‌کنند را دعوت کنیم. مثلاً ما یک کار مشترکی داشتیم بین ایران و یا لهستان یا مجارستان بود که خانم سینایی کارگردانی می‌کرد. این کار در جشنواره فجر دو سال پیش اجرا داشت. هدف ما این است که این فرهنگ و نگاه را به یک شکلی منتقل کنیم که هدف در حوزه مقاومت ملموس باشد. هدف دیگر ما در جشنواره، هدف غایی و نهایی است، مثل باقی فعالیت‌هایی انجام می‌دهیم، ترویج فرهنگ مقاومت و ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس است و این تعریف کلان ماست؛ طبیعتاً ممکن است اهداف میانی هم داشته باشیم.  

* مقاومت یعنی هنر آنچه که بتواند روحیه‌ای استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی را داشته باشد
 
لذا ما در حال حاضر تلاش‌مان بر این است که تا می‌توانیم کارهای داخلی کشورمان با نگاه مقاومت تولید شود البته نگاه مقاومت اعمِ از بحث دفاع مقدس است، وقتی تعبیر مقاومت را به کار می‌بریم صرفاً مربوط به دفاع مقدس نمی‌شود هر آنچه که می‌تواند به یک شکل روحیه‌ای استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی را داشته باشد و همچنین باعث ایجاد آمادگی و تقویت روحی و دفاعی مردم بشود، در حوزه مقاومت تعریف می‌شود. آن چیزی که ما تلاش داریم به آن دست یابیم این است که از جشنواره به عنوان یکی از شیوه‌های ترویج این فرهنگ استفاده کنیم تا بتوانیم هم بعد انگیزشی و هم بعد تبلیغی مورد نظرمان را مورد بهره‌برداری قرار بدهیم. می‌خواهیم انگیزه‌ای برای گروه‌ها، ایجاد شود تا برای حضور جشنواره و برای نمایش دادن اثرشان تلاش کنند تا بتوانند تبلیغات لازم برای انتقال مفاهیم در حوزه مقاومت بهترین اقدام را صورت دهند.
 
ـ برای جشنواره تئاتر مقاومت، برنامه‌ای دارید که یک دبیر ثابت برای چند دوره انتخاب شود؟
 
* استفاده از یک دبیر ثابت برایم ثابت نشده است/ لزوم وجود دبیرخانه دائمی
 
ببینید در رابطه با دبیر، من خودم هنوز برایم ثابت نشده بودن یک دبیر ثابت بهتر است یا نه. باید برای آن جواب داشته باشیم، مهمترین نکته‌ای که در رابطه با جشنواره مطرح است این است که یک دبیرخانه فعالی باید داشته باشیم، دبیرخانه‌ای که تمام فعالیت‌هایی که در حوزه تئاتر مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تولید می‌شود را دائما رصد کند و مقدمات برگزاری جشنواره را فراهم کند و تعهداتی که جشنواره ایجاد می‌‌شود را دنبال بکند. دبیرخانه‌ای که سیاست‌ها و اهداف و مدل برگزاری را دائما مورد بحث و بررسی قرار دهد و در اتاق فکری که با اساتید و اهل فن دارد، موارد مذکور را مورد توجه قرار دهد. در این صورت خیلی به نظر من فرق نمی‌کند که آیا دبیر ثابت است یا نه؟ چون دبیرخانه دارد همان کاری را انجام می‌دهد که اگر یک دبیر ثابت باشد باید آنها را انجام بدهد.
 
ـ اینطور که شما می‌گویید می‌توان جشنواره را بدون دبیر برگزار کرد؟
 
نه. این معنایش این نیست. دبیرخانه به این شکل است اقداماتی که باید انجام بگیرد را فراهم می‌کند، زمینه‌های اجرای آن را فراهم می‌کند، دبیر به محض اینکه به عنوان دبیر مشخص می‌شود، با همین دبیرخانه کار را پیش می‌برد. ما دبیر را فقط مسئول دبیرخانه نمی‌دانیم. دبیر یک مسئولیت بالاتری دارد، لذا دبیرخانه در اصل به عنوان تداوم‌دهنده اقدامات یک جشنواره از دوره‌ای تا دوره بعد است. یعنی این کارها را انجام می‌دهد. این معنای حرف من نیست که اگر دبیر ثابت باشد خوب نیست، من حرفم این است که دبیر ثابت باشد بهتر یا بدتر؟ مهم آن اتفاقی است که باید رخ دهد و ادامه داشته باشد. حتما لازم نیست که دبیر پیگیری کند بلکه دبیرخانه هم می‌تواند این کار را پیگیری کند، شوراهای سیاستگذاری و و شورای برنامه‌ریزی دبیرخانه که زیر مجموعه انجمن تئاتر دفاع مقدس هستند به صورت ثابت و جاری اقدامات لازم را انجام می‌دهد و به محض اینکه دبیر مشخص است، دبیر مسئول بالادست این دبیرخانه می‌شود. کمااینکه ما در جشنواره فیلم بین‌المللی مقاومت هم همین کار را انجام می‌دهیم. همین الان دبیرخانه جلسات متعددی را از جشنواره قبل تا الان داشته و برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری برای جشنواره سال آینده را انجام می‌دهد.
 
ـ ‌انتخاب یک دبیر برای یک دوره بیشتر شبیه آزمون و خطا نیست. زیرا یک دبیر نیاز دارد تا نتیجه برنامه‌ریز‌هایش را در طولانی مدت برداشت کند.
 
 
* متغییر بودن دبیر موجب ایجاد فضای رقابت می‌شود
 
نباید اینها را به این شکل با هم مقایسه کنید. جشنواره یک کاری است که در یک مقطعی به اوج خودش رسیده و اجرا می‌شود و مجددا روند عادی خودش را طی می‌کند تا به برگزاری دوره بعدی برسد. الان انجمن در طول سال به عنوان یکی از وظایفش کمک‌های لازم برای تولید متون جدید را صورت دهد، حالا چه درخواست سفارش متن باشد، چه متن‌هایی که از جاهای دیگر پیشنهاد می‌شود. در حوزه مقاومت با نویسنده و کارگردانی که برایشان اجرا می‌کند در تعامل مستقیم هستند تا کار تولید و اجرا شود و در نهایت کارهای موفق و برتر به جشنواره حضور پیدا می‌کنند. این از وظایف انجمن است و دبیر چیزی اضافه بر این بنا نیست، انجام بدهد. دبیر در اصل اجرای جشنواره را به عهده دارد. اقداماتی که براساس سیاست‌هایی که شورای سیاستگذاری معین کرده است. دبیر قرار نیست سیاست جدیدی اعمال کند، هیچ جشنواره‌ای اینگونه نیست. اگر هر جشنواره اینطور باشد معنایش این است که آن جشنواره، میراست، یعنی آن جشنواره‌ای است که یک دفعه یک تولد و رویشی پیدا می‌کند و پس از جشنواره هم تطعیل می‌شود ولی وقتی بنا باشد که جشنواره به صورتی مستمر و پویا باشد دبیرخانه وظایف خودش را انجام می‌دهد. البته بودن یک دبیر ثابت به اصطلاح می‌تواند کمک کند دبیر با برنامه‌ریزی طولانی‌مدت و در عین حال مستمر کارش را پیش ببرد، اما متغیر بودن یک فوایدی دارد.

فوایدش این است که دبیرها، ممکن است افرادی مختلف با توجه به خلاقیت‌هایی که دارند بتوانند جشنواره بهتری برگزار کنند. جشنواره فجر را در نظر بگیرید، هیچ‌گاه برگزاری آن در سال‌های مختلف یکسان نبوده است، بعضی‌ها قوی اجرا کردند و بعضی ضعیف بودند.

می‌خواهم بگویم گاهی اوقات با آمدن یک دبیر جدید با یک نگاه، ظرفیت جدید و با یک تلاش بیشتر و نوآوری می آید که موجب ایجاد فضایی رقابتی می‌شود.
 
ـ این برمی‌گردد به انتخاب درست شما که فردی را انتخاب کنید که روند رو به رشد را طی کند.
 
معمولا در رابطه با انتخاب دبیر در شورا بحث می‌شود، دوستان روی افراد مختلف بحث می‌کنند از بین کسانی که مدنظر است به جمع‌بندی می رسند. من هنوز خودم به این جمع‌بندی نرسیدم که ثابت بودن دبیر خوب است یا متغیر بودنش؟ آیا دبیرخانه قطعا هر آنچه که مورد نیاز یک دبیر است که انجام بدهد، می‌تواند انجام بدهد یا نه؟
 
_ دوره پیش آقای پارسایی دبیر بود و حالا آقای مسافر آستانه، در مقایسه این دو برگزاری رو به رشد بوده است؟
 
* از انتخاب یک دبیر برای هر دوره راضی هستم
 
 آقای پارسایی با آقای مسافر بالاخره خیلی تفاوت دارند از نظر نگاه‌شان، از نظر نوع ورودشان و مدیریت‌شان، اصلا کاملا متفاوت هستند. آقای مسافر سالیان سال دبیری جشنواره را داشته‌اند،. دوره‌ای متفاوتی ایشان دبیر جشنواره بود، آقای پارسایی هم یک ظرفیت است، ایشان هم در سطح کلان تئاتر کشور کار کرده و دبیر بودهاست. به نظرم هر کدامشان یک ویژگی دارند، هم حسن دارند و هم ممکن است عیب‌هایی در کارشان باشد. بالاخره اینکه من الان جمع‌بندی داشته باشم که ایشان ارجع به آن است نه. الان من چنین جمع‌بندی‌ای ندارم.
 
ـ از این شیوه انتخاب دبیر راضی هستید؟
 
به نظرم پاسخگوست و من مشکلی در رابطه نداریم.
 
ـ با توجه به تحولاتی که در منطقه صورت گرفته است،‌ برای دوره‌های آینده، چه برنامه‌ای دارید، کارهای مشترک یا خارجی با موضوع مقاومت که در جشنواره شرکت می‌کنند؟
 
ما در جشنواره گذشته هم خیلی تلاش کردیم که بتوانیم از گروه‌های خارجی در جشنواره داشته باشیم به همین دلیل امسال خیلی جدی دنبالش نرفتیم. چون هنوز ما به کارهایی که به بلوغ لازم در زمینه رسیده باشد، نرسیده‌ایم و رایزنی‌ هم زیاد داشتیم با چندین کشور رایزنی شد، امسال هم مجددا آقای مسافر تلاش زیادی کرده با گروه‌های مختلف صحبت کرد ولی جمع‌بندی این بود فعلا در این زمینه ما بیشتر باید تلاش‌مان این باشد که گروه‌های خودمان به کشورهای دیگر را بیش اعزام کنیم. سعی داریم از بین کارهایی که مطرح است و تاثیرگذار است با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات، که با هم توافقی داشتیم بتوانیم این کار را انجام بدهیم، این خودش می‌تواند این فرهنگ را کم‌کم گسترش دهد.
 
 
* تعدادی از آثار جشنواره تئاتر مقاومت برای اجرا به خارج از کشور اعزام می‌شوند
 
ـ چند تا کار اعزام می‌شود؟
 
باید جشنواره تمام شود. ما هنوز فعلاً جشنواره‌مان اتمام پیدا نکرده است.
 
ـ ظرف سال جاری یا طی یکسال آینده؟
 
ما جشنواره‌مان دو سالانه است. کشورهای دیگر فضاهایشان متفاوت است، زمان‌های کار هم یک مقداری باید با شرایط خارج از کشور هماهنگ باشد. زمانی است هفته فرهنگ و هنر است و زمینه برای اعزام فراهم‌تر است و ... این موضوع را باید با هماهنگی سازمان فرهنگ ارتباطات شرایط و زمانش را فراهم کنیم. معمولاً اواخر سال مثل ماه‌های بهمن و اسفند زمینه اعزام آثار هنری فراهم‌تر است. در واقع شرایط کشورها با یکدیگر متفاوت است و آمادگی آنها برای ما بسیار مهم است. البته ابتدا باید معین شود که چند گروه برای این کار مناسب هستند، بالاخره کاری که می‌خواهد برود خارج از کشور اجرا برود باید طوری باشد که مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، چون اگر دیالوگ‌محور باشد شاید نتواند جواب ندهد.
 
ـ کار صرفا صحنه‌ای هستند یا نه....
 
معلوم نیست، قطعاً کارهایی هستند که ویژگی‌های لازم را دارا باشند.
 
 
* از نهادهایی همچون شهرداری، معاونت هنری وزارت ارشاد دولت نهم،‌ بنیاد شهید و ... به دلیل عدم حمایت کافی گله‌مندیم
 
 
ـ آقای مسافر یک نارضایتی از نهادهای مختلف کردند که حمایت کمیاز چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت داشنتد یا اصلا برخی نهادها حمایت نکردند. دلیل این عدم مشارکت چیست؟

اولا یکی از نکاتی که مهم است نگاه فرهنگی مجموعه‌هایی است که به شکلی می‌تواند در آن حوزه ورود پیدا بکنند. اگر نگاه‌شان فرهنگی باشد قطعا این اتفاق می‌افتد. فرضا شما به شهرداری تبریز اشاره کردید، آنها ادعایشان از حمایت این بود که این فرهنگ لازم است که مورد حمایت و تقویت قرار بگیرد. خودشان پیشنهاد دادند و پیگیری کردند که بخشی از جشنواره در تبریز برگزار شود. حتی بعدها ادعا کردند که آمادگی داریم کل جشنواره در این استان برگزار شود. این نگاه فرهنگی و محترم است و ما از آن تقدیر می‌کنیم.

یکی از بحث‌هایی که ما داریم این است که نهادهای فرهنگی خودشان را خیلی درگیر کارهای اجرایی کردند و بعضا اینقدر برای خودشان برنامه‌های جزیی دارند که احساس می‌کنند همان برنامه‌ها می‌تواند جای خیلی از برنامه‌های دیگر را بگیرد ولی ما از سازمان‌ها و نهادهایی که به یک شکلی در رابطه با ترویج فرهنگ مقاومت و انقلاب و دفاع مقدس آنطور که باید و شاید باشند و نبودند این گله را داریم.

این اشکال وجود دارد، البته در رابطه با وزارت ارشاد امسال با این جابجایی‌هایی که اتفاق افتاد شاید زود است که در رابطه با دولت جدید قضاوت بکنیم. خود ما هم پیگیر هستیم اما جواب محکمی نگرفتیم ولی دوستان گذشته هم علیرغم اینکه با این مفهوم کاملاً عجین و علاقمند بودند ولی آن مقداری که به نظر ما می‌آمد که باید ایفای نقش می‌کردند خیلی جدی ورود پیدا نکردند. البته کمک‌هایی کردند. معاونت هنری ارشاد در جشنواره گذشته به ما کمک کرد، هرچند تعهدی که داده بود نصف تعهدش را عمل کرد ولی بالاخره ورود پیدا کرده و کمک کردند در این جشنواره علیرغم اینکه ما انتظارمان این بود که همین دوستان بالاخره چون تا آن زمان متولی امر بودند ورود پیدا کنند متاسفانه ورود پیدا نکردند. علیرغم اینکه شفاهاً اعلام آمادگی کردند ولی ما هیچ‌گونه ورود ندیدیم. باقی جاها مثل شهرداری، بنیاد شهید و حوزه‌هایی که به یک شکلی با موضوع مرتبط بودند هم در حالت برزخ بودند، مثلا بنیاد شهید مسئولش عوض شد، شهرداری هم شهردار اخیرا ابقا شد. شرایط اجتماعی هم بی‌تاثیر نبود. نمی‌خواهم بگویم همة اشکالات به این برمی‌گردد که علاقمند نبودند در این حوزه ورود کنند ولی آن مقداری که در هر صورت به نظرم می‌آمد که دوستان باید حضور و کمک جدی‌تر در برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت کنند ندیدیم و این جای گله‌گی همچنان در این حوزه را باقی می‌گذارد.
 
 
ادامه دارد.....
 
انتهای پیام/
 
 
برچسب ها:
آخرین اخبار