امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۱۰:۵۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 53711
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۰۹
تعداد بازدید: 34
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب نظریه‌های رسانه نوشته‌ سید محمد مهدی زاده یکی از مهم‌ترین منابع مطالعه در حوزه نظریه‌های رسانه ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب نظریه‌های رسانه نوشته‌ سید محمد مهدی زاده یکی از مهم‌ترین منابع مطالعه در حوزه نظریه‌های رسانه است، که جایگاه ویژه‌ای در میان کتاب‌های علوم ارتباطات دارد.

این کتاب که تجمیع سه جزوه درسی مهدی زاده در دانشگاه علامه طباطبایی است. شامل مقدمه و 11فصل می‌شود که این فصل‌ها عبارت هستند از: 1- چیستی نظریه: تعریف، نقش و اهمیت 2- نظریه ارتباطات و تحول تاریخی: رسانه و مدرنیته 3- نظریه اجتماعی – رفتاری: کارکردها و آثار پیام‌های ارتباطی  4- نظریه هنجاری رسانه 5- نظریه ساختارگرایی و نشانه شناسی 6- نظریه تعامل‌گرایی و ساخت‌یابی  7- نظریه فمینیستی رسانه: رسانه و جنسی 8- نظریه اقتصاد سیاسی، صنعت فرهنگ و مطالعات پسا استعماری 9- نظریه مخاطب: مطالعات فرهنگی و مخاطبان فعال 10-نظریه پست مدرنیسم و ارتباطات: رسانه، تصویر و وانمایی 11-نظریه رسانه‌های جدید.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم:

حضور و گستردگی رسانه در سپهر عمومی و انباشت و فوران نشانه‌ها و تصاویر رسانه‌ای در همه شئون زندگی چون اقتصاد،‌ سیاست، فرهنگ و... و تولید و توزیع معانی، به رسانه ای شدن فرهنگ،‌سیاست و اجتماع منتهی شده است. به این معنا که امروز، رسانه‌ها صرفاً به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی و اجتماعی و موثر بر دیگر قلمروها تلقی نمی‌شوند،‌ بلکه فضا و چارچوبی فراهم می‌آورند که فرهنگ، سیاست و اجتماع در آن جَرَیان می‌یابد.

به گونه‌ای که تقسیم بندی‌ها و گونه سازی‌های تاریخی و اجتماعی عمدتاً حول محور ارتباطات و رسانه شکل می‌گیرد و نامگذاری برهه‌های زمانی چون دهکده جهانی، جامعه اطلاعاتی، جامعه شبکه‌ای و... بر بنیان خصلت‌ها و ویژگی‌های ارتباطی و رسانه‌ای صورت می‌گیرد.

یکی از ویژگی‌های این کتاب زبان ساده، روان و دانشگاهی آن است که در مقابل زبان دشوار و پیچیده‌ی اندیشمندان و ساختارگراها اهمیتی ویژه می‌یابد. مهدی زاده از استادان دانشگاه علامه طباطبایی است که علاوه بر ترجمه متون خارجی، نظریات و نوشته‌های دیگران را به زبان خود و قابل فهم برای دانشجویان و مخاطبان نگاشته است.

«نظریه های رسانه:اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی» در 360 صفحه و با قیمت 15هزار تومان برای سومین بار توسط انتشارات همشهری به چاپ رسیده است.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار