امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۱۲:۲۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 53815
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۱۱
تعداد بازدید: 50
حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا رییس دبیرخانه انجمن‏های علمی حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره ...

حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا رییس دبیرخانه انجمن‏های علمی حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره لزوم ساختن یک جامعه اسلامی فاضله و ویژگی‌های آن اظهار داشت: الگوی مناسب جامعه اسلامی در طول سالیان با فراز و نشیب‌های زیادی روبه رو بوده چرا که هر جامعه‌ای ظرفیت تحقق این الگو براساس آموزه دینی،‌ اجتماعی و اخلاقی را نداشته است.

وی در ادامه افزود: در دوره‌های حاکمیت شاهنشاهی و استبداد که انحطاط در جامعه فراهم شده بود علما به سختی می‌توانستند جامعه را به ارزش‌های دینی و حاکمیت صحیح معصومین (ع) بازگردانند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا از برخی اندیشمندانی که درباره جامعه فاضله سیاسی و اجتماعی صبحت کرده‌اند نظیر خواجه نصیرالدین طوسی، فارابی و .. یاد کرد و گفت: جامعه فاضله و غیرفاضله به لحاظ فلسفه سیاسی از سوی این بزرگان مدنظر قرار گرفته است البته فقها نیز جامعه را به دو دسته اسلامی و غیراسلامی تقسیم کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که اندیشه سیاسی امام (ره) درباره چه نوع جامعه‌ای بوده، توضیح داد: به نظر ایشان جامعه‌سازی یکی از اهداف مهم اسلام است و از مهمترین اهداف ائمه (ع) نیز همین ساختن جامعه توحیدی است، براین اساس و براساس نظر ایشان جامعه به دو دسته فاضله و غیرفاضله تقسیم می‌شود. رهبری هم بر جامعه آرمانی، اسلامی، دینی و توحیدی تأکید ویژه دارند.

مهاجرنیا با اشاره به تفاوت در اندیشه افراد ب راساس بنیان یک جامعه آرمانی توضیح داد: بین یک دانشمند معتقد به توحید و خداوند با یک صاحب نظر ماتریالیست ملحد تفاوت اساسی در نحوه اندیشه و تفکر وجود دارد، اینها هر دو تفاوتی در بین تفکر سیاسی و انسان قائل هستند بر این اساس یک گروه انسان را یک موجود صاحب اندیشه آزاد می‌داند و دیگری انسان را یک شرور. بنابراین برداشت‌ها متفاوت است و همین زمینه ایجاد جوامع مختلف را فراهم می‌کند.

وی درباره اهمیت ساخت یک جامعه اسلامی گفت: اعتقاد به خداوند در ساخت یک جامعه نیز مؤثر است و در روحیه مردم تأثیر مستقیم دارد دستگاه فکری اسلامی از تجرد به دور است در فهم اصول اسلامی نیز باید از متون اصلی و منابع استفاده کرد نه اینکه سلیقه افراد مدنظر قرار بگیرد. در نهایت مطرح کنم که در فلسفه سیاسی ما جامعه سازی یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مایه دینی است که براساس آموزه‌های انبیا(ع)، اعتقاد به خداوند و توحید طراحی شده است.

مهاجرنیا در پاسخ به این سؤال که بارزترین مصداق جامعه آرمانی بر اساس اندیشه اسلامی چه چیز است، گفت: براساس نظر رهبری در دوره غیبت جامعه‌ای ساخته می‌شود که عصر ظهور را محقق می‌کند چرا که در این دوره ریشه ظلم از بین می‌رود و سطح اندیشه افراد افزایش پیدا می‌کند و مهم‌ترین محور این دوره نیز اخلاق و فضیلت انسانی است.

انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار