امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۲۲:۰۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 54
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۱ - ساعت ۱۸:۴۸
تعداد بازدید: 551
بسم الله الرحمن الرحیم ابن‌ تيميّه‌ كه‌ بود و چه‌ كرد؟ 17-1- به‌ رغم‌ گرايشهاي‌ عميق‌ ...

بسم الله الرحمن الرحیم

ابن‌ تيميّه‌ كه‌ بود و چه‌ كرد؟
17-1- به‌ رغم‌ گرايشهاي‌ عميق‌ واپس‌گرايانه‌، برخي‌ ابن‌ تيميّه‌ را از چهره‌هاي‌ كلامي‌ و فلسفي‌ بزرگ‌ اسلام‌ مي‌دانند. گفته‌ شده‌ است‌ كه‌ برخي‌ از تاريخ‌نگاران‌ عرب‌ و به‌ ويژه‌ آنان‌ كه‌ با مراكز وهابي‌ در عربستان‌ سعودي‌ مناسباتي‌ دارند، مي‌كوشند ابن‌ تيميّه‌ (و به‌ طور كلي‌ نوحنبليان‌ و اهل‌ ظاهر) را واجد نقشي‌ مثبت‌ معرفي‌ كنند در حالي‌ كه‌ اكثراً به‌ خاطر اينكه‌ در جهت‌ توقف‌ انديشه‌ و تفكر و بنيادگذاري‌ گرايشهاي‌ اگماتيسي‌ در جهان‌ اسلام‌ (نظير وهابيت‌) حركت‌ نمود، او را مخرّب‌ و افزاينده‌ تاريكي‌ دوران‌ انحطاط‌ مي‌خوانند. در اينجا دو داوري‌ درباره‌ي‌ وي‌ مي‌آوريم‌.
يكي‌ از سراج‌ الحق‌ (استاد دانشگاه‌ داكا)ي‌ پاكستان‌) و ديگري‌ از استاد ابراهيمي‌ ديناني‌؛ و قضاوت‌ را به‌ خوانندگان‌ خود وا مي‌گذاريم‌:

بسم الله الرحمن الرحیم

منابع در پست نهایی قرار داده میشود.

ابن‌ تيميّه‌ كه‌ بود و چه‌ كرد؟

دو قرائت‌ ار ابن‌ تيميّه‌!

17-1- به‌ رغم‌ گرايشهاي‌ عميق‌ واپس‌گرايانه‌، برخي‌ ابن‌ تيميّه‌ را از چهره‌هاي‌ كلامي‌ و فلسفي‌ بزرگ‌ اسلام‌ مي‌دانند. گفته‌ شده‌ است‌ كه‌ برخي‌ از تاريخ‌نگاران‌ عرب‌ و به‌ ويژه‌ آنان‌ كه‌ با مراكز وهابي‌ در عربستان‌ سعودي‌ مناسباتي‌ دارند، مي‌كوشند ابن‌ تيميّه‌ (و به‌ طور كلي‌ نوحنبليان‌ و اهل‌ ظاهر) را واجد نقشي‌ مثبت‌ معرفي‌ كنند در حالي‌ كه‌ اكثراً به‌ خاطر اينكه‌ در جهت‌ توقف‌ انديشه‌ و تفكر و بنيادگذاري‌ گرايشهاي‌ اگماتيسي‌ در جهان‌ اسلام‌ (نظير وهابيت‌) حركت‌ نمود، او را مخرّب‌ و افزاينده‌ تاريكي‌ دوران‌ انحطاط‌ مي‌خوانند. در اينجا دو داوري‌ درباره‌ي‌ وي‌ مي‌آوريم‌.
يكي‌ از سراج‌ الحق‌ (استاد دانشگاه‌ داكا)ي‌ پاكستان‌) و ديگري‌ از استاد ابراهيمي‌ ديناني‌؛ و قضاوت‌ را به‌ خوانندگان‌ خود وا مي‌گذاريم‌:

ابن‌ تيميّه‌ به‌ روايت‌ سراج‌ الحق‌

17-2- مقارن‌ روزگار ابن‌ تيميّه‌، علم‌ كلام‌ و فلسفه‌ و فقه‌ پيشرفت‌ شاياني‌ كرده‌ و موجب‌ ظهور مذاهب‌ مختلف‌ فكري‌ گشته‌ بود. ولي‌، بدبختانه‌، اختلافات‌ سياسي‌ و نفاقهاي‌ مذهبي‌ وحدت‌ مسلمانان‌ مختلف‌ فكري‌ گشته‌ بود. ولي‌، بدبختانه‌، اختلافات‌ سياسي‌ و نفاقهاي‌ مذهبي‌ وحدت‌ مسلمانان‌ را سست‌ كرده‌ و ممالك‌ آنها را هدف‌ آساني‌ براي‌ تهاجمات‌ مغولان‌ در سده‌ي‌ هفتم‌/سيزدهم‌ قرار داده‌ بود. در اين‌ گيرو دار بحراني‌ بود كه‌ ابن‌ تيميّه‌ به‌ عنوان‌ مجتهد پديدار گرديد و بر مردمان‌ بانگ‌ بر زد كه‌ به‌ تعاليم‌ بنيادي‌ اسلام‌ - به‌ نحوي‌ كه‌ در قرآن‌ و سنّت‌ پيامبر ديده‌ مي‌شود - بازگردند. او اهميت‌ چنداني‌ به‌ كلام‌ يا فلسفه‌ نمي‌داد، و نمي‌توان‌ او را به‌ معناي‌ دقيق‌ كلمه‌ متكلم‌ يا فيلسوف‌ خواند، هر چند كه‌ خود چون‌ متكلم‌ يا فيلسوفي‌ بزرگ‌ رفتار كرد. عظمت‌ ابن‌ تيميّه‌، به‌ عنوان‌ متفكري‌ اصيل‌ و منتقد، به‌ صورت‌ گسترده‌اي‌ پذيرفته‌ شده‌ است‌، و عموماً پيش‌ كسوت‌ نهضتهاي‌ اصلاحي‌ چون‌ مذهب‌ وهابي‌، سنوسي‌ و مانند آنها به‌ شمار مي‌رود.
تقي‌ الدّين‌ ابوالعباس‌ احمد بن‌ عبدالحليم‌، كه‌ به‌ ابن‌ تيميّه‌ معروف‌ است‌، در حران‌ (1) ، شهري‌ در نزديكي‌ دمشق‌، در روز دوشنبه‌ دهم‌ ربيع‌ الاول‌ 661/بيست‌ و دوم‌ ژانويه‌ي‌ 1263 زاده‌ شد.

در سال‌ 667/1269 وقتي‌ كه‌ ابن‌ تيميّه‌ به‌ سن‌ هفت‌ سالگي‌ رسيد، مغولان‌ شهر حران‌ را ويران‌ كردند؛ و پدر او عبدالحليم‌ به‌ اتفاق‌ همه‌ي‌ افراد خانواده‌اش‌ به‌ دمشق‌ رفت‌ و در آنجا اقامت‌ گزيد. در اينجا بود كه‌ ابن‌ تيميّه‌ از پدر خويش‌، كه‌ خود استاد بزرگي‌ در مذهب‌ حنبلي‌ بود، تعليم‌ و تربيت‌ بسياري‌ فرا گرفت‌. همين‌ طور پيش‌ علي‌ بن‌ عبدالقوي‌ درس‌ خواند و در زبان‌ عربي‌ كتاب‌ سيبويه‌ را ممارستِ بسرا كرد؛ و حديث‌ را با بيش‌ از دويست‌ شيخ‌ خواند. (2) اين‌ نكته‌ قابل‌ ذكر است‌ كه‌ در ميان‌ استاداني‌ كه‌ ابن‌ تيميّه‌ در كتاب‌ اربعون‌ از آنها ياد مي‌كند، نام‌ چهار زن‌ نيز ديده‌ مي‌شود. (3)
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
ادامه دارد...

=--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

پیروان موعود

www.fllowers313.ir

برچسب ها:
آخرین اخبار