امروز : سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 24
۰۷:۲۸
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 5409
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۲۳:۰۰
تعداد بازدید: 143
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست «اقتباس ادبی از آثار خاطره نگاری دفاع مقدس» صبح امروز یکشنبه  15 ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست «اقتباس ادبی از آثار خاطره نگاری دفاع مقدس» صبح امروز یکشنبه  15 اردیبهشت با حضور کیومرث پوراحمد و حبیب احمدزاده در انتشارات سوره مهر برگزار شد.
 

* انتقاد کیومرث بور احمد به مسئولان معاونت و سازمان سینمایی

بر اساس این گزارش، کیومرث پوراحمد درباره روند اقتباس از آثار ادبی در سینمای جهان اظهار داشت: اغلب فیلمها در سینمای جهان مربوط به سینمای آمریکا است دلیل آن هم این است که به دلیل تولید بالا آثار خوب نیز زیاد در میان این تولیدات دیده می‌شود که بسیاری از این دست آثار بر مبنای یک قصه و رمان نوشته شده است.

به گفته این فیلمساز، تفاوت عمده این ماجرا اما در این است که وقتی نویسنده‌ای در غرب داستانی می‌نویسد تا هفت پشتش تامین است و وقتی یک اثر سینمایی بر اساس آن ساخته می‌شود کارگردان نیز تا سال‌ها از نظر مالی تامین می شود این مهم برخلف آن چیزی است که در ایران رخ می دهد، مثل من که بیست سال پس از ساخت «قصه‌های مجید» باید بدوم تا بتوانم اثر تازه‌ای بسازم یا بعد از اینکه صدبار تلویزیون قصه‌های مجید را پخش می‌کند از دادن حق و حقوق من سر باز می‌زند.

وی در ادمه ضمن اشاره به اینکه در کارنامه کاریم اثر اقتباسی زیاد داشتم ادامه داد: قصه «اتوبوس شب» هم بر اساس داستانی از حبیب احمدزاده ساخته شد که در مدت 9 ماه فیلمنامه آن با همکاری احمدزاده و حسن شکاری نوشته شد.

این فیلمساز درباره داستان «اتوبوس شب» به روایت سفر خود با حبیب احمزاده به جنوب و اهواز و خرمشهر اشاره و از حبیب زاده به عنوان فردی یاد کرد که او را به آرزویش رسانده است.

به گفته وی، وقتی قصه حبیب احمدزاده را خواندم آنقدر مجذوبش شدم که با وجود اینکه کار دیگری را با همکاری مینو فرشچی در حال انجام بودم آن را رها کرده و به سراغ نوشتن فیلمنامه اتوبوس شب رفتم. البته موتور محرکه این فیلم خود احمدزاده بود و اگر خودش من را همراهی نمی‌کرد این اثر ساخته نمی‌شد.

این نویسنده با انتقاد از افرادی که امروز بر سر کار در سازمان و یا معاونت سینمایی هستند اضافه کرد: امروز آدم‌هایی در جایی به نام سازمان سینمایی نشسته‌اند که به زعم من هدفی جز نابودی سینما ندارند. خاصیت این افراد آن است که سینما را به تعطیلی کشانند، این افراد هرگز جنگ نرفته و حتی کتابهای درباره جنگ را هم نخوانده اند، در تلویزیون هم کسانی نشسته‌اند که کارشان تنها سانسور‌کردن آثار سینمایی است و به نظر من این عده حتی برگی درباره جنگ بخوانده اند و شغلشان را هم به واسطه ارتباطاتشان به دست آورده و به خود اجازه می‌دهند برای اهالی سینما تصمیم بگیرند.
 

* احمدزاده: ما ملتی هستیم که اساسا به لحاظ مطالعه تنبل شده ایم

در ادامه این نشست حبیب احمدزاده درباره اقتباس عنوان کرد: اصول اقتباس ادبی برای ساخت اثر سینمایی در همه جای جهان یکی است، اما اغلب شاهد اختلاف هایی میان کارگردان و نویسنده هستیم که باید با یکدیگر به نوعی تعامل برسند و در قالب یکسری جهارچوب‌های فکری مشخص دست به تولید اثر ادبی بزنند.

وی با انتقاد از اینکه ما در جنگ خودمان تنها مدافع بودیم تصریح کرد: در مورد اقتباس سینمایی از داستان‌های دفاع مقدس باید توجه شود که جنگیدن را تکریم نکنیم و از سوی دیگر بتوانیم رشادت‌ها به تصویر بکشیم. مشکل اصلی فیلمنامه‌نویسی جنگ کمبود سوژه نویسندگان ما در سال‌های پس از جنگ بود. 

این نویسنده با بیان اینکه امروز در قالب آثار سه نوع شخصیت باید حتما حضور داشته باشند توضیح داد: نخست رزمنده‌هایی که قطع نخاعی هستند و انگار در تمام فیلم ها باید حضور داشته باشند تا یک اثر ارزشی شود. دوم رزمنده‌هایی که انگار تا با زندگی دنیایی و اجتماعی، مسایل مالی برخورد کرده‌اند، فاسد شده‌اند و معنویت ندارند و سوم رزمنده‌هایی که دائم ناراحتند که چرا جنگ تمام شده است و حرف‌های جاهلانه می‌زنند. در این وضعیت نسل جدید حق دارد که بگوید اگر عاقبت شما این است من نمی‌خواهم چنین عاقبتی داشته باشم. 

احمدزاده با انتقاد از اینکه سینمای دفاع مقدس سال‌هاست که دچار ویروس مظلوم‌نمایی شده عنوان کرد: این مساله باید آسیب‌شناسی شود تا راهمان بیش از این به سمت ترکستان کج نشود.

وی در خاتمه سخنان خود اضافه کرد: ما ملتی هستیم که اساسا از نظر مطالعه بسیار تنبل شده‌ایم و برای همین است که شاعر زیاد داریم. شعرا بیشتر اهل نوشتن هستند و نه خواندن؛ در این جامعه سواد کم می‌شود و همه اهل خاطره‌گویی می‌شوند. امروز حتی بسیاری از کارگردان‎های ما را به زور هم نمی‌شود کتابخوان کرد ولی باور دارم که با رجوع به متن‌های خاطره منتشر شده از دفاع مقدس می‌شود به نکات تازه‌ای برای ساخت یک اثر سینمایی رسید. 

انتهای بیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار