امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۰۲:۳۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 54285
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۱۰
تعداد بازدید: 98
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، همزمان با تلاش دوباره هنرمندان بومی برای تولید فیلم‌های تازه، هنرمندان بین‌المللی هم راهی این ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، همزمان با تلاش دوباره هنرمندان بومی برای تولید فیلم‌های تازه، هنرمندان بین‌المللی هم راهی این کشور اروپای شرقی می‌شوند.

از سارایوو خبر می‌رسد که دیدارها و ملاقات‌ تازه‌ای بین هنرمندان این کشور و دیگر کشورهای جهان صورت می‌گیرد. هدف اصلی این دیدارها، بحث برای تولید محصولات مشترک سینمایی است. در عین حال صنعت توریسم بوسنی هرزگوین با معرفی جاذبه‌های زیبای توریستی خود، قصد جذب فیلم‌سازان و تهیه کنندگان خارجی را به این کشور دارد و لوکیشن‌های متفاوت و جذاب مختلف کشور را به صنعت بین‌المللی سینما معرفی و پیشنهاد می‌کند.



 
 
محصولات مشترک

در شهر سارایوو بحث هنرمندان بومی این است که می‌توان محصولات مشترک ارزان قیمت و کم هزینه‌ای را جلوی دوربین برد. نیروی کار در بوسنی هرزگوین ارزان است و قیمت‌ها پایین. همین دو عنصر به کمک تولید کنندگان بین‌المللی سینما می‌آید تا فیلم‌های خود را در این کشور با قیمت کمتری تهیه و تولید کنند. تهیه کنندگان سینمایی در بوسنی هرزگوین این روزها جنب و جوش خاصی از خودشان نشان می‌دهند و به استقبال همکاران و همتایان خارجی خود می‌روند. آنها بر این باور هستند که محصولات مشترک بین‌المللی به سود هر دو طرف است و در این بازی برد - برد، هیچ بازنده‌ای وجود ندارد. به صورت طبیعی، اولین هدف محصولات مشترک سینمایی، کشورهای اروپای غربی هستند.

وقتی صحبت از کشورهای اروپای غربی می‌شود، بلافاصله نام آلمان به خاطر می‌آید. منتقدان و تحلیل‌گران سینمایی می‌گویند هنرمندان و تهیه‌‌کنندگان آلمانی، در صف اول تولید محصولات مشترک سینمایی با کشورهای اروپای شرقی هستند. در بین تهیه و تولید کنندگان اروپایی، آلمانی‌ها همیشه بیشترین اشتیاق را برای همکاری مشترک با هنرمندان اروپای شرقی نشان داده‌اند. در سال 2012 هنرمندان آلمانی دوازده فیلم مشترک با کشورهای اروپای شرقی داشتند. اهل فن از این تعداد فیلم، به عنوان یک رقم بالا و قابل قبول اسم می‌برند.

تحلیل‌گران اقتصادی سینما می‌گویند در طول چند سال گذشته، بودجه متوسط برای تولید فیلم‌های سینمایی در این منطقه رو به افزایش بوده است. این نکته، تولید تعداد بیشتری فیلم سینمایی در اروپای شرقی را توجیه می‌کند. این در حالی است که برخی اوقات تهیه کنندگان آلمانی، سخت‌گیری‌هایی را در رابطه با تأمین هزینه محصولات سینمایی اعمال می‌کنند. طرف آلمانی می‌گوید این سخت‌گیری برای آن است که فیلم‌نامه‌های بهتری برای کار تولید فیلم انتخاب شود. این فیلم‌نامه‌ها از یک سو باید بتوانند مخاطبان بومی را به داخل سالن‌های سینماها بکشانند و از سوی دیگر مورد تأیید منتقدان و جشنواره‌های بین‌المللی هم قرار بگیرند.



 
 
سرمایه گذاری بین المللی

ایوا هوبرت مسئول یکی از شرکت‌های فیلم‌سازی آلمان که در هامبورگ کار و فعالیت می‌کند، در توضیح سرمایه‌گذاری بر روی محصولات کشور بوسنی هرزگوین می‌گوید: «در رابطه با برخی پروژه‌ها، ما حتی نمی‌توانیم یک سرمایه‌گذار بومی در منطقه بالکان پیدا کنیم و از ما خواسته می‌شود کل هزینه‌های تولید را تقبل کنیم. به همین دلیل است که ما و همکارانمان ترجیح می‌دهیم به سراغ فیلم‌ها و پروژه‌هایی برویم که هزینه‌های کمتری دارند و پول و سرمایه زیادی نباید برایشان خرج کرد. در این حالت، ضریب خطر و ریسک ما هم کمتر می‌شود. ما می‌دانیم که سرمایه‌گذاری بر روی چنین فیلم‌هایی مطمئن‌تر است و می‌تواند جواب بهتری بدهد.»

مانفرد اشمیت یک سرمایه‌گذار دیگر آلمانی، صحبت را چنین ادامه می‌دهد:« یک فیلم‌نامه خوب همیشه مبنای کار ما برای یک سرمایه‌گذاری موفق است. البته زمینه‌های اقتصادی متفاوت دیگری هم وجود دارد ،که در رابطه با کار سرمایه‌گذاری از اهمیت برخوردار است. از جمله این زمینه‌ها می‌توان به مسائل فیلم‌برداری، هزینه و سرمایه‌های مشترکی که برای کار آورده می‌شود و همچنین بازاریابی اشاره کرد. متأسفانه، تعدادی از کشورهای حوزه بالکان و دیگر مناطق اروپای شرقی با شرایط سختی روبرو هستند و دوران گذار سختی را طی می‌کنند. در این کشورها معمولاً خبری از بودجه عمومی نیست. همه ما امیدواریم در آینده نزدیک، این مشکلات به نفع صنعت سینما حل شوند.»

اما هم اشمیت و هوبرت و هم بقیه سرمایه‌گذاران آلمانی بر روی این نکته وحدت نظر دارند که تعدادی از بهترین‌ قصه‌ها و فیلم‌نامه‌ها و همچنین فیلم‌سازان خوب و مستعد معاصر از حوزه بالکان می‌آیند. به همین دلیل است که برای آنها تولید محصولات مشترک سینمایی با بوسنی هرزگوین اهمیتی حیاتی دارد. به گفته هوبرت:« قصه‌هایی که فیلم‌سازان این منطقه دارند، بسیار قوی و پراحساس است. علت آن را هم باید در تاریخ معاصر آنها جست‌وجو کرد، از آن جا که تاریخ بوسنی هرزگوین و کشورهای همسایه سرشار از ناگفته‌هاست، فیلم‌‌سازان بوسنیایی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. به همین خاطر، تولید فیلم در این محل مثل یک ماجراجویی بزرگ و جذاب است.»



 
 
کار سخت
به همین دلیل است که این تهیه کننده اشاره می‌کند پیدا کردن تهیه کننده برای سرمایه‌گذاری بر روی محصولات سینمایی بوسنی هرزگوین کار سختی نیست. در حقیقت، طی چند سال گذشته روابط سودمندی پایه‌گذاری شده و تولید محصولات مشترک به صورت یک روند منظم و طبیعی در آمده است. فیلم‌هایی هم که در این رابطه ساخته شده‌اند، دارای ارزش‌های بالای هنری هستند و منتقدان از آنها به عنوان فیلم‌های یگانه و بی‌همتا اسم می‌برند. این فیلم‌ها از یک سو فروش خوبی در سالن سینماها کرده و تماشاگران زیادی دارند و از سوی دیگر به جشنواره‌های بزرگ و معتبر سینمایی دعوت می‌شوند.

به همین دلیل است که در سال 2005 یک دفتر ویژه از سوی تهیه کنندگان آلمانی تأسیس شد تا به کار همکاری مشترک با هنرمندان حرفه‌ای سینمای بوسنی هرزگوین و دیگر کشورهای منطقه نظم خاصی بدهد. گفته می‌شود، تهیه کنندگان دیگر کشورهای اروپای غربی هم قصد دارند راه همکاران آلمانی خود را بروند و چنین دفترهای ویژه‌ای را برای تولید محصولات مشترک با صنعت سینمای اروپای شرقی تأسیس کنند.



 
سالن های دیجیتالی

درحالی که صنعت سینمای بوسنی هرزگوین برای تأمین هزینه‌های تولید خود به دنبال سرمایه‌های داخلی و بین‌المللی است، به صورت هم‌زمان در حال گسترش فعالیت‌های تکنیکی خود نیز هست. به صورت طبیعی، این کار برای آن صورت می‌گیرد تا فیلم‌هایی که تولید می‌شوند بتوانند نمایش عمومی بهتر و گسترده‌‌تری داشته  و رابطه نزدیک‌تری با عموم تماشاگران برقرار کنند.

یکی از راه‌های که به نمایش و اکران عمومی بهتر و گسترده‌تر فیلم‌های سینمایی کمک می‌کند، دیجیتالی شدن سالن‌های نمایش است. به همین خاطر است که دست‌اندرکاران سینمایی هم در بوسنی هرزگوین و هم در کشورهای همسایه، دیجیتالی شدن سالن‌های سینماها را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در بوسنی از این اقدام تازه با نام «پروژه کینو فیکیشن» اسم می‌برند .هدف این پروژه این است که مراکز فرهنگی و هنری موجود در سطح کشور را تبدیل به یک مجموعه مدرن سینمایی کنند. این طرح به صورت هم‌زمان در سراسر خاک بوسنی هرزگوین و صربستان انجام می‌شود و از آن به عنوان یک حرکت انقلابی اسم برده می‌شود. مسئولان رسمی و اهالی صنعت سینمای بوسنی می‌گویند آن چه از سیستم کشور یوگسلاوی سابق برای آن‌ها به جا مانده، قابلیت پاسخ‌گویی به نیازهای جدید تماشاگران را ندارد و یک میراث عقب‌مانده است. طرح احیای سالن‌های نمایش بوسنی هرزگوین با همکاری شهرداران تمام شهرهای کشور انجام می‌شود. هر شهری باید تعداد سالن‌های نمایش خود را معرفی کند و بگوید برای بازسازی و دیجیتالی کردن آن‌ها، چقدر هزینه باید صرف شود.




احداث مولتی پلکس ها

طرح «پروژه کینوفیکیشن» در حالی به صورت جدی در دستور کار مسئولان و هنرمندان قرار گرفته که احداث مولتی پلکس‌های سینمایی در بوسنی هرزگوین به آرامی در جریان است در طول سه سال گذشته، تعدادی مولتی پلکس در شهرهای مختلف کشور احداث و راه‌‌اندازی شده که به صورت هم‌زمان، تولیدات بومی و محصولات خارجی (بیشتر آمریکایی و آلمانی) را به نمایش می‌گذارند. با این حال، منتقدان سینمایی و اهل فن می‌گویند در مقایسه با جمعیت کشور، تعداد سالن‌های نمایش فیلم هنوز هم کم است و باید تعداد بیشتری سالن سینما و مولتی پلکس ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. در همین رابطه است که دیجیتالی کردن سالن‌های نمایش اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و به عنوان یک راهکار خوب و همه جانبه برای حل مشکل کمبود سالن‌های نمایش مطرح می‌شود.
رسانه‌های گروهی می‌نویسند در صربستان تعداد 123 سالن سینما وجود دارد که 40 تای آن‌ها مجهز به تأسیسات دیجیتالی هستند. اما وضعیت بوسنی هرزگوین در مقایسه با صربستان فاجعه است. در این کشور فقط 21 سالن سینما وجود دارد که 12 تای آن دیجیتالی هستند. به همین خاطر است که اهل فن از دیجیتالی شدن سالن‌های نمایش به عنوان یک ضرورت حیاتی برای صنعت سینمای بوسنی هرزگوین اسم می‌برند و مسئولان دولتی را به واکنش منطقی نسبت به این مسئله دعوت می‌کنند. به باور آن ها، بهره‌گیری از تجهیزات دیجیتالی کار نمایش فیلم‌ها را بسیار راحت‌تر می‌کند و امکان نمایش آن‌ها را در مکان‌های بیشتری فراهم خواهد کرد.




جوان مرجانویچ از توزیع‌کنندگان فیلم در رابطه با این موضوع می‌گوید: «گسترش مولتی پلکس‌ها در بوسنی هرزگوین در حال حاضر یک کار بسیار سخت است و نمی‌توان انتظار آن را داشت که چنین کاری در کوتاه مدت صورت ‌گیرد. احداث مولتی پلکس‌ها پول و هزینه زیادی را می‌طلبد و این مشکلی است که همه ما در کشور با آن روبه‌رو هستیم. در عین حال، این هم یک واقعیت است که به صورت سنتی چیزی تجت عنوان سرگرمی و صنعت فیلم‌سازی در بوسنی هرزگوین وجود نداشته است. کشورهای دیگر مشکل خود را حل کرده و از این مرحله گذر کرده‌اند. اما ما در حال دست و پنجه‌ نرم‌ کردن با آن هستیم. اما ما این روزها امکاناتی را داریم که در گذشته نداشتیم. اشتیاق عمومی مردم برای تماشای محصولات سینمایی،ما را هم بر سر شوق می‌آورد تا به فکر ساخت و احداث مکان‌های نمایشی تازه باشیم. این مکان‌ها و مراکز باید با هزینه‌های پایینی ساخته شوند و سینمای دیجیتالی این امکان را به وجود می‌آورد تا فکرمان را عملی و محقق کنیم.» 

تحلیل‌گران سینمایی می‌گویند صنعت سینمای بوسنی هرزگوین با وجود تمام مشکلاتی که پیش‌روی خود دارد، می‌تواند بر آن‌ها غلبه کند و طی چند سال آینده، چهره درخشانی از خود در این رابطه به نمایش بگذارد.
 
انتهای پیام/ا
 
برچسب ها:
آخرین اخبار