امروز : پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 21
۰۵:۵۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 54286
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۱۰
تعداد بازدید: 60
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مصباح قمصری مبدع  ساز «بم کمان» در این زمینه گفت: «ساز بم کمان در واقع احیا شده ی ساز کمانچه ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مصباح قمصری مبدع  ساز «بم کمان» در این زمینه گفت: «ساز بم کمان در واقع احیا شده ی ساز کمانچه ی باس است که من از حدود هفت سال پیش برروی آن کار می کنم، در واقع کمانچه ی باس پیش از من هم موجود بوده و بنده طبق ذهنیتی که از یک ساز باس داشتم این ساز را انتخاب و احیا کردم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره ی اینکه در برخی رسانه ها گفته و نوشته شده که «بم کمان» ابداع علی قمصری است، و در برخی دیگر اسم مصباح قمصری ذکر شده، توضیح داد و افزود: «این اشتباهی ست که در چند خبرگزاری تکرار شد و علی هم به این رسانه ها گوشزد کرد که این اشتباه تکرار نشود، البته ابداع یک ساز چندان مسئله ی مهم و جدی ای نیست. مهم تفکری است که از طریق سیم و چوب ساز ارائه میشود.»

این نوازنده ضمن انتقاد از بعضی سازساختن‌های غیرتخصصی گفت: «ما فراموش کرده ایم که ساخت ساز وسیله بوده است نه هدف. سازی که بدون تفکر خاص ساخته شده باشد تکه چوبی بیش نیست. باید اول دید سازی مثل بم کمان چه نقشی در گروه نوازی را دنبال می کند. هدف تفکر ساخت و نوازندگی بم کمان، افزودن صدایی در محدوده ی بم است که بطور خلاصه با وجود تاثیر گذاری توجه مخاطب رو به خود جلب نکند. در نتیجه ی افزودن چنین صدایی موسیقی بدون اینکه مبتلا به شلوغی شود، حجم بیشتر خواهد داشت. متاسفانه هدف سازسازان امروز صرفا ابداع یا ساخت سازی خوش صداست.خوش صدایی کاملا نسبی ست و معیار های زیبایی متغیر. سازهایی مثل فاگوت یا توبا یا خیلی سازهای دیگر را در نظر بگیرید. کمتر کسی پیدا می شود که بگوید صدای این سازها زیباست، ولی اگر این سازها از  ارکستر سمفونیک حذف شوند، صدادهی ارکستر مشخصا ناقص می شود. به بیان دیگر، ارکستر متشکل از سازهای خوش‌صدا، لزوما صدا دهی خوبی نخواهد داشت، بلکه صداها باید در تکمیل یکدیگر ساخته شوند.  بم کمان هم صدای تک نوازی زیبایی ندارد و در همنوازی است که معنا پیدا می کند.»
مصباح قمصری درباره نوازندگی ساز باس خاطرنشان کرد: «نوازندگی ساز باس در موسیقی دستگاهی ما متاسفانه تا به امروز تخصص مستقلی نداشته، یعنی مثلا استادی نبوده که تارباس (که یکی از متداول ترین سازهای بم ماست) را تدریس کند. نوازندگان این ساز عموما نوازنده ی تار هستند. برای من پرداختن به خط باس مستلزم تفکر و تخصص مستقلی ست که طی این سالها برروی آن کار کرده ام و بخشی از این پژوهش  هم در قالب مقاله ای به زودی منتشر خواهد شد.»
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها