امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۱:۰۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 54898
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۷:۱۰
تعداد بازدید: 82
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در نشست صبح امروز که با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محمدرضا ...

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در نشست صبح امروز که با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محمدرضا درویش دبیر جشنواره آئینه‌دار  و مغازه ای دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد؛ ابتدا نوربخش ضمن اشاره به جشنواره موسیقی آینه دار گفت: نشست امروز به جشنواره موسیقی نواحی باز می‌گردد که نخستین جشنواره‌ای است که با حمایت بخش خصوصی در زمینه موسیقی نواحی برگزار می‌شود . این جشنواره امسال حمایت معنوی خانه موسیقی و خانه هنرمندان ایران را  دارد. امیدواریم این جشنواره تجربه خوبی باشد و سال آینده آن را به مراکز دیگری محول کنیم که صلاحیت اجرای آن را دارند. وی با اشاره به ویژگی های این جشنواره موسیقی گفت: حامی این جشنواره گالری محسن است و ما این جشنواره را با حضور محمدرضا درویش برگزار می کنیم.

نام محمدرضا درویشی با موسیقی نواحی سی سال است که گره خورده اگر درویشی نبود شاید بخشی از موسیقی نواحی ما که امروز آثاری از آن در دست است، وجود نداشت متأسفیم که این جشنواره به دلایلی برگزار نشد. سال‌ها اراده‌ای در این زمینه وجود نداشت. امروز هم متأسفانه بخشی از روایتگران این موسیقی یا از دست رفته‌اند و یا در بستر بیماری هستند.

در ادامه این نشست محمدرضا درویشی دبیر جشنواره آئینه دار ضمن اشاره به حمایت معنوی خانه موسیقی از جشنواره گفت: ما قبل از انقلاب فستیوال مستقل موسیقی نواحی نداشتیم در جشن هنر شیراز توسط پرفسور فوزیه مجد موسیقی نواحی هماهنگ می‌شد. در تئاتر شهر نیز گاه آثاری اجرا می‌شد.  پس قبل از انقلاب جشنواره موسیقی مقامی نداشتیم. و قبل از انقلاب پیش قراول پژوهش در این باب فوزیه مجد بود.

وی ادامه داد: پس از انقلاب بخشی از جشنواره‌های موسیقی منجر به موسیقی نواحی اختصاص پیدا کرد. با صحبت‌هایی که در دوره 13 ساله مدیریت عالی مرادخانی و مرکز موسیقی بود پس از تباد‌ل‌نظر قرار شد جدا از اجرای موسیقی نواحی در جشنواره فجر جشنواره بخشی اختصاصی برای موسیقی نواحی تشکیل دهیم. به سبب آنکه بار سیاسی جشنواره فجر بر موسیقی نواحی سنگینی نکند و این جشنواره در میان شلوغی جشنواره فجر و در همهمه‌های این جشنواره گم نشود زمان آن را از بهمن به پاییز و مکان آن را از تهران به کرمان منتقل کردیم. من برای چهار دوره متوالی دبیر این جشنواره بودم . در 4 دوره‌ای که دبیر جشنواره موسیقی نواحی بودم اساتید خارجی بسته به نیازهای جشنواره به حضور در آن دعوت می‌شدند.

درویشی افزود: در دوره‌ای که آقای زم رئیس حوزه هنری بود؛ دبیری 3 جشنواره را به عهده گرفتم. سال 70 جشنواره «7 اورنگ» ، سال 73 جشنواره «آینه و آواز» که بیشتر سبک‌های آوازی مناطق مختلف ایران که امروز بخش عمده آن به سبب درگذشت خوانندگان از بین رفته در حوزه هنری اجرا شد. سال 1376نیز جشنواره موسیقی حماسی برگزار شد که در برگیرنده روایت‌های آوازی در بخش حماسی بود . از اوستا و شخصیت‌های حماسی تا ترانه‌های حماسی تا کلیه رقص‌های مردانه از چوب بازی تا تمام سبک‌های شاهنامه خوانی در این جشنواره با حضور 40 هنرمند  اجرا شد. در این سال ها به جز جشنواره‌ موسیقی نواحی که متولی آن ارشاد بود، 3 جشنواره اجرا کردیم. دو دوره هم جشنواره موسیقی نواحی در کرمان برگزار شد. پس از آن من از دبیری جشنواره کرمان فاصله گرفتم. چند سال اختلاف افتاد و بعد این جشنواره دو دوره با کیفیت‌های نازل‌تر اجرا شد.

وی ضمن اشاره به حضور مرادخانی و انتظار برای بهبود کیفی سطح جشنواره ها و حل شدن مشکلات موسیقی گفت: با توجه به آنکه مرادخانی 13 سال سکان‌دار موسیقی کشور بودند و امروز معاون هنری وزیر ارشاد هستند امیدواریم جشنواره موسیقی نواحی اجرا شود و کیفیت آن بهبود یابد. آن روزها ما 40 تا 50 استاد را می‌توانستیم به جشنواره دعوت کنیم. اما این بار  ما به زحمت توانستیم 15 نفر از بلوچستان دعوت کنیم.

وی درباره جزئیات جشنواره هم گفت: سنگ بزرگ بر نداشتیم. جشنواره آئینه دار چون از طرف بخش خصوصی برگزار می‌شود؛ کوچک است. ما در این جشنواره به موسیقی مناطق شرقی پرداخته ایم.  آئینه دار جنوب شرق ایران را پوشش داده است،  از تربت جام تا دریای عمان، جنوب خراسان بیدخت و بیرجند طبس و گناباد. موسیقی در این مناطق به جز سرنا و هل از بین رفته تعداد کمی نوازنده نی و تعداد انگشت‌شماری خواننده در این شهرها وجود دارد.

این پژوهشگر افزود: مرزهای شرقی ایران خود با اتفاقی تاریخی عجین است. مرز‌های ایران توسط دولت انگلستان از میانه ایلات و قبایل عبور داده شد و آنها را از میان نصف کرده این اتفاق از روی عمد و سیاست اتفاق افتاده ایلات و اقوام به عمد شقه شده و گرنه موسیق تربت و هرات یکی است! سیستان ادامه جنوب خراسان و زبان آنها فارس دری است. اما از روی عمد یا نادانی مرزهای آن به طوری مشخص شد که  با بلوچستان یکی شد. در حالی که زبان آنها فارس دری و لباس آنها خراسانی است. سیستان در واقع ادامه جنوب خراسان است، این جا در واقع بخشی از سرزمین نیم روز است. به هر روی ما در این جشنواره موسیقی را از تایبات و تربت آغاز می‌کنیم و به بلوچستان می‌رسیم، بلوچستان از نظر فرهنگ دو قسمت است، یک بخش از آن  نصرت‌آباد، میرجاوه و ... این منطقه «سرحد زمین» نام دارد رپرتوار محدودتر دارد و مرزهای این گونه موسیقی تاحدود سراوان است.

وی ادامه داد: بخش دوم از سروان روبه جنوب است. مسکوران پائین‌تر از سراوان است. زبان بلوچی پیچیده‌تر دارد و رنگارنگی‌اش بیشتر و موسیقی پیچیده‌‌تر است. اما باید به این موضوع اشاره کنم که همه چیز در همه جای دنیا تابع زبان است پائین بلوچستان مکلم است که موسیقی آن پیچیده تر است.

او اشاره کرد:‌شب اول از تربت جام برنامه را آغاز می‌کنیم، هر روز 2 سانس اجرا داریم که سانس اول از 4 تا قبل از اذان خواهد بود و سانس دوم بعد از اذان خواهد بود. این بخش تکرار سانس اول نیست، صبح روز یازدهم کارگاه‌های آموزشی وجود دارد روز اول ورک شاپ‌ توسط حمیدرضا اردلان به  تربت جام و تایبات می پردازد. این ورکشاپ همراه با نمونه‌های زنده اجرا می‌شود. عصر نیز کنسرت‌ها از سیستان و شب  از بلوچستان سرحد اجرا خواهد شد.

درویشی توضیح داد: صبح دوازدهم من دربار موسیقی بلوچستان و سیستان با همراهی اجرای زنده ورک شاپ خواهم داشت.  عصر نیز یک سانس اجرا و بعد اختتامیه برگزار می شود. در این جشنواره هم چنین از هفت استاد تجلیل خواهد شد. علاوه بر این که  در کنار ورک‌شاپ‌ها، نمایش فیلم هم وجود دارد.

در این نشست مغازه‌ای مدیر اجرای فستیوال در آغاز سخنان خود با اشاره به زحمت‌های درویش برای موسیقی نواحی ایران گفت: از دو سال قبل در فکر موسیقی نواحی بودیم و بعد به صورت جشنواره پیگیری شد برنامه‌ریزی‌ها با اتکا به دانش درویشی اتفاق افتاد. این فستیوال با نظر داشت حمایت از آینه‌داران موسیقی نواحی ایران شکل گرفته است، در واقع حفظ آینه‌داران فرهنگ و تاریخ ایران هدف ماست. از نظر ما  نماد آنها سرو است سروی که در  در افسانه ها زرتشت آن را از بهشت می آورد و زرتشت می‌گوید هر کس بدان نظر داشته باشد پایش به دنیا نخواهد بود. پادشاهی قصد این سرو می کند آن را طی سه شبانه روز می برد . در این جریان دراماتیک درخت سرو بار 18 هزار شتر می‌شود که البته طبق دعای زرتشت پادشاه به دست غلامانش کشته می شود و ایرانیان سروهای دیگری می‌کارند که آخرین آن در کشمر مانده و امروز خشک شده است. به همین سبب سرو برای ما نماینده هنرمندانیست که آخرین بازماندگانش امروز در آستانه فراموشی اند  در این جشنواره 30 نوازنده از بلوچستان و بخش سرحد آن، زابل و اطرافش و تربت جام به جشنواره خواهند آمد.  این هفت استاد اساتیدی هستند که امیدواریم یادگارهایی از آنها بماند.

در ادامه درویشی درباره همکاری خانه هنرمندان هم گفت: از زمانی که حمیدرضا اردلان که زبان‌شناس و موسیقی‌شناس است معاون هنری خانه هنرمندان  پست را پذیرفته منشأ خدمت زیادی شده او سه شب 2 سالن را در اختیار ما گذاشت و در همفکری با ما چیزی کم نگذاشت. دو سالن خانه هنرمندان در اختیار ماست. ضمن آن که لازم می دانم از احسان رسول اف مدیر گالری محسن  که سرمایه‌گذار و همکار ما برای برگزاری اولین جشنواره موسیقی نواحی ایران در بخش خصوصی است تشکر ‌کنم.

وی درباره شیوه اجراها گفت: بسته به نوع موسیقی تک‌نوازی و هم‌نوازی داریم اجراهای بلوچستان حداقل یک گروه 3 نفره است اما اجراهای تربت جام  اغلب یک نفره است و گاه دو نفره، این ویژگی موسیقی تربت جام است. این آثار ضبط صدا و تصویر می‌شود و ماحصل آنها به سرمایه‌گذار فستیوال تعلق می‌گیرد.

این پژوهشگر افزود: هدف ما کسب درآمد نیست اما با حداقل قیمت بلیط می‌فروشیم. دانشجویان رشته‌های هنر با پنجاه درصد تخفیف می‌توانند از این جشنواره استفاده کنند. علاوه بر آن که به تمام 32 نفر پرداخت صورت می‌گیرد. پرداخت در سطح متناسب. البته نمی‌گویم عالی، اما به برخی اساتیدی که مشکلات مالی بیشتری دارند پرداخت‌های بیشتری صورت می‌گیرد.

وی درباره از بین رفتن موسیقی مقامی گفت: به سبب تغییر در زمانه طبیعیست که موسیقی نواحی از بین برود. ما دیگر در خراسان بخشی نداریم شب‌ها پس از شام مهمانی قصه می‌گفت و روایت می‌گفت عاشیق‌ها، ترکمن‌ها و در خراسان شمالی هم بخشی داشتند اما امروز به سبب تغییر روند زندگی معاصر موسیقی نواحی از بین رفته. البته ما نمی‌توانیم برای آیندگان تصمیم بگیریم اما می‌توانیم برای آنها اسنادی ثبت کنیم تا بتوانند نیم نگاهی به گذشته کنند. بچه‌های این اساتید امروز حتی سیگار می‌فروشند اما نوازندگی نمی‌کنند! چون درآمدی ندارد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار