امروز : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 2017 January 18
۱۴:۳۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 55061
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۱۰
تعداد بازدید: 71
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، سیزدهمین نشست «عصر تجربه» در بنیاد ادبیات داستانی اختصاص به انتقال ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، سیزدهمین نشست «عصر تجربه» در بنیاد ادبیات داستانی اختصاص به انتقال تجربیات داستان‌نویسی مجید قیصری داشت.

بر اساس این گزارش، مجید قیصری در ابتدای نشست پیرامون نوشتن آثاری صحبت کرد که باید خواننده داشته باشند و در ادامه اظهار داشت: دغدغه‌های امروز بسیاری از نویسندگان کوچک است و برد اندکی دارد، در حالی که داستانی که امروز نوشته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که در یک قرن بعد هم خواننده داشته باشد.

* ‌دغدغه نویسنده باید قدرتمند باشد/ تا سال 65 نمی‌دانستم داستان چیست

این نویسنده با تاکید بر اینکه باید اینگونه باشد که سوخت یک نویسنده مثل انرژی اتمی تمامی نداشته باشد و ‌دغدغه نویسنده باید آنقدر قدرتمند باشد که این اثر پس از مرگ وی نیز قابل بیان و دفاع باشد،‌ تصریح کرد: برای نمونه «دیکنز» تماما در آثارش دغدغه فقر و غنا داشت، این مهم با رشد در جامعه در کتاب‌ها و تالیفات او هم با رشد همراه می‌شد.

نویسنده «سه کاهن» درباره آغاز زمان نوشتن خود و اینکه تا سال 65 که وارد دانشگاه شدم،‌ نمی‌دانستم داستان چیست، افزود: در آن دوران فقط چند داستان از محمود حکیمی خوانده بودم. قیصری با تاکید بر اینکه تصورم این بود گمشده‌ام را در روان‌شناسی خواهم یافت، ادامه داد:‌ به سراغ علم روان‌شناسی رفتم تا به دغدغه‌ام که همان شناخت انسان بود نزدیک شوم،‌ اما در دورانی که به دانشگاه وارد شدم با آثاری آشنا شدم و دیدم که داستایوفسکی روان‌شناس‌تر از فروید است، بنابراین نگاه علمی به انسان مرا راضی نکرد، ‌در نتیجه اندک اندک به ادبیات کشیده شدم و احساس کردم چیزی که به دنبال آن هستم را با قلم و داستان می‌توانم بیان کنم‌، این بود که داستان را کشف کردم.

* ‌نویسنده کرم کتاب است،‌ مدام باید کتاب بخواند و ذهنش را سیراب کند

این مولف در ادامه و در انتقال تجربیات خود به حاضران اینگونه گفت که، یک نویسنده در درجه نخست محقق است،‌ ‌نویسنده کرم کتاب است،‌ مدام باید کتاب بخواند و ذهنش را سیراب کند. قیصری با این جملات که نویسنده باید حکیم باشد، متذکر شد، نویسنده‌ای که بنایی و نجاری بلد نباشد،‌ نویسنده‌ای که آشپزی بلد نباشد نمی‌تواند نویسنده باشد. 

* پرسش و با پاسخ با قیصری/ ‌دغدغه من در کتاب‌هایم مشخص شد

قیصری در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه از دغدغه‌هاتان بگویید دغدغه یک نویسنده چیست؟ با این توضیح که ‌دغدغه من در کتاب‌هایم مشخص شد، اضافه کرد:‌ دغدغه‌ام انسان و هیجانات و انگیزه‌هایش است،‌ ممکن است این انگیزه در مواجهه با فردی خاص و یا فرد عادی باشد. بنابراین دیدن یک صحنه،‌ شنیدن یک واقعه و ... موجب می‌شود تا بذری در دل نویسنده ایجاد شود و نهال داستان پرورش یابد. البته نوشتن دو مرحله ذهنی و عینی دارد؛ ابتدا باید در مرحله ذهنی شکل گیرد و این مرحله مدت زمان مدیدی به زوال می‌انجامد،‌ پس از آن پیاده کردن داستان یعنی مرحله عینی چندان به طول نمی‌انجامد‌.

* سلوک نوشتن هر نویسنده با دیگری متفاوت است

نویسنده «شماس شامی» درباره ای داستان و اینکه حدود چهار سال طول کشید تا داستان این اثر در مرحله ذهنی شکل گرفت، به چگونگی نگارش و سلوک هم اشارتی کرد و اظهار داشت:  سلوک نوشتن هر نویسنده مانند سبک و دغدغه‌ها شخصی و متفاوت از دیگران است،‌ زمان،‌  سن،‌ جنس‌، موقعیت و شخصیت نویسنده در نوشتن داستان تأثیر دارد. 

قیصری در پاسخ به سوالی با این مضمون که "کدام کتاب خود را بیشتر دوست دارید"،‌ گفت: ‌کتاب آخر را بیشتر دوست دارم،‌ کتاب آخرم «سه‌ کاهن است» که اگر اثر دیگری بنویسم آن را بیشتر دوست خواهم داشت.

* پهنه داستان را بسیار وسیع/ وظیفه کالبد شکافی انسان با داستان است

این مولف با توضیح درباره اینکه داستان چیست؟ و چه تأثیری بر زندگی ما دارد؟ عنوان کرد:‌ داستان تجربه ما را در زندگی بیشتر می‌کند،‌ من به عنوان یک مرد می‌فهمم که یک زن در سنین مختلف چه نگاهی به زندگی دارد، انتظاراتش چیست؟ و یا یک کودک یا یک پزشک چطور. 

قیصری پهنه داستان را بسیار وسیع دانست که خواننده می‌تواند با داستان نه تنها درباره خود و کشور خود بلکه در باره تمام عالم می‌تواند تجربه کسب کند، سپس اضافه کرد:‌ داستان شناخت ما را نسبت به یکدیگر افزایش می‌دهد،‌ داستان مهربانی و شفقت را در ما زیاد می‌کند،‌ هم‌چنین وظیفه کالبد شکافی انسان با داستان است.

* وظیفه نویسنده این است که نگاه مردم را دائما تازه نگه دارد/ انتقاد از نوع نگاه به ویراستاری

نویسنده داستان «طناب کشی» با اشاره به داستان‌های نوشته شده در حوزه دفاع مقدس و نگارش خاطرات و اینکه وظیفه نویسنده این است که نگاه مردم را دائما تازه نگه دارد، بیان داشت: درباره جنگ تلاش دارم تا‌ هر خاطره‌ای را روایت کنم؛ اکنون بیش از 2 هزار کتاب در زمینه ادبیات جنگ منتشر شده، که معدن بی انتهایی در اختیار ما قرار داده است. اما از سوی دیگر باید عنوان کنم که جنگ سرشار از ایده است، نکته زیربنایی و کلیدی این است که نگاه نویسنده چه اندازه برای شکار سوژه‌های بکر تربیت شده باشد.

قیصری با انتقاد از ضعف ویراستاری در کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه ویراستار در ایران جای خود را باز نکرده است،‌ بسیاری از افراد شغل ویراستاری را کسر شأن می‌دانند،‌ در حالیکه اینگونه نیست و ویراستاری یک کار حرفه‌ای است.

وی گفت: نویسنده ابتدا به صورت ناخودآگاه باید متن را بنویسد،‌ بعد در ویرایش‌ها را انجام داده و به اصطلاح روتوش کند،‌ زیرا ویراستاری خوب یک اثر نگاه‌‌ها را بسیار متفاوت می‌کند. 

وی با اشاره به این نکته که معیارها برای یک داستان خوب چیست،‌  گفت: داستان خوب این است که وقتی آن را خواندید 20 سال بعد نیز بتوانید با جزئیات آن را تعریف کنید،‌ هم‌چنین وقتی یک داستان خوب می‌خوانید باید به گونه‌ای در شما تأثیر بگذارد که همان شب یک داستان بنویسید.

* مشکل توزیع داریم/ جامعه ما کتابخوان نیست

نویسنده کتاب «دیگر اسمت را عوض نکن» در ادامه تصریح کرد: ادبیات اکنون نفس نفس می‌زند تا خود را سرپا نگه دارد، زمانی که تیراژ کتاب‌های ما به 10 هزار نسخه رسید آن‌گاه ما را قانع می‌کند. نکته اینجاست که اگر 20 میلیون فارغ التحصیل دانشگاه داشته باشیم اگر از این تعداد قرار باشد 2 درصد کتاب بگیرند و بخوانند تیراژ کنونی کفاف نخواهد داد. در بسیاری از استان‌ها می‌شنوم که کتاب‌هایم به دستشان نرسیده که نشان و هشدار از مشکلات توزیع دارد،‌ اما در مجموع جامعه ما نیز کتابخوان نیست. 

وی با بیان اینکه ارتقای سطح فرهنگ وابسته به شرایط اقتصادی مردم است زیرا ‌اگر شرایط اقتصادی مردم خوب باشد،‌ شرایط فرهنگی نیز خوب می‌شود، ابراز داشت: این مهم هم نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

مجید قیصری، متولد 1345 تهران، نویسنده‌ای‌ست که با داستان‌های جنگی‌اش شناخته شده است. این نویسنده که در رشته روانشناسی تحصیل کرده، داستان حرفه‌ای را اوایل دهه ٧٠ با نوشتن داستان کوتاه آغاز کرده است.

«سه کاهن»، «شماس شامی»، «طناب کشی»، «دیگر اسمت را عوض نکن» و «سه دختر گل فروش» از شناخته‌ شده‌ترین کتاب‌هایی است که می‌توان از این نویسنده نام برد.

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار